ЗМІНИ В ЕКОЛОГІЧНОМУ ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ В АСПЕКТІ ПІДГОТОВКИ ЕКОЛОГІВ
Волошина Н.О.1, Волошин О.Г.2
1- завідувач кафедри екології;
2 – студент.
Національний педагогічний університет
ім. М.П. Драгоманова
м. Київ, Україна
Подготовка высококвалифицированных кадров экологического профиля сегодня, вооруженных современными знаниями по европейской модели процедуры оценки воздействия на окружающую среду является залогом их востребованности на профессиональном рынке завтра.
The training of highly qualified personnel in the environmental profile today, armed with modern knowledge of the European model of the procedure for assessing the impact on the environment is the key to their demand in the professional market tomorrow.
Зміни законодавства України у сфері оцінки впливу на довкілля набрали чинності з 18 грудня 2017 року. Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» (від 23.05.17 № 2059-VIII) замінює Закон України «Про екологічну експертизу» від 1995 р. В ньому відображено відповідність підходів щодо екологічного законодавства європейським принципам і стандартам в аспекті міжнародних зобов'язань України та транспозиції Директив ЄС з Стратегічної екологічної оцінки (СЕО) й оцінки впливу на довкілля (ОВД) [2].
Введення в дію цього Закону також дозволить забезпечити на належному рівні виконання Україною зобов’язань за Конвенцією Еспо і Оргуською Конвенцією, а також Директиви 2011/92 про оцінку впливу окремих державних і приватних проектів на довкілля та Директиви № 2003/4 про доступ громадськості до екологічної інформації, що передбачено Угодою про асоціацію з ЄС [1, 3].
Оцінка впливу на довкілля – це процедура здійснення відповідної оцінки планованої діяльності, результатом якої є запровадження нового дозвільного документу – висновку з ОВД (замість висновку екологічної експертизи), що є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності [2].
Галузевим стандартом вищої освіти України для бакалаврського освітнього рівня галузі знань 10 Природничі науки, спеціальності 101 Екологія передбачено формування спеціальних (фахових) компетентностей орієнтованих на знання сучасних досягнень національного та міжнародного екологічного законодавства і набуття здатності до оцінки впливу процесів техногенезу на стан навколишнього середовища й виявлення екологічних ризиків, пов’язаних з виробничою діяльністю. Відповідно до них програмними результатами навчання є набуття студентами уміння прогнозувати вплив технологічних процесів і виробництв на навколишнє середовище та обрання оптимальної стратегії проведення громадських слухань щодо екологічних проблем.
Відповідно до галузевого стандарту вищої освіти кафедрою екології НПУ імені М.П. Драгоманова розроблено навчальний план (2015) і в його варіативній частині (дисципліни за вибором вищого навчального закладу) передбачено дисципліну «Екологічна експертиза» з обсягом викладання 4 кредити ЄКТС (120 год., з них 18 год. лекції та 24 год. семінарські), підготовлено навчально-методичний комплекс з курсу, який включає лекційний матеріал та семінарські заняття, видано навчальний посібник «Екологічна експертиза», розроблено ситуаційні задачі й модульні завдання [3].
Водночас, введення в дію нового Закону України потребує суттєвого коректування структури і змісту дисципліни, та, безумовно, зміну її назви, оскільки самого поняття і процедури екологічної експертизи в екологічному законодавстві України уже не існує.
Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» встановлює правові та організаційні аспекти діяльності, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських і приватних інтересів. На його виконання Кабінетом Міністрів України прийнято низку постанов, зокрема: «Про затвердження Критеріїв визначення планованої діяльності, її розширення та зміни, які не підлягають оцінці впливу на довкілля»; «Про затвердження Порядку проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля»; «Про затвердження Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля та Порядку ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля» [2].
Зміни у процедурі оцінки впливу на довкілля встановлені законом стосуються цілої низки питань щодо гласності, розширення повноважень громадськості, ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля, правами і обов’язками учасників процедури та ін.
Закріплення цих знань передбачено в рамках проведення виробничої практики, яку студенти проходять в Державній екологічній інспекції України, департаменті екології і природних ресурсів при обласній державній адміністрації або управлінні екології та природних ресурсів департаменту міського благоустрою.
Отже, формування компетентностей та програмних результатів навчання у майбутнього фахівця-еколога потребує розуміння і швидкого реагування науково-педагогічного персоналу на зміни законодавства держави, постійного удосконалення і модернізації освітнього процесу та наближення його до реалій сьогодення.
Список використаних джерел:
- Волошина Н.О. Екологічна експертиза: навчальний посібник / Н.О. Волошина. – Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2017. – 104 с.
- Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» (від 23.05.17 № 2059-VIII) [Електронне видання] kmu.gov.ua.
- Галузевий стандарт вищої освіти України для бакалаврського освітнього рівня галузі знань 10 Природничі науки, спеціальності 101 Екологія, 2016. – 17 с.