Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ТРАНСФОРМАЦІЯ НАУКОВИХ УЯВЛЕНЬ ПРО СУТНІСТЬ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ В НІМЕЧЧИНІ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

СТАШЕВСЬКА Інна Олегівна – доктор педагогічних наук, професор,

проректор з навчальної роботи

Харківської державної академії культури

https://orcid.org/ 0000-0003-2940-9689

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті на основі аналізу німецької музично-педагогічної літератури охарактеризовано процес трансформації наукових уявлень про сутність музичної педагогіки в Німеччині ХІХ – початку ХХІ століття. Виявлено й охарактеризовано основні типи наукових уявлень про сутність музичної педагогіки в контексті визначення її місця в системі наук та еволюції понятійно-термінологічного апарату. Установлено, що спроби позиціонування музичної педагогіки як науки розпочалися в Німеччині ще в ХІХ столітті. Поступове усвідомлення специфічності музичної педагогіки в системі наук стало важливою умовою утвердження в останню третину ХХ століття статусу музичної педагогіки як автономної науки.

Ключові слова: музична педагогіка, наукові уявлення, Німеччина, музичне навчання, музичне виховання, музична освіта.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Abel-Struth S. Grundriss der Musikpädagogik / Sigrid Abel-Struth. – [2. Aufl.]. – Mainz: Schott, 2005. – 692 s.

2. Abel-Struth S. Materialien zur Entwicklung der Musikpädagogik als Wissenschaft / Sigrid AbelStruth. – Main : Schott, 1970. – 165 s.

3. Alt M. Didaktik der Musik / Michael Alt. – [3. Aufl.]. – Düsseldorf: Schwann, 1973. – 292 s.

4. Alt M. Didaktik der Musik: Orientierung am Kunstwerk / Michael Alt. – Düsseldorf: Schwann, 1968. – 280 c.

5. Antholz H. Musikpädagogik / Heinz Antholz // Musikalische Bildung. – 1977. – № 1. – S. 28 – 31.

6. Clemens W. Karl Christian Friedrich Krause und seine Bedeutung als Musikerzieher: die wissenschaftliche Grundlegung der Musikerziehung / Walter Clemens. – Berlin, 1959. – 240 s.

7. Ehrenforth K. H. Das Verhältnis von Musikwissenschaft und Musikpädagogik / Karl Heinrich Ehrenforth // Entwicklung neuer Ausbildunggänge. Modellversuch. – Essen, Mainz und Regensburg, 1977. – S. 425 – 448.

8. Ehrenforth K. H. Eine Kultur-, Sozial- und Ideengeschichte in 40 Stationen. Von den antiken Hochkulturen bis zur Gegenwart / Karl Heinrich Ehrenforth. – Mainz: Schott, 2005. – 554 s.

9. Eitz С. Der Gesangunterricht als Grundlage der musikalischen Bildung / Carl Eitz. – [2. Aufl.]. – Leipzig : Klinkhardt, 1924. – 75 s.

10. Fellerer K. G. Einführung in die Musikwissenschaft / Karl Gustav Fellerer. – [2. Aufl.]. – Münchberg: Hahnefeld, 1953. – 190 s.

11. Gruhn W. Geschichte der Musikerziehung. Eine Kultur- und Sozialgeschichte vom Gesangunterricht der Aufklährungpädagogik zur ästhetisch-kulturellen Bildung / Wilfried Gruhn. – Hofheim: Wolke-Verlag, 1993. – 423 s.

12. Herget A. Pädagogik für Musiklehrer: im Dienste der Musik als Beruf und an allgemeinbildenden Schulen; aufgebaut auf den Grundlehren der Physiologie, Psychologie, Logik und Ästhetik / Anton Herget, Hugo Wolf. – Berlin: Union Deutsche Verlag, 1929. – 154 s.

13. Jank W. Didaktische Modelle / Werner Jank, Hilbert Meyer. – Frankfurt am Main: Cornelsen Scriptor, 1991. – 464 s.


14. Kaiser H. J. Musikerziehung/ Musikpädagogik / H. J. Kaiser // Kompendium der Musikpädagogik / [hrsg. von S. Helms, R. Schneider, R. Weber]. – Kassel, 1995. – S. 9 – 42.

15. Kaiser H. Musikdidaktik. SachverchalteArgumente-Begründungen / H. J. Kaiser, E. Nolte. – Mainz: Schott, 1989. – 187 s.

16. Kraemer R.-D. Musikpädagogik – eine Einführung in das Studium / Kraemer R.-D. – Augsburg: Wißner, 2004. – 480 s.

17. Kretzschmar H. Musikalische Zeitfragen: zehn Vorträge / Hermann Kretzschmar. – Leipzig: Peters, 1903. – 135 s.

18. Kühn W. Grundlinien zu einer Theorie der musikalischen Erziehung / W. Kühn // Die Musikerziehung. – 1926. – № 3. – S. 133 – 139.

19. Kühn W. Musikkultur und Schulmusikpflege // Die Musikerziehung. – 1929. – № 6. – S. 135 – 144.

20. Kühn W. Probleme der Musikerziehung in geschichtlicher Beleuchtung / W. Kühn // Schulmusikalische Zeitdokumente. – Leipzig, 1929. – S. 143.

21. Lexikon der Musikpädagogik / [hrsg. von S. Helms, R. Schneider, R. Weber ]. – Kassel: Bosse, 2005. – 295 s.

22. Loehner J. Die Musik als humanerziehliches Bildungsmittel. Ein Beitrag zu den Reformbestrebungen unserer Zeit auf dem Gebiet der musikalischen Unterrichtslehre / Loehner J. – Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1886. – 54 s.

23. Musikerziehung: Vorträge, gehalten auf der Süddeutschen Tagung für Musikerziehung in Stuttgart 1928 / [hrsg. von Hermann Keller]. – Kassel: Bärenreiter, 1929. – 131 s.

24. Nolte E. Musikpädagogik als wissenschaftliche Disziplin – Struktur und Aufgaben / E. Nolte // Bildung für Morgen / [hrsg. von A. Gleißner]. – München, 1998. – S. 168 – 181.

25. Preußner E. Allgemeine Musikerziehung / Eberhard Preußner. – (3. Aufl.). – Heidelberg: Quelle & Meyer, 1959. – 115 s.

26. Preußner E. Allgemeine Pädagogik und Musikpädagogik / Eberhard Preußner. – Leipzig: Quelle & Meyer, 1929. – 76 s. Ramann L. Die Musik als Gegenstand des Unterrichts und der Erziehung. Vorträge zur Begründung einer allgemeinmusikalischen Pädagogik: für Künstler, Pädagogen und Musikfreunde / Ramann L. – Leipzig: MPZ, 1868. – 126 s.

27. Rauhe H. Musikpädagogik / H. Rauhe // Kritische Stichwörter zum Musikunterricht / [hrsg. von W. Gieseler]. – München, 1978. – S. 231 – 236.

28. Riemann H. Musiklexikon / Hugo Riemann. – [8. Aufl.]. – Berlin [u.a.]: Hesse, 1916. – 1276 s.

29. Rolle G. Didaktik und Methodik des Schulgesangunterrichts / Georg Rolle. – [9. Aufl.]. – München: Beck, 1924. – 77 s.

30. Schilling G. Musikalische Didaktik oder die Kunst des Unterrichts in der Musik. Ein nothwendiges Hand- und Hilfsbuch fur alle Lehrer und Lernende der Musik, Erzieher, Schulvorsteher, Organisten, Volksschullehrer etc. / Gustav Schilling. – Eisleben: Kuhnt, 1851. – 666 s.

31. Schneider M. Universität und Schulmusik / M. Schneider // Musikpädagogische Gegenwartsfragen: Vorträge der 6. Reichschulmusikwoche in Dresden. – Leipzig, 1928. – S. 143 – 145.

32. Schünemann G. Musikerziehung : Die Musik in Kindheit und Jugend / Georg Schünemann. – Leipzig: Kistner & Siegel, 1930. – 303 s.

33. Schünemann G. Musikerziehung und Musikwissenschaft. Zusammenfassung / Georg Schünemann // Musikpädagogische Gegenwartsfragen: Vorträge der 6. Reichschulmusikwoche in Dresden. – Leipzig, 1928. – S. 269 – 285.

34. Wagner R. Musikerziehung: Einführung, Didaktik, Unterrichtskizzen / Wagner R. – Donauwörth: Auer, 1982. – 127 s.

35. Wellek A. Musikpsychologie und Musikästhetik: Grundriß der systematischen Musikwissenschaft / Albert Wellek. – Frankfurt am Main: Akademisches Verlagsgesellschaft, 1963. – 391 s.

36. Wicke R. Die Musik in der künftigen Lehrerbildung / Richard Wicke // Kleine Monatshefte
für Erziehung und Unterricht. – 1926. – № 5. – S. 163 – 172, 242 – 252.

