КУЗЬМЕНКО Юлія Василівна –
доктор педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри теорії і методики викладання
природничо-математичних та технологічних дисциплін
Комунального вищого навчального закладу
«Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради
e-mail: [email protected]
Анотація
Публікацію присвячено актуальній історико-педагогічній проблемі – навчанню фахівців із трудової підготовки в педагогічних училищах та ВНЗ України у 50-х роках ХХ – початку ХХІ століття. Відповідно до виокремлених авторами періодів розвитку системи професійної освіти фахівців із трудової підготовки в Україні (становлення, експериментування, інтенсифікації, модернізації) представлено перелік спеціальностей, за якими готували вчителів трудового навчання; окреслено діапазон форм і методів організації навчального процесу спеціалістів означеного фаху.
Ключові слова: освітній процес, система професійної освіти педагогічних кадрів, фахівці із трудової підготовки, спеціальність, форми і методи навчання.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Про стан і заходи щодо поліпшення підготовки вчителів загальнотехнічних дисциплін та праці в педагогічних інститутах республіки в світлі рішень квітневого (1984 р.) Пленуму ЦК КПРС: рішення колегії Міністерства Освіти УРСР від 27.11.1985 р. протокол № 11/115 // Збірник наказів і розпоряджень Міністерства освіти Української РСР. – 1986 – № 3. – С. 5–8.
2. Тхоржевський Д. О. Про ступеневу підготовку вчителя трудового навчання / Дмитро Тхоржерський // Трудова підготовка в закладах освіти. – 1998. – № 2 (8). – С. 2–5.
3. Центральний державний архів вищих органів України та управління України, м. Київ, Ф. 166 Документи міжвідомчих установ, оп. 15 Спр. 1657. Навчальні плани педагогічних інститутів на 1955 рік. – 264 арк.
4. Центральний державний архів вищих органів України та управління України, м. Київ, Ф. 166 Документи міжвідомчих установ, оп. 15 Спр. 2081. Доповідні записки управління Ради міністрів УРСР та ЦККП України з питань роботи педагогічних вузів республіки, 1 квітня 1957 року – 18 травня 1957 року. – 47 арк.
5. Центральний державний архів вищих органів України та управління України, м. Київ, Ф. 166 Документи міжвідомчих установ, оп. 15 Спр. 2294. Накази Міністра вищої освіти СРСР з питань роботи педагогічних вузів, 8 січня 1958 року – 10 жовтня 1958 року. – 103 арк.
6. Центральний державний архів вищих органів України та управління України, м. Київ, Ф. 166 Документи міжвідомчих установ, оп. 15 Спр. 2295. Доповідні записки управління до Ради Міністрів УРСР та ЦККП України з питань роботи педагогічних вузів, 15 січня 1958 року – 8 вересня 1958 року. – 72 арк.
7. Центральний державний архів вищих органів України та управління України, м. Київ, Ф. 166 Документи міжвідомчих установ, оп. 15 Спр. 6659. Зведений звіт педагогічних інститутів на початок 1967–1968 н/року, Ф – 3-НК. – 65 арк.
8. Центральний державний архів вищих органів України та управління України, м. Київ, Ф. 166 Документи міжвідомчих установ, оп. 15 Спр. 8474. Зведений статистичний звіт педагогічних училищ на початок 1971– 1972 н/року, Ф – 2-НК.– 51 арк.
9. Центральний державний архів вищих органів України та управління України, м. Київ, Ф. 166 Документи міжвідомчих установ, оп. 15 Спр. 8609. Зведені статистичні звіти педагогічних інститутів на початок 1972–1973 н/року. Форма № 3-НК. – 39 арк.
10. Центральний державний архів вищих органів України та управління України, м. Київ, Ф. 166 Документи міжвідомчих установ, оп. 18 Спр. 312. Звіти педагогічних училищ на початок 1999 – 2000 навчального року, Ф – 2-НК. – 56 арк.
РІЖНЯК Ренат Ярославович –
доктор історичних наук, професор,
професор кафедри математики
e-mail: [email protected]
Центральноукраїнський державний педагогічний університет
ім. В. Винниченка, м. Кропивницький
АКБАШ Катерина Сергіївна –
кандидат фізико-математичних наук,
старший викладач кафедри прикладної математики,
статистики та економіки
e-mail: [email protected]
ПАСІЧНИК Наталя Олексіївна –
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри прикладної математики,
статистики та економіки
e-mail: [email protected]
Анотація
В статті проаналізовані результати виявлення рівня розуміння різними статями учасників навчальновиховного процесу фізико-математичного факультету Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка соціальної обумовленості, різноманіття та специфіки ґендерних ролей, що приписуються чоловікам та жінкам. Для цього була проведена одна зі складових частин ґендерного аналізу підрозділу – організоване анкетування та сформовані бінарні матриці відповідей його учасників, побудовані таблиці спряженості для кількісного аналізу результатів анкетування та проведений їхній статистичний аналіз, виконаний якісний аналіз статистичних даних анкетування. Для проведення якісного аналізу використовувався коефіцієнт ґендерної питомої ваги, який визначався як відношення частки жінок від їх загального числа у відповідній групі до частки чоловіків (також, від їх загального числа у групі) за заданим полем аналізу. На основі цього коефіцієнта введені поняття питомого паритету та питомої асиметрії. В результаті проведення дослідження встановлені відношення характерних ознак, що розкривають рівень розуміння різними статями науково-педагогічного складу факультету проблем щодо важливості забезпечення рівних можливостей обох статей у професійній самореалізації та можливостей поєднання професійних та сімейних обов’язків, з приводу оцінки власного розуміння змісту основних ґендерних понять та відношення до поширення ґендерних знань у підрозділі, щодо розуміння проблеми відображення ґендерних пріоритетів у фінансуванні університету та визнання однакової участі чоловіків та жінок в прийнятті виробничих рішень, щодо врахування ґендерної чутливості процедур при прийомі та відборі кадрів на всі види робіт, визнання ґендерних стереотипів як найбільш «популярних»ґендерно маркованих незручностей та інших проблем.
Ключові слова: ґендерний аналіз, ґендерна рівність, анкетування, коефіцієнт ґендерної питомої ваги, питомий паритет, питома асиметрія.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бабенко С. На шляху до ґендерної рівності в освіті (досвід проведення ґендерного аудиту на факультеті соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка) / С. Бабенко, Л. Малес, О. Харченко, Т. Червінська // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціологія. – 2016. – № 1 (7). – С. 59–64.
2. Бахрушин В. Є. Методи аналізу даних: навчальний посібник для студентів. – Запоріжжя: КПУ, 2011. – 268 с.
3. Вихор С. Ґендерний аналіз освітніх документів для середньої школи // Українознавчий альманах. – 2010. – Вип. 4. – С. 35–39.
4. Дорогонько Е. В. Обработка и анализ социологических данных с помощью пакета SPSS. Учебно-методическое пособие. – Сургут: Издательский центр СурГУ. – 2010. – 60 c.
5. Клецина И. С. Психология ґендерных отношений: теория и практика. – СПб.: Алетейя, 2004. – 408 с.
6. Малес Л. В. Основи ґендерного аналізу в дисциплінах соціогуманітарного циклу. Методичні рекомендації. – К.: ПРООН, 2004. – 39 с.
7. Марценюк Т. Ґендерна рівність і недискримінація: посібник для експертів і експерток аналітичних центрів. – К., 2014. – 65 c.
8. Олійник А. С. Конституційне законодавство України: ґендерна експертиза. – К.: Логос, 2001. – 77 с.
9. Плахотнік О. Вчитель і вчителька: ґендерний аналіз однієї професії // Studia Methodologica: альманах / укладач І.В. Папуша. – Тернопіль: ТНПУ, 2008. – Вип. 25: Антропологія літератури: комунікація, мова, тілесність. – С. 310315.
10. Світайло Н. Ґендерний аудит діяльності вищих навчальних закладів (посібник) / Н. Світайло., Ю. Савельєва, О. Давліканова. Електронний ресурс. – режим доступу: http://gendercenter.sumdu.edu.ua/images/docs/12345. pdf
СКЛОВСЬКИЙ Ігор Зіновійович –
доктор філософських наук, доцент
кафедри суспільних наук, інноваційної та архивної справи
Центральноукраїнського національного технвчного університету
e-mail: [email protected]
СКЛОВСЬКА Олена Іванівна –
кандидат історичних наук, доцент
кафедри професійної педагогіки та соціально-гуманітарних наук
Льотної академії НАУ
e-mail: [email protected]
АКСЬОНОВА Віра Ігорівна –
кандидат філософських наук, доцент
кафедри професійної педагогіки та соціально-гуманітарних наук
Льотної академії НАУ
e-mail: [email protected]
Анотація
Авторитет козакофільства в освітньому просторі поступово втілював у життя український педагог Антон Макаренко. Він критично сприймав режим тоталітаризму і войовничий атеїзм влади, її ксенофобські прояви, діяв, як європейський засновник власної версії філософського піднесення статусу демократичного патріотизму.
Ключові слова: український дух традиції патріотизму і гуманізму, В. Винниченко, А. С. Макаренко.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гетманец М. Ф. А. С. Макаренко – писатель: взгляд с исторической дистанции / М. Ф. Гетманец // Русский язык и литература в учебных заведениях. – 2008. – №3. – С. 23–29.
2. Драгоманов М. Українська література, проскрібована російськими урядовцями / Михайло Драгоманов // Українська мова. – 2002. – №1. – С. 79–101.
3. Красовицький М. Дві позиції щодо педагогічної спадщини Антона Макаренка / Михайло Красовицький // Рідна школа. – 1999. – №9. – С. 29–31. 4. Лара Ф. де Условия общей еврейскоукраинской памяти: потенциал и препятствия / Филип де Лара // Культура примирения – Одеса, 2015. – С. 127–132.
5. Лосев А. Ф. История античной эстетики. Софисты. Сократ, Платон. – М.: «АСТ», 2000. – 846 с.
6. Макаренко А. С. Педагогическая поэма / А. С. Макаренко. – К.: Рад. школа, 1987. – 512 с. 7. Міхнік А. Оксамитова революція / Адам Міхнік // Сучасність. Література, наука, мистецтво, суспільне життя. – 1995. – №4. – С. 61– 66.
8. Нагаєвський І. Історія української держави ХХ століття / Ісидор Нагаєвський. – Київ:Український письменник, 1994. – 413 с.
9. Руденко Ю. Чи знаємо і шануємо геній Костянтина Ушинського? / Юрій Руденко // Освіта. – 2003. – 5–12 березня. – С. 4–5.
10. Сверстюк Є. Світлі полоси життя / Євген Сверстюк. – К.: КЛІО, 2015. – 768 с.
11. Снегірьова В. Мигель де Сервантес. «Дон Кіхот». «Печальний образ» чи пародія / Валентина Снегірьова // Всесвітня література в сучасній школі. – 2014. – №4. – С. 21–22.
12. Татарінова Л. Невідомий брат відомого педагога / Лариса Татарінова // Пані вчителька. – 2007. – №2 – С. 35–37.
13. Фрейд З. Я и Оно. Сочинения. Сб. / Зигмунд Фрейд. – М.: Єксмо; Харьков: Фолио, 2006. – 864 с. 14. Шестов Л. Памяти великого философа (Эдмунд Гуссерль) / Лев Шестов // Вопросы философии. – 1989. – №1. – С. 144–160. 15. Юнг К. Г. Стадии жизни / Карл Юнг // Сознание и безсознательное. Сб. пер.с англ. – Спб.: университетская книга, 1997. – 544 с.
ЧЕРКАСОВ Володимир Федорович –
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін
Центральноукраїнського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький
ОRCID iD 0000-0003-2760-275 х
e-mail: с[email protected]
Анотація
У статті автором обґрунтовано сутність дефініцій «художньо-естетичний смак», «майбутній фахівець образотворчого мистецтва», «професійно-орієнтовані дисципліни» в мистецькій освіті, обгрунтовано структурно-функціональну модель формування художньо-естетичного смаку майбутніх фахівців образотворчого мистецтва спрямовану на підвищення якості професійної підготовки, реалізацію вимог художньо-інтелектуального розвитку та творчого удосконалення в мистецькій галузі. У структурнофункціональній моделі розвитку художньо-естетичного смаку майбутніх фахівців образотворчого мистецтва в процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін автором виокремлено наступні блоки: теоретичний блок, організаційний блок, методичний блок, результативний блок. Автором презентовано рівні розвитку художньо-естетичного смаку майбутніх фахівців образотворчого мистецтва в процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін (високий, середній, низький). З-поміж компонентів пропонуються наступні: полімотиваційний, когнітивно-інтелектуальний, гедоністичний, рефлексивний. Розвиток художньо-естетичного смаку майбутніх фахівців образотворчого мистецтва в процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін доцільно вивчати за такими критеріями, а саме: мотиваційно-ціннісний, цільовий, знаннєвий, операційно-діяльнісний, рефлексивно-оцінний. Ефективність запровадження моделі забезпечувалася такими формами роботи, як майстер-класи, майстерні пленерного живопису, майстерні розпису по склу, малювання пастеллю, майстерні гравюри, майстерні скульптури, навчанням натюрморту гуашшю, створення копії роботи майстра.
Ключові слова: художньо-естетичне виховання, художньо-естетичний смак, фахівці образотворчого мистецтва, професійно-орієнтовані дисципліни, структурно-функціональна модель формування художньоестетичного смаку майбутніх фахівців образотворчого мистецтва.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Антонович Є. А., Свид С. П., Проців В. І. Художні техніки у школі. – К., 1994. – С. 19–22.
2. Демчак С. М. Образотворче мистецтво. Альбом-посібник для 4 класу. – Тернопіль, 2016. – 56 с.
3. Кардашов М. В. Теорія і методика викладання образотворчого мистецтва: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – К.:, 2007. – 296 с.
4. Коновець С. В. Образотворче мистецтво в початковій школі: Методичний посібник. – К.: Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, 2007. – 80 с.
5. Кузин B. C. Методика обучения изобразительному искусству в школе. – М.: Просвещение, 1989. – 129 с.
6. Шорохов Е. В. Методика преподавания композиции на уроках изобразительного искусства в школе. – М., 1977. – 143 с.
КИСЛЕНКО Дмитро Петрович –
кандидат юридичних наук, доцент,
начальник кафедри тактико-спеціальної підготовки
Інституту Управління державної охорони України
Київського національного університету імені Тараса Шевченка
e-mail: [email protected]
ВЕКЛИЧ Віктор Андрійович –
слухач Інституту Управління державної охорони
України Київського національного університету
імені Тараса Шевченка, заступник начальника
Управління поліції охорони в м. Києві
Національної Поліції України
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті авторами розглянуто поняття та сутність інформаційної безпеки в діяльності поліції охорони. Проаналізовано поняття інформація та інформаційна безпека; сформовано основні завдання поліції охорони з позиції забезпечення інформаційної безпеки.
Ключові слова: інформація, інформаційна безпека, інформаційна безпека поліції охорони, захист інформації, службова інформація.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Руколайніна І. Є. Захист інформаційної безпеки як об’єкта забезпечення в діяльності поліції / Руколайніна І. Є. // Харківський національний університет внутрішніх справ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://lsej.org.ua/2_2016/26.pdf
2. Сєзонова І. К., Нєстерцова Ю. О. Інформаційна безпека досудового розслідування / Сєзонова І. К., Нєстєрцова Ю. О. // Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави. Харків, 2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://univd.edu.ua/scienceactivity/in dex.php?usid=281&fid=550
3. Ліпкан В. А. Адміністративно-правові основи забезпечення національної безпеки України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора юридичних наук : спец. 12.00.07 «Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право» / В. А. Ліпкан. – К., 2008. – 34 с.
4. Про основи національної безпеки України : Закон України // Відомості Верховної Ради України. – 2003. – № 39. – Ст. 351. Із змінами, внесеними згідно із Законом № 3200-IV від 15 грудня 2005 р. – Відомості Верховної Ради України. – 2006. – № 14. – Ст. 116.
5. Указ Президента України № 47/2017 Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 грудня 2016 року «Про Доктрину інформаційної безпеки України» [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://www.president.gov.ua/documents/472 017-21374.