РАКІТЯНСЬКА Людмила Миколаївна –
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри методики музичного виховання,
співу та хорового диригування
Криворізького державного педагогічного університету
https://orcid.org/ 0000 0003 3586 2754
e–mail: [email protected]
ПОНОМАРЕНКО Тетяна Валентинівна –
старший викладач кафедри методики музичного виховання,
співу та хорового диригування
Криворізького державного педагогічного університету
e–mail: [email protected]
Анотація
У статті обґрунтована актуальність проблеми розвитку мислення молодших школярів на уроках музичного мистецтва, що зумовлено ґрунтовною інформаційно-теоретичною основою змісту шкільних програм, високим рівнем художньо-естетичного узагальнення навчального матеріалу, яким повинні оволодіти учні в процесі музично-пізнавальної діяльності. Цей процес реалізуються в двох взаємопов’язаних напрямах, спрямованих на розвиток здатності учнів до активної розумової діяльності, оволодіння конкретними мисленнєвими діями як способами пізнання музичного мистецтва.
Ключові слова: освітній процес, молодші школярі, мислення, музичне мислення, мисленнєві дії.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс / Б. В. Асафьев. – Ленинград, 1963. – 378 с.
2. Вікова та педагогічна психологія: Навч. посібн. / О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. – Київ: Каравела, 2012. – 400 с.
3. Мазель Л. А. Строение музыкальных произведений / Л. А. Мазель. –Москва, 1979. – 528 с.
4. Музыкальное образование в школе: Учеб.пособие для студ. муз. фак. и отд. высш. и сред. пед. цчеб. заведений / Л. В. Школяр, В. А. Школяр, Е. Д. Критская и др.; Под ред. Л. В. Школяр. – Москва: Издателький центр «Академия», 2001. – 232 с.
5. Музыкальное восприятие как предмет комплексного исследования: сб. ст. / Сост. А. Г. Костюк . – Київ : Муз.Україна, 1986. – 160 с.
6. Назайкинский Е. В. О психологии музыкального восприятия / Е. В. Назайкинский. – Москва, 1972. – 367 с.
7. Психология музыкальной деятельности: Теория и практика: Учеб. пособие для студ. муз. фак. высш. пед. учеб. заведений / Д. К. Кирнарская, Н. И. Киященко, К. В.Тарасова и др.; Под ред. Г. М. Цыпина. – Москва: Издателький центр «Академия», 2003. – 368 с.
8. Рубинштейн А. Статьи. Книги. Докладные записки. Речи. Литературное наследие: в 3 т. / А. Рубинштейн. – Москва, 1983. – Т.1. – С. 45–59.
9. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи: підручник для студентів педагогічних факультетів / О. Я. Савченко. – Київ: Генеза, 2002. – 368 с.
СИДОРЕНКО Тетяна Дмитрівна –
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри музикознавства,
інструментальної та хореографічної підготовки
Криворізького державного педагогічного університету
e-mail: [email protected]
ФУРДАК Тетяна Дмитрівна –
старший викладач, старший викладач кафедри
методики музичного виховання,
співу та хорового диригування
Криворізького державного педагогічного університету
e-mail: [email protected]
Анотація
Міміка – найважливіший із засобів «мови» хорового диригента, вона визначається провідною спроможністю диригента, поряд з виконавською волею та здатністю до виразної передачі жестами музичного змісту. У статті розглянуто найбільш дієві шляхи розвитку міміки в класі диригування. Запропоновано методику поетапної роботи над твором, яка використовується для оволодіння студентами мімічними засобами спілкування з хоровим колективом. У якості прикладу охарактеризовано методику роботи над твором «Осінь» з хорового циклу І. Шамо «Чотири хори на вірші І.Франка».
Ключові слова: експресія, хорова комунікація, мімічна реакція диригента, візуальний контакт, емоційнообразне проникнення, художній образ.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Барабанщиков, В. А. Восприятие выражений лица [Текст] / Владимир Александрович Барабанщиков. – Москва: Изд-во Института психологии, 2009. – 445 с.
2. Зінченко В. Хоровий цикл І. Шамо «Чотири хори на вірші І.Франка» (спроба втілення біблійної ідеї) // В.Зінченко. – Київське музикознавство. – № 54. – С. 154–160.
3. Мархлевський А. Ц. Практичні основи роботи в хоровому колективі / А.Ц.Мархлевський. – Київ: Музична Україна, 1986. – 96 с.
4. Музика. Словник-довідник [укладник Юцевич Ю. Є.]. – Тернопіль: Навчальна книга. – Богдан, 2003. – 157 с.
5. Прокулевич О., Основи хорового диригування: навчальний посібник / О. Прокулевич. – Умань: ФОП Жовтий О.О., 2016. – 140 с.
СОЛОВЙОВ Віктор Алмабайович –
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри музичного мистецтва
Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського
https://orcid.org/ 0000-0003-4905-2218
e-mail: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена аналізу сугестивних чинників на диригента-хорову підготовку майбутнього вчителя музики. В результаті проведеного аналізу виділена специфіка цієї підготовки з позиції становлення майбутнього фахівця в практичній діяльності. У статті аналізуються фундаментальні музикальнотеоретичні роботи і дослідження психологічного впливу на хоровій колектів П. Гальперіна, Ф. Гоноболіна, Г .Ержемського Г, М. Кагана, К. Ольхова і інших, що надали можливість через осмислення сугестивних чинників виокремити специфіку професійної підготовки майбутнього керівника хорового колективу в його практичній діяльності.
Ключові слова: науковий аналіз, сугестивні фактори впливу, хоровий колектив, диригент-хормейстер, комунікативні процеси.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Ансерме Э. Статьи о музыке и воспоминания: Пер. с фр. Е. Бронфин, Б. Урицкой / Э. Ансерме. – М. – Советский композитор, 1986. – 223 с.
2. Гальперин П. Я., Кабыльницкая С. Л. Экспериментальное формирование внимания / П. Я. Гальперин, С. Л. Кабыльницкая. – М: МГУ, 1974. – С. 76–94.
3. Гоноболин Ф. Н. О некоторых психических качествах личности педагога / Ф. Н. Гоноболин // Вопросы психологии. – 1975. – № 1. – С. 100–111.
4. Ержемский Г. Л. О строении деятельности дирижёра. Деятельность и психологические процессы / Г. Л. Ержемский. – М: Изд-во АПН, 1997. – С. 127–135.
5. Каган М. С. Человеческая деятельность Опыт системного анализа / М. С. Каган. – М., 1974. – 325 с.
6. Капица П. Л. Некоторые принципы творческого воспитания и образования современной молодёжи / П. Л. Капица // Вопросы философии. – 1971. – № 7. – С. 16–24.
7. Ломов Б. Ф. Методические и теоретические проблемы психологии / Б. Ф. Ломов. – М., 1984. – С. 12–29.
8. Ольхов К. А. Некоторые вопросы теории дирижирования и методика начального обучения / К. А. Ольхов // Хоровое искусство. – Вып. 3. – Л.: Музыка, 1977. – С. 3–32.
9. Ольхов К. А. Теоретические основы дирижёрской техники / К. А. Ольхов. – 2-е изд. – Л.: Музыка, 1984. – 160 с.
10. Птица К. Б. Мастера хорового искусства в Московской консерватории / К. Б. Птица. – М.: Музыка, 1970. – 120 с.
11. Яконюк В. Л. Музыкант. Потребность. Деятельность / В. Л. Яконюк. – Минск, 1993. – С. 19–55.
ТАДЕУШ Олена Миколаївна –
кандидат педагогічних наук, доцент
доцент кафедри педагогічної творчості
Національного педагогічного університету
імені М. П. Драгоманова
https://orcid.org/ 0000-0002-6373-4891
e-mail: [email protected]
Анотація
Професійна зорієнтованість фахівців педагогічного профілю визначається як усвідомлення майбутніми педагогами власної педагогічної діяльності, формування особистісного смислу майбутньої професії, пізнання її гуманістичної сутності, оцінка власних професійних можливостей у зіставленні з виробленими суспільством моделями професіонала, оцінка можливостей власного професійного розвитку. У статті визначено і обґрунтовано сучасні технології, що сприяють процесу оптимізації професійної зорієнтованості майбутніх фахівців педагогічного профілю: когнітивно-орієнтовану, проективно-ігрову, тестовоорієнтовану, проблемно-орієнтовану, інтерактивну технологію, технології кооперативного навчання, інтегративні технології. У статті зазначено, що педагогічне керівництво процесом оптимізації професійної зорієнтованості майбутніх фахівців педагогічного профілю у закладах вищої освіти передбачає організацію та здійснення координуючого впливу на майбутніх педагогів визначеними технологіями з метою усвідомлення ними сутності і змісту обраної професії, підвищенню їх рівня професійної мобільності та конкурентоспроможності спеціалістів даного профілю.
Ключові слова: професійна зорієнтованість, фахівців педагогічного профілю, технології оптимізації професійної зорієнтованості.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Мельник О. В. Принцип активного професійного орієнтування учнів / О. В. Мельник //Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: збірник наукових праць. – Київ, 2009. – Вип. 13, кн. 2 – С. 299–308.
2. Мельник О. В. Проблеми професійної орієнтації учнівської молоді та перспективні напрями їх вирішення / О. В. Мельник // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць. – Кам'янецьПодільський: ПП Зволейко Д. Г., 2011. – Вип. 15, кн. 1. – С. 283–293.
3. Попова Т. С. Реалізація профорієнтаційної діяльності шляхом застосування сучасних засобів інтернет-технологій / Т. С. Попова // Теоретикометодичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук, праць. – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. – Вип. 17, кн. 2. – С. 181–191.
4. Професійне самовизначення учнівської молоді в умовах освітнього округу: монографія / Л. А. Гуцан, О. Л. Морін, З. В. Охріменко, О. М. Пархоменко, Л. І. Гриценок; І. І. Ткачук , за ред. О. Л. Моріна. Харків: «Друкарня Мадрид». – 220 с.
5. Пряжников Н. С. Профессиональное и личностное самоопределение / Н.С. Пряжников. – Москва: Ин-т практической психологии, 1996. – 256 с.
6. Пряжников Н. С. Теория и практика профессионального самоопределения: учеб. пособ. / Н. С. Пряжников. – Москва: МГППИ, 1999. – 97 с.
7. Кучеренко Є. В. Інтеграційно-діяльнісний підхід до проблеми структури професійного самовизначення студента / Є. В. Кучеренко // Актуальні проблеми професійної орієнтації та
професійного навчання незайнятого населення в умовах фінансово-економічної кризи: зб. наук.праць. – Київ: ІПК ДСЗУ, 2009. – С. 172–180.
ФОЛОМЄЄВА Наталія Аркадіївна –
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри хорового диригування,
вокалу та методики музичного навчання
Навчально-наукового інституту культури і мистецтв
Сумського державного педагогічного університету
імені А. С. Макаренка
e-mail: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена розкриттю основного змісту освітньо–професійної програми «Естрадне мистецтво» за спеціальністю 025 «Музичне мистецтво». В статті викладено обґрунтування впровадження освітньо–професійної програми «Естрадне мистецтво» за спеціальністю «Музичне мистецтво» у роботу українських мистецьких закладів вищої освіти. Також в статті розглядається зміст програмних результатів навчання за освітньо–професійною програмою «Естрадне мистецтво», а також фахові програмні компетенції, які здобувають випускники. Стаття містить також виклад особливостей освітньо– професійної програми «Естрадне мистецтво» підготовки бакалаврів за спеціальністю 025 «Музичне мистецтво», а також мети цієї програми.
Ключові слова: естрадне мистецтво, музичне мистецтво, освітньо–професійна програма, естрадне вокальне мистецтво, естрадне музично–інструментальне мистецтво, звукорежисура естрадних концертних заходів, професійна підготовка.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Василенко Л. М. Взаємодія вокального і методичного компонентів у процесі професійної підготовки майбутнього вчителя музики / Л. М. Василенко: дис. канд. пед. наук. – Київ, 2003. – 211 с.
2. Дрожжина Н. В. Розвиток виконавських здібностей вокалістів у контексті музичного мистецтва естради / Н. В. Дрожжина // Проблеми педагогіки мистецтва. Серія: Музична педагогіка і мистецтвознавство: зб. ст. – Ялта: РВВ РВНЗ КГУ, 2007. – Вип. 1. – С. 118–129.
3. Дрожжина Н. В. Функції мікрофону у вокальному виконавстві на естраді / Н. В. Дрожжина // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. пр. Харк. держ. ун-т мистец. ім. І. П. Котляревського. – Харків, 2005. – Вип. 15. – С. 77–86.
4. Клип О. Я. Обучение эстрадному пению на музыкальных факультетах педагогических вузов / О. Я. Клип: дис. на соискание учёной степени канд. пед. наук. – Москва, 2003. – 197 с.
5. Мозговий М. П. Становлення і тенденції розвитку української естрадної пісні / М. П. Мозговий: автореферат дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.01 «Теорія та історія культури». – Київ, 2007. – 19 с.
6. Оганезова-Григоренко О. В. Генезис і розвиток вокальної методології: трансформація та синтез / О. В. Оганезова-Григоренко. – Одесса: Астропринт, 2015. – 83 с.
7. Осетров Ю. О. До питання про специфіку підготовки студентів музично-навчальних закладів за фахом «Естрадний спів». – URL: http://vocalart.narod.ru/article_6_1.html/
8. Поплавський М. М. Антологія сучасної української естради / М. М. Поплавський. – Київ: Преса України, 2004. – 416 с.
9. Тормахова В. М. Українська естрадна музика і фольклор: взаємопроникнення і синтез / В. М. Тормахова: автореферат дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». – Київ, 2007. – 17 с.
10. Швець І. Б. Педагогічні основи виховання співочих навичок на заняттях з естрадного співу у студентів музично- педагогічного факультету / І. Б. Швець // Наукові записки (Серія: Педагогіка і психологія). – Вип. 15. – Вінниця: ВДПУ, 2005. – С. 158–159.
11. Koryakin O. Use of multimedia technologies in the process of training of future bachelors of musical art. Open educational E-environment of modern university. № 5 (2018). – URL: http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu /article/view/136/227#.XCc_Lh8ufDc.