Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Інфографіка і mind map як засоби формування граматичної компетентності учнів

Богдана Салюк

(Бердянськ, Україна)

Успішне формування в учнів англомовної граматичної компетенції, необхідної для вирішення комунікативних завдань, може бути забезпечено завдяки системі вправ, що повинні відповідати вимогам вмотивованості, комунікативності, взаємопов’язаності навчання усіх видів мовленнєвої діяльності, раціонального використання опор, автентичності навчального матеріалу тощо [1, с. 38].

У рамках цієї системи вправ з формування граматичної компетенції, на нашу думку, варто використовувати засоби візуалізації даних – інфографіку і mind map (інтелектуальна карта), які уможливлюють презентацію і пояснення мовного явища у доступній дітям візуальній формі.

Метою дослідження є розробка системи вправ з використанням інфографіки та mind map для формування граматичної компетентності учнів при вивченні англійських модальних дієслів.

На уроках англійської мови можна застосовувати інфографіку та mind map в залежності від теми, мети і завдань уроку. Перевага цих сучасних засобів наочності у тому, що з їх допомогою презентується будь-яке граматичне правило або конструкція, при цьому всі винятки, особливі випадки, а також приклади можна виділити окремо і зробити на них акцент. Крім того, вони зручні у використанні, показують зв’язки між явищами, розвивають логіку мислення, сприяють кращому запам’ятовуванню інформації, об’єднують велику кількість даних, розвивають креативність і мислення.

Застосування інфографіки і mind map на уроках англійської мови дозволяє мотивувати учнів опановувати іноземну мову, організувати індивідуальну, групову і колективну роботу, проектну діяльність, навчити користуватися словниками і довідниками.

Розглянемо приклади вправ із застосуванням візуалізації даних при вивченні модальних дієслів на етапі формування граматичної компетентності (стереотипно-ситуативний етап).

На цьому етапі навчання граматики увага приділяється створенню динамічного стереотипу в аналогічних ситуаціях мовлення. Перевага віддається умовно-комунікативним, рецептивно-репродуктивним вправам на трансформацію або підстановку в зразок мовлення, постановку запитань, розширення, завершення, породження зразка мовлення на рівні фрази [1, с. 40].

Приклад вправи на підстановку і трансформацію граматичної структури. Розглянувши модальні дієслова зі значенням ймовірності, що представлені в інфографіці, вчитель пропонує різні комунікативні ситуації, а учні мають обіграти їх з використанням модальних дієслів і речень з інфографіки, видозмінюючи речення за потреби. Можливі ситуації: 1) Somebody is calling the ring. 2)Somebody is coming to us. 3) Somebody has written this message. 4)Somebody has bought all food.

Після ознайомлення учнів з інтелектуальною картою, що показує специфіку вживання декількох модальних дієслів, варто запропонувати створити власну карту з презентацією одного модального дієслова. Перед початком роботи вчитель пояснює мету завдання і задачі, пояснює принципи побудови карт, демонструє приклади mind map, знайомить зі спеціальними комп’ютерними програмами, наприклад XMind, за допомогою яких можна створити карти. Під час виконання цієї вправи діти мають можливість проявити навички спілкування і роботи в команді, власну креативність,додаючи цікаві приклади і малюнки, логіку та навички пошукової роботи тощо. Роль вчителя у цьому процесі – скеровувати діяльність учнів у напрямку точного виконання завдання. Виконавши завдання, учні презентують власні напрацювання у класі.

Іншим видом репродуктивної вправи з використанням інтелектуальної карти, що має на меті перевірку розуміння вивченої граматичної структури, є заповнення її схеми, що містить лише ключові поняття, а далі учень має продовжити правило і подати власні приклади.

Вправою на самостійне вживання нової граматичної структури в писемному мовленні на рівні фрази можна використати інфографіку, де запропоновані різні попереджувальні знаки, а завдання учня написати правило або попередження до дії з використанням відповідного модального дієслова.

Для вправи на самостійне вживання нової граматичної структури в усному мовленні можна використати інфографіку про значення модального дієслова can, і, використовуючи її як модель, дати учням різні основні дієслова, аби підставити їх в речення на інфографіці та проговорити ці новоутворені речення в парах або в групах.

Отже, модальні дієслова становлять невід’ємну частину активного граматичного мінімуму школярів, що є базою для вираження власних думок іноземною мовою. Застосування вправ з використанням інтелектуальних карт та інфографіки, зокрема на етапі формування граматичної компетентності,дозволяє учнями краще осмислити, запам’ятати, тренувати і засвоїти цей навчальний матеріал, що сприяє формуванню в них системи знань з граматики і здатності користуватися граматичними ресурсами англійської мови.

Список літератури:

  1. Мірошник І. Вправи для формування англомовної граматичної компетенції в учнів початкової загальноосвітньої школи / І. Мірошник // Іноземні мови. – 2011. – №2. – С. 37-46.

  2. Скляренко Н. Методика формування іншомовної граматичної компетенції в учнів загальноосвітніх навчальних закладів / Н.Скляренко // Іноземні мови. – 2011. – №1. – С. 15-25.

 

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись