МИХАЙЛИЧЕНКО Олег Володимирович –
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри всесвітньої історії та методики
навчання суспільних дисциплін
Сумського державного педагогічного університету
імені А. С. Макаренка
e-mail: [email protected]
Анотація
У даній статті розкривається сутність побутового музикування на українських землях кінця XІХ – початку XX ст. Дається опис самих популярних видів музикування на музичних інструментах: торбанах, скрипках, бубнах, басолях, цимбалах, троїстих інструментах, дудках, трембітах та ін.
Ключові слова: історія розвитку побутового музикування в Україні.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Кирдан Б. П., Омельченко А. Ф. Народні співці-музиканти на Україні / Б. П. Кирдан, А. Ф. Омельченко. – К.: Муз. Україна, 1980. – 87 с.
2. Климент Квітка. Народні співці й музиканти на Україні: Програма для досліду їх діяльності й побуту / Збірник Історичнофілологічного Відділу. №13 (Праці етнографічної комісії). Вип.2. – К.: Друкарня УАН, 1921. – 114 с.
3. Михайличенко О. В. Нариси з історії музично-естетичного виховання молоді в Україні (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) / О. В. Михайличенко. – К.: Видавн. центр КНЛУ, 1999. – 238 с.
4. Нолл В. Iнструментальнi музичнi спецiалiсти Схiдної Європи до колективiзацiї: економiчнi норми в контекстi селянського суспiльства // Родовiд. – 1995. – № 11. – C. 29–38.отворче мистецтво з методикою викладання в дошкільному навчальному закладі: підручник / за заг. ред.
Г. В. Сухорукової. – Київ: Видавничий дім «Слово», 2010. – 376 с.
6. Халезова Н. Б. Народная пластика и декоративная лепка в детском саду: Пособие для воспитателя. – М.: Просвещение, 1984. – 112 с.
МОЗГАЛЬОВА Наталія Георгіївна –
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри музикознавства та інструментальної підготовки
Вінницького державного педагогічного університету
імені Михайла Коцюбинського
e-mail : [email protected]
БАРАНОВСЬКА Ірина Георгіївна –
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри художніх дисциплін дошкільної та початкової освіти
Вінницького державного педагогічного університету
імені Михайла Коцюбинського
e-mail: [email protected]
Анотація
Народні традиції – це самобутнє культурно-історичне явище. Вони складають ту основу, на якій базується єдність усіх поколінь українського народу, усіх етносів, що населяють Україну. Народні традиції забезпечують формування вірності Вітчизні, національним вартостям, а через них – і вічним загальнолюдським цінностям. Українські народні традиції, їхня окремішність, здобутки – це вклад в загальнолюдську скарбницю духовності, в світову культуру. Педагогічна сутність народних традицій полягає у вихованні та відтворені в наступних поколіннях того кращого, що вироблено українським народом упродовж усієї історії свого існування
Ключові слова: українські народні традиції, український народ, народна педагогіка, виховання, спадщина, діти дошкільного віку.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / Гончаренко С. У. – Київ: Либідь, 1997. – 376 с.
2. Колискова в житті дитини [Електрон. ресурс] – Режим доступу: http://dnz37.klasna.com/uk/site/koliskova-v-zhittiditini.html
3. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5 т. Т. 2 / Сухомлинський В. О. – Київ : Рад. школа, 1976. – 670 с.
4. Ушинський К. Д. Про народність у громадському вихованні. Виховання і характер / К. Д. Ушинський // Історія дошкільної педагогіки: хрестоматія / упоряд. З. Н. Борісова, В. З. Смаль. – Київ, 1990. – 652 с.
5. Філософський енциклопедичний словник / Редкол.: В. І. Шинкарук та ін.; Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди НАНУ. – К.: Абрис, 2002. – 742 с.
ОЛЕКСЮК Ольга Миколаївна –
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри теорії та методики музичного мистецтва
Київського університету імені Бориса Грінченка,
е-mail: [email protected]
Анотація
У статті розкриті особливості ціннісної взаємодії викладача й студента в музично-педагогічному процесі. Розглядаються загально-філософське розуміння феноменологічного діалогу/полілогу та типологія діалогу в освітньому просторі вищого мистецького навчального закладу; діалог/полілог як засіб здобування теоретичних знань магістрів. Обґрунтовано досвід рефлексії ціннісних компонентів міжсуб’єктної мистецької освіти, а також досвід багатопланової рефлексії позицій, ідей та підходів магістрами музичного мистецтва.
Ключові слова: ціннісна взаємодія, освітній простір, мистецька освіта, діалог/полілог, магістри музичного мистецтва.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Джеймс В. Психология. Часть ІІ. Спб., СПб: Изд-во К. Л. Риккера, 1911, С. 323–340.
2. Олексюк О. М. Феномен «зовнішнього» і «внутрішнього» діалогу як механізм духовного єднання суб’єктів мистецької освіти / Креативна педагогіка. Наук.-метод. журнал / Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. – Вінниця, 2012. – Вип. 5. – С. 80–84.
3. Орлов А. А. Развитие познавательного потенциала студентов в образовательном пространстве педагогического вуза / А. А. Орлов // Педагогика № 8, 2009 г. – С. 47–57.
OTYCH Helen Mykolaivna –
Doctor of Science hab., professor, vice-rector of SHEI
«University of Educational Management»
of NAES of Ukraine
e-mail: [email protected]
Анотація
Актуальною проблемою сучасної педагогічної науки є розвиток духовності особистості й пошуку ефективних шляхів зміцнення духовних засад її виховання. Ця проблема розглядається у статті з позицій єдності людини, суспільства, духовності, цінностей та мистецтва. Схарактеризовано людинотворчий, духовнотворчий, культуротворчий, художньо-творчий, життєтворчий та творчорозвивальний потенціали мистецтва, які перетворюють його на один з найбільш потужних засобів виховання духовності особистості у глобалізованому суспільстві.
Ключові слова: мистецтво, духовність, виховання, особистість, суспільство, глобалізація, потенціал, ризики, типологія, засіб.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бондырева С. К., Безюлева Г. В., Сочивко Д. В. Российская молодёжь в рискогенном пространстве современной действительности / С. К. Бондырева, Г. B. Безюлева, Д. В. Сочивко // Психология нравственности / отв. ред. А. Л. Журавлёв, А. В. Юревич. – М.: Изд-во «Ин-т психологии РАН», 2010. – 508 с.
2. Ващенко Г. Виховний ідеал: підручник / Григорій Ващенко. – Брюссель: Вид-во Центральної Управи Спілки Української Молоді, 1976. – 214 с.
3. Достоевский Ф. М. О русской литературе / Ф. М. Достоевский. – М., 1987. – 121 с.
4. Зязюн І. А., Сагач Г. М. Краса педагогічної дії: навч. посібник / І. А. Зязюн, Г. М. Сагач. – К.: Українсько-фінський інститут менеджменту і бізнесу, 1997. – 302 с.
5. Идеал // Краткий словарь по философии / под общ. ред. И. В. Блауберга, И. К. Пантина. – 4- изд. – М.: Политиздат, 1982. – 431 с. – С. 99.
6. Конева А. В. Эстетический смысл индивидуальности (на материале художественной культуры): автореф. дис.: канд. филос. наук: 09.00.04. – СПб.: СПГУ, 1996. – 22с.
7. Леонардо да Винчи О науке и искусстве / Леонардо да Винчи. – СПб.: Амфора, 2005. – 414 с
8. Отич О. М. Мистецтво у системі розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання: теоретичний і методичний аспекти: монографія / О. М. Отич; [за наук. ред. І. А. Зязюна]. – Чернівці: Зелена Буковина, 2009. – 752 с.
9. Otič E. Sociokultūrinės ir etnokultūrinės determinantės formuojant ugdymo dvasingumo kontekstą / Elena Otič / Ugdymo dvasingumo kontekstas: koletyvinė monografija. Sudarė ir parengė J. Kievišas. – Vilnius: Žuvėdra, 2014. – 400 p. – P. 163–186.
10. Пономарёв Я. А. Психология творчества / Я. А. Пономарёв. – М.: Наука, 1976. – 303 с.
11. Сорокин П. Человек. Цивилизация. Общество /общ. ред., сост. и предисл. А. Ю. Согомонов: пер. с англ. – М.: Политиздат, 1992. – 543 с.
12. Сухомлинська О. В. Концептуальні засади формування духовності особистості на основі християнських моральних цінностей / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2002. – № 4. – С. 13–18.
13. Тарасевич Е. Г. Бродский / Е. Г. Тарасевич // Всемирная энциклопедия: Философия / главн. науч. ред. и сост. А. А. Грицанов. – М.: АСТ, Мн.: Харвест, Современный литератор, 2001. – 1312 с. – С. 137.
14. Человек и мир человека (Категория «человек» и «мир» в свете научного мировоззрения) / отв. ред. В. И. Шинкарук. – К.: Наукова думка, 1977. – 342 с.
ПАДАЛКА Галина Микитівна –
доктор педагогічних наук, професор
кафедри педагогіки мистецтва та фортепіанного виконавства
Національного педагогічного університету
імені М. П. Драгоманова
e-mail:[email protected]
Анотація
У статті висвітлено найактуальніші проблеми розвитку педагогіки мистецтва, до яких віднесено такі, як реалізація виховного, пізнавального і розвивального потенціалу мистецтва, модернізація змісту мистецької освіти, впровадження інтеграційних процесів у мистецьку освіту, застосування інтерактивних методик та медіа-освітніх технологій в навчальному процесі з мистецьких дисциплін, специфіка психолого-педагогічного моніторингу мистецьких досягнень учнів та студентів, активізації інтуїтивних чинників творчого вирішення художніх завдань, питання раннього виявлення, навчання і розвитку художньо обдарованих дітей.
Ключові слова: педагогіка мистецтва, актуальна проблематика досліджень, сучасні орієнтири модернізації, мистецька освіта.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Василенко Л. М. Гедоністичні засади вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва: теорія та методика: [ монографія] / Л. М. Василенко. – Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. – 336 с.
2. Дорошенко Т. В. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи до забезпечення основ музичної освіти учнів у контексті історії та теорії педагогіки: [монографія] / Т. В. Дорошенко. – Чернігів: ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка, 2015. – 344 с.
3. Козир А. В. Професійна майстерність учителів музики: теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти: [монографія] / А. В. Козир. – К.: Вид-тво НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2008. – 380 с.
4. Комаровська О. Духовна сфера особистості в контексті художньої обдарованості / О. А. Комаровська // Теорія і методика мистецької освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Серія 14. Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції «Гуманістичні орієнтири мистецької освіти» 25–27 квітня 2013 року. – Київ, 2013. – Вип. 14 (19), Ч. 1. – С. 6–10.
5. Матвєєва О. О. Теоретико-методичні засади педагогічної діагностики якості вищої музично-педагогічної освіти: [монографія] / О. О. Матвєєва. – Харків: Видавництво «Щедра садиба плюс», 2014. – 438 с.
6. Растригіна А. Інноваційний контекст професійної підготовки майбутнього педагогамузиканта / А. Растригіна // Наукові записки – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград, 2014. – Вип. 133. – С. 57–64.
7. Стратан-Артишкова Т. Б. Творчовиконавська підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва. Монографія. / Т. Б. СтратанАртишкова. – Кіровоград: КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – 448 с.
8. Турчин Т. М. Початкова музична освіта: проблеми модернізації: [монографія] / Т. М. Турчин. – Чернігів: ПАТ «Десна» , 2013. – 368 с.
9. Отич О. М. Мистецтво у системі розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання: теоретичний та методичний аспекти: [монографія] / О.М. Отич; за наук. ред. І.А. Зязюна. – Чернівці: Зелена Буковина, 2009. – 752 с.
10. Черкасов В. Ф. Теорія і методика музичної освіти: [підручник] / Володимир Черкасов – Кіровоград: РВВ КДПУ імені В. Винниченка, 2014. – 528 с.