• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВЗАЄМОДІЯ БРИТАНСЬКИХ ШКІЛ ІЗ СОЦІОКУЛЬТУРНИМ ДОВКІЛЛЯМ ТА БАТЬКАМИ УЧНІВ

Ірина Постоленко

(м. Умань, Україна)

У Сполученому Королівстві школи завжди прагнули мати тісні зв’язки з соціокультурним довкіллям. Особливо Англія та Уельс, де побудовано чимало сучасних шкіл, в яких учні мають можливість користуватися бібліотеками, басейнами, спортивними залами, клубами, кімнатами відпочинку тощо [3, с. 101]. Діяльність клубів, асоціацій, спілок і товариств сприяють соціалізації учнів через культурне дозвілля. Популярними британськими клубами та організаціями є: «Орден Герцога Единбурзького» (The Duke of Edingburghs Aword), «Національна молодіжна агенція» (National Youth Agency), «Молодіжна спілка» (Youthlink), «Скаутська асоціація» (Scout Association), «Друзі Землі» (Friends of the Earth) та ін., які пропагують здоровий спосіб життя, охорону довкілля тощо. Більшість національних молодіжних організацій мають філії в багатьох графствах по всій Британії і тісно співпрацюють з іншими службами, громадами та школами. Характерним для Великої Британії є також об’єднання молодіжних організацій в асоціації, клуби, консорціуми, трасти та інші утворення, котрі тісно співпрацюють з місцевими громадами, школами, іншими соціокультурними інститутами, самостійно координуючи свою діяльність [1, с. 135].

До шкільної адміністрації входять представники громадськості, які можуть принести користь роботі школи, зокрема, допомогти в плануванні шкільного бюджету, надати учням можливість вивчати місцеву культуру та традиції. Британські школи є відкритими соціокультурному довкіллю, вони часто проводять дні відкритих дверей, під час яких батьки, родини учнів, а також представники громадськості відвідують навчальний заклад, шкільні уроки. Деякі британські школи є відкритими для відвідувачів раз на тиждень кожного навчального семестра. Учні мають можливість дізнаватися в межах курикулуму про специфіку регіону та його історію, багато шкіл відзначають свята місцевої громади, що можуть бути тісно пов’язаними з культурою національних меншин [3, с. 101].

Місцеві компанії нерідко співпрацюють з середніми школами, пропонуючи власний досвід роботи, а також надаючи можливість учням проходити виробничу практику. Деякі бізнескомпанії гарантують учням роботу, за умови, що вони закінчать навчання в школі з високими результатами [3, с. 101].

Вивчаючи специфіку взаємодії школи з батьками, необхідно зауважити, що формально батьки не мають права вирішувати, що саме їхні діти мають вивчати в школі. Зміст навчання встановлюється комітетом центрального уряду, а в його склад батьки не входять. Шкільний курикулум ратифікується парламентом. Єдиним виключенням є релігійна та статева освіта, щодо її впровадження в навчений процес керівники шкіл зобов’язані радитися з батьками [2, с. 102].

Батьки зобов’язані допомагати учням у навчанні, як вдома, так і в школі. Вже звичною для Великої Британії стала практика батьків-волонтерів (зазвичай матерів), які регулярно працюють у школі поруч з учителями. Деякі школи навіть забезпечують батькам платню за їхню діяльність у навчальному закладі. Зазвичай, робота батьків у школі полягає в тому, що вони допомагають учням виконувати певні види робіт, слухають, як учні читають, організовують роботу учнів у невеликих групах, реалізують власні здібності і досвід під час роботи з учнями, особливо у процесі опанування ремесел, комп’ютерної грамоти, кулінарії та мов. Батьки створюють і очолюють позакласні клуби з читання [2, с. 112].

Школи пропонують батькам програми, з переліком функцій і рекомендацій, завдяки чому батьки та члени сім’ї можуть бути активно задіяні в роботу педагогічного колективу. Все більше шкіл заздалегідь пропонують батькам план роботи школи на цілий рік, щоб ті могли продумати, яким чином запропонувати свою допомогу в організації педагогічного процесу в школі. У початкових школах Англії та Уельсу спостерігається активне залучення батьків у роботу шкіл, особливо це помітно в період, коли діти навчаються читати. Саме батьківська допомога допомагає учням оволодіти грамотністю читання. У 70–80-х роках ХХ століття домашнє завдання, як вид діяльності, перестало бути актуальним. Проте сьогодні політики наголошують на необхідності виконання домашніх завдань учнями на всіх етапах навчання. Тому деякі школи звертаються до батьків з проханням допомогти учням виконувати завдання, які вчитель дає для опрацювання дома [4, с. 56].

У багатьох початкових та середніх школах створено майстерні для вечірніх занять (evening curriculum workshops), в яких учні працюють разом з батьками над виконанням завдань з математики, інформатики та інших предметів [3, с. 102].

Список літератури:

  1. Слюсаренко Н. В. Виховання учнів у середніх навчальних закладах Великої Британії : навчальний посібник / Н. В. Слюсаренко, Н. С. Мороз. – Херсон : Айлант, 2008. – 178 с.

  2. Hargreaves David H. Social Relations in a Secondary School / David H. Hargreaves. – Florence, KY : Routledge, 1998. – 238 p.

  3. Saint John-Brooks C. Parents as partners in schooling / Caroline Saint John-Brooks. – 1997. – 208 p.

  4. Waller H. Linking Home and School: Partnership in Practice in Primary Education / Н. Waller and J. Waller. – London : David Fulton, 1998. – 222 р.

 

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись