ШАФАРЧУК Татьяна Георгиевна –
старший преподаватель кафедры теориимузыки и вокала
Южноукраинского национального педагогического университета имени К. Д. Ушинского
e-mail: [email protected]
ДЕСЯТНИКОВА Наталья Львовна –
старший преподаватель кафедры музыкально-инструментальной подготовки
Южноукраинского национального педагогического университета имени К. Д. Ушинского
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглянуто питання технології формування вокальних навичок з позиції видатних старовинних викладачів-співаків італійської вокальної школи belcanto. Описані етапи формування колоратурних вокальних навичок і їх варіативного застосування. Схарактеризовано роль вокальних вправ у підготовці магістрів до вдосконалого виконання вокального репертуару з елементами орнаментики. Обґрунтовано важливість розвитку вокального інтелекту, аналітико-синтетичних здібностей, як основоположної умови збереження голосу з ціллю пролонгації професійного довголіття.
Ключові слова: вокально-технічний розвиток, колоратурна техніка, формування вокально-виконавських навичок
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Андгуладзе Н. Homocantor: Очерки вокального искусства / Н. Ангуладзе. – М. : «Аграф», 2003. – 240 с.
2. Багадуров В. Очерки по истории вокальной методологии. – Ч. 1. / В. Багадуров. – М., 1929. – 248 с.
3. Дмитриев, Л. Б. О воспитании певцов в Центре усовершенствования оперных артистов при театре Ла Скала / Л. Б. Дмитриев // Выпуск 5: Вопросы вокальной педагогики / Редакция Л. Б. Дмитриев. – Москва: Музыка, 1976. – 90 с.
4. Кён Н. Г. Формирование готовности будущих учителей музыки к профессиональному самосовершенствованию в процессе вокальноучебной деятельности / Кён Наталья Георгиевна, Толстова Наталья Михайловна // Науковий часопис European Applied Sciences, №5−6, 2016: ORT Publishing, Germany. − С. 35− 37.
5. Круглова Е. В. Традиции барочного вокального искусства и современное исполнительство: на примере сочинений Г. Ф. Генделя: дисс. ... канд. искусствоведения: 17.00.02 / Круглова Елена Валентиновна. – Москва, 2007. – 288 с.
6. Мазурин К. М. Методология пения: Курс педагогики пения: Руководство для учителей и пособие для учащихся. Т. 1− 2 / К. М. Мазурин. – Москва,1902− 1903. – 924 с.
7. Симонова Э. Р. Певческий голос в западной культуре: от раннего литургического пеня к belcanto: дисс. … д-ра искусствоведения: 17.00.02 / Симонова Элеонора Рауфовна. – М., 2006. – 371 с.
ГАО Юань –
аспірантка кафедри музично-інструментальної підготовки
Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського
e-mail: [email protected]
Анотація
Емоційний інтелект розглядається як конструкт, складовими якого є когнітивні, емоційні, соціальні та особистісні здібності й якості. Особливість емоційного інтелекту полягає в тому, що він розвивається у будьякому віці та є важливим компонентом фахового розвитку педагога, зокрема в галузі музичної освіти. Емоційний інтелект в контексті діяльності вчителя музики визначається як інтегральна властивість особистості, яка ґрунтується на здатності до раціоналізації емоцій та емоційної обробки художньої інформації з метою декодування, розуміння, регуляції, генерації та трансляції емоційних станів, необхідних для ефективної художньо-педагогічної комунікації.
Ключові слова: емоційний інтелект, художня емоція, вчитель музики, функції емоційного інтелекту.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бреус Ю. Эмоциональный интеллект как личностный ресурс профессионального становления представителей социономических профессий / Ю. Бреус // SOCIETY, INTEGRATION, EDUCATION. Proceedings of the International Scientifical Conference. May 23–24, 2014. – Rezekne, 2014. – Volume I. – 65–74 р.
2. Колісник Л. Особливості прояву емоційного інтелекту у старшому юнацькому віці / Л. О. Колісник. – Чернігів: ЧНПУ, 2014. – № 121. – 228 с. (Серія: Психологічні науки). – С. 169–174.
3. Льошенко О. Особливості формування поняття «емоційний інтелект» / О. А. Льошенко // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. – 2012. – Вип. 17. – С. 128–134.
4. Люсин Д. Современные представления об эмоциональном интеллекте // Социальный интеллект: Теория, измерение, исследования / Д. В. Люсин. – М.: Ин-тут психологии РАН, 2004. – С. 29–36.
5. Носенко Е. Емоційний інтелект; концептуалізація феномену, основні функції: монографія / Носенко Е. Л., Коврига Н. В. – К.: Вища школа, 2003. – 126 с.
6. Овчаренко Г. Р. Структурна модель емоційного інтелекту / Г. Р. Овчаренко // Вісник післядипломної освіти. – 2013. – Вип. 9(2). – С. 261– 267.
7. Психология жизненного успеха. Опыт социально-психологического анализа преодоления критических ситуаций. – К.: Институт Социологии НАН Украины. –1995. – 149 с.
КЛЄЩ Аліна Олександрівна –
аспірант кафедри теорії та методики музичної освіти, хорового співу і диригування факультету мистецтв
імені Анатолія Авдієвського Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
e-mail:[email protected]
Анотація
У статті розглядаються методи інструментально-ансамблевого навчання студентів у історичних аспектах та формування вмінь інструментально-ансамблевого музикування. Наголошені акценти та представлені методи удосконалення концертмейстерських компетентностей майбутніх фахівців.
Ключові слова: ансамблева гра, методика інструментально-ансамблевого навчання студентів.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Андрущенко І. Д. Педагогічні принципи і методи виховання естетичної культури учасників ансамблю ложкарів / І. Д. Андрущенко // Проблеми мистецької освіти: Збірник науково-методичних статей. Вип. 3. / Відп. ред О. Я. Ростовський. – Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2008. – 315 с.
2. Казахватова Л. А. Теоретические аспекты профессиональной подготовки будущего педагогамузыканта в классе ансамблевого исполнительства / Л.
А Казахватова, Г. Г. Сибирякова // Молодой ученый. – 2013. − №8. – С. 395–402.
3. Молчанова Т. О. Мистецтво піаністаконцертмейстера: навч. посібник. / Т. О. Молчанова. – Львів: ДМА, 2001. – 216 с.
4. Польская И. И. Камерный ансамбль: история, теория, эстетика / И. И. Польская. – Харьков.: ХДАК, 2001. – 396 с.
5. Сорокина Е. Фортепианный дуэт. История жанра / Е. Сорокина – М.: СГИИ, 1988. – 266 с.
6. Тачкова Е. М. Работа с ансамблями / Е. М. Тачкова // Музыка в школе. – № 4. – 2001. – 88 с.
7. Шубіна В. Б. Роль фортепіанного ансамблю у формуванні професійних музичних умінь та навичок / В. Б. Шубіна // Педагогічний дискурс: зб. наук. праць / гол. ред. І. М. Шоробура. – Хмельницький: ХГПА, 2011. – Вип. 9. – 407 с.
ЛУ Тао –
аспірантка Національного педагогічного університету
імені М. П. Драгоманова
e-mail: [email protected]
Анотація
Статтю присвячено вивченню досвіду організації процесу фортепіанної підготовки майбутніх педагогівмузикантів Китаю. З’ясовано, що фортепіанне навчання студентів на музично-педагогічних факультетах українських педагогічних університетів ґрунтується на педагогічному досвіді та методичних засадах видатних піаністів-виконавців та педагогів. Визначено особливості фортепіанного навчання майбутніх китайських педагогів-музикантів в педагогічних університетах України.
Ключові слова: фортепіанне навчання, майбутні педагоги-музиканти Китаю, педагогічні університети України.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Арчажникова Л. Г. Методика обучения игре на фортепиано: учебн. пособ. для студ. IV курса вечернего и заочного отделений музыкальнопедагогического факультета / Л. Г. Арчажникова. – М.: МГЗПИ, 1982. – 82 с.
2. Ігумнов К. Н. Мои исполнительские и педагогические принципы. [Конспект доклада] / К. Н. Игумнов. М.: «СМ», 1948. – 67с.
3. Мозгальова Н. Г. Інструментальновиконавська підготовка вчителя музики: сутність базові поняття / Н.Г. Мозгальова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Серія 16. – Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: Вип. 11 (21). – К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. – C. 34–38.
