ШУЛЬГА Людмила Миколаївна –
старший викладач кафедри дошкільної освіти комунального закладу
«Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради
e-mail: [email protected]
Анотація
Образотворча діяльність є одним із найдієвіших та найефективніших засобів розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку. У статті розглянуто сучасні підходи до розкриття творчого потенціалу і розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку на заняттях із малювання, висвітлено важливі елементи організації етапів заняття, зокрема щодо формування естетичного сприйняття через використання синтезу мистецтв та забезпечення його емоційної забарвленості, збагачення сенсорного досвіду, створення дітьми художніх образів та аналізу результатів їхньої образотворчої діяльності.
Ключові слова: творчий потенціал, творчі здібності дітей дошкільного віку, заняття з малювання, продуктивна діяльність, сприйняття, синтез мистецтв, сенсорний досвід.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Біла І. М. Психологія дитячої творчості. – К.: Фенікс, 2014. – 137 с.
2. Ветлугина Н. А. Художественное творчество и ребенок: монография / под ред. Н. А. Ветлугиной. – М.: Педагогика, 1972. – 287 с.
3. Выготский Л. С. Психология развития ребёнка / Л. С. Выготский. – М.: Изд. Эксмо, 2005. – 512 с.
4. Дронова О. Через красу до творчості. Інтегрований підхід до організації образотворчої діяльності старших дошкільнят / О. Дронова // Дошкільне виховання. – 2004. – №4. – С. 18–19.
5. Казакова Т. Г. Теория и методика развития детского изобразительного творчества: учеб пособие для студентов вузов, обучающихся по специальностям «Дошк. педагогика и психология», «Педагогика и методика дошк. образования» / Т. Г. Казакова. – М: Гуманитар изд центр ВЛАДОС, 2006. – 255 с.
6. Калинина Т. В. Развитие художественного восприятия ребенка на основе приобщения к изобразительному искусству / Т. В. Калинина. – Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2008. – 148 с.
7. Комарова Т. С. Изобразительная деятельность в детском саду. Обучение и творчество. – М., 1990. – 68 с.
8. Левин В. А. Воспитание творчества / В. А. Левин. – М.: Педагогика, 1977. – 64 с.
9. Масол Л. М. Художньо-педагогічні технології в основній школі: єдність навчання і виховання: метод. посіб. / Л. М. Масол. – Харків: «Друкарня Мадрид», 2015. – 178 с.
10. Методика навчання мистецтва у початковій школі : посібник для вчителів / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Е. В. Бєлкіна, О. В. Калініченко, І. В. Руденко. – X.: Веста; Вид-во «Ранок», 2006. – 256 с.
11. Неменский Б. М. Мудрость красоты: О проблемах эстетического воспитания. Кн. для учителя. – М.: Просвещение, 1981. – 192 с.
12. Рудницька Л. Педагогіка: загальна та мистецька: Навч. посібник. – К., 2002. – 270 с.
13. Сухорукова Г. В. Образотворче мистецтво з методикою викладання в дошкільному навчальному закладі: підручник / [Г. В. Сухорукова, О. О. Дронова, Н. М. Голота, Л. Я. Янцур]. – К. : Слово, 2010. – 376 с.
14. Трубайчук Л. В. Феноменология развития одаренности детей дошкольного возраста: Монография. – М.: Баласс, 2010. – 182 с.
15. Трусова Е. Л. Своебразие восприятия скульптуры детьми седьмого года жизни // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету : Збірник наукових праць. – Випуск 2 (45). – Рівне, 2011. – С. 87–92.
ЯКИМЕНКО Наталія Олегівна –
старший викладач кафедри українознавства, культури та документознавства
Полтавського національного технічного університету
імені Юрія Кондратюка
e-mail:[email protected]
Анотація
У публікації автор розглядає критерії, показники та рівні сформованості професійної компетентності майбутніх фахівців із документознавства та інформаційної діяльності у процесі дистанційного навчання. У статті проаналізовано низку наукових і методичних праць, запропоновано виокремити 3 критерії сформованості фахової компетентності: ціннісно-мотиваційний, змістовий, функціонально-діяльнісний і відповідно 3 рівні: низький (репродуктивний) середній (достатній) високий (творчий).
Ключові слова: дистанційне навчання; показники, критерії, рівні сформованості фахової компетентності; фахівець із документознавства та інформаційної діяльності.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. – СПб.: Питер, 2002. – 288 с.
2. Багрій В. Н. Критерії та рівні сформованості професійних умінь майбутніх соціальних педагогів / В. Н. Багрій // Зб. наук. пр.
Хмельницького ін-ту соціальних технологій Університету «Україна». – 2012. – № 6. – С. 10–15.
3. Галімов А. В. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом: монографія / А. В. Галімов; Нац. академія Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького. – Хмельницький, 2004. – 376 с.
4. Гусейнова Л. В. Формування готовності майбутніх учителів музики до інструментальновиконавської діяльності: автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання музики і музичного виховання» / Л. В. Гусейнова. – К. – 2005. – 22 с.
5. Дистанційне навчання: психологічні засади: монографія / М. Л. Смульсон, Ю. І. Машбиць, М. І. Жалдак та ін..; за ред. М. Л. Смульсон. – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. – 240 с.
6. Жданова-Неділько О. Г. Аксіодидактична система взаємодії викладача і студента при вивченні педагогічних дисциплін: монографія / О. Г. Жданова-Неділько. – Полтава: ТОВ «Фірма «Техсервіс», 2015. – 340 с.
7. Карамушка Л. М. Психологія управління / Л. М. Карамушка. – К.: Міленіум, 2003. – 344 с.
8. Кращенко Ю. Когнітивний критерій вихованості лідерських якостей майбутніх учителів у системі студентського самоврядування. / Ю. Кращенко // Витоки педагогічної майстерності: зб. наук. пр. / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. – Полтава, 2013. – Вип. 13. – С. 172–177.
9. Лозова В.І. Теоретичні основи виховання і навчання: Навчальний посібник. / В.І. Лозова, Г. В. Троцко. – 2-е вид. – Харків: «ОВС», 2002. – 400 с.
10. Малик Г. Д. Педагогічні умови реалізації компетентнісного підходу у професійній підготовці майбутнього документознавця: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Г. Д. Малик. – Київ, 2011. – 22 с.
11. Назаренко Н. С. Формування комунікативної компетентності майбутніх документознавців у процесі вивчення гуманітарних дисциплін: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Н. С. Назаренко. – Київ, 2008. – 22 с.
12. Новиков А. М. Методология научного исследования / А. М. Новиков, Д. А. Новиков. – М.: Либроком, 2010. – 280 с.
13. Романишин Ю. Л. Формування готовності майбутніх документознавцівменеджерів до професійної діяльності засобами інформаційно-комунікаційних технологій: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13. 00. 04 «Теорія і методика професійної освіти» / Ю. Л. Романишин. – Тернопіль, 2011 – 21 с.
14. Сластенин В. А. Формирование личности учителя советской школы в процессе профессиональной підготовки / В. А. Сластенин. – М.: Просвещение, 1976. – 160 с.
15. Словник української мови: в 11-и томах. – Том 10. – К., 1979. – С. 624.
16. Тернопільська В. І. Визначення критеріїв сформованості професійної компетентності майбутніх гірничих інженерів / В. І. Тернопільська, О. В. Дерев’янко // Наук. часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія 5. Пед. науки. – 2010.– Вип. 31. – С. 264–267.
17. Янишин О. К. Формування комунікативних умінь майбутніх документознавців засобами медіаосвітніх технологій : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13. 00. 04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. К. Янишин – Київ, 2012. – 22 с.
ГУНЬКО Любов Олександрівна –
аспірант Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих
НАПН України, провідний фахівець кафедри авіаційної англійської мови
Навчально-наукового інституту Аеронавігації НАУ
e-mail: lyubov_gunkoHYPERLINK "mailto:[email protected]"@aliyun.com
Анотація
У статті розглядається історія розвитку прикладної лінгвістики в КНР, описуються головні організації та структур, які відповідальні за розвиток прикладної лінгвістики у країні, виокремлюються головні досягення, публікації та переодичні видання, наводиться перелік авторів, які займалися дослідженнями розвитку прикладної лінгвістики у КНР. Аналіз досвіду Китая може бути використаним при реформуванні системи професійної підготови прикладних лінгвістів в Україні.
Ключлві слова: прикладна лінгвістика, порівняльна педагогіка, система освіти, професійна підготовка.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Прикладна лінгвістика як навчальна та наукова спеціальність [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://aliveinter.net/ukr/referat40885 kenjd] – Загол. з екрану – Мова укр.
2. Завьялова О. И. Лингвистическая стратегия Китая [Электронный ресурс] – Режим доступу: http://www.ng.ru/ideas/2015-0626/5_china.html?print=Y – Загол. з екрану. – Мова рос.
3. Ленинцева В. А. Развитие прикладной лингвистики в Китае / В. А. Ленинцева // Китайский язык: лингвистические и методические аспекты: материалы междунар. науч. конф. / Забайкал. гос. ун-т; отв. ред. В. Н. Соловьёва. – Чита : ЗабГУ. – 2016. – С. 36–44.
4. Семенас А. Л. Лингвистические исследования в Китае / А. Л. Семенас // Вопросы языкознания. – 1988. – №1. – С. 132–145.
5. Fei J-C 《中国语文现代化百年纪实 (1892– 1995)》= Фей Дж. К. «Хронологія подій протягом ста років модернізації китайської мови (1892– 1995)» . – 北京:语文出版社. – 1997
6. K. Bolton. Lam Applied linguistics in China [Electronic resource] – Mode of access: http://www3.ntu.edu.sg/home/kbolto n/pdf/(2006a)Bolton%20and%20Lam.pdf – Загол. з екрану. – Мова англ.
7. 刘涌泉, 乔毅《应用语言学》= Лю Юнцюань, Цяо І. «Прикладна лінгвістика». – 上海外语教育出版社. – 1991.
ДОБРОВОЛЬСЬКА Лідія Вікторівна –
аспірант кафедри педагогіки, менеджменту освіти й інноваційної діяльності
КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті здійснено огляд наукових праць з проблеми розвитку дошкільної освіти України, проаналізовано стан розробленості та визначено основні сфери дослідження науковців із зазначеної проблематики з метою виявлення малодосліджених аспектів, окреслено погляди вітчизняних вчених на специфіку розвитку дошкільної освіти України в різні історичні періоди.
Ключові слова: дошкільна освіта, історико-педагогічні дослідження, виховання, становлення та розвиток, дошкільний заклад.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Апрєлєва І. В. Реалізація принципу доступності до суспільного дошкільного виховання в Україні (20–30-ті роки ХХ століття): автореферат... канд. пед. наук, спец.: 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / Апрєлєва І. В. – Дрогобич: Дрогобицький держ. пед. ун-т ім. І. Франка, 2016. – 20 с.
2. Бондар О. В. Становлення і розвиток системи дошкільного виховання в УСРР (1919– 1933 рр.): дис. ... канд. іст. наук: 07.00.01 / Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г. С.Сковороди. – Х., 2005. – 219 арк. – бібліогр.: арк. 168–219.
3. Бондар А. З. історії розвитку дошкільного виховання на Україні (1917 –1941 рр.) / А. Бондар // Дошкільне виховання. – 1966. – № 11. – С. 9–12.
4. Венгловська О. А. Розвиток дошкільної освіти на Київщині (друга половина ХХ –початок ХХІ століття) : автореф. дис.. ... канд. пед. наук, спец.: 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / Венгловська О. А. – К.: Київський ун-т ім Б. Грінченка, 2013. – 20 с.
5. Васильєва С. А. Тенденції розвитку системи дошкільних навчальних закладів різних типів в Україні (друга пол.. ХХ – поч. ХХІ ст.): автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / С. А. Васильєва . – Миколаїв, 2017. – 23 с.
6. Гаращенко Л. В. Розвиток ідеї здоровʼязбереження у фізичному вихованні дітей в дошкільних закладах України (друга пловина XX – початок XXI століття): автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 /Л. В. Гаращенко. – К., 2014 . – 20 с.
7. Гендрихівська А. Пʼятнадцять років дошкільного виховання на Україні / А. Гендрихівська // За комуністичне виховання дошкільників. – 1932. – № 10. – С. 12–23.
8. Дорошенко О. Сучасний дитячий садок / О. Дорошенко // Путь просвещения. – 1925. – № 8. – С. 41–51.
9. Дорошенко О. До питання про підготовку дошкільних робітників / О. Дорошенко // Шлях освіти. – 1926. – № 3. – С. 9–14.
10. Єськова Т. Л. Виховання працелюбності дітей дошкільного віку на заняттях з ручної праці (1917–1941 рр.) / Т. Л. Єськова. – Х.: Вид-во «Діса плюс», 2015. – 266 с.
11. Золотоверх В. В. Нариси з історії спеціальної дошкільної педагогіки: монографія / В. В. Золотоверх. – К.: Наук. світ, 2004. – 196 с.
12. Квасецька Я. А. Професійна підготовка вихователів дошкільних установ у педагогічних навчальних закладах на західноукраїнських землях (остання третина XIX – перша половина XX століття): 13.00.04 – теорія і методика проф. освіти: автореф. на здоб. наук. ступеня кан. пед. наук. / Я. А. Квасецька; Нац. Акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. – Київ: [б. в.], 2016. – 20 с.
ЖДАНЮК Анна Василівна –
аспірант Університету імені Альфреда Нобеля (м. Дніпро)
email: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена визначенню та теоретичному обґрунтуванню структури готовності майбутніх юристів до запобігання конфліктам у професійній діяльності. Зʼясовані загальні характеристики діяльності фахівця з запобігання конфліктам: інтенсивність, продуктивність та ефективність. Готовність майбутніх юристів до запобігання конфліктам у професійній діяльності представлена у вигляді інтегральної характеристики особистості, окремими параметрами якої є: мотиваційно-ціннісний, змістово-теоретичний, процесуально-практичний, особистісний компоненти. За кожним із визначених та охарактеризованих компонентів розроблено відповідні критерії (мотиваційний, гносеологічний, процесуальний, особистісний) та показники сформованості. Підсумовано, що лише у сукупній взаємозалежності зазначені компоненти можуть забезпечити високий рівень готовності майбутніх юристів до запобігання конфліктам у професійній діяльності.
Ключові слова: готовність до запобігання конфліктам; структура готовності до запобігання конфліктам; критерії готовності до запобігання конфліктам; превентивна діяльність юриста.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1.Акимов С. С. Готовность бакалавров технологического образования к научноисследовательской деятельности / С. С. Акимов // Информационные технологии в образовании : VIII открытая научно-практическая конференция
студентов и аспирантов. – М.: Изд-во СПбГУИТМО, 2005. – 85 с.
2.Варлакова Є. О. Формування готовності майбутніх практичних психологів до розвʼязання міжособистісних конфліктів. автореф. дис. … канд. психол. наук / Є. О. Варлакова. – Київ, 2011. – 21 с.
3.Лазарєва В. В. Формування готовності майбутніх дільничних інспекторів МВС до розвʼязання конфліктних ситуацій у процесі фахової підготовки: автореф. дис. … канд. пед. наук / Вікторія Віталіївна Лазарєва. – Тернопіль: Терноп. нац. пед. ун–т імені Володимира Гнатюка, 2013. – 20 с.
4.Маркарова К. Э. Формирование конфликтологической компетентности будущих юристов в процессе профессиональной подготовки в вузе : автореф. дис. … канд. пед. наук / Кристина Эдуардовна Маркарова; Сев.-Кавк. гос. техн. ун-т. – Ставрополь, 2009. – 25 с.
5.Новікова Н. Управління конфліктами в організації: підходи до вирішення та профілактики / Н. Новікова // Галицький економічний вісник. – 2013. – №2 (41). – С. 79–83.
6.Розум К. В. Компонентна структура готовності майбутніх учителів гуманітарного профілю до запобігання й розвʼязання конфліктів у навчально-виховній роботі з учнями / К. В. Розум // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 7 (33). – С. 163– 170.
7.Семенець Л. М. Діяльнісна модель формування професійної готовності майбутніх учителів / Л. М. Семенець // Вісник Житомирського державного університету. 2015. № 4 (82). – С. 68–71.
8.Степаненко О. Формування готовності викладачів вищої школи до попередження і розвʼязання професійних конфліктів / О. Степаненко // Порівняльно-педагогічні студії. № 2 (12). 2012. – С. 56– 61.
9.Холковська І. Принцип управліннясамоуправління у формуванні готовності майбутніх учителів до попередження і розвʼязання конфліктів / І. Холковська // Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. – № 8 (ч. 2). – С. 201– 206.