Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТОК ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В ПОЛТАВСЬКІЙ ГУБЕРНІЇ (перша половина ХІХ – початок ХХ століття)

ГРИШКО Ольга Іванівна –

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри дошкільної освіти,

Полтавського національного педагогічного університету

імені В. Г. Короленка,

e-mail: [email protected],

КЛЕВАКА Леся Петрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент

кафедри соціальної роботи

Полтавського інституту економіки і права,

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розкриваються передумови виникнення дошкільної освіти в Полтавській губернії в першій половині ХІХ століття. Висвітлюються деякі частини «Положення про дитячі притулки» (1839 р.): вимоги до педагогічного персоналу, оснащення приміщень притулків та території навколо, особливості здійснення навчально-виховного процесу. Визначаються типи дитячих притулків. Описано зміст роботи вихователів у дитячих притулках. Розкрито діяльність одного із перших ясел-притулків, що зʼявився на теренах України у м. Полтава 1839 року. Висвітлено організацію навчально-виховного процесу Полтавського Олександрійського дитячого притулку з денним та вечірнім перебуванням. Наведені статистичні дані щодо кількості дитячих притулків Полтавської губерній на початку ХХ століття, почерпнуті з Державного архіву Полтавської області, і наявний контингент дітей. Детально описано діяльність дитячих майданчиків у Кобищанському, Островськомй районах, у Павленківському парку м. Полтава, а також у м. Зіньків. Визначені особливості організації навчального процесу в різновікових групах дитячих майданчиків протягом дня. Зазначено, що дошкільна освіти в Полтавській губернії здійснювалася за системою Ф. Фребеля. Проаналізовано гру як засіб навчання і виховання маленьких дітей. Представлено різновиди ігор того часу. Розкрито діяльність Полтавського дитячого садка та дитячого клубу.

Ключові слова: дошкільна освіта, виховання, дошкільні навчальні заклади, ясла-притулки, дитячі притулки, дитячі майданчики, дитячі садочки, дитячі клуби, Полтавська губернія.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Адрес-календарь и справочная книга Полтавской губернии на 1897 год. – Полтава : Типо-литография Полтавского губернского правления, 1898. – 136 с.

2. Гармаш В. Становлення та розвиток дошкільного виховання у Полтаві кінця ХІХ – початку ХХ ст. / В. Гармаш // Край. №. 111 (липень), 2013. – С. 11–14.

3. Детская площадка на Кобыщанах в г. Полтава (отчет за 1914 г.) // Педагогический журнал для учащих народних школ Полтавской губернии. №10, 1915. – С. 11–15.

4. Детский сад в г. Полтава // Педагогический журнал для учащих народних школ Полтавской губернии. №4, 1915. – С. 69–70.

5. Інструкція з облаштування дитячих майданчиків // Державний архів Полтавської області. Ф.971, О.1, С.1. Листування комітету охорони здоровʼя єврейського населення у м. Зіньків, Полтавської губернії, 1916–1917.

6. Корнильева Д. Отчет о занятиях в «Детском доме» г. Полтава / Д. Корнильева // Педагогический журнал для учащих народних школ Полтавской губернии. №11, 1915. – С. 19–23.

7. Кушнір В. Питання програмного забезпечення дошкільних навчальних закладів ХІХ – початку ХХ ст. / В. Кушнір // Історикопедагогічний альманах. № 2, 2016. – С. 41–46.

8. Летние детские приюты в Полтавской губернии в 1915 г. (статистические ведомости) // Педагогический журнал для учащих народних школ Полтавской губернии. №12, 1916. – С. 62–65.

9. Об открытии детских летних приютов // Педагогический журнал для учащих народних школ Полтавской губернии. №5, 1915. – С. 76–77.

10. Отчет о занятиях на народной детской площадке в Павленковском саду Полтавского общества попечительства о детях // Педагогический журнал для учащих народних школ Полтавской губернии. №5, 1915. – С. 4–18.

11. Отчет Островской площадки для детских игр в г. Полтава за 1914 г. // Педагогический журнал для учащих народних школ Полтавской губернии. №8, 1915. – С. 67–69.

12. Памятная книжка Полтавской губернии на 1914 год. – Полтава : Типо-литография Полтавского губернского правления, 1914. – 380 с.

13. Педагогічна думка, освіта, становлення суспільного дошкільного виховання на теренах України в кінці ХІХ – ХХ ст // Історія педагогіки: курс лекцій. – К., 2004. – 171 с. URL: http://pedagogy.lnu.edu.ua/wpcontent/uploads/2017/01/%D0%A2%D0%B5%D0%B C%D 0% B0-7.pdf

14. Полтавский календарь на 1909 год. – Полтава : Издание Полтавского губернского статистического комитета, 1909. – 380 с.

15. Про дитячі садки // Педагогічний журнал для вчителів початкових шкіл Полтавщини : Видання Полтавського губернського земства. № 7– 12, 1917 (друге півріччя). – С. 57–69.

ҐЕНЕЗА ПОНЯТТЯ УПРАВЛІННЯ ВИХОВНОЮ РОБОТОЮ У ВИЩОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ УКРАЇНИ

ДУДКО Ярослава Вікторівна –

кандидат педагогічних наук, доцент

кафедри педагогіки і педагогічної майстерності

Мелітопольського державного педагогічного університету

імені Богдана Хмельницького

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті досліджено генезис поняття управління виховною роботою у вищому педагогічному навчальному закладі України (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). Автором обґрунтовано еволюційні трансформації феномену «управління виховною роботою» в контексті дослідницьких підходів за встановленими етапами розвитку процесу управління виховною роботою у вищих педагогічних навчальних закладах України у другій половині ХХ та на початку ХХІ століття: І етап (1958–1990 рр.) – етап становлення процесу управління виховною роботою у вищій школі України; ІІ етап (1991–2013 рр.) – етап реформування процесу управління вихованням майбутніх учителів у вищих навчальних закладах України; ІІІ етап (з 2014 р. по сьогодення) – етап стабілізації процесу управління виховною роботою у вищих педагогічних навчальних закладах України.

Ключові слова: виховання, виховна робота, вищий педагогічний навчальний заклад, генезис, процес, управління.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Єльникова Г. В. Управлінська компетентність / Г. В. Єльникова. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2005. – 128 с.

2. Крижко В. В. Теорія і практика менеджменту в освіті / В. В. Крижко. – Запоріжжя: Просвіта, 2003. – 272 с.

3. Латфуллин Г. Основные тенденции и концепции управления на стыке векав / Г. Латфуллин // Проблемы теории и практики управления. – 1998. – № 1. – С. 76–80.

4. Мармаза О. І. Проектний підхід до управління навчальним закладом / О. І. Мармаза. – Харків: Вид. група «Основа», 2003. – 80 с.

5. Орлов А. Н. Управление учебновоспитательным процессом в высшем педагогическом учебном заведении / А. Н. Орлов. – Алма-Ата: Меткеп, 1989. – 112 с.

6. Павлютенков Є. М. Мистецтво управління школою / Є. М. Павлютенков. – Х.: Основа, 2011. – 320 с.

7. Пантюк М. П. Підготовка майбутніх вчителів до виховної роботи у вітчизняній педагогіці ХХ століття: автореф. дис. … доктора пед. наук: спец. 13.00.01 / М. П. Пантюк. – Дрогобич, 2011. – 40 с.

8. Ржевська А. В. Управління процесом виховання студентів вищого педагогічного навчального закладу: автореф. дис. … кандидата пед. наук : спец. 13.00.01 / А. В. Ржевська. – Луганськ, 2002. – 21 с.

9. Советский энциклопедический словарь / [гл. ред. А. М. Прохоров]. – 4-е изд. – М.: «Советская энциклопедия», 1989. – 1632 с.

10. Туленков Н. В. Введение в теорию и практику менеджмента: Уч. пособие / Н. В. Туленков. – К.: МАУП, 1998. – 136 с.

11. Українська радянська енциклопедія: у 12 томах / [гол. ред. М. П. Бажан]. – 2-ге вид. – К.: Головна редакція УРЕ, 1978. – 542 с.

12. Філософський словник соціальних термінів / [гол. ред. В. П. Андрущенко]. – 3-тє вид. – Х.: «Р.И.Ф.», 2005. – 672 с.

13. Хриков Є. М. Теорія та методика внутрішкільного управління в сучасних умовах: дис. … доктора пед. наук: 13.00.01 / Є. М. Хриков. – К., 1997. – 422 с.

ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МЕНЕДЖЕРІВ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ

КАРИЧКОВСЬКИЙ Василь Дмитрович –

кандидат економічних наук, доцент,

доцент кафедри фінансів і кредиту

Інституту екології економіки і права

e-mail:[email protected]

Анотація

  У статті здійснено теоретичний аналіз професійної підготовки менеджерів аграрної галузі у Російській Федерації на основі огляду нормативних документів та науково-педагогічної літератури. Зокрема, розкрито спрямованість програми розвитку вищої професійної освіти на сучасному етапі, охарактеризовано специфіку та напрями політики у галузі розвитку професійних кваліфікацій на основі освітніх професійних стандартів, означено загальноросійські класифікатори освітніх спеціальностей та видів занять, зроблено акцент на вимогах до професійних компетенцій майбутніх менеджерів.

Ключові слова: Російська Федерація, аграрна галузь, вищий навчальний заклад,освітній професійний стандарт, менеджер, професійна компетенція.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Валиев М. М., Лукманов Д. Д. Особенности подготовки специалистов для агробизнеса в условиях реформирования
отношений собственности на землю // Никоновские чтения. – 2011. – №16. – С. 412– 414.

2. Гайдук В. И., Калитко С. А. Реализация компетентностного подхода при подготовке магистров по направлению «Менеджмент» в КУБГАУ // Научный журнал КубГАУ. – № 100 (06), – 2014. – С. 1–12.

3. Дорофеев А. Ф. Тенденции развития аграрного образования // Достижения науки и техники АПК. – №3, – 2007. – С. 50–53.

4. Заскалєта С. Г. Співробітництво країн Європейського союзу у контексті професійної підготовки фахівців // Теоретические и практические научные инновации, 2013. – С. 116– 121. Режим доступу http://конференция.com.ua/files/image/konf_13/dokl ad_13_3_3_23.pdf

5. Каратабан И. А. Мотивации и доступность высшего образования в современной России // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 1: Регионоведение: философия, история, социология, юриспруденция, политология, культурология. – 2011. – №2. – С. 167–175

6. Крецан А. И., Касаткина Н. Э. Подготовка студентов сельскохозяйственного вуза к условиям будущей профессиональной деятельности в регионе // Вестник КемГУ. – 2013. – №3 (55). – С. 96–99.

7. Крохмаль Л. А., Старкова Е. И. Организационные инновации в развитии модели «Landgrant» в условиях коммерциализации аграрных вузов // ПСЭ. – 2014. – №4 (52). – С. 367–371.

8. Постановление Правительства РФ от 15.04.2014 № 295 Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования» на 2013-2020 гг. (в новой редакции). – URL: www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_16218 2/

9. Распоряжение Правительства РФ от 31 марта 2014 г. N 487-р «О комплексном плане мероприятий по разработке профессиональных стандартов, их независимой профессиональнообщественной экспертизе и применению на 2014– 2016 гг.» // http:// www.rg.ru/2014/04/04/standartysite-dok.html

10. Стратегия развития аграрного образования в Российской Федерации до 2020 г. (проект от 16.03.2016). Электронный ресурс: http://www.ngma.su/images/news_ris/2016/СТРАТЕ ГИЯ%20АО_ЦЕЛЕВАЯ%20МОДЕЛЬ_17.03.pdf

11. Стукач В. Ф., Тетерева А. М. Экономическая подготовка конкурентоспособного специалиста аграрного профиля // Современные проблемы науки и образования. – 2009. – № 3 URL: http://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=1182.

12. Фанненштиль А. А. Критерии эффективности трудоустройства выпускников аграрных вузов // Вестник Алтайского государственного университета № 10 (60). – 2009. – С. 5–4.

13. Цыдыпов Р. Ц. Компетентностный подход в профессиональной подготовке будущих специалистов сельского хозяйства // Вестник БГУ. –2013. –№15. – С. 183–185.

14. Шерайзина Р. М. Многоуровневая подготовка магистров–образовательных менеджеров как инновационная система // Профессиональное образование в России и за рубежом. –2009. – №1 (1). – С. 40–44.

LITERARY STUDIES AS A GUARANTEE OF FUTURE UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE TEACHERS’ SELF-REALIZATION IN THE CONTEXT OF PARADIGM SHIFTS IN EDUCATION

BAZYL Ludmyla Olexsandrivna –

Doctor of Pedagogical Sciences,

Assistant Professor, Assistant Professor of Department of Preschool

and Primary Education Methodology and Psychology,

Institute of Postgraduate Teacher Education

of Borys Grinchenko Kyiv University

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розкрито сутність літературознавчої діяльності і уточнено семантичний зміст поняття. Обґрунтовано, що виконання літературознавчої діяльності у процесі професійної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури у вищих педагогічних навчальних закладах сприяє їхній самореалізації, утвердженню індивідуального стилю діяльності та подальшому професійному самовдосконаленню.

Ключові слова: літературознавча діяльність, процес професійної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури, вищі педагогічні навчальні заклади, професійне самовдосконалення.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Аверинцев С. С. Филология [Электронный ресурс] / С. С. Аверинцев // Большая советская энциклопедия. – [изд. 3-е]. – Т. 27. – Режим доступа: http://philologos.narod.ru/texts/aver – Заглав. с титул. экрана.

2. Бахтин М. М. Литературно-критические статьи / М. М. Бахтин – М.: Художественная литература, 1986. – 543 с.

3. Богин Г. И. Обретение способности понимать: Введение в филологическую
герменевтику / Георгий Исаевич Богин. – М.: Психология, 2001. – 761 с.

4. Галич О. А. Теорія літератури: підручник / [Галич О. А., Назарець В. М., Васильєв Є. М.; за наук. ред. Олександра Галича]. – [3–тє вид., стереотип.]. – К.: Либідь, 2006. – 488 с.

5. Клочек Г. Д. Вища літературна освіта в контексті Болонського процесу / Григорій Клочек // Г. Д. Клочек Енергія художнього слова: [зб. статей] / Г. Д. Клочек. – Кіровоград, 2007. – С. 352–397.

6. Ковалів Ю. І. Абетка дисертанта: Методологічні принципи написання дисертації: [посібник] / Ю. І. Ковалів. – К.: Твім інтер, 2009. – 460 с.

7. Базиль Л. О. Літературознавча діяльність учителя у системі шкільної літературної освіти / Л. О. Базиль // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 5. – С. 20–25.

8. Рибалка В. В. Теорії особистості у вітчизняній психології: [навч. посібн.] / В. В. Рибалка. – К.: ІПООД АПН України, 2006. – 400 с.

9. Марко В. П. Аналіз художнього твору: навч. посіб. / В. П. Марко. – К.: Академвидав, 2013. – 280 с.

THEORETICAL ASPECTS OF FORMING THE INDIVIDUAL STYLE OF A TEACHER–PIANIST ACTIVITIES

HURALNYK Nаtaliia Pavlivna –

Doctor of Pedagogical Sciences,

Professor of the Chair of Pedagogy of Art

and Piano Performance National Pedagogical University

named after M.P. Dragomanov

e-mail: [email protected]

ORCID iD 0000-0003-2589-7398

Анотація

    У статті висвітлюються різні аспекти вивчення особистості. До пізнання її індивідуальних властивостей і форм їхнього функціонування звертаються багато наукових спрямувань. Звернення до теоретичного обґрунтування проблеми формування індивідуального стилю діяльності зумовлено необхідністю подальшого розкриття сутності цього процесу та його реалізації в умовах навчальної та самостійної діяльності майбутнього вчителя, в тому числі вчителя музичного мистецтва, для якого основним професійним музичним інструментом є фортепіано.

Ключові слова: інтегральна якість, індивідуальний стиль, педагогічна діяльність.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Ананьeв Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьєв. – Л. : Изд-во Ленинград. ун-та, 1969. – 339 с.

2. Брушлинский А. В. Проблема психологии субъекта / А. В. Брушлинский. – М. : Ин-т психологии РАН, 1994. – 109 с.

3. Дагілайська Є. М. Старкова і Б. Рейнгбальд – педагоги-піаністи Одеської консерваторії // Укр. музикознавство. – 1973. – № 8. – С. 187–201.

4. Мерлин В. С. Очерк интегрального исследования индивидуальности / В. С. Мер-лин. – М. : Педагогика, 1986. – 254 с.


5. Мерлин В. С. Психология индивидуальности. Избранные псих. труды. Под ред. Е. А. Климова / В. С. Мерлин. – М. : Ин-т практ. психологии; Воронеж : НПО «МОДЕК», 1996. – 446 с.

6. Рейнгбальд Б. M. Про педагогічну діяльність М. М. Старкової // ЦДА-МЛМУ. – Ф. 426. – Оп. 2. – Спр. 20. – С. 6–7.

7. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание / С. Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 1957. – 512 с.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись