Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

МОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

Марина Довгополова

(студентка 3 курсу факультету педагогіки та психології)

Центральноукраїнський державний педагогічний

Університет імені Володимира Винниченка,

м. Кропивницький

Науковий керівник – кандидат пед. наук, доцент Т. О. Прибора

Анотація: У статті на основі аналізу наукового доробку В. Сухомлинського розкрито особливості морального виховання дітей молодшого шкільного віку. Наведені приклади виховання художніми творами В. О. Сухомлинського.

Ключові слова: В. О. Сухомлинський, моральне виховання, літературні твори, діти молодшого шкільного віку.

Моральне виховання закладається в сім’ї, продовжується в дитячому садку, в загальноосвітніх школах, а пізніше – в університетах та інших вищих навчальних закладах освіти країни. Головними методами морального виховання є переконання, привчання, заохочення та ін. Моральне виховання відбувається на національному підґрунті: за допомогою вивчення та засвоєння норм і традицій певного народу, багатої духовної культури нації, тих моральних якостей і норм, які є основними регуляторами взаємовідносин у суспільному узгодженні певних дій і вчинків індивідів.

Метою статті є виявлення особливостей морального виховання у спадщині В. О. Сухомлинського.

Майже в усіх літературних творах В. О. Сухомлинського сюжет дуже чіткий, читач може відразу зрозуміти: де, коли і як довго відбувалась подія; скільки дійових осіб; хто вони. Основою сюжетів є опис короткотривалих ситуацій спілкування і взаємодії між дітьми, дитиною і батьками, учнями і вчителями, між казковими істотами тощо, у процесі якого постає значуща моральна, духовна або пізнавальна проблема. Націленість сюжету на таку проблемність часто підказують заголовки текстів. Такі твори як: «Чому не вішаєте цього рушника, матусю?», «Чого це дідусь такий добрий сьогодні?», «А хто ж вам казку розповідає, бабусю?», «Скажи людині: «Здрастуйте!», «Найдорожче», «Найкрасивіше і найпотворніше», «І чого це так?», «Чому голуби прилетіли до Олега?», «Як Павлик списав у Зіни задачу», «Чия ж таки правда», «Кінь утік», «Народження егоїста» та ін. Моральна ідея не завжди визначається у тексті. У художніх творах автор приховує зміст морального виховання дітей, їхню мету та морально-виховну проблему діти в молодшому шкільному віці вже можуть виявити самостійно [11,550].

Читаючи та аналізуючи твори видатного педагога, діти в молодшій школі мають на меті осмислити та оцінити події, проаналізувати ситуацію, вчинки персонажів, відчути стан іншої людини, зробити правильний вибір у бік добра. Для кращої реалізації таких цілей та ідей є твори В.О.Сухомлинського, які із задоволенням читають та інсценують учні молодших класів на уроках класного і позакласного читання, а також під час прогулянок діти самостійно створюють ігри на основі цих художніх творів.

Аналіз художніх творів В.О.Сухомлинського у книжках та підручниках дає змогу знайти такі напрями і риси за оповіданнями та казками: 1) у яких розкривається милосердне та доброзичливе ставлення до дітей, людей, які мають фізичні вади: «Горбатенька дівчинка», «Як Сергійко навчився жаліти»; 2) у яких потребується шанування, поваги до проявів різнобічності якостей особистості: «Що краще?», «Соловей і Жук», «Хризантема і Цибулина», «Вороненя і соловей», «Найгарніша мама»;  про екологічне виховання людини, як треба ставитися до природи, і який приклад подавати іншим: «Соромно перед соловейком», «Дивний мисливець», «Дуб на дорозі»;  які показують цінність унікальності кожної особистості в цьому суспільстві: «Найкраща лінійка», «Співуча пір’їнка», «Чотири аркуші золотого паперу»[4,18].

Аналіз цих творів проходить на уроках-діалогах, уроках-роздумах, уроках з елементами інсценізації, що допомагає створити атмосферу активного обміну думками між дітьми, вміти взаємодіяти між собою, співпрацювати в команді, перевіряти та удосконалювати життєвий і читацький досвід учнів молодшого шкільного віку. Такі методики допомагають сприяти рефлексивному аналізу штучно створеної ситуації або події, стимулює зробити правильну оцінку ситуації дітьми свого ставлення до оточуючого світу, людей, які мають іншу національність, розмовляють іншою мовою, мають іншу культуру, різний менталітет, відрізняються кольором шкіри, волоссям, мають велику вагу чи дуже маленький зріст. Під час читання і всебічного аналізу та обговорення дітьми молодшого шкільного віку таких художніх творів В. О. Сухомлинського, поступово в колективному співпрацюванні формується формула моральної поведінки та взаємовідносин: «Я + Інші, Я = Мир, співпраця, милосердя, повага, любов» [6,160].

Дітям молодшого шкільного віку дуже подобається виконувати ролі літературних творів В. О. Сухомлинського. На заняттях з творчим підґрунтям – основа театральної грамоти, учні з радістю і тремтінням виконують ролі головних героїв: мами, дітей, бабусі, дідуся; другорядних героїв: тварини, моделюють образи сонечка, дерев, дощу; переживаючи на собі ті події, які описані в творах і мають глибоке виховання духовності і моральності: «Сьома дочка», «Сива волосинка», «Найрідніша». У грі діти навчаються любові, ласки та шанобливого ставлення до навколишнього світу; до людей, які знаходяться навкруги; до України та національних цінностей, інтереси і цілі [9,640].

Приведемо приклад морально-виховних моментів, які в педагогіці мають дуже гарні результати та правильно виховують у дітей моральні почуття до всього живого навкруги.

«Сьогодні День чуйності, тому плануємо і проводимо так званий урок чуйності. Гра «Чуйний колобок» спрямована на обговорення, якою повинна бути чуйна людина: уміти утішити, уважно вислухати, допомогти, поділитися думками і досвідом.

Творче завдання «Допоможи в біді». Під час виконання інсценування цього твору використовуємо приказки і прислів’я: «Треба так у світі жити, щоб лиха не чинити», «Світ не без добрих людей» та ін.

На уроках української мови діти складають твори за казками В. О. Сухомлинського, наприклад «Зламана яблунька». При читанні цієї казки діти набувають знання про бережне ставлення до природи, довкілля, рідної землі.

У позакласній роботі з теми «Природа» пропонуємо намалювати такі малюнки: «Подарунки для мешканців землі», «Ми чуйні хмаринки», «Я подарую м’яча слоненятку» [8,172].

Ця робота виконується на спрямуванні та формуванні любові і бережливого ставлення до матінки природи, небайдужості до інших, до братів наших менших-тварин.

Педагогічні пошуки і знахідки В. О. Сухомлинського зберігають своє наукове значення в наш час. Теоретична спадщина видатного педагога містить багато цікавих та оригінальних ідей, детальний аналіз, яких може суттєво збагатити як психологічну науку, так і педагогічну теорію та практику. [2,280]

Отже, художні твори В. О. Сухомлинського необхідно системно і цілеспрямовано використовувати на різних уроках у початковій школі. Кожна казка, кожне оповідання В. О. Сухомлинського, що включене до підручників, є основою для розвитку читачів, спонукає їх до оцінювальних суджень. Важливо будувати уроки за цими творами як уроки-діалоги, уроки-роздуми, не допускати поспішних оцінних суджень, а залучати дітей до рефлексії, актуалізувати їхній життєвий досвід, придумувати для уроків емоційні девізи тощо.

Бібліографія

  1. Бабій І. В. Ідеї В. Сухомлинського щодо морального виховання особистості/ Бабій І. В.// Педагогічний дискурс. – 2011. – Вип. 10. – С. 25–28.

  2. Галузяк В. М. Iдеї морального виховання в теоретичній спадщині В. Сухомлинського[Електронний ресурс] / Галузяк В. М. – Режим доступу: http://library.vspu.net/handle/123456789/1141

  3. Ладивір С.О. Виховання гуманних почуттів у дітей /за наук. ред. Т. Піроженко, С. Ладивір, Ю. Манилюк – Тернопіль: Мандрівець. – 2010.– 168 с.

  4. Ружина В. І.Система морального виховання у спадщині Василя Сухомлинського / Ружина В. І.//Таврійський вісник освіти. – 2015. – № 4(52). –С. 16–20.

  5. Савченко О. Я. Художні твори Василя Сухомлинського для дітей як джерело виховання цінностей /Савченко О.  Я.//Педагогічний дискурс. –2011 –Вип. 10. – С. 441–444.

  6. Савченко О. Я. Я люблю читати. Навчальний посібник для учнів 3 класу / Савченко О. Я. – К.: Вид. дім «Освіта», 2014. – 160 с.

  7. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям/ Сухомлинський В. О. – К.: Рад. шк.,1977. – Т. 3. – С. 172.

  8. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / Сухомлинський В. О. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 5. – 640 с.

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись