Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ІДЕЇ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ В КОНТЕКСТІ ЕВОЛЮЦІЇ ЄВРОПЕЙСЬКОГО МИСТЕЦТВА

ВЛАСЕНКО Ірина Миколаївна –

кандидат мистецтвознавства, доцент,

доцент кафедри музикознавства,

інструментальної та хореографічної підготовки

Криворізького державного педагогічного університету

https://orcid.org/ 0000-0003-2073-4864

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті обгрунтовується музикоцентричний підхід до інтегрованого навчання як історично ранній та виявляються його інтенції в побудові новітніх художньо-освітніх інтегративних парадигм. Через простеження основних віх становлення інтегрованого навчання в європейській освіті в контексті домінуючої світоглядної системи, виокремлення музикоцентричних історичних форм інтеграції навчання доводиться першість містагогіки, в якій наголошуються езотеричні аспекти знання.

Ключові слова: інтегроване навчання, европейське мистецтво, музика, гармонія, синтез, вчення Піфагора, екзотеризація.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Волошин М. А. Коктебельские берега / М. А. Волошин. – Симферополь: Таврия, 1990. – 248 с., ил.

2. Кедров Б. М. Классификация наук / Б. М. Кедров. – Кн. ІІІ. – Москва: Мысль, 1985. – 543 с.

3. Клавдий Элиан. Пестрые рассказы / Элиан Клавдий; пер. с др.-греч. С. В. Поляковой. – Москва: Изд-во Академии Наук СССР, 1963. – 185 с.

4. Коменский Я. А. Великая дидактика / Я. А. Коменский // Избранные педагогические сочинения: в 2-х т. – Т. 1. – Москва: Педагогика, 1982. – С. 242–476.

5. Масол Л. М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика: монографія / Л. М. Масол. – Київ: Промінь, 2006. – 432 с.

6. Руссо Ж.-Ж. Исповедь / Ж.-Ж. Руссо; пер. с франц. – Москва: Изд. «Захаров», 2004. – 704 с.

7. Соціолого-педагогічний словник / укл. С. У. Гончаренко, В. В. Радул, М. М. Дубінка та
ін.; за ред. В. В. Радула. – Київ: ЕксОб, 2004. – 304 с.

8. Терентий М. А. Интегрированная концепция прикладной системы социальногуманитарных предметов / М. А. Терентий // Интеграция в художественной педагогике. – Москва, 2001. – С. 28–31.

9. Ямвлих. О Пифагоровой жизни / Ямвлих; пер. с др.-греч. И. Ю. Мельниковой. – Москва : Алетейа, 2002. – 192 с.

10. Carrie Ann Cruce. Wassily Kandinsky, Rudolf Steiner, and the Missing Object. Thesis Presented to the Faculty of the Graduate School of The University of Texas at Austin in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Arts [Electronic resource]. – access mode: https://repositories.lib.utexas.edu/handle/2152/46637

11. Themistii Orationes ex codice mediolanensi [Electronic resource]. – access mode : https://archive.org/details/themistiioratio00dindgoog

METHODOLOGICAL SUBJECTS OF MUSIC AND PERFORMING TRAINING OF THE FUTURE TEACHER OF MUSIC ART

HORBENKO Helen Borysivna –

Candidate of Pedagogical Sciences,

Associate Professor of the Department of Music Art

and Choreography of Centralukrainian

Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University

https://orcid.org/ 0000-0002-6836-0657

e-mail: [email protected]

Анотація

  Музично-виконавська підготовка майбутнього вчителя музики у процесі навчання у ВНЗ набуває особливої значущості, оскільки передбачає формування вмінь й набуття особистісного досвіду здійснювати різнобічну й багатогранну музично-педагогічну діяльність у загальноосвітній школі засобами різних видів музично-виконавської діяльності, спрямовану на формування духовного світу вихованців. Музично-виконавська підготовка учителя музичного мистецтва не обмежується одним видом виконавської діяльності (інструментальною, вокальною чи хоровою), а передбачає володіння комплексом знань, умінь та навичок у різних видах музично-виконавської творчості, здатністю до творчої художньоінтерпретаційної діяльності, а також вміннями спроектувати виконання музичного твору у відповідному художньо-педагогічному контексті. Основними завданнями в структурі музично-педагогічної діяльності вчителя музики є: вміння виконувати твори різних стилів і форм інструментального письма; вміння розкривати художній образ твору на основі точного виконання нотного тексту і власного виконавського досвіду; володіння навичками самостійної роботи над музичним твором; знання специфіки виконання шкільного репертуару. Відомо, що музично-виконавська діяльність є творчим процесом, котрий пов’язаний насамперед із самостійною музично-пізнавальною діяльністю, що сприяє інтенсифікації музичного мислення, пам’яті, уяви, уваги тощо. Творча діяльність учителя музики зумовлюється специфікою музично-педагогічної діяльності, яка здійснюється в процесі публічного виступу, передбачає наявність інтерпретаційних умінь, здатності до адекватного відтворення художнього образу. Визначну роль в цьому процесі відіграють музично-виконавський досвід, знання, інтелект, володіння засобами художньої виразності, технікою художнього виконання, багатством асоціативного фонду, емоційною культурою, образністю музичного мислення.

Ключові слова: музично-виконавська підготовка; художньо-інтерпретаційна діяльність; комплексноінтеграційна технологія; аналіз-інтерпретація; художньо-творчий проект.

 

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Archazhnikova, L. G. Profession is a music teacher. – Moscow: Prosveshcenie, 1984. – 111 p.

2. Asafiev, B. V. Selected articles about musical enlightenment and education. 2nd ed., add. – L.: Music, 1973. – 144 p.

3. Korykhalova, N. Interpretation of music. – L.: Music, 1979. – 206 p.

4. Masol, L. M. General artistic education: theory and practice. – K., 2006. – 432 p.

5. Oleksyuk, O. M. Music Pedagogy. – K., 2006. – 188 p.

6. Rudnytska, O. P. Perception of music and pedagogical culture of a teacher. – K.: KSPI, 1992. – 96 p.

МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ВОКАЛУ В ПЕДАГОГІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ

ІРИГІНА Світлана Олександрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри диригентсько-хорової підготовки

Південноукраїнського національного

педагогічного університету імені К. Д. Ушинського

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті висвітлено методологічні аспекти формування музичної культури студентів-вокалістів. Обґрунтовано актуальність використання компетентнісного підходу. Представлено змістовні характеристики основних компетенцій майбутнього фахівця в галузі музично-педагогічної вокальної освіти і відповідні їм види професійної музичної культури. Перераховано педагогічні підходи, специфічні і пріоритетні принципи вокального навчання та формування музичної культури студентів.

Ключові слова: музична культура майбутніх педагогів-вокалістів та її складові, професійні компетенції, підходи і принципи музичної та вокальної педагогіки

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Аврамкова И. С. Музыкальнопедагогическое образование в контексте культуры XXI века [Текст] / И. С. Аврамкова // Методологические проблемы современного музыкального образования: материалы международной научно-практической конференции 11–13 апреля 2011 года. – СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2012. – С. 3–6.

2. Аврамкова И. С. Формирование этики ответственности в процессе профессиональной подготовки педагога-музыканта: автореф. дис. на соискание научн. степени докт. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения и воспитания (музыка, уровни общего и профессионального образования) / И.С. Аврамкова. – СПб. – 2013. – 54 с.

3. Жишкович М. Особливості формування педагогічних навичок у студента-вокаліста / М. Жишкович // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського: зб. ст. / М-во України у справах сім'ї, молоді та спорту, М-во культури і туризму України. – Львів, 2008. – Вип. 74 : Естетика і практика мистецької освіти. – С. 152–161.

4. Овчаренко Н. А. Основи вокальної методики: [науково- методичний посібник] / Наталія Анатоліївна Овчаренко. – Кривий Ріг: Видавничий дім, 2006. – 116 с.

5. Олексюк О. М. Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера музичного
мистецтва : навч. посіб. / О. М. Олексюк, М. М. Ткач. – К. : Знання України, 2004. – 264 с.

6. Сидорова М. Б. Формирование профессиональной культуры вокалистов в вузе культуры и искусств: педагогические приоритеты современности / М. Б. Сидорова //Вокальное образование начала ХХІ века. – М., 2008. – С. 160– 163.

DIGITAL ART ЯК ІНТЕРАКТИВНА ФОРМА ОСВОЄННЯ СУЧАСНОГО КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ В ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ ХУДОЖНЬОЇ ОСВІТИ

КИРИЧЕНКО Олена Іванівна –

кандидат мистецтвознавства, доцент

кафедри образотворчого мистецтва та дизайну

Центральноукраїнського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

https://orcid.org/ 0000-0002-2879-3300

e-mail : [email protected]

Анотація

  Розглядається цифрове мистецтво як особлива інтерактивна форма мистецтва новітніх технологій, яка здатна підвищити високу мотивацію і творчий потенціал в навчальному процесі. Цифрове мистецтво має ряд основоположних принципів, серед яких основними є інтерактивність і спрямованість на комунікацію. Виявляються можливості використання деяких форм digital art, де майбутні фахівці зможуть реалізувати свої творчі здібності в нетрадиційних художніх практиках, використовуючи вже набуті навички та знання під час навчання живопису та рисунку.

Ключові слова: цифрове мистецтво, мультімедіа, новітні технології, віртуальна реальність, інтерактивність.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Агафонова Н. Морфология Digital Art: актуализация искусствоведческого подхода / Н. Агафонова // Искусство и культура. – Витебск:
Изд. Витебского гос. ун-та, 2011. – № 2 (2). – С. 40–45.

2. Деникин А. А. Мультимедиа и искусство: от мифов к реалиям / А. А. Деникин // Художественная культура: Электронное периодическое рецензируемое научное издание. – 2014, № 3 (12). – URL: http://artculturestudies.sias.ru/2014-3/yazyki/843.html

3. Ерохин С. В. Цифровое компьютерное искусство / С. В. Ерохин. – СПб.: Алетейя, 2011. – 188 с.

4. Кириченко Е. И. Цифровое искусство: способ коммуникации или средство новой художественной образности? / Е. И. Кириченко // Научное обозрение: электрон. журн. – Выпуск: № 1 / 2018 (январь-март) // URL: https://srjournal.ru/2018/id91/

5. Красильников И. М. Педагогика цифровых искусств – новое направление развития теории и практики художественного образования / И. М. Красильников // Проблемы современного образования. – 2011, № 6. – С. 111–123.

6. Ландяк О. М. Медіа-арт в контексті сучасного екранного мистецтва / О. М. Ландяк, Д. О. Коновалов // Парадигма пізнання: гуманітарні питання. Сер.: мистецтво, мистецтвознавство. – К.: Центр міжнародного наукового співробітництва «ТК Меганом», 2015. – С. 104–118.

7. Пол К. Цифровое искусство / пер. А. Глебовской / Кристиана Пол. – М.: Ад Маргинем Пресс, 2017. – 272 с.

8. Пруденко Я. Історія медіа-арту в Україні. Досвід архівування / Яніна Пруденко. – URL: http://www.mediaartarchive.org.ua/publication/dosvid -arkhivuvannya/

9. Растригіна А. М. Інтеграція цифрових технологій у мистецький освітній простір ВНЗ / А. М. Растригіна // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол. В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип. 163. – С. 32–38.

ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНА ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКА ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ-ВОКАЛІСТІВ

КУРИШЕВ Євген Володимирович –

кандидат педагогічних наук, доцент

кафедри інструментально-виконавської майстерності

Інституту мистецтв Київського університету

імені Бориса Грінченка

e-mail: [email protected]

ЛЯШЕНКО Ольга Дмитрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент

кафедри інструментально-виконавської майстерності

Інституту мистецтв Київського університету

імені Бориса Грінченка

e-mall: music [email protected]

Анотація

    У статті зроблено аналіз наукових джерел, що стосуються практико-орієнтовної освітньої технології. Охарактеризовано зміст індивідуальних занять на І курсі через висвітлення Навчальної робочої програми з дисципліни «Фортепіано» для студентів спеціальності 025.00.02 – «Музичне мистецтво» (сольний спів). Звертається увага на музичний репертуар та різні види діяльності, які студенти опрацьовують на практичних заняттях в класі «Фортепіано».

Ключові слова: практико-орієнтована підготовка, фортепіано, індивідуальні заняття, вокальний репертуар, Навчальна робоча програма.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Горбенко О. Б. Удосконалення музичновиконавської підготовки майбутнього вчителя музики / О. Б. Горбенко // Мат-лы Международного форума «Современные тенденции в педагогической науке Украины и Израиля: путь к интеграции»-Ariel University Center of Samaria: Ariel, Israel, 2010. – С. 102–104.

2. Лисакова І. В. Теоретичні аспекти формування професіоналізму майбутнього педагога-музиканта / І. В. Лисакова //Теорія і методика мистецької освіти: збірник наук. праць. – Вип. 4. – К.: НПУ, 2003 р. – С. 56–63.

3. Ляшенко О. Д. Робоча програма навчальної дисципліни «Фортепіано» для студентів спеціальності 025 «Музичне мистецтво» першого бакалаврського рівня навчальної програми 025.00.02 – сольний спів від 12 вересня 2018 року [Електронний ресурс ] / кафедра інструментально-виконавської майстерності, Інститут мистецтв, Київський університет ім. Б. Грінченка. – Режим доступу до ресурсу: http:// elibrary.kubg.edu.ua /id/eprint/25296/.

4. Растригіна А. М. Практикоорієнтований підхід в системі підготовки майбутнього педагогамузиканта / Алла Растригіна // Мат-ли ІX Міжнародних педагогіко-мистецьких читань пам’яті проф. О. П. Рудницької. – Вип.3 (7). – Чернівці: Зелена Буковина, 2011.– С. 71–76.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись