Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВПЛИВ ХУДОЖНІХ ТА МУЛЬТИПЛІКАЦІЙНИХ ФІЛЬМІВ НА ПОВЕДІНКУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ КРІЗЬ ПРИЗМУ ТВОРЧОСТІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

Дарія Генсіцька
студентка IV курсу факультету педагогіки та психології
Центральноукраїнський державний педагогічний
університет імені Володимира Винниченка
м. Кропивницький

Науковий керівник – кандидат педагогічних наук, доцент І. Г. Баранюк

Анотація: у статті звертається увага на мультфільми та їх роль у розвитку, формуванні особистості дитини, проаналізовано виховна роль мультфільмів, що створені за мотивами казок В. О. Сухомлинського.

Ключові слова: мультфільм, поведінка молодших школярів, виховна роль мультфільмів, педагогічна спадщина В.О. Сухомлинського.

Постановка проблеми: сьогодні мультфільми відіграють важливу роль у формуванні особистості дитини, оскільки вони є найпопулярнішими розвагами. Особливо сучасні технології впливають на поведінку молодших школярів, коли відбувається зміна провідної діяльності, засвоєння морально-етичних норм. Сучасні батьки іноді не замислюються над значенням кіномистецтва у формуванні особистості дитини, виявляють свою педагогічну неграмотність, чим можуть зашкодити розвитку її особистісної та пізнавальної сфер. Рішення даної проблеми можна знайти в ідеях видатного педагога В. О. Сухомлинського.

Аналіз досліджень. Проблему впливу мультиплікаційних та художніх фільмів на поведінку молодшого школяра висвітлювали у свої працях Качанова Ю., Лущинська О., Міненко О., Силко М., Ситцева М та інші.

Мета статті – довести важливість впливу мультимедійної продукції на світосприйняття дітей та підкреслити важливість їхньої виховної ідеї на основі казок та оповідань В.О. Сухомлинського.

Виклад основного матеріалу. Молодший шкільний вік є дуже важливим для дитини у розвитку пізнавальної, інтелектуальної та особистісної сфер. Оскільки у більшості дітей цього віку розвинена механічна пам’ять і діти легко запам’ятовують та відтворюють усе, що бачать у мультфільмах, саме мультиплікаційна продукція відіграє важливу роль у процесі виховання молодшого школяра.

На сьогоднішній день більшість батьків та педагогів хвилює питання впливу мультфільмів та телепередач на розвиток психічних процесів та формування особистісних рис дітей молодшого шкільного віку. Деякі дослідники вважають, що мультиплікаційні та художні фільми є засобом великомасштабного «бомбування» дітей. Саме тому, їм не варто дозволяти дивитися шкідливі для дитячого розвитку телепередачі. Цю думку підтримують вченіГ. Блумер та П. Хаузер, які переконані у тому, що демонстрація злочинності і насильства особливо відчутна тільки в тому середовищі, де послаблений вплив інституту сім’ї та школи [2,2].

Аналізуючи багаторічні дослідження вчених з впливу мультиплікаційних фільмів та телепередач на розвиток психічних процесів та формування особистісних рис молодших школярів,можна зробити висновок, що мультфільми значно впливають на особистість і поведінку дитини. Вони розважають, інформують, демонструють юним глядачам різні способи взаємодії з навколишнім світом, формують первинні уявлення про добро і зло, правила поведінки, підвищують обізнаність, розвивають мислення, формують світогляд. Тобто, з одного боку – це ефективний засіб виховання дитини, а з іншого – маніпулювання нею. Багато сучасних мультфільмів часто побудовані педагогічно та психологічно неграмотно. Сцени мультиплікаційного насильства, які часто спостерігають діти, дивлячись улюблений мультфільм, негативно впливають на формування особистості. Проте, на нашу думку, розвиток дитини більше залежить не від самої мультиплікації, а від батьків, які дозволяють своєму чаду дивитися телепередачі, не фільтруючи їх. Саме тому ми рекомендуємо дорослим більше проявляти інтерес до мультфільмів і підбирати для перегляду тільки ті, що відповідають психолого-педагогічним вимогам.

Одними з найкращих мультфільмів, що позитивно впливають на розвиток пізнавальних процесів та формування особистості школярів є ті, що створені за мотивами відомих казок Василя Олександровича Сухомлинського.

Важко не погодитись з тим, що педагогічна спадщина В. Сухомлинського багатогранна, вона пронизана проблемою проектування людини, яка ґрунтується на ідеї всебічного розвитку, адже усі напрямки виховання ( моральне, розумове, трудове, фізичне, естетичне) він розглядав в єдності, вважаючи, що при упущенні чогось одного не розв’яжеться жодне виховне завдання. «Казка, – наголошував Василь Олександрович, – це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови. Діти розуміють ідею лише тоді, коли вона втілена в яскравих образах. Казка – благородне і нічим не замінне джерело виховання любові до Батьківщини, яке нічим не можна замінити[4, 177]. Патріотична ідея казки – у глибині її змісту, створені народом казкові образи, що живуть тисячоліття, доносять до серця і розуму дитини могутній творчий дух трудового народу, його погляди на життя, ідеали, прагнення. Казка виховує любов до рідної землі вже в тому, що вона творіння народу.»[1, 203].

Також Сухомлинський вважав, що образи, які присутні в казках, вчать дітей бути співчутливими, шукати вихід із будь-якої ситуації, змушують думати та робити висновки [3, 512].

За мотивами творів видатного педагога, здобутки якого є невід’ємним скарбом у передовому педагогічному досвіді, створено такі мультфільми: «Втрачений день», «Сьома дочка», «Соромно перед соловейком», «Через потік» та ін. Кожен із них має як художнє, так і педагогічне значення. Вони допомагають сформувати й розвинути в молодших школярів духовні цінності, гуманістичні та естетичні почуття, бережливе ставлення до природи. Також ці мультфільми цінні тим, що на відміну від деяких сучасних, допомагають дитині навчитися бачити світ з чіткими кордонами добра і зла. Переглядаючи їх, діти усвідомлюють, що негативні персонажі обов’язково будуть покарані,а єдина можливість уникнути цього – визнання свого поганого вчинку, та щире розкаяння. Саме тому, дитина після перегляду мультфільму не стане наслідувати негативних героїв. Основне завдання педагогів і батьків: не тільки переглядати з дітьми такі мультфільми, а й ретельно обговорити та проаналізувати сюжет, образи героїв та події.

Висновки. Отже, творчу спадщину В. О. Сухомлинського не можливо переоцінити, адже вона є не тільки джерело натхнення для педагогів, а й гарною основою для граматично правильно оформлених мультфільмів, що відповідають психолого-педагогічним вимогам. Такі продукти мультиплікаційної діяльності ефективно виховують у дітей найкращі почуття добра, співчуття, любові до прекрасного, толерантності, поваги до старших та інші моральні якості особистості.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Ковальчук В. Спогади про В. Сухомлинського / В. Ковальчук. – К., 1990. – С. 201-204

  2. Стребна О. Вплив мультфільмів на громадську свідомість молодших школярів. [Електронний ресурс]. ‒ Режим доступу: http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_50_1/77.pdf

  3. Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу/ В. О. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5 т. – Т. 1. – К.: Рад. шк., 1976. – с. 507–515.

  4. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5 т. – Т. 3. – К.: Рад. шк., 1976. – с.176‒185.

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись