Застосування інформаційно-комунікаційних і цифрових технологій та засобів навчання у природничо-математичній, технологічній та професійній освіті
ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ЗАСОБИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА ДИСТАНЦІЙНІЙ ФОРМІ ОСВІТИ
Луцький національний технічний університет
Головенко Тетяна, Ткачук Оксана, Єфімчук Галина
Сучасна система освіти відчуває значний вплив інформаційно-комунікаційних технологій на навчально-виховний процес. Інформаційні технології в освіті спричинили низку реформ, які пов’язані з появою освітніх мереж, нових форм та засобів навчання, виникненням та широким поширенням нових педагогічних технологій. Інформаційно-комунікаційні технології та засоби стають простішими в користуванні, спрямовані на зберігання значних обсягів відомостей та даних, призначені для задоволення навчальних та професійних потреб суспільства.
Інноваційним видом в організації професійної освіти є введення дистанційного навчання, яке за своєю суттю є особистісно-орієнтованою формою навчання. На сьогодні дистанційне навчання є однією з провідних світових тенденцій в освіті, що реалізує принцип безперервної освіти і здатна задовольнити постійно зростаючий попит на знання в інформаційному суспільстві.
Впровадження дистанційної форми освіти можливе лише за умови її цифровізації. Така форма навчання поєднує в собі сукупність технологій, що забезпечують доставку студентам основного обсягу навчального матеріалу, інтерактивну взаємодію студентів і викладачів у процесі навчання, надання студентам можливості самостійної роботи з навчальними матеріалами. Використання інтерактивних методів навчання, при активній взаємодії усіх суб’єктів навчального процесу, спонукає студентів до активної розумової і практичної діяльності у процесі оволодіння навчальним матеріалом. Тому, інноваційні освітні підходи навчання набувають широкого розповсюдження [1].
Науковцями і практиками визнано, що набуття знань, формування вмінь і навичок, розвиток особистісних якостей, набуття певних компетентностей особистості учня є найефективнішими, якщо в освітньому процесі використовують інтерактивні форми і методи. Чітким відображенням результату навчання із використанням інтерактивного методу простежується у відомій цитаті Конфуція: «Скажіть мені і я забуду. Покажіть мені і я запам'ятаю. Дайте можливість обговорити і я зрозумію. Дайте можливість навчити іншого і я досягну досконалості» [2].
Дистанційна освіта базується на принципі гнучкості місця, часу, темпу та траєкторії навчання. Можливість впливати на деякі аспекти свого навчання підвищує внутрішню мотивацію студентів та самостійну відповідальність за власну освіту. Сучасні інформаційні телекомунікаційні технології дають студентам змогу самостійно долучатися до найрізноманітніших інформаційних джерел. Тому, головною особливістю дистанційного навчання є самоосвіта як основа дистанційного навчання, що передбачає самомотивацію студента щодо власного навчання, а також високий рівень самоорганізації.
Особливої актуальності та широкого застосування набули інтерактивні методи навчання під час загальнодержавного карантину, що систематично вводився з 12.03.2020 р. Стало очевидним, що в умовах екстрено організованого дистанційного навчання досягти результатів, передбачених Державним Стандартом, неможливо, оскільки він створювався для навчання в інших умовах. Тому, з метою забезпечення безперервного та якісного освітнього процесу підготовки фахівців спеціальності 182 Технології легкої промисловості в умовах дистанційного навчання під час викладання фахових дисциплін модернізовано освітній процес із використанням інтерактивних методів навчання. Джерелом інформаційно-комунікаційних засобів стали бази даних у віртуальному навчальному середовищі Moodle, координатором навчального процесу – викладач, а інтерпретатором знань – студент.
Для засвоєння матеріалу в навчальний процес було впроваджено принципово нові моделі навчання, що передбачають проведення лекцій, тренінгів, демонстрацій тематичних презентацій, аналіз самостійних (практичних) робіт та мозкових штурмів в електронному сервісі Zoom. Оцінювання студентів проводилися також у формі тестування, що завантажено на програмній платформі Moodle. До того ж, використовувались і інші поширені засоби організації дистанційного навчання, що базуються на Інтернет-технологіях – електронна пошта, чати, форуми, веб-сайти, онлайн-бібліотеки, файли розсилок (YouTube, Google, Google Drive, Viber). Усі ці засоби часто комбінуються із традиційними друкованими матеріалами.
Інтерактивні принципи: активності, відкритого зворотного зв’язку, експериментування, довіри у спілкуванні, рівності позицій, тобто взаємодії виключають домінування одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. Під час такого спілкування здобувачі освіти навчаються бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, ухвалювати обґрунтовані рішення [3]. Нові інтерактивні методики навчання залучають аудиторію, заохочують до групової роботи і взаємодопомоги, одночасно сприяючи здоровій конкуренції та дозволяючи студентам робити свій індивідуальний внесок в освітній процес.
Отже, володіння інноваційними освітніми технологіями дозволяє викладачу наблизити навчальний процес до майбутньої професійної діяльності максимально; розвинути у студентів необхідну для успішної інноваційної діяльності креативність; навчити відступати від стереотипів і шукати інваріантність з метою вирішення проблеми.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
- Державний університет телекомунікацій [Електронний ресурс]//Організаційно-методичний центр новітніх технологій навчання. URL: http://www.dut.edu.ua/ua/ (дата звернення: 14.10.2020 р.).
- Огляд інтерактивних методів [Електронний ресурс]. URL: http://llt.multycourse.com.ua/ua/ (дата звернення: 5.11.2020 р.).
- Інноваційні педагогічні технології: посібник/за ред.. О.І. Огієнка. Авт. коло: О.І. Огієнко, Т.Г. Калюжна, Ю.С. Красильник та ін. Київ, 2015. 314 с.