4. Пляченко Т. М. Програма комплексного кваліфікаційного екзамену зі спеціалізації «Викладання музичного інструмента» для студентів галузі знань 0202 «Мистецтво» спеціальності
8.02020401 «Музичне мистецтво» освітньокваліфікаційного рівня «магістр» / Т. М. Пляченко. – К.: КУ ім. Б. Грінченка, 2015. – 14 с.
5. Фролова Н. А. Совершенствование профессионально-технической подготовки учащегося в контексте традиций мировой музыкальной педагогики (теоретический и методический аспекты) / Н. А. Фролова. – Москва, 1998. – 31 с.
У Сюань –
аспірант кафедри музичного мистецтва і хореографії
ДВНЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті актуалізовано проблему формування вокальної культури магістрів музичного мистецтва, проаналізовано наукові розвідки щодо сутності та структури зазначеного поняття. Мета статті полягає в уточненні сутності та специфіку вокальної культури магістрів музичного мистецтва в контексті музичнопедагогічної науки на основі узагальнення наукової літератури. Дано авторське визначення вокальної культури школярів та вокальної культури магістрів музичного мистецтва. Це складно інтегроване фахове утворення складається з художньо-світоглядного, вокально-виконавського, методико-продуктивного компонентів.
Ключові слова: культура, професійна культура, педагогічна культура, вокальна культура майбутніх учителів музичного мистецтва (рівня магістратури).
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Вей Лімін. Формування вокальної культури у студентів інститутів мистецтв на засадах художньомистецьких традицій / Вей Лімін // Молодь і ринок – №10 (81), 2011. – С. 159–162.
2. Гершунский Б. Философия образования для ХХІ века. (В поисках практико-ориентированных образовательных концепций / Б. С. Гершунский, М.: Совершенство, 1998. – 608 с.
3. Зайцева Г. И. Формирование культуры профессионального самоопределения студентов / Г. И. Зайцева // Формирование профессиональной культуры будущего специалиста: Сборник статей и тезисов / Под ред. М. Ю. Ананченко, П. Е. Овсянкина. – http://avpu.pomorsu.ru/proect/ form_cult/p_2.htm
4. Зимняя И.А. Общая культура и социальнопрофессиональная компетентность человека /Ирина Алексеевна Зимняя // Интернет-журнал «Эйдос» // www.eidos.ru/journal/2006/0504.htm.
5. Лю Цзя. Вокально-фахова підготовка студентів магістратури до інноваційної діяльності: джерельна база дослідження / Лю Цзя // Часопис «Методичка пракса налази се на листи научних публикација Министарства просвете и науке Републике Србије». – Белград, 2016. – С. 41–55.
6. Лю Цзя. Педагогічні новації вокальної підготовки студентів магістратури у вищих педагогічних закладах України / Лю Цзя // Педагогічні науки: теорія. Історія. Інноваційні технології: Науковий журнал №8 (52), 2015. – Суми, 2015. – С. 146–153.
7. Пан На. Сутність вокальної культури майбутнього вчителя музики // Науковий вісник Інститут мистецтв Південноукраїнського
національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Збірник наукових праць. – Одеса, ПНПУ ім. К. Д. Ушинського – № 3– 4, 2010. – С. 84– 90.
8. Резник Ю. М. Культура как предмет изучения / Юрий Михайлович Резник// Журнал «Личность. Культура. Общество» Избранные статьи: 2001 г. – Т. 3, вып. 1(7). http://www.lko.ru/idu/1174183694.htm
9. Рудницька О. П. Музика і культура особистості:проблеми сучасної педагогічної освіти: навч. посібник / Оксана Петрівна Рудницька. – К: ІЗИН, 1998. – С. 172–173.
10. Сидорова М. Б. Формирование профессиональной культуры вокалиста в процессе подготовки в вузе культуры и искусства. Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. – Теория и методика профессионального образования / Маргарита Борисовна Сидорова. – М., 2005. – 19 с.
11. Чжан Яньфен. Методика вокальної художньовиконавської підготовки майбутніх учителів музики в університетах України і Китаю. Дис. … канд. пед. наук спец. 13.00.02 – «Теорія і методика музичного навчання» / Чжан Яньфен. – Київ, 2012. – 253 с.
12. Чжу Цзюньцяо. Формування вокальної культури майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі професійної підготовки. Дис. канд.пед. наук спец. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Чжу Цзюньцяо. – Київ, 2016. – 290 с.