ПЕДАГОГІЧНИЙ КОМПОНЕНТ У ЗМІСТІ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
УДК 378.14
Внукова Ольга
Київський національний університет технологій та дизайну
Анотація. Стаття присвячена розгляду змісту підготовки бакалаврів професійної освіти на сучасному етапі, зокрема, його педагогічного компоненту. Розглянуто особливості педагогічної компетентності, яка виражається у програмних результатах навчання. Виділено три рівня педагогічної компетентності (теоретичний, методичний, практичний) та їх показники. Обгрунтовано перелік психолого-педагогічних дисциплін, які можуть бути включені в навчальний план підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Виділені основні фактори (професійна спрямованість, ціннісні орієнтири майбутніх педагогів; професійна компетентність викладачів; зміст теоретичної та практичної підготовки; технології професійного навчання, матеріально-технічна база навчального закладу) та організаційно-педагогічні умови формування педагогічної компетентності на першому рівні вищої освіти для студентів спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями).
Ключові слова: компетентнісний підхід, педагогічна компетентність, зміст підготовки, психолого-педагогічні дисципліни, бакалавр професійної освіти.
Постановка проблеми. Інтеграція України у світовий освітній простір вимагає постійного вдосконалення національної системи освіти, модернізації її змісту й організації адекватно світовим тенденціям і вимогам ринку праці. У вищих закладах освіти, які готують фахівців зі спеціальності 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями) актуальними є розроблення і впровадження нових освітніх програм, основу яких становить компетентнісний підхід як сучасна парадигма розвитку освіти.
Незважаючи на чисельні дослідження зарубіжних та вітчизняних вчених компетентнісного підходу, значущість отриманих результатів, дотепер остаточно не визначена ні організаційно-педагогічна основа навчання, зорієнтованого на здобуття компетентностей, ні перелік складових професійної компетентності майбутніх педагогів професійної освіти. Через це ще не розроблена ефективна дидактична система їх формування у студентів на різних рівнях вищої освіти. Тому для практичної роботи із підготовки фахівців є важливим не тільки узгодження необхідних компетентностей для майбутніх педагогів професійного навчання, а і визначення змісту їх підготовки, зокрема компоненту, який забезпечить формування педагогічної компетентності.
Аналіз актуальних досліджень. Питання компетентнісного підходу, професійних компетентностей стали предметом пильної уваги європейських та вітчизняних дослідників. Згідно з Законом України «Про освіту» компетентність - динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність [3]. Визначення професійної компетентності запропоноване у словнику за редакцією Н. Ничкало: «професійна компетентність – сукупність знань і вмінь, необхідних для ефективної професійної діяльності, уміння аналізувати, передбачати наслідки професійної діяльності, використовувати інформацію» [4, с. 78].
В. Стрельников вважає, що під професійною компетентністю педагога необхідно розуміти глибоке знання педагогом навчально-виховного процесу, сучасних проблем педагогіки, психології та предмета викладання, а також уміння застосовувати ці знання у своїй повсякденній практичній роботі [5]. Компетентності педагога була предметом розгляду В. Адольфа, М. Лук’янової, І. Колеснікова, В. Баркасі та інших.
Різні аспекти професійної компетентності майбутніх педагогів професійної школи розкрито у працях О. Єжової, Л. Богославець, Л. Тархан, Н. Брюханової, С. Ігнатенко, О. Прохорової та інших. Нами було досліджено роль практичної підготовки студентів у формуванні педагогічної компетентності [1]. Однак, аналіз наукової літератури свідчить, що бракує робіт, які б висвітлювали особливості змісту освіти та формування педагогічної компетентності студентів спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» через навчальні дисципліни.
Метою статті є з’ясування основних етапів та педагогічних умов формування педагогічної компетентності студентів зі спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» та відображення їх у змісті освіти на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти.
Методами дослідження є порівняльний аналіз, узагальнення науково-теоретичних положень, педагогічне спостереження.
Виклад основного матеріалу. Діяльність педагога в закладах професійної освіти включає професійно-інженерну та професійно-педагогічну складові, тобто, професійна компетентність поєднує інженерну і педагогічну. Нами визначено педагогічну компетентність для випускників першого рівня вищої освіти як професійну, яка дає можливості якісно здійснювати навчально-виховну роботу з учнями системи професійно-технічної освіти [1, с. 131]. А. Демешко обґрунтував зміст педагогічної компетентності і виділив критерії її показників: 1) особистісна компетентність. Відображає наявність у педагога особистісних характеристик, які дають можливість ефективно здійснювати педагогічну діяльність (любов до дітей, уміння планувати та розподіляти поточні справи, внутрішня дисциплінованість, загальна культура, інтелігентність); 2) здатність до постановки мети та завдань педагогічної діяльності у залежності від вікових та індивідуальних особливостей учнів; 3) компетентність у сфері мотивування учнів у навчальній діяльності, що дозволяє створювати ситуації успіху. 4) Методична і предметная компетентність, що відображає теоретичну і методичную грамотність, володіння предметом, вміння одержувати, обробляти і надавати професійно необхідну інформацію, грамотно використовувати методи і прийоми навчання,підбирати організаційні форми; адаптувати технології викладання і виховання до індивідуальних особливостей учнів, рівню їх підготовки та інтересів [2, с. 124].
Педагогічна компетентність виражається у програмних результатах навчання, які відображені в освітніх програмах. Зміст професійної підготовки майбутніх педагогів професійної освіти – здобувачів бакалаврського ступеня вищої освіти ми проектуємо на формування педагогічної компетентності, яка передбачає, на нашу думку, такі програмні результати навчання: знання та розуміння: провідних педагогічних категорій, закономірностей і принципів, методів і форм навчання й виховання; класичних та сучасних концепцій психолого-педагогічних теорій вітчизняних і зарубіжних учених, структуру системи освіти України та її нормативну базу, зміст освіти в ПТНЗ; застосування знань та розумінь (уміння): застосовувати отримані знання з професійної освіти на практиці у навчально-виховному процесі; застосовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології у професійній діяльності майстра виробничого навчання; використовувати законодавчі документи про освіту, застосовувати інноваційні форми і методи проведення уроків; формування суджень: узагальнення інформації та уміння її презентувати; зрозуміло доносити складні ідеї та аргументувати їх; розуміння відповідальності за власні рішення та результати професійної діяльності; самостійність у виконанні завдань у професійній діяльності.
Нами виділено три рівні формування педагогічної компетентності для майбутніх бакалаврів спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями). Перший рівень (теоретичний) характеризується знанням теоретичних основ сучасної педагогічної науки, законів конкретного історичного процесу виховання, особливостей організації виховної діяльності підростаючого покоління, принципів становлення й розвитку національної системи освіти і виховання, традицій виховання та навчання, педагогічної спадщини зарубіжних і вітчизняних діячів, а також вивчення теоретико-методологічних основ психології, основних соціально-психологічних проблем та шляхів їх вирішення, специфіки використання психологічних знань для ефективної педагогічної діяльності. Формується цей рівень на 1-2 курсах і визначається у процесі підготовки з педагогіки та психології. Другий рівень (методичний) передбачає компетентність, яка виробляється під час вивчення дисциплін «Професійна педагогіка», «Методика професійного навчання», «Теорія та методика виховної роботи», включення студентів в активну навчальну діяльність під час аудиторних занять (2-4 курси). У цей період у студентів формуються здатності щодо методики викладання та виховання, початковий досвід педагогічної взаємодії на практичних заняттях. Третій рівень формується через залучення студентів до безпосередньої професійної діяльності в умовах професійно-технічного навчального закладу під час педагогічної практики. Цей рівень передбачає повне усвідомлення змісту процесу професійної підготовки в ПТНЗ, власної педагогічної діяльності в реальних умовах, потребу у вдосконаленні своїх знань та вмінь.
У завершальному вигляді змістовий компонент педагогічної підготовки бакалавра професійної освіти відображається у навчальному плані і розгорнутих програмах окремих дисциплін. Враховуючи досвід підготовки педагогів професійного навчання у Київському національному університеті технологій та дизайну (КНУТД) та проаналізувавши освітні програми, які анонсовані на сайтах інших вищих закладів освіти України, вважаємо, що доцільним може бути такий перелік психолого-педагогічної навчальних дисциплін: обов’язкові компоненти освітньої програми: «Вступ до фаху» (1 семестр), «Теорія та історія педагогіки» (2,3 семестри), «Психологія» (2 або 3 семестр), «Професійна педагогіка» (КР) (4, 5 семестри), «Методика професійного навчання» (КР) (6 семестр), «Теорія та методика виховної роботи» (7 семестр), «Навчальна практика» (педагогічна) (8 семестр). Вибіркові компоненти освітньої програми (5 – 8 семестри): «Теоретико-правові основи освіти», «Комунікативні процеси у педагогічній діяльності», «Риторика та мистецтво презентації», «Психологія професійної діяльності», «Креативні технології навчання», «Іміджологія». Педагогічна підготовка студентів включає як теоретичний, так і практичний аспекти. Теоретичний аспект реалізується за допомогою навчальних дисциплін, власне практичний – педагогічної практики.
Формування педагогічної компетентності розпочинається під час вивчення курсів «Вступ до фаху» та «Теорія та історія педагогіки». Мета курсу «Вступ до фаху» - дати основні поняття про спеціальність Професійна освіта (за спеціалізаціями). Цей курс сприяє професійній спрямованості студентів, через це, на нашу думку, від нього не варто відмовлятися. Дисципліна «Теорія та історія педагогіки» включає змістові модулі «Теоретичні основи дидактики та виховання», «Історія зарубіжної педагогіки», «Українська педагогічна думка». Методологічні засади професійної освіти та її дидактичні основи студенти опановують через «Професійну педагогіку». Вивчаючи «Теорію та методику виховної роботи», студенти виробляють навички добирати оптимальний методичний інструментарій для організації виховної роботи з учнями, планувати систему позаурочної виховної роботи, вирішувати педагогічні задачі. У викладанні «Методики професійного навчання" закладена ідея навчання студентів проектуванню власної самостійної викладацької діяльності. Цьому сприяє розробка дидактичного проекту студентами 3 курсу. Його апробація здійснюється під час педагогічної практики на 4 курсі. Студенти спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» проходять практику у 8 семестрі у ролі майстра виробничого навчання у професійно-технічному навчальному закладі. Практична підготовка дає можливість студентам застосувати знання та вміння із спеціальних та психолого-педагогічних дисциплін на практиці в умовах реального навчального закладу, закріпити і вдосконалити їх, осмислити багатогранність та відповідальність діяльності педагога.
Виділяємо основні фактори, які впливають на формування педагогічної компетентності студентів: професійна спрямованість, ціннісні орієнтири майбутніх педагогів; професійна компетентність викладачів; зміст теоретичної та практичної підготовки; технології професійного навчання, матеріально-технічна база навчального закладу. Взявши до уваги ці фактори, вважаємо, що ефективність формування педагогічної компетентності майбутніх бакалаврів професійної освіти підвищиться за таких організаційно-педагогічних умов: формування позитивного ставлення студентів до майбутньої педагогічної діяльності, бажання працювати в системі професійної освіти; залучення до викладацької діяльності компетентних викладачів з відповідною кваліфікацією; обґрунтування змісту теоретичної та практичної підготовки фахівців, коректного розподілу навантаження між семестрами, дисциплінами, аудиторною і самостійною роботою, ефективного поєднання теоретичної і практичної підготовки; використання інформаційно-комп’ютерних технологій, проблемно-пошукового методу, інтерактивних та імітаційно-ігрових форм навчання ("мозковий штурм", "прес-конференції", педагогічні ігри, обговорення педагогічних ситуацій, тренінги тощо); осучаснення матеріально-технічної бази навчального закладу.
Критеріями оцінки освітнього процесу у діагностиці якості педагогічної підготовки студентів-бакалаврів, на нашу думку, є: отримані студентом результати навчання; зміст та технології навчання; організація та контроль за здійсненням навчального процесу; сучасні вимоги до компетентності викладачів та студентів; самоаналіз діяльності вищого навчального закладу для забезпечення якості освітніх послуг.
Висновки. Модернізація системи професійної підготовки бакалаврів професійної освіти має бути спрямована на формування педагогічної компетентності студентів. Оскільки на підготовку фахівців поряд з іншими аспектами впливає якість освітніх програм, то у їх розробці варто звертати особливу увагу на зміст освіти, зокрема, педагогічний компонент. Однак формування педагогічної компетентності не завершується з одержанням диплому бакалавра, це є базою для її вдосконалення на другому, третьому рівнях вищої освіти. Ці проблеми можуть бути перспективою для подальших наукових досліджень.
БІБЛІОГРАФІЯ
- Внукова О. М. Роль практичної підготовки у формуванні педагогічних компетентностей студентів першого рівня вищої освіти спеціальності «Професійна освіта» (за спеціалізаціями) / О. М. Внукова // Наукові записки. Випуск 11. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 4. – Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – С. 130-133.
- Демешко А. Г. Формирование педагогической компетентности бакалавра технологического образования / А. Г. Демешко // Вестник Псковского государственного университета. – Серия: Социально-гуманитарные науки. № 1, 2012. – С. 123-125.
- Закон України «Про освіту» від 09.2017 р. № 2145-VIII [Електронний ресурс] / Сайт законодавства Верховної Ради України. – 2017. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
- Професійна освіта : словник : навч. посіб. для учнів і пед. працівників проф.-техн.навч. закл. / [уклад.: С. У. Гончаренко,. І. А. Зязюн та ін. ; за ред. Н. Г.Ничкало]. – К. : Вища школа, 2000. – 381 с.
- Стрельников В. Компоненти професійної компетентності викладача вищої школи / В. Стрельников // Гуманітарний вісник. – 2013. – № 28. – С. 278–285.
- Vnukova O. M. Rol praktychnoi pidhotovky u formuvanni pedahohichnykh kompetentnostei studentiv pershoho rivnia vyshchoi osvity spetsialnosti «Profesiina osvita» (za spetsializatsiiamy) / O. M. Vnukova // Naukovi zapysky. Vypusk 11. – Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Chastyna 4. – Kropyvnytskyi: RVV KDPU im. V. Vynnychenka, 2017. – S. 130-133.
- Demeshko A. H. Formyrovanye pedahohycheskoi kompetentnosty bakalavra tekhnolohycheskoho obrazovanyia / A. H. Demeshko // Vestnyk Pskovskoho hosudarstvennoho unyversyteta. – Seryia: Sotsyalno-humanytarnыe nauky. № 1, 2012. – S. 123-125.
- Zakon Ukrainy «Pro osvitu» vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII [Elektronnyi resurs] / Sait zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy. – 2017. – Rezhym dostupu : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
- Profesiina osvita : slovnyk : navch. posib. dlia uchniv i ped. pratsivnykiv prof.-tekhn.navch. zakl. / [uklad.: S. U. Honcharenko,. I. A. Ziaziun ta in. ; za red. N. H.Nychkalo]. – K. : Vyshcha shkola, 2000. – 381 s.
- Strelnykov V. Komponenty profesiinoi kompetentnosti vykladacha vyshchoi shkoly / V. Strelnykov // Humanitarnyi visnyk. – 2013. – № 28. – S. 278–285.
Vnukova Olga
Kyiv National University of Technologies and Design
PEDAGOGICAL COMPONENT IN THE CONTENT OF TRAINING ОF THE BACHELOR OF PROFESSIONAL STUDIES
Abstract. The article addresses the consideration of the content of the training of bachelors of vocational education at the present stage, in particular, its pedagogical component. The peculiarities of pedagogical competence, which is expressed in the program learning outcomes, are considered. Three levels of pedagogical competence and their indicators: theoretical, methodical, practical have been identified. The list of psychological and pedagogical disciplines which can be included in the curriculum of training of future teachers of professional training was substantiated. Among the compulsory disciplines was defined: "Introduction to the specialty", "Theory and history of pedagogy", "Psychology", "Professional pedagogy", "Methodology of professional training", "Theory and methodology of educational work", "Educational practice". The main factors of formation of pedagogical competence at the first level of higher education for students of the specialty "Professional education” are identified. To such factors we include: professional orientation, value orientations for future teachers; professional competence of teachers; content of theoretical and practical training; technology of professional training, material and technical base of educational institution. The results of this investigation show that the effectiveness of the formation of pedagogical competence will increase in such organizational and pedagogical conditions: the formation of a positive attitude of students towards future pedagogical activity; the desire to work in the system of vocational education through the inclusion of students in an active educational process; the involvement of competent teachers in the teaching activities; substantiation of the content of theoretical and practical training of specialists, correct allocation of load between semesters, disciplines, classroom and non-auditing work, effective combination of theoretical and practical training; using of computer technologies in the educational process, problem-searching method, interactive and simulation-game forms of training; modernization of the technical base of the educational institution.
In our opinion, the criteria for assessing the educational process in diagnosing the quality of the pedagogical training of undergraduate students are: results of training; content and teaching technology; organization and control of the implementation of the educational process; modern requirements for the competence of teachers and students; self-analysis of the activities of a higher educational institution to ensure the quality of educational services.
Keywords: competence approach, pedagogical competence, content of training, psychological and pedagogical disciplines, bachelor of professional studies.
Внукова Ольга
Киевский национальний университет технологий и дизайна
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ КОМПОНЕНТ В СОДЕРЖАНИИ ПОДГОТОВКИ БАКАЛАВРОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Аннотация. Статья посвящена рассмотрению особенностей педагогической компетентности, которая выражается в программных результатах обучения. Выделены три уровня педагогической компетентности (теоретический, методический, практический) и их показатели. Обоснован перечень психолого-педагогических дисциплин, которые могут быть включены в учебный план подготовки будущих педагогов профессионального обучения. Выделены основные факторы (профессиональная направленность, ценностные ориентиры будущих педагогов, профессиональная компетентность преподавателей, содержание теоретической и практической подготовки, технологии профессионального обучения, материально-техническая база учебного заведения) и организационно-педагогические условия формирования педагогической компетентности на первом уровне высшего образования для студентов специальности «Профессиональное образование (по специализациям).
Ключевые слова: компетентностный подход, педагогическая компетентность, содержание подготовки, психолого-педагогические дисциплины, бакалавр профессионального образования.
ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА
Внукова Ольга Миколаївна ‑ кандидат педагогічних наук, доцент кафедри професійної освіти в сфері технологій та дизайну Київського національного університету технологій та дизайну.
Коло наукових інтересів: теорія і практика професійної підготовки майбутніх педагогів, формування їх компетентностей та педагогічної майстерності.
Vnukova Olga Nikolaevna ‑ Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Professional Education in Technologіes and Design of Kyiv National University Technologies and Design.
A range of scientific interests: the theory and practice of training future teachers, forming their competencies and pedagogical skills.