БОНДАРЕНКО Анжеліка Володимирівна –
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри
методики музичного виховання, cпіву та хорового диригування
Криворізького державного педагогічного університету
https://orcid.org/ 0000 0002 9068 9264
e-mail: [email protected]
Анотація
Фахова підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва здійснюється у ВНЗ, що включає і диригентське навчання. Студенти під час диригентського навчання мають засвоїти фахові знання і вміння для здійснення музично-педагогічної діяльності з учнями загальноосвітньої школи. Розвиток інтелектуальнотворчого потенціалу студентів передбачає забезпечення їх уміннями щодо здійснення постановочної роботи з вокально-хоровим колективом, підбору репертуару, самостійного опрацювання музичного твору. Робота над хоровою композицією передбачає побудову інтерпретаційної версії звучання й візуального представлення музичного твору.
Ключові слова: диригентсько-хорова підготовка, інтелектуально-творчий потенціал, майбутній вчитель музичного мистецтва.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бех І. Д. Особистісно-орієнтований підхід: Теоретико-технологічні засади / І. Д. Бех. – Київ: Либідь, 2003. – Кн. 1. – 280 с.
2. Выготский Л. С. Мышление и речь // Собр. соч.: В 6-ти т. Т. 2. Проблемы общей психологии / Под ред. В. В. Давыдова. – Москва: Педагогика, 1982. – 504 с.
3. Загнітко А. Тлумачний словник сучасної української мови / А. Загнітко, І. Щукіна. – Донецк: ТОВ ВКФ «БАО», 2009. – 960 с.
4. Крицький В. М. Формування художньо та дидактично доцільних знань у процесі роботи з музичними творами / В. М. Крицький: метод рекомендації. – Ніжин: НДПУ ім. М. Гоголя, 2004. – 20 с.
5. Олексюк О. М. Музично-педагогічний процес у вищій школі / О. М. Олексюк, М. М. Ткач. – Київ : Знання України, 2009. – 123 с.
ЖИТНІК Тетяна Сергіївна –
кандидат педагогічних наук, старший викладач
кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та дошкільної освіти
Мелітопольського державного педагогічного університету
імені Богдана Хмельницького
https://orcid.org/ 0000-0003-2250-7251
е-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглянуто методику організації пролонгованої підтримки індивідуального творчого самовираження кожної дитини під час створення нею оригінального образу засобами живопису у художньотворчій діяльності; описані цикли творчих занять, як от: заняття-фантазування (малювання небувальщини, малюнок сновидінь); заняття-гра (малюнок-казка, асоціативне малювання, образний малюнок); малюнокекспериментування (спонтанний малюнок); трансформація натурної постановки.
Ключові слова: художньо-творча діяльність, діти старшого дошкільного віку, живопис, творче самовираження.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гавриш Н. В. Розвиток мовленєвотворчої діяльності в дошкільному дитинстві: дис. доктора пед. наук: 13.00.02 / Наталія Василівна Гавриш. – К.: Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, 2002. – 438 с.
2. Житнік Т. С. Механізм формування художньо-творчої самоактивності у старших дошкільників засобами живопису / Т. С. Житнік // Науковий вісник МДПУ: Серія: Педагогіка. – Мелітополь: Вид-во «Мелітополь», 2014. – Вип. 13. – С. 136–141.
3. Житнік Т. С. Формування естетичної свідомості у дитини під час сприймання образів оточуючого середовища / Т. С. Житнік // Проблеми екологічного та соціально-правового розвитку Азово-Черноморського регіону: Збірник статей. – К.: Міленіум, 2013. – С. 148–164.
4. Сухорукова Г. В., Дронова О. О., Голота Н. М., Янцур Л. А. Образотворче мистецтво з методикою викладання в дошкільному навчальному закладі [за заг. ред. Г. В. Сухорукової]. – К.: Видавничий дім «Слово», 2010. – 376 с.
КЛЮЄВА Сніжана Дмитрівна –
кандидат філософських наук,
старший викладач кафедри музичного мистецтва та хореографії
Південноукраїнського національного педагогічного університету
імені К. Д. Ушинського
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглянуті поняття: «музичне сприйняття», «смак», «естетичний смак», особливості сприйняття популярної музики ХХ століття , завдання до формування естетичного ставлення до популярної музики.
Ключові слова: смак, естетичнй смак, сприйняття, популярна музика.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Борев Ю. Б. Художественные направления в искусстве ХХ в. / Ю. Б. Борев. – К.: Мистецтво, 1986. – 60 с.
2. Григорьев В. Ю. Зарубежная музыка ХХ века / В. Ю. Григорьев. – М.: Знание, 1986. – 94 с.
3. Зарубежная музыка ХХ в. Пути развития, тенденции. (ред. Павлишин С.). – К.: Музична Україна, 1980. – 243с.
4. Смирнов М. Эмоциональный мир музики / М. Смирнов. – М.: Музыка,1990. – 165 с.
5. Сохор А. Н. Вопросы социологии и естетики музики: В 3х т., – Т.2. / А. Н. Сохор. – М.: Сов. композитор, 1982. – 77 с.
6. Халабузарь П., Попов В., Добровольская Н. Методика музыкального воспитания / П. Халабузарь, В. Попов, Н. Добровольская. – М.: Музыка,1989. – 134 с.
7. Чернов А., Бялик М. О лёгкой музыке, о джазе, о хорошем вкусе / А. Чернов, М. Бялик. – Л.: Музыка,1967. – 207 с.
8. Естетика: Підручник / Л. Т. Левчук та ін. – К.: Вища школа, 2005. – 353 с. 9. Эренгросс Б. Естетика / Б. Эренгросс. – М., 1977. – 188 с.
KULIKOVA Svitlana Viktorovna –
candidate of pedagogical sciences,
Senior Lecturer of the Department of Music Art and Choreography
Centralukrainian Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical university
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті автор розглядає сучасні технології в музичній освіті України, до яких відносяться: мультимедійні технології, модульне навчання та етнопедагогічні технології.
Ключові слова: музична освіта, модульне навчання, етнопедагогіка, мультимедійні технології, майбутній вчитель музичного мистецтва.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Колеченко А. К. Энциклопедия педагогических технологий / А. К. Колеченко. – СПБ.: КАРО, 2002. – 368 с.
2. Общая и профессиональная педагогика: учебное пособие / Е. И. Серкова, В. Д. Симоненко и др. – М.: Вентана-Граф, 2006. – 345 с.
3. Педагогические технологии: учебное пособие / М. В. Буланова-Топоркова, А. В. Духавнева и др. – М.: ИКЦ «МАРТ», 2004. – 335 с.
4. Кукушин В. С. Этнопедагогика: учебное пoсобие / В. С. Кукушин. – М.: «МОДЭК», 2002. – 304 с.
5. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии / Г. К. Селевко. – М., 2000. – 421 с.
6. Стражникова Т. И. Современные технологии в музыкальном образовании // Т. И. Стражникова / Научный журнал КУБГАУ. – № 84, 2012. – С. 56–67.
7. Стукаленко З. М. Музичний калейдоскоп. Збірка творів для оркестру народних інструментів (партитури та оркестрові партії). – Випуск 2. – Кропивницький: ФОП Піскова М. А., 2019. – 282 с.
ЛЕВИЦЬКА Ірина Миколаївна –
кандидат педагогічних наук,
старший викладач кафедри музично-інструментальної підготовки
Південноукраїнського національного педагогічного університету
імені К. Д. Ушинського
https://orcid.org/ 0000-0002-3566-2632
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми формування позитивного ставлення школярів до творів музичного мистецтва. Проаналізовано наукову літературу з означеного питання. Розкрито сутність поняття «ставлення», зокрема, автор висвітлює позиції вчених щодо категорії «ставлення до навчання». Визначено зміст феномена «позитивне ставлення до творів музичного мистецтва». З’ясовано, що під ставленням розуміється суб’єктивна сторона відображення дійсності, результат взаємодії людини з середовищем. Акцентовано увагу на особливостях формування досліджуваної якості. Автор виокремлює провідні задачі формування позитивного ставлення школярів до творів музичного мистецтва: формування емоційного ставлення до творів музичного мистецтва на підставі їх сприйняття; формування усвідомленого ставлення до творів музичного мистецтва; формування діяльнісно-практичного ставлення до творів музичного мистецтва в процесі їх виконання.
Ключові слова: ставлення, позитивне ставлення, ставлення до навчання, музичне мистецтво, музична культура, твори музичного мистецтва, школярі.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Алиев Ю. Б. Настольная книга школьного учителя-музыканта / Ю. Б. Алиев. – М.: Владос, 2000. – 335с.
2. Куркіна С. Виховання ціннісного ставлення учнів до музичного мистецтва на уроках художньої культури / С. Куркіна // Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 125. – С. 102–106.
3. Лазурский А. Ф. Избранные труды по психологии / А. Ф. Лазурский. – М.: Наука, 1997. – 446 с.
4. Маркова А. К. Формирование мотивации учения / А. К. Маркова. – М.: Просвещение, 1983. – 96 с.
5. Мясищев В. Н. Психология отношений: избранные психологические труды [под ред. А. А. Бодалева] / В. Н. Мясищев. – М.: Модэк МПСИ, 2004. – 158 c.
6. Остроменский В. Д. Формирование музыкального познания / B. Д. Остроменский. – Кишинев: Штиинца, 1988. – 154 с.
7. Падалка Г. М. Творча самореалізація в мистецтві: теоретико-педагогічні аспекти / Г. М. Падалка // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. – 2015. – Вип. 18. – С. 3–7.
8. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2007. – 713 с.
9. Словарь психолога-практика / [сост. С. Ю. Головин]. – [2-е изд., перераб. и доп.]. – Мн.: Харвест, 2005. – 976 с.
10. Слятіна І. О. Роль музичного мистецтва в естетичному вихованні підлітків / І. О. Слятіна [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.seanewdim.com/uploads/3/4/5/1/3451156 4/slyatina_i._the_role_of_musical_art_in_the_aestheti cal_education_of_adolescents.pdf.
11. Философский словарь / Под ред. И. Т. Фролова. – М.: Республика, 2001. – 719 с.
12. Щукина Г. И. Педагогические проблемы формирования познавательных интересов учащихся / Г. И. Щукина. – М.: Педагогика, 1988. – 208 с.