Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет освітніх наук та мистецтв

Концепція розвитку кафедри спеціальної освіти на 2025–2030 рр.

Кафедра спеціальної освіти Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка функціонує, як самостійний структурний підрозділ з 1 вересня 2025 р., є випусковою і була створена з метою забезпечення підготовки фахівців – вчителів-дефектологів і логопедів. На кафедрі успішно здійснюється підготовка здобувачів першого рівня вищої освіти за спеціальністю А6.02 Спеціальна освіта.

Науковий потенціал кафедри складають 5 штатних науково- педагогічних працівників, із них: 2 доктори педагогічних наук, професори; 2 кандидати педагогічних наук, доценти та 1 кандидат педагогічних наук, старший викладач та 1 кандидат педагогічних наук, ст. викладач (за сумісництвом).

Необхідність створення Концепції розвитку кафедри визначається потребою реформування основних аспектів освітньої та наукової парадигм її діяльності відповідно до Закону Про вищу освіту (№ 1556-VII від 01.07.2014 зі змінами та доповненнями); врахуванням сучасних запитів ринку праці; потребою в орієнтації на європейські науково-освітні аналоги, що є вимогою до кожного структурного підрозділу Університету, з метою підвищення його іміджу, вітчизняного та зарубіжного рейтингів.

Пріоритетними напрямками діяльності кафедри спеціальної освіти є: навчально-методична, науково-дослідна, виховна та профорієнтаційна робота, а також розвиток міжнародних зв’язків.

Значна увага професорсько-викладацького складу кафедри зосереджена на забезпеченні якісного освітнього процесу на високому професійному рівні, підготовці навчально-методичних матеріалів (навчальних програм, підручників, посібників), що стосуються викладання теоретичних та прикладних аспектів роботи майбутніх фахівців.

Викладачі кафедри активно стежать за сучасними подіями в освіті міста регіону, України та проводять ґрунтовні наукові дослідження, виступають організаторами їх апробації на науково-практичних конференціях різного рівня, науково-практичних та методичних семінарах, вебінарах, готують рецензії та відгуки, надають експертні оцінки стосовно розвитку сучасної спеціальної та інклюзивної освіти.

Викладачі кафедри беруть активну участь у міжнародних стажуваннях

та постійно підвищують свій кваліфікаційний рівень.

Велика увага приділяється виховній та профорієнтаційній роботі.

Орієнтиром розвитку кафедри є високий рівень вимог до викладання навчальних дисциплін, висока професійна та загальнонаукова підготовка професорсько-викладацького складу, високий рівень та культура викладання,

спонукання до активного, творчого засвоєння знань здобувачами вищої освіти, що має забезпечити внесок кафедри в усебічне й системне формування іміджу Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка, його просування на основі унікальних конкурентних переваг у сфері академічної доброчесності та якості вищої освіти.

Основна мета кафедри – задоволення зростаючого попиту сучасного суспільства на підготовку педагогічних працівників високої кваліфікації, високоморальних, патріотичних, освічених особистостей, спроможних зробити істотний внесок у майбутнє України, віданних своїй справі.

Завдання кафедри:

  • забезпечення максимального сприяння розвиткові здобувачів вищої освіти як свідомих і відповідальних громадян, цілісних та культурних особистостей, конкурентоспроможних професіоналів та лідерів шляхом органічного поєднання освітньої, наукової та інноваційної діяльності на засадах академічної доброчесності;
  • збільшення інтелектуального потенціалу та розвиток науково-дослідної бази кафедри, підвищення професіоналізму професорсько-викладацького складу;
  • упровадження інноваційних методів організації освітнього процесу, освоєння нових освітніх технологій;
  • налагодження співпраці зі стратегічними партнерами.

Професорсько-викладацький склад кафедри зорієнтований на організацію і проведення роботи, що базується на засадах:

  • поглиблення знань та компетенції майбутніх фахівців через високий особистісно-професійний потенціал викладачів кафедри;
  • постійний творчий пошук шляхів вдосконалення професійної та морально-етичної підготовки фахівців;
  • взаємодія і співробітництво, що реалізується на рівні кафедри між викладачами і здобувачами; між кафедрою та іншими підрозділами Університету;
  • на всеукраїнському рівні: розвиток партнерського співробітництва з відповідними кафедрами інших ЗВО, науково-дослідними установами та організаціями, органами державної влади та місцевого самоврядування. До сильних сторін та можливостей кафедри спеціальної освіти можна віднести:

ü наявність висококваліфікованого професорсько-викладацького складу, результати професійної активності якого відповідають п. 38 ліцензійних умов

(понад 7 пунктів у кожного викладача);

ü наявність акредитованої освітньо-професійної програми підготовки здобувачів першого бакалаврського рівня;

ü співпраця у проведенні спільних науково-практичних заходів з провідними ЗВО, науковими установами України;

ü проведення лекційних занять з використанням сучасних інформаційних засобів та технологій;

ü участь у проведенні Всеукраїнської студентської олімпіади  за напрямом А6.02 Спеціальна освіта;

ü багаторічний досвід організації та проведення Всеукраїнських та Міжнародних науково-практичних конференцій;

ü наявність власно розроблених навчальних посібників;

ü підготовлені призери та учасники Всеукраїнських конкурсів студентських наукових робіт;

ü наявність договорів про співпрацю з провідними установами міста в рамках реалізації практичної підготовки здобувачів вищої освіти.

До слабких місць роботи кафедри слід віднести:

ü низький рівень співпраці із зарубіжними університетами з метою залучення викладачів кафедри до виконання міжнародних наукових проєктів, зокрема міжнародного проєкту Erasmus+, Клод Моне;

ü відсутність магістратури.

Пріоритетним напрямом розвитку кафедри спеціальної освіти є забезпечення високого рівня фахової підготовки здобувачів першого рівня вищої освіти. Кафедра має стати центром якісної підготовки фахівців у сфері освітніх наук, провідним осередком науково-теоретичного і практичного дослідження сучасних проблем розвитку освіти в цілому, спеціальної та інклюзивної освіти – зокрема, на різних рівнях її функціонування шляхом накопичення інтелектуального капіталу професорсько-викладацького складу кафедри, формування корпоративних цінностей, створення позитивного іміджу кафедри та Університету в цілому.

Навчально-методична робота кафедри

У даному напрямі робота кафедри протягом 2025-2030 рр. буде спрямована на:

  • модернізацію відповідно до стандартів вищої освіти та сучасних вимог ринку праці освітніх програм спеціальності А6.02 Спеціальна освіта, першого рівня вищої освіти;
  • проходження акредитації освітньої програми Спеціальна освіта (Корекційна психопедагогіка і логопедія) першого (бакалаврського) рівня вищої освіти;
  • впровадження ОПП «Корекційна психопедагогіка. Логопедія» спеціальності А6.02 Спеціальна освіта другого (магістерського) рівня вищої освіти та її подальша акредитація;
  • удосконалення системи залучення роботодавців до формування освітніх програм та навчальних планів підготовки здобувачів усіх рівнів вищої освіти спеціальності А6.02 Спеціальна освіта;
  • удосконалення навчальних, робочих програм з обов’язкових та вибіркових освітніх компонентів із метою узгодження з національними та європейськими стандартами змісту освіти та професійної підготовки здобувачів;
  • підготовка до видання підручників, навчальних, навчально-методичних посібників та інших публікацій відповідно до навчально-наукового спрямування кафедри;
  • дотримання кодексу академічної доброчесності всіма учасниками освітнього процесу;
  • запровадження інноваційних освітніх технологій у підготовку майбутніх учителів-дефектологів на засадах концепції «Нова українська школа»;
  • удосконалення методичного забезпечення навчання здобувачів за змішаною та дистанційною формами навчання;
  • залучення представників як вітчизняної, так і зарубіжної академічної спільноти до викладацької діяльності в межах гостьових лекцій;
  • залучення професіоналів-практиків до викладацької діяльності здобувачам різних рівнів вищої освіти спеціальності А6.02 Спеціальна освіта;
  • впровадження як внутрішньої так і зовнішньої академічної мобільності науково-педагогічних працівників кафедри;
  • впровадження як внутрішньої так і зовнішньої академічної мобільності здобувачів вищої освіти;
  • активізація участі здобувачів у конкурсах студентських наукових робіт та олімпіадах;
  • залучення здобувачів до проєктної, грантової діяльності.

Наукова робота кафедри

Пріоритетними завданнями наукової роботи кафедри спеціальної освіти є:

  • активізація та мотивація підготовки докторських дисертацій викладачами кафедри, отримання вчених звань;
  • участь викладачів та здобувачів вищої освіти у Міжнародних та Всеукраїнських наукових і науково-практичних конференціях, семінарах, круглих столах з проблем розвитку спеціальної освіти;
  • публікація результатів досліджень викладачів кафедри в наукових фахових виданнях України та інших держав, які входять до Організації економічного співробітництва та розвитку та/або Європейського Союзу;
  • збільшення кількості публікацій викладачів кафедри у виданнях, які входять до міжнародних наукометричних баз Web of Science та Scopus;
  • здійснення членами кафедри роботи щодо опонування та рецензування дисертацій, рецензування монографій, підручників і навчальних посібників, іншої навчально-методичної літератури;
  • активізація участі членів кафедри в роботі разових спеціалізованих вчених рад із захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора філософії;
  • удосконалення роботи кафедрального сайту та сторінок кафедри в соціальних мережах з метою поширення наукових здобутків викладачів, здобувачів І бакалаврського рівня вищої освіти;
  • продовження роботи щодо організації та проведення щорічних науково-практичних конференцій за профілем кафедри;
  • наукове співробітництво з українськими та зарубіжними ЗВО з метою обміну досвідом наукової роботи, вивчення новітніх методик досліджень тощо;
  • запровадження проведення методичних кафедральних семінарів із залученням науковців із інших ЗВО та наукових установ, стейкхолдерів, зокрема в режимі відео конференцій.

Міжнародні зв’язки кафедри

Одним із основних завдань кафедри спеціальної освіти є розвиток її міжнародного співробітництва. До пріоритетних напрямів роботи в цьому контексті належать:

  • налагодження співпраці із зарубіжними університетами з метою залучення викладачів кафедри до виконання міжнародних наукових проєктів, зокрема міжнародного проєкту Erasmus+, Клод Моне;
  • забезпечення участі науково-педагогічних працівників кафедри у Міжнародних наукових конференціях в Україні та за її межами;
  • стажування науково-педагогічних працівників у зарубіжних університетах.

Виховна робота

Важливим компонентом реалізації стратегії розвитку кафедри спеціальної освіти на 2025-2030 рр. є робота професорсько-викладацького складу зі здобувачами, що передбачає реалізацію таких завдань:

  • виховання у здобувачів національної свідомості, патріотичного ставлення до своєї держави та її інтересів, розвитку професійного інтелекту, широкого світогляду та ерудиції, позитивних моральних якостей та культури, дисциплінованості й організованості;
  • створення необхідних умов для ефективного розвитку студентського самоврядування, формування лідерських якостей;
  • забезпечення і захист прав та інтересів здобувачів, зокрема тих, що стосуються організації освітнього процесу;
  • сприяння навчальній, науковій та творчій діяльності студентів;
  • сприяння діяльності студентських гуртків;
  • сприяння формуванню високо свідомої, творчої, креативної, суспільно активної особистості.

Профорієнтаційна робота, співпраця з роботодавцями та працевлаштування випускників

Профорієнтаційна робота кафедри спеціальної освіти спрямована на забезпечення виконання ліцензійних обсягів прийому здобувачів освіти на освітні програми першого рівня вищої освіти спеціальності А6.02 Спеціальна освіта.

Завданням профорієнтаційної роботи є формування умов для свідомого, мотивованого вибору професії майбутніми абітурієнтами, що передбачає спілкування зі здобувачами різних років навчання, залучення представників студентського самоврядування, співпрацю зі стейкхолдерами та випускниками, а також участь кафедри в ефективних профорієнтаційних заходах.

Основні напрямки роботи:

  • оновлення презентаційних матеріалів та відповідної сторінки сайту кафедри та сторінок в соціальних мережах, цільові виїзди в заклади освіти, залучення потенційних абітурієнтів до заходів кафедри;
  • сприяння працевлаштуванню випускників шляхом якісного підбору та розширення баз практики;
  • розміщення профорієнтаційної інформації в друкованих джерелах (брошурах та буклетах) та в засобах масової інформації;
  • обов’язкова участь здобувачів, науково-педагогічних працівників кафедри в таких профорієнтаційних заходах, як: дні відкритих дверей, презентації, спеціалізовані виставки та ярмарки, ювілеї чи пам’ятні дати Університету і його співробітників, зустрічі випускників, конференції і симпозіуми тощо;

 

Удосконалення та покращення матеріально-технічної бази освітнього процесу

Удосконалення та покращення матеріально-технічної бази освітнього

процесу має здійснюватися в напрямку активізації використання інноваційних елементів, необхідних для досягнення високої якості освітніх послуг, що надаються кафедрою та забезпечення конкурентоспроможності випускників. Основні напрями роботи:

  • розробка та реалізація проєктів щодо залучення додаткових фінансових надходжень шляхом укладання договорів з підприємствами, організаціями, фірмами та компаніями щодо надання спонсорської та благодійної фінансової допомоги від юридичних і фізичних осіб для покращення матеріально-технічної бази кафедри;
  • створення Центру розвитку та інклюзивного простору.

Покращення кадрового потенціалу кафедри

Передбачається покращення якісних характеристик кафедри за рахунок:

  • підвищення професійного рівня професорсько-викладацького складу кафедри за рахунок захистів докторських дисертацій;
  • забезпечення виконання програми підвищення кваліфікації викладачів кафедри у відповідних установах та організаціях в Україні та за кордоном.

Механізми реалізації стратегії розвитку кафедри

Реалізація стратегії розвитку кафедри спеціальної освіти передбачає:

  • злагоджену й ефективну роботу професорсько-викладацьким складом кафедри з виконання зазначених у ній положень;
  • постійне підвищення викладачами кафедри свого професійного рівня шляхом участі в міжнародних програмах, тренінгах, майстер-класах, вебінарах та наукових семінарах;
  • участь викладачів кафедри в конкурсах на отримання грантів для здійснення наукових досліджень та освітніх проєктів;
  • співпрацю з іншими закладами вищої освіти, установами для проведення спільних освітньо-наукових заходів.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись