ПРИНЦИПИ ПОБУДОВИ ООСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОГО ПІДРУЧНИКА З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
Вікторія Колісник
(м. Черкаси, Україна)
Навчання іноземної мови на основі особистісно орієнтованого підходу спрямоване на покращення особистісного розвитку, але не ставить за мету сформувати особистість. Тому введення особистісно орієнтованого навчання потребує відповідного матеріально-технічного забезпечення. Як слушно зазначає науковець Л. Вікторова, «однією з умов ефективного оволодіння студентами іноземною мовою є відбір та оптимізація змісту навчального матеріалу відповідно до пізнавальних можливостей студентів» [1, с. 40]. Адже відомо, що рівень розумової працездатності не є сталою величиною, він змінюється протягом доби й складається з кількох фаз. То ж важливо враховувати динаміку розумової працездатності, передбачаючи часовий перерозподіл навчального матеріалу згідно з тенденцією до ознайомлення з новою іншомовною лексикою на початку заняття, коли сприйняття студентів більш активне.
Значну роль у навчанні іншомовного мовлення може відігравати емоційна пам’ять (її забезпечує емоційність, інтерес до іноземної мови, культури, історії). Таким чином, якість процесів запам’ятовування, збереження та відтворення іншомовної лексики залежить від того, чи з’явиться у студента ланцюжок дій (потреба – бажання – пізнавальний інтерес – мотив).
Особливу роль у вивченні іноземної мови відіграє пізнавальний інтерес, наявність якого є важливою умовою ефективності навчання та засвідчує його правильну організацію. Виокремлюють декілька основних факторів, які сприяють розвитку пізнавального інтересу під час вивчення іноземної мови.
а ) включення студентів у самостійний пошук та відкриття нових знань;
б) розв’язування проблемних комунікативних завдань [2].
Тому технологізація особистісно орієнтованого навчання іноземної мови студентів передбачає спеціальне конструювання навчального тексту, дидактичного матеріалу, методичних рекомендацій щодо його використання, типів навчального діалогу, форм контролю в процесі оволодіння знаннями.
Розробка дидактичного забезпечення особистісно орієнтованого навчання іноземної мови передбачає дотримання певних вимог. До них дослідниця О. Голобородько відносить наступне:
-
Навчальний матеріал (і способи його представлення) повинен забезпечувати виявлення змісту суб’єктного досвіду студента, включати досвід його попереднього навчання;
-
Виклад матеріалу в підручнику повинен бути спрямованим не лише на структурування, інтегрування, узагальнення, розширення змісту, а й перетворення досвіду кожного студента;
-
Активне стимулювання студента до навчальної діяльності повинно забезпечувати йому можливість самоосвіти, саморозвитку, самовираження в процесі оволодіння знаннями;
-
Навчальний матеріал потрібно організовувати так, щоб студенти мали можливість вибору у виконанні завдань;
-
Стимулювання студентів до самостійного вибору та використання найбільш значимих для них способів опрацювання навчального матеріалу;
-
Навчальний процес повинен забезпечувати побудову, реалізацію, оцінку навчання як суб’єктної діяльності [3, с. 45–46].
Так, у підготовці навчального посібника для студентів галузі знань «Інформаційні технології» ми використовуємо завдання на виявлення індивідуального досвіду. Наприклад, Make up a dialogue about your favourite computer game. Dwell upon its good and bad points.
Доцільно також надавати можливість студентам продемонструвати свої професійні якості, висловлюючи прохання пояснити певні поняття з їхнього професійного вжитку, розв’язати конкретні проблеми в роботі з комп’ютером, проконсультуватися щодо якості певного програмного продукту тощо. У підручнику це відображають у вигляді проблемних ситуацій, діалогів, , завдань для невеликих доповідей. Це значно підвищує їхню самооцінку й певною мірою прирівнює професійні можливості в різних галузях системи викладач – студент (викладача як мовника, а студента як програміста). Так викладач виявляє повагу до їхніх технічних здібностей і високих знань свого майбутнього фаху, демонструючи демократичність взаємовідносин.
Можливість самоосвіти і самоствердження студентів здійснюється через виконання анотації до будь-якої статті за спеціальністю. При цьому студенти можуть не лише подати короткий зміст статті, а й виразити своє ставлення до розглянутої теми, обґрунтувати свою точку зору, тощо.
Вибір у виконанні завдань запроваджується через подачу різних рівнів завдань до одного матеріалу відповідно до рівня знань студентів.
Список літератури:
-
Вікторова Л. (С. 40-42) Психолого-педагогічні умови навчання майбутніх юристів іншомовного професійного спрямованого мовлення / Л. Вікторова // Розвиток освітніх систем у глобальному вимірі: тенденції і прогнози: матеріали міжнародної наукової конференції (26 – 27 травня 2011 р.).– Частина ІІ. – Умань: ПП Жовтий, 2011. – 183 с.
-
Галузяк В. Педагогіка: навчальний посібник / В. М. Галузяк, М. І. Сметанський, В. І. Шахов. – Вінниця: ДП «Державна картографічна фабрика», 2007. – 400 с.
-
Голобородько О. (С. 43 – 47) Технологія особистісно орієнтованого навчання іноземної мови студентів вищих навчальних закладів / О. Голобородько // Розвиток освітніх систем у глобальному вимірі: тенденції і прогнози: матеріали міжнародної наукової конференції (26 – 27 травня 2011 р.).– Частина ІІ. – Умань: ПП Жовтий, 2011. – 183 с.