Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

НОВІТНІ ФОРМИ ТА МЕТОДИКИ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ

УДК 37.04

СОКУЛЬСЬКА Наталія Богданівна

кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри інженерної механіки

Національної академії сухопутних військ

імені гетьмана Петра Сагайдачного

ORCID ID 0000-0002-3425-5517

e-mail: [email protected]

КОВАЛЬЧУК Роман Анатолійович

кандидат технічних наук, доцент кафедри інженерної механіки

Національної академії сухопутних військ

імені гетьмана Петра Сагайдачного

ORCID ID 0000-0002-2522-7901

e-mail: [email protected]

Постановка та обґрунтування актуальності проблеми. В умовах сучасних економічних відносин і жорсткої конкуренції на ринку праці особливе значення мають знання, навички та досвід. Фахівець XXI століття це людина, яка вільно володіє сучасними інформаційними технологіями, постійно підвищує і вдосконалює свій професійний рівень. Придбання нових знань і навичок, практично корисних і застосовуваних у роботі в епоху інформаційного суспільства значно розширює можливості самореалізації і сприяє кар'єрному росту. Проте однією з головних перешкод, що виникає на шляху тих, хто бажає продовжити навчання, є брак часу. Іншою значною перешкодою є відстань. Тому на допомогу приходить нова форма навчання – дистанційна.

Відповідно до даних викликів МОН України розробило Положення про дистанційне навчання [1], яке стало основою для Концепції дистанційного навчання у Збройних Силах України [2]. Способи віддалено навчатись та вдосконалювати професійні а навички особливо актуальні для підготовки кваліфікованих кадрів в період збройного конфлікту на Сході України.

Крім того, упровадження й систематичне використання й інших сучасних методик на базі новітніх інформаційних технологій у навчальному процесі ВНЗ сприяє активізації навчально-пізнавальної діяльності слухачів та викладачів, інтенсифікації навчального процесу, появі стійкої зацікавленості навчанням, підвищенню мотивації пізнавальної діяльності, формуванню потреби в самонавчанні, саморозвитку, умінню самовизначатися в навчальній діяльності; у викладача змінюється позиція, він стає носієм нового педагогічного мислення і принципів педагогіки співробітництва, професіоналом, здатним до проектування і перепроектування своєї діяльності [4, c. 62]

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Про необхідність введення в освітнє середовище інноваційних методик на базі нових технологій, в основу яких покладені цілісні моделі навчально-виховного процесу, засновані на діалектичній єдності методології та засобів їх здійснення в цілому, йдеться, зокрема, в роботах О. Торубари, Н. Дудник, О. Брусєнцевої, Р. Гуревича, Н. Буги, І. Дичківської. Проте, досі маловивченими залишаються питання застосування інноваційних методів навчання, базованих на новітніх технологіях, у вищих військових закладах, зокрема через специфіку викладання та навчання в ВУЗах даного типу.

Мета статті: проаналізувати та висвітлити зміст інноваційних освітніх технологій навчання та їх використання у підготовці військових фахівців Національної академії сухопутних війсь ім. гетьмана Петра Сагайдвчного.

Методи дослідження. У дослідженні використано взаємно пов’язані методи: вивчення, аналіз і систематизація нормативних документів, соціологічної, психологічної, педагогічної та методичної літератури; системний і проблемно-пошуковий методи для з’ясування шляхів удосконалення професійного спрямування слухачів вищої школи у процесі здобуття військової освіти; формулювання висновків та перспектив подальших наукових досліджень.

Виклад основного матеріалу дослідження. Одним із шляхів модернізації освітньої системи постає упровадження в навчальний процес ВНЗ інноваційних педагогічних технологій і методів. Інновації (італ. іnnovatione новизна, нововведення) – нові форми організації діяльності і управління, нові види технологій, які охоплюють різні сфери життєдіяльності людства [3, c. 63].

Інноваційну педагогічну технологію розглядають як особливу організацію діяльності та мислення, які спрямовані на організацію нововведень в освітньому просторі, або як процес засвоєння, впровадження і поширення нового в освіті.

Інноваційні технології, що використовуються у системі вищої освіти розглядаються як моделювання викладачем змісту, форм і методів навчального процесу відповідно до поставленої мети з використанням новизни. У практиці навчально-виховної діяльності сучасного ВНЗ використовуються такі технології навчання як: диференційоване, проблемне, контекстне навчання, ігрові технології навчання, інформаційні технології, кредитно-модульна технологія, особистісно-орієнтоване навчання тощо.

На сучасному етапі інформаційні технології набули нового розвитку. Це пояснюється масовим застосуванням у навчальному процесі персональних комп’ютерів та комп’ютерних систем. Інформатизація освіти являє собою комплекс заходів, пов’язаних із використанням інформаційних засобів та інформаційної продукції.

Відповідно до вимог сьогодення Міністерством освіти було прийнято Положення про дистанційне навчання, яким визначаються основні засади організації та запровадження такого навчання. Керуючись ним, Міністерство Оборони своїм наказом затвердило Концепцію (далі - Концепція) Дистанційного навчання (ДН) у Збройних Силах, метою якої є «наближення військової освіти до сучасних вимог та перспектив розвитку теорії і практики збройної боротьби». Дана модель покликана забезпечити:

- виникнення нових можливостей для оновлення змісту навчання та методів викладання дисциплін і поширення знань;

  • розширення доступу до навчальних ресурсів, реалізацію можливості навчання без обмежень за просторовою та часовою ознаками, з мінімальним відривом від виконання професійних обов’язків;

  • індивідуалізацію навчання»

Відповідно до положень Концепції. Дистанційна форма навчання «… може бути застосованою у поєднанні з очною, заочною формами навчання… », що здійснюється з використанням програмного забезпечення «…для створення, збереження, накопичення та передачі веб-ресурсів, забезпечення авторизованого доступу суб’єктів ДН до цих веб-ресурсів, а також організації навчального процесу і контролю за навчанням через Інтернет та/або локальну мережу.»

Під дистанційним навчанням розуміється індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.

Дистанційно в Україні можуть навчатися громадяни, які мають середню, професійну, вищу освіту, а також ті, що мають можливість виконувати дистанційно необхідні завдання за допомогою освітніх технологій. Процес навчання побудований на використанні різних комунікаційних засобів. По закінченню такого навчання, студенти отримують відповідні сертифікати.

Міністерством Оборони для втілення цієї концепції було прийнято рішення впроваджувати ДН на основі платформи «MOODLE». Навчання на базі платформи має ряд переваг.

По-перше, його можна здійснювати віддалено і в зручний для слухача час.

По-друге, тут існує можливість встановлювати чіткі часові рамки для здійснення певних видів діяльностей, відслідковувати їх виконання, спонукати до послідовного ознайомлення з матеріалом дисципліни.

По-третє, здійснювати перевірку набутих знань можна як і через написання рефератів, есе, так і за допомогою різноманітних тестів, що сприяє об’єктивності оцінювання.

По-четверте, в нових версіях даної платформи існує можливість встановлення відеоконференції між викладачем та слухачами як для проведення навчання так і для зворотного зв’язку від слухача до викладача.

Для зручності слухачів навчальні курси на базі платформи «MOODLE» доповнюються такими складовими, як голосарій– розділ, в якому наводяться основні означення, позначення, тлумачення термінів; форум та чат–сервіси для епістолярного спілкування усіх учасників навчального курсу.

Даний ресурс особливо актуальний для здобувачів вищої військової освіти, що служать на лінії розмежування з тимчасово-окупованими територіями і не мають можливості навчатись «за партами».

На даному етапі в НАСВ лише впроваджується та тестується навчання на базі платформи «MOODLE» Міністерства Оборони (глобальної), але цілком можливо використовувати наповнення дисциплін «локальної» (мережі дистанційного навчання в межах території навчальних корпусів Академії) платформи «MOODLE», що впроваджена тут кілька років тому. Специфіка навчання курсанта Академії передбачає систему т.з. нарядів, тобто його чергування на певних пропускних та інших пунктах. Тому доволі часто слухачі не мають можливості навчатись разом з групою. Таким чином, курсанти надолужують пропущений матеріал, та використовують ресурси цієї платформи для самопідготовки, опрацювання пропущеного матеріалу.

Крім того, дані платформи зручно використовувати з метою об’єктивності оцінювання, оскільки тут можна проводити різного типу тестування, контрольні заходи, зрізи знань.

Ще однією особливістю військових закладів є так звані польові виходи – періоди навчання курсантів поза межами навчальних кабінетів навчальних корпусів.

Щоб раціонально використовувати час таких виходів, зокрема для консультацій, заняття можна проводити віддалено з використанням існуючих конференц-платформ. Цікавою є платформа Zoom – сервіс для проведення і запису відеоконференції в форматі високої чіткості. Zoom дозволяє вести відеозв’язок і його запис тривалістю до 40 хвилин. Кількість відеозаписів не обмежена. Сервіс забезпечує відеозв’язок з 50-ма учасниками. При цьому для його використання не потрібно жодних додаткових капіталовкладень, лише реєстрація, що дозволяє отримати свій аккаунт. Запрошення до участі у відеозанятті здійснюється розсиланням на електронні адреси чи мобільні телефони учасників ідентифікаційного номера (ID) конференції, або електронного посилання на неї.

Усі підключені учасники відображуються на панелі. Тож існує можливість віддаленого контролю присутності необхідних слухачів.

Дана платформа дає можливість керувати відеозображенням та звуком: при потребі їх можна вмикати чи вимикати. При необхідності можна збільшити екран одного з учасників. Також даний сервіс забезпечує можливість організації чату, в якому, окрім текстів, можна надсилати зображення.

Але найбільша перевага цієї платформи – її можна використовувати на мобільних пристроях Android та iOS, при цьому, з цих приладів керувати відеозв’язком можна так само повноцінно, як з персонального комп’ютера.

Сервіс є хорошою платформою для проведення сеансів віддаленого створення коротких навчальних відео, навіть для більш складних конструкцій дистанційного навчання, при цьому не потребує додаткових вкладень, лише доступ до Інтернету та наявність мобільних пристроїв та\або персональних комп’ютерів.

Для поточного контролю в Академії активно використовується онлайн-сервіс для тестування Kahoot, доступ до якого здійснюється через мережу Інтернет за допомогою мобільних телефонів курсантів.

Зареєструвавшись в системі, слухачі вводять код тестування та отримують 4-6 тестових питань з 4-ма варіантами відповіді. Тестові питання є чіткими, лаконічними, такими, що передають основні властивості. Після кожної відповіді курсанти мають змогу ознайомитися з правильним варіантом відповіді та своїми рейтинговими результатами.

Педагогічна доцільність вибору такого методу контролю полягає у тому, що, окрім функції перевірки знань, тестування у формі гри сприяє розвитку здатності швидко приймати рішення, при цьому зменшуючи психоемоційне навантаження на курсантів, дає можливість сприймати сучасні девайси не лише як засіб для розваги та комунікації, а й знайомить зі способами їх застосування у практичній діяльності.

Загальний результат тестування з зазначенням кількості правильних відповідей, швидкості їх прийняття та рейтингу групи компілюється даним сервісом, що значно економить час викладача і курсантів.

Такий прийом контролю активізує навчальний процес у групі, спонукає появу інтересу до вивчення дисципліни, посилює розвиток мислення слухачів.

Крім того, за допомогою даного сервісу можна здійснювати опитування, в тому числі й анонімні, що дозволять слухачам правдиво відповісти на питання про те, на скільки зрозуміло був викладений матеріал заняття, і на розгляд яких питань варто звернути увагу, оцінити роботу викладача на парі в цілому, що дає змогу викладачеві критично підійти до самооцінки та покращувати свої педагогічні якості.

Висновки з дослідження і перспективи подальших розробок. Сучасні технології створюють багато нових можливостей, в тому числі й освітніх. Великою перевагою їх є, як було сказано спочатку відсутність географічних кордонів, більші можливості контролю якості навчання, інтерактивність, зручність.

Пілотний проект з навчання військових фахівців з використанням платформи дистанційного навчання ЗСУ MOODLE, що здобувають освіту в Академії заочно, стартував. Про його якість можна буде зробити висновки вже восени за результатами сесії.

Використання «локальної» мережі MOODLE доволі обмежене рядом технічних особливостей. Зокрема, через певну таємність в Академії доступ до даних ресурсів можна здійснити лише з обмеженої захищеної кількості комп’ютерів. Але питання про раціональніше використання можливостей платформи вже обговорюються.

З причин таємності на території відсутнє Інтернет-покриття для активного використання онлайн-технологій. Тому користуватися сервісом Kahoot можна в невеликих групах. Але, як показує практика, у групах, де поточний контроль здійснюється таким чином, спостерігається різке пожвавлення серед курсантів, виникає зацікавлення питаннями, зав’язується дискусія. В результаті слухачі отримують більше інформації, вчаться: аналізувати почутий матеріал, критично мислити, відкидати неважливе; набувають навичок швидко приймати рішення, що є доволі важливою характеристикою військового офіцера.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Положення про дистанційне навчання : Наказ Міністерства Освіти і Науки України № 466 від 25.04.2013 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ z0703-13 (дата звернення: 24.03.2019).

  2. Про затвердження Концепції дистанційного навчання у Збройних Силах України. Наказ Міністерства Оборони України № 74 від 21.12.2015 року. URL: http://adl.nuou.org.ua/wp-content/uploads/2017/12/conception.pdf (дата звернення: 24.03.2019).

  3. Буга Н. Ю. Становлення наукової та інноваційної діяльності у вищих навчальних закладах. Економіст. 2006. № 9. С. 60–64.

  4. Гуревич Р. С. Інформаційно-телекомунікаційні технології в підготовці майбутнього фахівця. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. К., 2002. № 4. С. 61–68.

REFERENCES

1. Polozhennia pro dystantsiine navchannia. Nakaz Ministerstva Osvity I Nauky Ukrainy of 25.04. 2013h № 466 [The principle on distance learning. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from April, 25 of 2013 466]. Аvailable at: Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ z0703-13 (Accessed 24 March 2019).

2. Pro zatverdzhennya Kontseptsiyi dystantsiynoho navchannya u Zbroynykh Sylakh Ukrayiny. Nakaz Ministerstva Oborony Ukrayiny vid 21.12.2015 roku № 74 [On Approval of the Concept of Distance Learning in the Armed Forces of Ukraine. Order of the Ministry of Defense of Ukraine from December, 21 2015h 74]. Аvailable at: http://adl.nuou.org.ua/wp-content/uploads/2017/12/conception.pdf (Accessed 24 March 2019).

3. Buha, N. YU. (2006). Stanovlennya naukovoyi ta innovatsiynoyi diyalʹnosti u vyshchykh navchalʹnykh zakladakh [Formation of scientific and innovative activity in higher educational institutions]. Economist. Ukrainе.

4. Hurevych, R. S. (2002). Informatsiyno-telekomunikatsiyni tekhnolohiyi v pidhotovtsi maybutnioho fakhivtsya. [nformation and telecommunication technologies in the training of the future specialist] Continuous Professional Education: Theory and Practice. Ukrainе.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРІВ

СОКУЛЬСЬКА Наталія Богданівна – кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри інженерної механіки (озброєння та техніки інженерних військ) Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного.

Наукові інтереси: математичний аналіз, властивості певних класів мероморфних та голоморфних функцій, прикладна механіка, освіта, теорія та методика навчання.

КОВАЛЬЧУК Роман Анатолійович – кандидат технічних наук, доцент кафедри інженерної механіки (озброєння та техніки інженерних військ) Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного.

Наукові інтереси: застосування методів динаміки машин у галузі розрахунку і конструювання технологічного обладнання, освіта, теорія та методика навчання.

СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ

СОКУЛЬСКАЯ Наталья Богдановна кандидат физико-математических наук, доцент кафедры инженерной механики (вооружение и техники инженерных войск) Национальной академии сухопутных войск имени гетмана Петра Сагайдачного.

Научные интересы: математический анализ, свойства определенных классов мероморфных и голоморфных функций, прикладная механика, образование, теория и методика обучения.

КОВАЛЬЧУК Роман Анатольевич кандидат технических наук, доцент кафедры инженерной механики (вооружение и техники инженерных войск) Национальной академии сухопутных войск имени гетмана Петра Сагайдачного.

Научные интересы: применение методов динамики машин в области расчета и конструирования технологического оборудования, образование, теория и методика обучения.

INFORMATION ABOUT THE AUTHORS

SOKULSKA Nataliia Bogdanivna Candidate of Physical and Mathematical Sciences, Associate Professor of Department of Engineering Mechanics (Weapons and Equipment of Military Engineering Forces) of Hetman Petro Sahaidachnyi National Army Academy.

Circle of research interests: mathematical analysis, properties of certain classes of meromorphic and holomorphic functions, applied mechanics, education, theory and teaching methods.

KOVALCHUK Roman Anatoliiovych Candidate of Technical Sciences, Associate Professor of Department of Engineering Mechanics (Weapons and Equipment of Military Engineering Forces) of Hetman Petro Sahaidachnyi National Army Academy.

Circle of research interests: application of methods of machine dynamics in the field of calculation and design of technological equipment, education, theory and teaching methods.

СОКУЛЬСЬКА Наталія Богданівна, КОВАЛЬЧУК Роман Анатолійович. НОВІТНІ ФОРМИ ТА МЕТОДИКИ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ

Анотація. В даній статті розглядаються особливості впровадження дистанційного навчання в сучасну систему військової освіти, їх правове підґрунтя, та суспільні виклики, що диктують необхідність такого впровадження. Авторами розглянуті вибрані моделі і технології дистанційного навчання, що вводяться у військових вузах. Вказано на ряд їх переваг. Наголошено на проблемах їх впровадження в освітній процес. Запропоновано альтернативні ресурси для раціоналізації використання навчального часу та періоду самопідготовки. Крім того, запропоновано нові шляхи використання вже існуючих технологій та засобів, що дозволять задіяти слухачів у дискусії, розвинути в них здатність аналізувати, критично мислити, відкидати неважливе, швидко приймати рішення. Це, на думку авторів, є надзвичайно важливою характеристикою військового офіцера.

Ключові слова: підготовка військових спеціалістів, дистанційна форма навчання, платформи дистанційного навчання, відеоконфереція, онлайн-сервіси для тестувань.

СОКУЛЬСЬКА Наталия Богдановна, КОВАЛЬЧУК Роман Анатольевич. НОВЕЙШИЕ ФОРМЫ И МЕТОДИКИ ПОДГОТОВКИ ВОЕННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ

Аннотация. В данной статье рассматриваются особенности внедрения дистанционного обучения в современную систему военного образования, их правовую основу, и общественные вызовы, которые диктуют необходимость такого внедрения. Авторами рассмотрены выбранные модели и технологии дистанционного обучения, которые вводятся в военных вузах. Указано на ряд их преимуществ. Отмечено проблемы их внедрения в образовательный процесс. Предложены альтернативные ресурсы для рационализации использования учебного времени и периода самоподготовки. Кроме того, предложены новые пути использования уже существующих технологий и средств, которые позволят задействовать слушателей в дискуссии, развить у них способность анализировать, критически мыслить, отвергать неважное, бистро принимать решения. Это, по мнению авторов, является чрезвычайно важной характеристикой военного офицера.

Ключевые слова: подготовка военных специалистов, дистанционная форма обучения, платформы дистанционного обучения, видеоконфереция, онлайн-сервисы для тестирования.

SOKULSKA Nataliia Bogdanivna, KOVALCHUK Roman Anatoliiovych. NEW FORMS AND METHODS OF TRAINING OF MILITARY PROFESSIONALS

Abstract. The article deals with the peculiarities of the introduction of distance learning in the modern system of military education. The legal basis is described. The main social challenges, which dictate the need for such an introduction, are considered. The authors review selected models of distance learning what are called e-learning. The authors deal with platform, which are implemented, at military higher educational institutions systems. First of them is e-learning platform named MOODLE. It's not new platform for others higher schools. But, the military higher Schools have specific methods of education. The biggest problem is the secrecy of educational materials. Therefore, the analogical systems did not use in here before. However, the Concept of Distance Learning in the Armed Forces of Ukraine declares the strategy to implement of e-learning. Therefore, the authors emphasize a number of benefits of distance learning. Definitely, there are problems of introduction of distance learning and modern educations system in the educational process. The first results will give a new visualisation of advantages or disadvantages of distance education. However, today the important part of e-learning is to provide all the members of e-learning regular access to educational resources. Therefore, alternative resources are proposed for rationalizing the use of the training time and the period of independent training. In addition, new ways to use existing technologies and tools are proposed. The authors share their own experience about using the online platform Kahoot. It is created to make and use tests. Moreover, that platform is used for making anonym surveys. It is necessary for tutors who want to give their students all best. Kahoot is very simple system. Each question has three or four answers and about one hundred and twenty seconds to answer. The work with tests is similar to game. The participants do not feel pressure. It is able to engage the hidden abilities of each student. For authors opinion, that testing creates the ability to analyse, critically think, reject an unimportant bilateral solution are proposed. This, according to the authors, is an extremely important characteristic of a military officer. Thus, the introduction of the modern forms of education at military universities is a very important part of successful training.

Key words: training of military specialists, distance education, e-learning, video conferencing, online testing services.

 

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись