МИХАСЬКОВА Марина Анатоліївна –
кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри теорії та методики музичного мистецтва
Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії
e-mail:[email protected]
Анотація
У статті розглянуто реалізацію інтерактивних методів навчання в професійній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. Особливу увагу приділено групі колективно-групових методів навчання, де передбачено роботу в змішаних групах (велике коло, обговорення проблеми, мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, мозаїка, аналіз ситуацій, вирішення проблем) та інших. Запропоновано декілька прикладів їхнього застосування в процесі викладання предметів «Історія зарубіжної музики», «Історія української музики», «Музична педагогіка». Передбачено, що методи можна застосовувати в процесі підготовки фахівців зі спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво). Визначено, що колективно-групові методи допомагають студентам зануритися в конкретні практичні проблеми (ситуації), знайти можливі варіанти та шляхи їхнього вирішення. Вони дозволяють студентам забезпечити професійну спрямованість освіти, у практичному викладанні більше враховувати специфіку обраної спеціальності, формувати відповідні навички на практиці. Метою застосування цих методів є розширення, поглиблення й деталізація наукових знань, отриманих студентами на лекціях та в процесі самостійної роботи, прищеплення умінь і навичок, розвиток наукового мислення та усного мовлення студентів.
Ключові слова: інтерактивне навчання, колективно-групові методи навчання, музично-педагогічна діяльність, професійна підготовка вчителя музичного мистецтва.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Інтерактивні методи навчання: теорія і практика впровадження [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code103F1AF92B958
2. Мозковий штурм [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukrloves.ru/moda-ta-stil/5942mozkovij-shturm.html
3. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія і практика / О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: А.П.Н., 2002. – 136 с.
4. Ростовський О. Я. Музична педагогіка: навчальні програми, методичні рекомендації та матеріали. – Ніжин: Вид-во НДУ ім. М.Гоголя, 2001. – 112 с.
НЕСТЕРЕНКО Тамара Сергіївна –
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри філософських та гуманітарних дисциплін
Кропивницького інституту державного та муніципального управління
Анотація
Стаття присвячена проблемі професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи. Розглянуто різні аспекти підготовки майбутніх учителів початкових класів. В статті розкрито сутність, структура, компоненти і види підготовки вчителя початкової школи.
Ключові слова: майбутні вчителі початкової школи; професійна підготовка; структура, компоненти, види підготовки.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Амонашвили Ш. А. Педагогическая симфония / Ш. А. Амонашвили. – М.: Издательский Дом Шалвы Амонашвили, 2002. – 672 с.
2. Володько В. М. Основні компоненти загальнопедагогічної підготовки майбутнього вчителя / В. М. Володько / / Проблеми сучасної педагогічної освіти: зб. ст. / Крим. держ. гуманіт. ін-т. – К., 2001. – Вип. 3. – 4. – С. 25–42.
3. Галузевий стандарт вищої освіти. Освітньо– професійна програма підготовки бакалавра за спеціальністю 6.010100 початкове навчання
[розробники В. І. Бондар, І. М. Шапошнікова, А. П. Каніщенко, С. В. Страшко, Т. І. Тітова, З. Л. Гейхман]. – К.: Альянс, 2006. – 140 с.
4. Денисенко В. В. Формування ціннісних орієнтацій майбутніх учителів початкових класів : автореф. дис. … канд. пед. наук: / В. В. Денисенко. – Харків, 2005. – 19 с.
5. Мижериков В. А. Введение в педагогическую деятельность: учеб. пособ. для студентов пед. учеб. заведений / В. А. Мижериков, Т. А. Юзефавичус. – М. : Педагогическое общество России, 2005. – 352 с.
6. Новий тлумачний словник української мови [Текст]: 42 000 слів. Т. 3. П-Я / [уклад.: В. В. Яременко, О. М. Сліпушко]. – 2-ге вид., випр. – К.: Аконіт, 2001. – 862 с.
7. Савченко О. Удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів / О. Савченко // Початкова школа. – 2001. – № 7. – С. 1–4.
8. Сластенин В. А. Общая педагогика: учебное пособие для студентов вузов : В 2–х ч. Ч.1. / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов. – М.: ВЛАДОС, 2002. – 288 с.
9. Хомич Л. О. Професійно–педагогічна підготовка вчителя початкових класів / Л. О. Хомич. – К.: Магістр–S, 1998. – 201 с.
ПАСІЧНІЧЕНКО Анжела Василівна –
кандидат психологічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти
Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті обгрунтовано роль колективу у формуванні особистості дитини дошкільного віку. З'ясовано, що дитячий колектив є середовищем соціального становлення вихованця. Проаналізовано зміст та методичні аспекти професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до формування дитячого колективу. Визначено специфіку організації та проведення лекційних і практичних занять.
Ключові слова: професійна підготовка, вихователь, дошкільники, дитячий колектив, формування особистості, заклад дошкільної освіти.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Діти і соціум: особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку: монографія / А. М. Богуш, Л. О. Варяниця, Н. В. Гавриш, С. М. Курінна, І. П. Печенко; Наук. ред. А. М. Богуш; За заг ред. Н. В. Гавриш. – Луганськ: Альма-матер, 2006. – 368 с.
2. Колосова О. В. Колектив як фактор соціального становлення особистості старшого дошкільника / О. В. Колосова // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія. – 2014. – Випуск 42. – Ч.2. – С. 31–35.
3. Кон И. С. Ребенок и общество / И. С. Кон. – М.: Академия, 2003. – 336 с.
4. Кудикіна Н. В. Гра: феноменологічна та педагогічна характеристики/ Н. В. Кудикіна // Освітологічний дискурс. – 2010. – № 1. – С. 20–30.
5. Павлик О. А. Інтерактивні технології в підготовці вчителя-словесника / О. А. Павлик // Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка. 2005. №25. С. 116–118.
6. Пасічніченко А. В. Підготовка майбутніх вихователів до формування соціальнокомунікативної компетентності дошкільників / А. В. Пасічніченко // Вісник Черкаського університету. Серія: педагогічні науки. – 2017. – Випуск № 11. – С. 97–103.
7. Рогальська І. П. Соціалізація особистості у дошкільному дитинстві: сутність, специфіка, супровід: монографія / І. П. Рогальська. – Київ: Міленіум, 2008. – 400 с.
ПІДВАЛЬНА Юлія Василівна –
кандидат педагогічних наук, доцент,
кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи
Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини
e-mail: [email protected]
Анотація
Важлива роль належить соціальним працівникам в організації соціальної роботи з «сім’ями групи ризику», які мають порушення в адаптації. Соціальна робота з сім’єю має багатоаспектний характер. Ця діяльність спрямована на вирішення потреб сім’ї і її соціального оточення.
Ключові слова: соціальні працівники, «сім’ї групи ризику», соціальна робота, «неблагополучна сім’я», «проблемна сім’я», «деструктивна сім’я» «дисфункціональна сім’я», «негармонійна сім’я».
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Воронцова М. В. Сім’ї «групи ризику»: проблеми, шляхи рішення. Монографія / М. В. Воронцова. – Москва, 2009. – 194 с.
2. Грицай А. Г. Сім’ї «групи ризику»: в структурі ттипології неблагополучних сімей / А. Г. Грмцай // Вісник Адигейського державного університету, Серія: Педагогіка і психологія. – 2009. – Вип. 3 (47). – С. 32–36.
3. Зубкова Т. С. Организация и содержание работы по социальной защите женщин, детей и семьи: Учеб. пособие для студ. сред. проф. учеб. заведений / Т. С. Зубкова, Н. В. Тимошина. – 2-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2004. – 224 с.
4. Іванцова А. О. Про роботу з проблемними сім’ями / А. О. Іванцова // Виховання школярів. – 2000. – №10.– С. 18–20.
5. Методика и технология работы социального педагога: Учеб. пособие для ВУЗОВ / Под. ред. М. А. Галагузовой, Л. В. Мардахаева. – М. : Издательский центр «Академия», 2002. – 192 с.
6. Прохорова О. Г. Семьеведение теория и практика / О. Г. Прохорова, Е. И. Холостова. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Издательство Юрайт, 2014. – 379 с.
7.Роль батька в соціалізації дітей // Андрєєва Т. В. Сімейна психологія: навчальний посібник. – СПб. : Мова, 2004. – С. 167.
8. Феминология. Семьеведение. Под ред. Л. Т. Шинелевой. – М.: Изд- во МГСУ «Союз», 1997. – Т. 2. – С. 121–134.
9. Холостова Е. И. Социальная работа: учебник для бакалавров / Е. И. Холостова. – М.: Дашков и К, 2012. – 612 с.
ПІХТАР Олена Анатоліївна -
кандидат педагогічних наук, доцент,
декан факультету мистецтв відокремленого підрозділу
«Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв»
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті аналізується фахове музичне мислення як ключова компетентність у фаховій підготовці майбутніх диригентів хору. У роботі стверджується, що питання активізації музичного мислення студентів мистецьких вищих навчальних закладів забезпечують якість їхньої професійної підготовленості. Диверсифікація індивідуальних характеристик та типів музичного мислення, методи розвитку музично-пізнавальної діяльності студентів сприяють процесу формування професійної компетентності диригентів хорових колективів.
Ключові слова: фахове музичне мислення, професійна компетентність, майбутні диригенти хору, фахова підготовка, мистецькі вищі навчальні заклади.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бурська О. Феномен музично-виконавського мислення та особливості його формування у процесі навчально-репетиційної діяльності студентів / О. Бурська // Наукові записки ВДПУ імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. – Вип. 8. – Вінниця: «Гіпаніс», 2003. – С. 121–125.
2. Гринчук І. Проблеми музичного мислення: теорія і методика розвитку. Діалектика музичного логосу та ейдосу: навч.-метод. посібник / І. Гринчук, О. Бурська. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. – 224 с.
3. Давидов М. Аспекти фахового мислення музиканта-виконавця / М. Давидов // Актуальні питання гуманітарних наук. – Вип. 7. – 2013. – С. 93–118.
4. Мозгальова Н. Г. Особливості музичного мислення майбутнього вчителя музики / Н. Г. Мозгальова // Наука і сучасність: зб. наук. праць Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – К.: Лагос, 2001. – ТХХ VIII. – С. 50–56.
5. Олексюк О. М., Ткач М. М. Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера музичного мистецтва: навч. посібник / О. М. Олексюк, М. М. Ткач. – К.: Знання України, 2004. – 264 с.
6. Растригіна А. Формування фахових компетенцій у класі хорового диригування як основа професіоналізму майбутнього педагогамузиканта / А. Растригіна // Молодь і ринок. – № 10 (93), 2012. – С. 11–14.
7. Рябова О. Музично-слухові уявлення як операнди музичного мислення особистості / О. Рябова // Естетика і етика педагогічної дії. – 2016. – Вип. 13. – С. 60–68.
8. Сверлюк Я. В. Компетентнісний підхід як динамічне процесуальне явище в диригентськооркестровій освіті / Я. В. Сверлюк // Духовність особистості в системі мистецької освіти: зб. пр. наук. шк. д-ра пед. наук, проф. О. М. Олексюк / Київський ун-т ім. Б. Грінченка. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. – С. 35–42.
9. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–64.