ШИКИРІНСЬКА Оксана Анатоліївна –
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри мистецьких дисциплін дошкільної та початкової освіти
Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського
e-mail: [email protected]
КОВАЛЬ Тетяна Василівна –
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри мистецьких дисциплін дошкільної та початкової освіти
Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті актуалізується культурологічна спрямованість сучасної професійно-педагогічної освіти; обумовлено суттєве зростання ролі духовно-естетичних факторів у процесі професійної підготовки майбутніх учителів; висвітлено основні вимоги до змісту підготовки вчителя початкових класів в освітніх нормативних документах; окреслені основні теоретичні концепції культурологічної підготовки майбутніх учителів.
Ключові слова: професійно-педагогічна освіта, культурологічний підхід, мистецька підготовка майбутніх учителів початкових класів
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гуревич Р. С. Інформаційнотелекомунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях: навч. посіб. для студ. пед. ВНЗ та слухачів інститутів післядипломної освіти / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія. – Вінниця: Планер, 2005. – 366 с.
2. Коваль Т. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя початкових класів у контексті парадигмального оновлення сучасної освіти / Т. В. Коваль // Пед. науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 3 (57). – С. 390–398.
3. Отич О. М. Мистецтво у змісті професійної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання: навч.-метод. посіб. / О. М. Отич. – Полтава: ІнтерГрафіка, 2005. – 200 с.
4. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) / Г. М. Падалка. – К.: Освіта України, 2008. – 274 с.
5. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька: Навч. посіб. / О. П. Рудницька. – Тернопіль: Навч. книга – Богдан, 2005. – 360 с.
6. Троцко А. В. Музично-педагогічна підготовка учнів педагогічних училищ України (1945–1985 рр.): монографія / А. В. Троцко, Л. А. Штефан, Ю. В. Бекетова. – X: Вид-во ТОВ «Щедра садиба плюс», 2014. – 148 с.
7. Цуприк С. І. Основи педагогічної майстерності: методичні рекомендації для студентів за напрямом підготовки «Музичне мистецтво» / С. І. Цуприк. – Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2014. – 84 с.
8. Шикирінська О. А. Художньо-естетична освіта як невід’ємна складова фахової підготовки майбутнього вчителя початкових класів / О. А. Шикирінська // Теорія і методика мистецької освіти: матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф.: зб. наук. пр.:– К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. – Вип. 8 (13). – С. 130–134.
9. Щолокова О. П. Основи професійної художньо-естетичної підготовки майбутнього вчителя: монографія / О. П. Щолокова. – К., 1996. – 172 с.
ЯРОШЕНКО Олена Миколаївна –
cтарший викладач кафедри музикознавства, інструментальної та хореографічної підготовки
Криворізького державного педагогічного університету
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті висвітлено питання формування пізнавальної діяльності студентів за допомогою методу Mind Maps (інтелект-карт) як засобу схематизації дидактичних об’єктів навчання на основі візуалізації. Розглянуто етапи роботи з інтелект-картою у відповідності з психологічними особливостями розвитку пізнавальної діяльності студентів. Виокремлено ієрархічні рівні візуалізації у відповідності з видами схематизації. Обґрунтовано можливість створення і використання інтелект-карт в системі підготовки вчителя музичного мистецтва в процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін. Надані приклади видів схематизації та інтелект-карти.
Ключові слова: пізнавальна діяльність, рівні візуалізації, види схематизації, Mind Maps (інтелект-карти), музично-теоретичні дисципліни, вчитель музичного мистецтва.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Безуглий Д. Візуалізація як сучасна стратегія навчання / Д. Безуглий // Фізикоматематична освіта. – 2014. – С. 5–11.
2. Бьюзен Т. Супермышление / Т. Бьюзен, Б. Бьюзен / Пер. с англ. Е. А. Самсонов; Худ. обл. М. В. Драко. – 2-е изд. – Мн.: ООО «Попурри», 2003. – 304 с.
3. Вишнікіна Л. П. Навчальні моделі як засіб організації пізнавальної діяльності школярів у процесі вивчення фізичної географії / Л. П. Вишнікіна // Автореферат диссерт. на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. – Кривий Ріг – 2008. – С. 1–2.
4. Лебедев С. А. Развитие познавательной деятельности дошкольников на основе схематизации / С. А. Лебедев // Вопросы психологии. 1997. – №5. – С. 98–103.
5. Манько Н. Н. Концепция инструментального моделирования дидактических объектов на основе когнитивной визуализации / Н. Н. Манько // Развитие научных идей педагогики детства в современном образовательном пространстве: сб. научных статей по материалам международной научно-практической конференции, 4–6 апреля 2007 г. – СПб.: СОЮЗ, 2007. – С. 426– 431.
6. Мартинюк М. І. Структурно-логічні схеми на уроках економічної і соціальної географії України / М. І. Мартинюк // науково-методичний журнал. Географія. – 2011. – № 3. – С. 20–28.
7. Ярошенко О. М. Моделювання і схематизація дидактичних об’єктів на основі когнітивної візуалізації на заняттях з музичнотеоретичних дисциплін в системі підготовки вчителя музики / О. М. Ярошенко. // Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць / гол. ред. – д.п.н., професор З. П. Бакум. – Кривий Ріг: КДПУ, 2011. – Вип. 33. – С. 266–276.
ВАРНАВСЬКА Лариса Іванівна –
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри методики музичного виховання, співу та хорового диригування
Криворізького державного педагогічного університету
e-mail: [email protected]
РИМАР Ліліана Анатоліївна –
вчитель-методист, спеціаліст вищої категорії
Енергодарської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2.
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті висвітлено особливості ігрової діяльності учнів середніх класів на уроках музичного мистецтва, що є актуальним у процесі всебічного розвитку особистості. З’ясовано завдання ігрової діяльності, її цільові орієнтації; встановлено, за рахунок чого здійснюється реалізація ігрових прийомів і ситуацій на уроці; розкрито етапи підготовки та проведення педагогічної гри. Представлено практичні приклади та умови організації ігрової діяльності учнів на уроці музичного мистецтва в загальноосвітній школі.
Ключові слова: ігрова діяльність, гра, навчальний процес, урок, музичне мистецтво, завдання, мета, команда.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Борзова Л. П. Игры на уроке истории: метод. пособие для учителя / Л. П. Борзова. – М.: Изд-во Владос-Пресс, 2003. – С. 3945.
2. Боровских А. В. Игра: деятельность или мышление? / А. В. Боровских // Педагогика. – 2015, №7 – C. 51–58.
3. Педагогический словарь: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / [В. И. Загвязинский, А. Ф. Закирова, Т. А. Строкова и др.]; под ред. В. И. Загвязинского, А. Ф. Закировой. – М.: Издательский центр «Академия», 2008 – С. 81–82.
4. Рымарь Л. А. Уроки музыки в школе [метод. пособие] / Лилиана Анатольевна Рымарь. – Ростовна-Дону: «Феникс», 2015. – 237 с.
КАСІЛОВ Іван Анатолійович –
викладач кафедри музикознавства, інструментальної та хореографічної підготовки
Криворізького державного педагогічного університету
ORCID iD 0000-0002-0368-1169
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті висвітлено теоретичні основи формування семіотичних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва як необхідна передумова розвитку професіоналізму до інструментально-виконавської діяльності в умовах музично-педагогічної освіти України. Визначено також основні компоненти семіотичних умінь, що відповідають за структуру професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва до інструментально-виконавської діяльності.
Ключові слова: учитель музичного мистецтва, інструментально-виконавська діяльність, семіотичні вміння, компоненти семіотичних умінь, професійна підготовка.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Арановский М. Г. Мышление, язык, семантика // Проблемы музыкального мышления: сборник статей / Ред. М. Г. Арановского. – Москва: Музыка, 1974. – С. 90–127.
2. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька: навчальний посібник / О. П. Рудницька. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 360 с.
3. Холопова В. Н. Музыка как вид искусства: учеб. пособие для студентов вузов искусства и культуры / В. Н. Холопова. – 5 изд. – СПб.: Лань: Планета музыки, 2014. – 320 с.
4. Шип С. В. Музична форма від звуку до стилю: навчальний посібник / С. В. Шип. – Київ: Заповіт, 1998. – 368 с.
КОРЯКІН Олексій Олексійович –
викладач кафедри образотворчого мистецтва, теорії, історії музики та художньої культури,
Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розкрито результати експериментального дослідження міжособистісних стосунків домінування та конструктивного лідерства, які формуються в студентських академічних групах в процесі фахової підготовки. В статті також пропонуються інтегровані показники домінування та конструктивного лідерства студентів.
Ключові слова: міжособистісні стосунки студентів, домінування, конструктивне лідерство, студентська академічна група, мистецькі спеціальності.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Аркин Е. А. Задачи и методы изучения детского коллектива / Є. Аркін // Деринг В. Психология школьного класса. Предисловие. – М. – Л., 1929. – С. 3–30.
2. Бордаченко С. И. Профессиональная подготовка студентов гуманитарного вуза в области математики. Дис. …канд. пед. наук / С. Бордаченко. – Сходня, 2003. – 143 с.
3. Ершова Н. Г. Методические аспекты психолого-педагогического сопровождения учебновоспитательного процесса в период адаптации студентов к обучению в высшей школе / Наталія Єршова // Теория и практика физической культуры. – 2000. – №5. – С. 14–17.
4. Жеребова Н. С. Лидерство в малых группах / Наталія Жеребова // Научные доклады высшей школы. – Философские науки. – 1968. – № 5. – С. 8–16.
5. Зацепин В. И. К вопросу о структуре вертикального общения в коллективе / Володимир Зацепін // Руководство и лидерство / Ред. Б. Д. Парыгин. – Л., 1973. – С. 78–93.
6. Изюмова С. А. Природа мнемических способностей и дифференциация обучения / С. Изюмова. – М.: Наука, 1995. – 381 с.