37. Wicke R. Musikerziehung als Wissenschaft / Richard Wicke // Musik in der Schule. – 1955. – № 6, H. 4. – S. 145–150.

ФОРМУВАННЯ АВТОРСЬКОЇ СПРОМОЖНОСТІ ЯК ПРОФЕСІЙНООСОБИСТІСНОЇ ЯКОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ

СТРАТАН-АРТИШКОВА Тетяна Борисівна −

доктор педагогічних наук, професор

кафедри музичного мистецтва і хореографії

Центральноукраїнського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена формуванню авторської спроможності як професійно-особистісної якості, що забезпечує здатність майбутнього вчителя бути автором власного життя і професійної діяльності. Розв’язується актуальна проблема впровадження у зміст професійної підготовки майбутнього вчителя творчо-проектувальної діяльності, яка характеризується здатністю майбутніх фахівців до інноваційного пошуку, передбачає досягнення майбутніми фахівцями інтегральної вершини – сформованості авторської спроможності як професійно значущої особистісної якості. Визначаються основні критерії сформованості авторської спроможності майбутнього вчителя: ціннісно-мотиваційний (сформованість системи цінностей особистості, усвідомлення значення своєї професії в розвитку духовно-творчої особистості); когнітивнокомпетентнісний (ступінь сформованості фахових компетентностей, поліхудожньої обізнаності, здатності до цілісного аналізу і синтезу); творчо-діяльнісний (здатність до самовираження в різних видах творчопроектувальної діяльності); творчо-презентативний (здатність оприлюднювати, презентувати, виявляти організаторські здібності, залучати інших до спільної творчості), рефлексивно-аналітичний (здатність здійснювати оцінку та самооцінку, аналіз та самоаналіз).

Ключові слова: авторська спроможність, професійна підготовка, творчо-проектувальна діяльність, майбутній вчитель.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бех І. Д. Виховання особистості: У 2 кн. / І. Д. Бех. – К.: Либідь, 2003. – Кн. 2. – 342 с.

2. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник / І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.

3. Косило Н. В., Нич О. Б., Балаєва К. С. Готовність вихователів до застосування інноваційних технологій у професійній діяльності // Наука і освіта. – 2017. – № 6. – С 84– 94.

4. Масол Л. М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика / Л. М. Масол. – К.: Промінь, 2006. – 432 с.

5. Орлов В. Ф. Професійне становлення майбутніх вчителів мистецьких дисциплін: теорія і технологія: [монографія] / В. Ф. Орлов; за заг. ред. І. А. Зязюна. – К.: Наукова думка, 2003. – 262 с.

6. Рудницька О. П. Педагогіка загальна та мистецька: навч. посіб. / Оксана Рудницька. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 358 с.


7. Стратан-Артишкова Т. Б. Творчовиконавська підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва: теорія і практика [монографія] / Т. Б. Стратан-Артишкова. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – 440 с.

ЗМІНИ ПАРАДИГМИ НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У КОНТЕКСТІ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ

ТУШЕВА Вікторія Володимирівна –

доктор педагогічних наук, доцент, професор

кафедри теорії і методики мистецької освіти

Харківського національного педагогічного університету

імені Г. С. Сковороди

https://orcid.org/ 0000-0002-9451-0532

e-mail: [email protected]

Анотація

  В статті обґрунтовуються можливі трансформації парадигми наукової діяльності і парадигми педагогічної науки, які відображають зміни ідеологем, світоглядних парадигм і пріоритетів у суспільстві та культурі. Стверджується, що зміни парадигми наукової діяльності спричинюють в науково-освітньому просторі новий «науковий дискурс», таку доказову систему знань для якої характерні складні, багатовекторні, антропні, синергетичні, міждисциплінарні, інтегративні способи осягнення соціокультурної дійсності, реалізація котрих вибудовується на принципі цілісності і стає домінантним у вивченні освітніх і мистецьких феноменів.

Ключові слова: парадигма науки, парадигма педагогіки, системна методологія, синергетична знання, ідеали науковості, інтегративність, міждисдисциплінарність, антропологічний принцип, культурологічний парадигма.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бенин В. Л. Педагогическая культурология: курс лекций / В. Л.Бенин. – Уфа: Изд- во БГПУ, 2004. – 515 с.

2. Бондаревская Е. В. Педагогика: личность в гуманистических теориях и системах воспитания: Учеб. пособие / Е. В. Бондаревская, С. В. Кульневич. – Ростов-н/Д: Творческий центр «Учитель», 2009. – 560 с.

3. Колесникова И. А. Педагогическая реальность: опыт межпарадигмальной рефлексии: Курс лекций по философии педагогики / И. А. Колесникава. – СПб., 2001. – 247 с.

4. Краевский В. В. Методология педагогики: Пособие для педагогов-исследователей / В. В. Краевский. – Чебоксары: Изд-во Чуваш, унта, 2001. – 244 с.

5. Кун Т. Структура научных революций: Пер. с англ. / Сост. В. Ю. Кузнецов / Т. Кун. – М.: АСТ, 2003. – 605 с.

6. Степин В. С. Синергетическая парадигма. Многообразие поисков и подходов / В. С. Степин. – М.: Прогресс-традиция, 2000. – 536 с.

7. Тушева В. В. Концептуальні підходи до розкриття сутності науково-дослідницької культури майбутнього вчителя музики / В. В. Тушева // Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі: науковий журнал / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка; редкол.: Олексюк О. М. (голов. ред..), Хоружа Л. Л. (заст. голов. ред.), Бондаренко Л. А. (відп. секр.), Кевішас І. та ін. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2017. – №2. – С. 31 – 38.

8. Тушева В. В. Культурологічна парадигма в умовах модернізації мистецької освіти: концептуальні ідеї та методологічні орієнтири / В. В. Тушева // Наукові записки / Ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Випуск 163. – Серія: педагогічні науки. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – С. 39 – 43.

9. Tusheva V. V. Menhodological and theoretical aspects of the prodlem of formation of future teachersscientific-research culture in higher pedagogical school // Pedagogical and psychological sciences: development prospects in countries of Europe at the beginning of the third millennium: Collective monograph. Volume 2. – Riga: Izdevnieciba «Baltija Publishing», 2018. – P. 306 – 324.

10. Філософський енциклопедичний словник / За ред. В. І. Шинкарука. – Київ: «Абрис», 2002. – 741 с.

ОРГАНІЗАЦІЯ І ПРОВЕДЕННЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ В ГАЛУЗІ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ (за концепцією О. П. Рудницької)

ЧЕРКАСОВ Володимир Федорович –

доктор педагогічних наук, професор,

завідувач кафедри музичного мистецтва і хореографії

Центральноукраїнського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

https://orcid.org/ 0000-0003-2760-275 х

e-mail: с[email protected]

Анотація

  У статті обгрунтовано погляди О. П. Рудницької на методику організації і проведення наукових досліджень з теорії та історії музичної педагогіки, теорії та методики навчання музики. Обмотивовано сутність науково-дослідної діяльності студентів факультетів мистецького спрямування педагогічних навчальних закладів, яка має на меті відтворення наукового та педагогічного потенціалу в галузі професійнопедагогічної та загальної мистецької освіти, трансформацію знань і розробок з музичного мистецтва, хореографії та образотворчого мистецтва в практику роботи вищих навчальних закладів, загальноосвітніх навчальних закладів та позашкільних навчальних закладів мистецького спрямування.

Ключові слова: наукові дослідження, організація і проведення наукових досліджень, музична педагогіка, музично-педагогічна освіта, наукові методи дослідження.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька / О. П. Рудницька. – Тернопіль: Навчальна книга. – Богдан, 2005. – 360 с.

2. Рудницька О. П., Болгарський А. Г., Свистєльнікова Т. Ю. Основи педагогічних досліджень : навчально-методичний посібник / О. П. Рудницька, А. Г. Болгарський, Т. Ю. Свистєльнікова. – К.: 1998. – 143 с.

3. Ростовський О. Я. Теороія і методика музичної освіти. Нав. методичний посібник / О. Я. Ростовський. – Тернопіль. Навчальна книга. «Богдан». 201. – 620 с.

4. Черкасов В. Ф. Теорія і методика музичної освіти: навч. посіб / Володимир Черкасов. – К.: ВЦ «Академія», 2016 – 240 с. – (Серія «Альма-матер»)

5. Черкасов В. Ф. Основи наукових досліджень у музично-освітній галузі: [підручник] / Володимир Черкасов – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, Харків: ФОП Озеров, 2017. – 316 с.

ЗМІСТ МАГІСТЕРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ (СКАНДИНАВСЬКИЙ ДОСВІД)

ШЕВНЮК Олена Леонідівна –

доктор педагогічних наук, професор,

завідувач кафедри образотворчого мистецтва

Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова,

Reasercher ID Q-8175-2018

https://orcid.org/ 0000-0002-3247-2374

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті представлено аналіз змісту освітніх програм магістерської підготовки вчителя образотворчого мистецтва у практиці скандинавських вищих навчальних художніх закладів. Виокремлено такі його провідні тенденції, як орієнтація на соціальні запити суспільства, практичне спрямування, формування критичного мислення тощо. Проаналізовано можливості транспонування програм у вітчизняну систему освіти з метою забезпечення мобільності наших випускників на світовому інтегрованому ринку праці.

Ключові слова: професійна підготовка майбутніх учителів образотворчого мистецтва, магістерська підготовка художника-педагога, зміст навчання, євроінтеграційні процеси у вітчизняній освіті, вища освіта Скандинавії.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Руденко І. В. Innovative technology of training of the future teachers of fine art / Iraida Rudenko // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – Суми: СумДПУ імені О. Макаренка, 2017. – № 3 (67) – С. 97–106.

2. Shevniuk, O. L. (2015). Axiological Approach in Professional Preparation of Future Teachers of Fine Arts. Cultura – Sztuka – dukacja, 1, 374–381.

3. Sova, O. S. (2017). The essence and content of artistic-pedagogical skills in future teachers of Fine arts. Intellectual Archive, 6, 84–92.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись