ХАЙРУЛЛІНА Юлія Олександрівна –
кандидат філософських наук, доцент,
доцент кафедри музичного мистецтва
Миколаївського національного університету
імені В. О. Сухомлинського
https://orcid.org/ 0000-0003-0495-9086
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті проаналізовано явище художньої драматургії в контексті застосування її закономірностей у педагогіці мистецтва. Розглянуто особливості використання прийомів художньої драматургії при впорядкуванні структурно-змістових елементів сучасного уроку мистецтва у закладі загальної середньої освіти. Надано рекомендації щодо застосування художньої драматургії як освітньої технології. Описано рівні використання художньої драматургії на уроці. Наведено схему уроку мистецтва, де поєднуються загальнодидактичні вимоги та елементи художньої драматургії. Рекомендовано методику відстеження емоційної реакції учнів на хід уроку мистецтва з метою прогнозування успішної навчальної діяльності та вдосконалення методичної підготовки майбутніх учителів мистецтва.
Ключові слова: художня драматургія, інтегрований курс «Мистецтво», урок мистецтва, освітня технологія, емоційна партитура уроку.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Богданова І. М. Технології в освіті: теоретико-методологічний аспект: монографія / І. М. Богданова. – Одеса: ТЕС, 1999. – 146 с.
2. Загородня В. Упровадження поліхудожнього підходу до навчання в рамках шкільного курсу «Художня культура»: виступ на семінарі ІППО Київського університету імені Бориса Грінченка в дистанційному форматі [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ippo.org.ua/index.php?option=com_content&tas k=view&id=1369&Itemid=284
3. Масол Л. Методика навчання мистецтва у початковій школі: посібник для вчителів. – Х.Веста:Вид-во «Ранок», 2006. – С. 60–62.
4. Масол Л. М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика: монографія / Л. М. Масол. – К.: Промінь, 2006. – 432 с.
5. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва. Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін / Г. М. Падалка. – К.: Освіта України, 2008. – 274 с.
6. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька: навчальний посібник / О. П. Рудницька. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 360 с.
7. Щолокова О. П. Методика викладання світової художньої культури: підручник для студ. пед. ун-тів / О. П. Щолокова. — Вид. 2-е – К.: Видавництво НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. – 288 с.
ЧЕБОТАРЕНКО Ольга Валериевна –
кандидат искусствоведения, доцент,
доцент кафедры музыковедения,
инструментальной и хореографической подготовки
Криворожского государственного педагогического университета
https://orcid.org/ 0000-0001-8537-9264
e-mail: [email protected]
Анотація
Воспитание духовности является одной из важнейших проблем современности. Целью статьи является изучение исполнительской формы фортепианных произведений С. Рахманинова, фундамент которой составляет семантический уровень, что дает возможность через понимание ценностно-смысловых доминант творчества композитора, повышать свой духовный уровень музыканту-исполнителю. Работа над исполнительской стилистикой в контексте семантических доминант открывает путь исполнителю к расширению своего арсенала исполнительских средств и приближению к ценностно-смысловым запасам музыкальной культуры.
Ключевые слова: ценностно-смысловые доминанты, духовность, исполнительская форма, семантический уровень, исполнительская семантика.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Го Суншан. Феномен стилевой памяти в творчестве С. Рахманинова / Го Суншан // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник ОДМА імені А. В. Нежданової / [Гол. редактор О. В. Сокол]. – Одеса: Друкарський дім, 2010. – Вип. 12. – С. 230–240.
2. Коган Г. М. Из статьи «Рахманинов и Скрябин» / Г. Коган // Воспоминания о Рахманинове /сост., ред. З. Апетян. Т. 1. – Москва, Музыка, 1988. – С. 433–440.
3. Лу Гелин. Ведущие принципы исполнительского стиля С. В. Рахманинова: к проблеме музыкальной интерпретации / Лу Гелин // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник ОДМА імені А. В. Нежданової: [зб. наук. праць / гол. редактор О. В. Сокол]. – Одеса: Друкарський дім, 2011. – Вип. 13. – С. 360–371.
4. Медушевский В. В. Духовнонравственный анализ музыки. Глава 4. Стиль и стилевой анализ [электронный ресурс] / В. В. Медушевский. − (часть 1), 2010. – 34 с. – доступ к ресурсу: http://www.portalslovo.ru/rus/art/199/9642/$print_all/.
5. Метнер Н. К. С. В. Рахманинов / Н. К. Метнер // Воспоминания о Рахманинове /сост., ред. З. Апетян. Т. 2. – Москва, Музыка, 1988. – С. 347–352.
6. Самойленко А. Информационнокультурологические аспекты проблемы памяти в музыке / А. Самойленко // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник Одеської державної
музичної академії імені А. В. Нежданової. Випуск 6. / Гол. Редактор О. В. Сокол. – Одеса: Друкарський дім, 2005. – С. 24–33.
7. Самойленко А. И. «Язык сознания» и семантический анализ музыки: к постановке проблемы / А. И. Самойленко // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник ОДМА імені А. В. Нежданової / [Гол. редактор О. В. Сокол]. – Одеса : Друк, 2004. – Вип. 4. – С. 18–29.
8. Чеботаренко О. Культурологические аспекты исполнительской формы в музыке: дис. ...канд. иск.: 17.00.01 / О. Чеботаренко. – Одесса, 1997. – 151 с.
9. Черниговская Т. Языки сознания: кто читает тексты нейронной сети? / Т. Черниговская // Человек в мире знания: К 80-летию Владислава Александровича Лекторского / Отв. Ред.-сост. Н. С. Автономова, Б. И. Пружинин. Москва: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2011. − С. 403–412.
ШЕВЧЕНКО Інга Леонідівна –
кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри вокально-хорових дисциплін та методики музичного виховання
Центральноукраїнського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
БРОДСЬКИЙ Геннадій Леонідович –
доцент кафедри музичного мистецтва і хореографії
Центральноукраїнського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена розробці нових підходів до викладання фахових дисциплін на мистецькому факультеті з використанням сучасних інноваційних технологій, визначені основні завдання створення єдиного інформаційно-комунікаційного простору вишу, розкриті основні характеристики електронних ресурсів ВікіЦДПУ, Хмарка-ЦДПУ та MOODLE ЦДПУ, а також матеріали навчальних курсів «Методика викладання музичного інструмента», «Методика викладання диригування» та «Оркестровий клас».
Ключові слова: мистецька освіта, інноваційні технології, електронні ресурси, дистанційні курси, фахові дисципліни, інформаційна культура, викладач, студент.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Авдієвський А. Т. Мистецька освіта в системі формування педагога ХХІ століття / А. Т. Авдієвський // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.Драгоманова. Сер. 14: Теорія і методика мистецької освіти. – К.: НПУ, 2004. – С. 5–7.
2. Богданова І. М. Педагогічна інноватика: навчальний посібник / І. М. Богданова. – Одеса: ТЕС, 2000. – С. 5–34.
3. Болілий В. О., Копотій В. В. Розробка дистанційних курсів засобами Вікі-КДПУ, Хмарка-КДПУ і Moodle-КДПУ. Частина І. ВікіКДПУ і Хмарка КДПУ: навчальний посібник для учасників довгострокового підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників / В. О. Болілий, В. В. Копотій. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – 44 с.
4. Бродський Г. Л., Свещинська Н. В., Шевченко І. Л., Яненко О. А. Методика викладання музичного мистецтва: навчальнометодичний посібник для студентів мистецьких та музично-педагогічних факультетів / Г. Л. Бродський., Н. В. Свещинська, І. Л. Шевченко, О. А. Яненко. – Кіровоград: РВВ КДПУ імені Володимира Винниченка, Харків: ФОП Озероров, 2016. – 384 с.
5. Бродський Г. Л. , Шевченко І. Л. Сучасні технології викладання музичних дисциплін у закладах вищої освіти: навчальний посібник / Г. Л. Бродський, І. Л. Шевченко – Кропивницький – Харків, 2019. – 400 с.
6. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології / І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.
7. Ильинский И. М., Гуревич П. С. Понимание как цель образования // Знание. Понимание. Умение: научный журнал Московского гуманитарного университета. – 2006. – №1. – С. 29–36.
8. Тестов В. А. Информационное общество: переход к новой парадигме образования // Педагогика. – 2012. – №4.– С. 21 – 30. 9. http://moodle.kspu.kr.ua 10. http://moodle.kspu.kr.ua/enrol/index.php?id =194 11. http://moodle.kspu.kr.ua/course/view.php?id =106 12. http://moodle.kspu.kr.ua/course/view.php?id =116
ШРАМКО Оксана Іллівна –
кандидат філософських наук,
доцент, декан факультету мистецтв
Криворізького державного педагогічного університету,
https://orcid.org/ 0000-0001-6475-9663
e-mail: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі духовного оновлення вітчизняного суспільства й ролі мистецької освіти у процесі становлення духовності українства. Виокремлюючи морально-ціннісний компонент як квінтесенцію поняття духовності, автор розглядає емотивну й моральнісну складові мистецтва в якості визначального чинника впливу на духовний світ людини й ефективності мистецької освіти у процесі становлення духовності українства.
Ключові слова: мистецтво, мистецька освіта, духовність, духовні цінності, духовність українства.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Жолдак А. Митець без держави [Електрон ний ресурс] / А. Жолдак. – 188 с. Режим доступу: http://teatre.com.ua/modern/andrij_z holdak_mytets_bez_derzhavy/
2. Забужко О. Шевченків міф України. Спроба філософського аналізу : [монографія] / Оксана Забужко. – Вид. друге, випр. – К. : Факт, 2001. – 160 с.
3. Кривцун О. А. Эстетика: Учебник [Електро нний ресурс] / О. А. Кривцун – 261 с. Режим доступу: http://www.gumer.info/bibliotek_Bu ks/Culture/Krivcyn/_Index.php
4. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін): [монографія] / Галина Микитівна Падалка. – К.: Освіта України, 2008. – 274 с.
5. Сватко Ю. Наприкінці світу людини: духовність, цінності, компетенції, освіта / Ю. І. Сватко // Духовність особистості: методологія, теорія і практика: зб. наук. праць. – 2015. – Вип. 3 (66). – С. 174–197.
6. Шевченко Г. Освіта та духовне виховання людини [Електронний ресурс] / Г. Шевченко // Витоки педагогічної майстерності. – 2014. – Випуск 13. – Режим доступу: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/ 123456789/2885/1/Schevchenko.pdf
7. Шрамко О. І. Духовність як проблема націотворення / О. І. Шрамко // Актуальні проблеми духовності: зб. наук. праць. – Вип. 6. – Кривий Ріг: КДПУ, 2005. – С. 53–61.
ЩЕРБАК Ігор Вікторович –
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри музичного мистецтва
Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського
https://orcid.org/ 0000-0002-4649-6510
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті шляхом вивчення й аналізу документів, психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження, інтегрування та конкретизації визначено сутність поняття «професійні властивості вчителя музичного мистецтва»; уточнено професійні властивості особистості вчителя-музиканта; окреслено та схарактеризовано основні професійно значущі й особистісні якості майбутніх учителів музичного мистецтва. У результаті створено основу для визначення організаційно-педагогічних умов формування професійних властивостей майбутніх учителів музичного мистецтва, а також – для розробки на їх основі моделі, що є перспективами подальших наукових розвідок.
Ключові слова: учитель музичного мистецтва, професійні властивості, функції, здібності, знання, навички, уміння, якості, професійна спрямованість учителя-музиканта.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Арчажникова Л. Г. Профессия – учитель музыки / Л. Г. Арчажникова – М.: Просвещение, 1984. – 109 с.
2. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс / Борис Владимирович Асафьев. – Л.: Музыка, 1963. – 376 с.
3. Буланова-Топоркова М. В. Педагогика и психология высшей школы: Учебное пособие / М. В. Буланова-Топоркова. – Ростов н/Д : Феникс, 2002.– 544 с.
4. Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. Под ред. В. В. Давыдова. – М.: АСТ. Астрель Люкс, 2005. – 671 с.
5. Гершунский Б. С. Философия образования для ХХІ века (в поисках практикоориентированных образовательных концепций) / Б. С. Гершунский. – М.: Совершенство, 1998. – 608 с.
6. Загвязинский В. И. Педагогическое творчество учителя / В. И. Загвязинский. – М.: Педагогика, 1987. – 160 с.
7. Локарєва Ю. В. Теоретико-методологічні основи професійного становлення майбутніх учителів музичного мистецтва / Ю. В. Локарєва // Наукові записки. – Вип. 132. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: КДПУ, 2014. – С. 203–219.
8. Лопатина А. Волшебный мир музыки / А. Лопатина, М. Скребцова. – М.: Амрита, 2009. – 304 с.
9. Маклаков А. Г. Общая психология: учебник для вузов / А. Г. Маклаков. – СПб.: Питер, 2008. – 583 с.
10. Падалка Г. М. Учитель, музика, діти / Г. М. Падалка. – К.: Музична Україна, 1982. – 144 с.
11. Ростовський О. Я. Методика викладання музики в основній школі: навч.-метод. посібник / Ростовський О. Я. – 2-ге вид., доп. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 272 с.
12. Ростовський О. Я. Методика викладання музики у початковій школі: навч.-метод. посібник / Ростовський О. Я. – 2-ге вид., доп. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 216 с.;
13. Румянцева З. В. Формирование профессиональной готовности учителя к музыкально-педагогической деятельности в школе: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Румянцева Зоя Васильевна – М., 1987. – 199 с.
14. Словник термінів і понять з педагогіки вищої школи: посібник / В. В. Приходько, В. В. Малий, В. Л. Галацька, М. А. Мироненко. – Дніпропетровськ: НГАУ, 2005. – 181 с.
15. Академічний тлумачний словник [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://sum.in.ua/s/vlastyvistj.
16. Логічний словник [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vocabulary.ru/termin/svoistvo.html.