Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ДЕЯКІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ЛІНГВІСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ СТУДЕНТІВ МОВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Савенко Тетяна

(Кропивницький, Україна)

Лінгвістична компетенція є невід’ємною складовою комунікативної компетенції, тому дослідження цієї проблеми завжди залишається актуальним. У нашому дослідженні розглянуто деякі підходи до формування граматичних навичок уживання умовного способу англійського дієслова в усному і писемному мовленні.

Пропонуємо розглянути деякі види некомунікативних, умовно-комунікативних та комунікативних вправ, які використовуємо в процесі формування навичок уживання умовного способу і які опубліковано в навчальному посібнику «Практична граматика англійської мови» [1].

Важливим в укладанні вправ для набуття студентами мовленнєвих навичок уживання умовного способу в мовленні є слідування загальнодидактичним принципам доступності та послідовності. Принцип доступності реалізується через застосування навчальних матеріалів, які містять відомий студентам лексичний і граматичний матеріал, побудовані на розмовній тематиці, у якій студенти мають досвід спілкування рідною мовою. У цьому випадку реалізується також принцип «однієї трудності», коли увага студентів та їх розумова й мовленнєва діяльність спрямовані саме на опанування певної граматичної структури. Принцип послідовності реалізується через поступове ускладнення – від елементарних некомунікативних вправ, спрямованих на здобуття студентами автоматизмів, до складніших – умовно-комунікативних усних і письмових, націлених на розвиток навичок уживання граматичних структур за запропонованими ситуаціями із чіткими інструкціями щодо здійснення мовленнєвих дій. На етапі вдосконалення навичок виконують комунікативні вправи, коли для реалізації комунікативного наміру студенти не зосереджені на певній граматичній структурі, а фокусують увагу на передачі інформації або на обміні інформацією в усному і писемному мовленні.

У навчанні вживання умовного способу дотримуємося комунікативно-орієнтованої методики, зокрема таких її принципів: розумово-мовленнєвої активності, функціональності та ситуативності.

На початковому етапі опанування умовного способу основним завданням студентів є набуття автоматизмів утворення й уживання необхідної форми дієслова. Для реалізації мети навчання запропоновано вправи із завданнями:

Circle /underline the correct form of the verb.

Replace the infinitive in the brackets by the proper form of the Subjunctive 2 and Conditional Moods/ Suppositional or Subjunctive 1.

Comment on the use of the Suppositional and Subjunctive 1.

Complete the sentences using Conditional and Subjunctive 2.

Завдання подано саме в такому порядку: від простішого до складнішого, кількість вправ може різнитися, що сприяє формуванню стійких навичок уживання умовного способу в мовленні. Слід зазначити, що вправи побудовано на матеріалі автентичної художньої літератури. Виконуючи такі вправи, студенти не лише опановують граматичну структуру, а й навчаються пояснювати їх уживання, що є важливим для студентів педагогічних спеціальностей. Наступним видом вправ є умовно-комунікативні, метою застосування яких у навчальному процесі є активізація набутих навичок в усному і писемному мовленні. Для цього використовують вправи на матеріалі прочитаного або прослуханого тексту. Прикладом можна бути завдання висловитися за прочитаним оповіданням або ситуацією, відповівши на запитання: What would you do if ... Викладач формулює питання так, щоб студенти відповідали на них за змістом прочитаного/прослуханого тексту й уживали виучувані граматичні конструкції. Запитання можуть бути сформульовані студентами самостійно. Щоб полегшити здійснення мовленнєвих дій та уникнути труднощів, використовують зорові опори: на екран проектують виучувані конструкції, що дозволяє скоротити час на обдумування відповіді.

Наведемо ще один вид умовно-комунікативної вправи, мета якої – розвиток навички вживання умовного способу в писемному мовленні. Студенти отримують завдання прочитати отриманий лист:

Read the letter and use the verbs in brackets in the necessary form.

У цьому випадку студенти зосереджені саме на змісті листа, правильність/неправильність ужитої форми дієслова залежить від того, наскільки вони зрозуміли прочитане повідомлення. Після виконання цього завдання студенти мають написати відповідь. Зміст отриманого листа зумовлює використання студентами дієслів в умовному способі. Таке завдання є комунікативним і націлене на розвиток писемних умінь.

Для розвитку вмінь усного мовлення – монологічних повідомлень та інтеракції – застосовують вправи із завданнями обмінятися думками за запропонованою ситуацією, висловити власне ставлення до події, прокоментувати подію тощо. Прикладом є такі завдання:

Read the story and reproduce it as if you were …

Make up a list of rules and advice you would give to a traveler. Discuss them with other students.

Comment on the proverbs/quotations.

При виконанні таких вправ студенти можуть також прокоментувати правильність/неправильність уживання в мовленні виучуваних граматичних структур.

Наведені приклади вправ є частиною системи, яка запропонована в посібнику «Практична граматика англійської мови» й застосовується на заняттях з практичної граматики та практики усного і писемного мовлення на 2 курсі факультету іноземних мов Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Список літератури:

  1. Савенко Т. В. English Grammar. Навчальний посібник / Т. В. Савенко. – Кропивницький : ПП «Центр оперативної поліграфії «Авангард», 2017. – 180 с.

 

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись