• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ПРОБЛЕМИ УДОСКОНАЛЕННЯ ЗМІСТУ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ З ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ

УДК 378.147

Щирбул Олександр

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Постановка проблеми. Науково доведено [1;2;4;5], що основний розвиток творчого технічного потенціалу особистості відбувається в шкільні роки. Тому, на вчителів трудового навчання покладається значна відповідальність за розвиток технічних здібностей школярів. Саме вчителі трудового навчання зобов’язані дати учням уявлення про техніку, розвинути технічне мислення, здатність розв’язувати різні технічні завдання, сформувати практичні уміння й навички роботи з інструментами, обладнанням та ін. Відтак, зміст підготовки майбутніх учителів трудового навчання має бути спрямований на розв’язання важливих завдань з питань формування й розвитку творчих технічних здібностей учнів.

 

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблеми технічної творчості та її змісту вивчалися в різний час багатьма науковцями.

Зокрема, психологічні аспекти технічної творчості висвітлювалися в працях А.В. Антонова, Г.Я Буша, Т.В. Кудрявцева, Я.О. Пономарьова та ін.

Проблеми змісту технічної творчості, методичні особливості її організації розкриті в працях В.Я. Горського, М.Н. Деліка, В.І. Качнєва, В.Г. Разумовського, Ю.С. Столярова, Д.О. Тхоржевського, О.В. Чуса та ін.

Важливі аспекти підготовки сучасного творчого вчителя досліджувалися в наукових працях М.С. Корця, В.К. Сидоренка, А.В. Іванчука В.М. Буринського та ін.

Незважаючи на те, що, на сьогодні, педагогічна й методична науки нагромадили значну кількість інформації з досліджуваної проблеми, питання змісту технічної творчості залишається актуальним, оскільки змінюються освітні вимоги як до підготовки учнів в школі, так і до підготовки майбутніх учителів, упроваджуються нові засоби та форми навчання, змінюється структура навчального процесу.

Тому, метою цієї публікації є: проаналізувати зміст підготовки майбутніх учителів трудового навчання при вивченні ними дисципліни «Технічна творчість» та запропонувати різні види практичних завдань, які сприяють формуванню творчого потенціалу студентів.

Виклад основного матеріалу. Аналіз наукових джерел вказує на те, що науковці характеризують технічну творчість як «…практичну діяльність школярів, пов’язану з розв’язанням технічних задач і подальшим втіленням їхніх розв’язків в технічні проекти, макети, діючі моделі [1,с.17 перкл. мій]». Тому, зміст підготовки майбутніх учителів трудового навчання повинен максимально враховувати можливі напрямки роботи з учнями в аспекти організації технічної творчості.

Ми вважаємо, що підготовку майбутніх учителів трудового навчання з технічної творчості слід розпочинати з вивчення загальних проблем творчості та творчих процесів.

Студенти повинні розуміти, що таке творчість взагалі, як побудований творчий процес, яке співвідношення логічного й інтуїтивного в творчому процесі, які здібності необхідно розвивати в школярів.

Тому, при опрацюванні такого матеріалу, ми пропонуємо студентам індивідуальні завдання наступного змісту: прочитати наукову статтю, розділ наукової книги, критично оцінити навчальний матеріал та підготувати повідомлення, виступ на семінарському занятті із зазначенням власної оцінки, власного бачення цієї проблеми.

Як свідчить практика, такі завдання по-перше, сприяють формуванню у майбутніх учителів трудового навчання умінь працювати з інформаційними джерелами, розвивають аналітичне, критичне, мислення, по-друге, аналіз наукової статті з власною оцінкою, студент не може знайти десь в Інтернеті, списати, тобто, якісно виконане завдання є результатом праці самого студента.

Необхідним елементом підготовки майбутніх учителів трудового навчання в творчому технічному аспекті є вироблення їхніх умінь розв’язувати технічні задачі, котрі можна класифікувати наступним чином: репродуктивні, репродуктивні з елементами творчості, проблемно-пошукові (творчі).

Репродуктивні задачі хоча й виконуються за певним відомим алгоритмом, але створюють розумове навантаження для студентів, сприяють формуванню знань, умінь використовувати набуті знання на практиці.

Технічні репродуктивні задачі з елементами творчості передбачають крім репродуктивної діяльності нескладні удосконалення технічних об’єктів, внесення змін в технічну документацію, виявлення нових функцій технічного об’єкту. Такі задачі стимулюють у студентів гнучкість мислення, здатність до доопрацювання, розвивають просторове уявлення.

Проблемно-пошукові (творчі задачі) по-перше, передбачають варіативність розв’язків, або способів знаходження цих розв’язків, по-друге, потребують від студентів використання знань з різних наукових галузей, творчої інтуїції, умінь бачити проблему, умінь легко генерувати нові ідеї, критично оцінювати власну діяльність не тільки за результатом, а й багаторазово в процесі самої діяльності. Тобто, для розв’язання творчих технічних задач майбутнім учителям трудового навчання потрібен якомога більший запас знань та розвинутих особистісних здібностей, котрі поступово формуються в процесі їхньої професійної підготовки.

Висновки та перспективи подальших розвідок. Таким чином, технічна творчість є багатогранною, потребує від студентів основ знань з багатьох наукових напрямків. Багатогранність технічної творчості дає можливість постійно вдосконалювати зміст підготовки студентів, акцентуючи увагу на тих, чи інших важливих аспектах навчання, використовувати різні методи, способи, форми співпраці зі студентами для досягнення головної мети: підготовки творчого вчителя, котрий здатний розвивати творчі технічні здібності в школярів.

БІБЛІОГРАФІЯ

 

  1. ГорскийВ.А. Внеклассная работа по техническому творчеству и сельскохозяйственному опытничеству / Горский В.А., Комский Д.М., Раздымалин И.Ф. – М.: Просвещение, 1985. – 176 с.
  2. Технічна творчість учнів /В.І. Амелькін, В.М.Зойончик, В.К. Сидоренко, В.Є. Шмельов. – Бердянськ: БДПУ, 2009. – 370 с.
  3. Техническое творчество учащихся: Пособие для учителей и руководителей кружков: Из опыта работы: /Сост. П.Н. Андрианов. – М.: Просвещение, 1986. – 128 с.
  4. Техническое творчество учащихся / [Ю.С.Столяров, Д.М. Комский, В.Г. Гетта, А.М. Плуток, В.В. Колотилов]; под. ред. Ю.С. Столярова, Д.М. Комского – М.: Просвещение, 1989. – 222 с.
  5. Тхоржевський Д.О. Методика викладання загальнотехнічних дисциплін і трудового навчання: навчальний посібник / Тхоржевський Д.О; [ 2-е вид., пер., і доп.] – К.: Вища школа, 1980. – 352 с.

 

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Щирбул Олександр Миколайович – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів:теорія і методика технологічної та професійної освіти.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись