ПЕТРЕНКО Марина Борисівна –
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри хорового диригування, вокалу та методики музичного навчання
Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглянуто моделі та визначено сутність різновидів музично-виконавської інтерпретаційної діяльності, зокрема інтерпретаційної діяльності у галузі сольного виконавського музичного мистецтва та інтерпретаційної концертмейстерської діяльності. Репрезентовано штучно створені її зразки у вигляді схем, які відбивають і відтворюють у більш простому вигляді будову, взаємозв’язки і відношення між елементами досліджуваних діяльностей.
Ключові слова: модель, діяльність, інтерпретаційна діяльність, сольне виконавське музичне мистецтво, концертмейстерська діяльність.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гольденвейзер А. Б. Об исполнительстве / Гольденвейзер А. Б. // Вопросы фортепианного исполнительства. – М.: Музыка, 1965. – Вып. 1. – С. 35–71.
2. Дахин А. Н. Педагогическое моделирование: сущность, эффективность и неопределенность / А. Н. Дахин // Педагогика. № 4, 2003. – С. 21–26.
3. Лузум Н. Я. Художественные и исполнительские аспекты совместной интерпретации: Возможности достижения единства исполнительских представлений певца и концертмейстера: Лекции по курсу «Теория и история исполнительства» / Наталья Яковлевна Лузум. – Казань: КГК, 1992. – 52 с.
4. Мур Дж. Певец и аккомпаниатор / Джеральд Мур: [пер. с англ.]. – М.: Радуга, 1987. – 432 с.
5. Педагогічний словник / За ред. М. Д. Ярмаченка. – К.: Педагогічна думка, 2001. – 536 с.
6. Філософський словник / [за ред. В. І. Шинкарука]. – К.: УРЕ, 1986. – 800 с.
7. Шендерович Е. М. В концертмейстерском классе: размышления педагога / Е. М. Шендерович. – М.: Музыка, 1996. – 206 с.
СИДОРЕНКО Тетяна Дмитрівна –
доцент кафедри музикознавства,інструментальної та хореографічної підготовки
Криворізького державного педагогічного університету
e-mail: [email protected]
Анотація
У даній статті аналізуються можливості організації підготовки професійних кадрів для сфери культури та мистецтва на основі моделі становлення професійної майстерності музиканта широкого профілю. Розглядається сутність професійної підготовки музиканта широкого профілю. Виявляються її переваги в порівнянні з традиційною системою навчання фахівців в рамках вищої музичної освіти. Обґрунтовується важливість виховання широко освіченого професіонала в умовах соціально-економічної нестабільності.
Ключові слова: музикант широкого профілю, музична освіта, професійна підготовка, мистецька компетентність, міжпредметні зв’язки, музично-виконавські уміння, професійна мобільність.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гольденвейзер А. Б. Об основных задачах музыкального воспитания. Несколько слов по поводу музыкального образования. [Електронний ресурс] – URL: http://www.mosconsv.ru/ru/book.
2. Мансурова А. П. К вопросу содержания модели профессионального музыканта широкого профиля // Вестник МГУКИ. – 2013. – № 1 (51). – С. 191–196.
3. Олексюк О. М. Музична педагогіка: навч. посібник / О. М. Олексюк. – Київ: ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. – 248 с.
4. Стоянова Г. И. Художественная эмпатия – индикатор профессионального уровня педагога
музыканта // Учитель музыки От Орфея до ДиДжея. София: Авангард-Прима, 2016. – С. 43–46.
5. Шейко В. Культура та освіта в контексті світових глобалізаційних процесів // Українська культура в контексті світових глобалізаційних процесів / гол. ред. Г. Скрипник. – Київ: 2005. – С. 351.
СТЕФІНА Надія Василівна –
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри хорового диригування, вокалу та методики музичного навчання
Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті висвітлюються перспективні технології музичного навчання дітей молодшого шкільного віку на уроках музичного мистецтва.
Ключові слова: «музичне виховання», «технологія», «педагогічні технології», «інтерактивні педагогічні технології», «діти молодшого шкільного віку», «музична діяльність», «урок музичного мистецтва».
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гумінська О. Інтерактивні методи на уроках музики / О. Гумінська // Завуч. – 2004. – № 2. – С. 4–10.
2. Гумінська О. Уроки музики в загальноосвітній школі: Метод. посібник / О. Гумінська. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – № 2. – 104 с.
3. Іванішина С. Форми і методи інтерактивного навчання / С. Іванішина // Початкова школа. – 2006. – № 3. – С. 9–11.
4. Кабалевский Д. Б. Воспитание ума и сердца: Кн. для учителя. – 2-е изд. испр. и доп. / Д. Б. Кабалевский. – М., Просвещение, 1984. – 206 с.
5. Концепція загальної середньої освіти (12-ти річна школа) // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2000. – № 2. – С. 9–22.
6. Лобова О. В. Формування основ музичної культури молодших школярів: теорія і практика: [Монографія] / О. В. Лобова. – Суми: ВВП «Мрія» ТОВ, 2010. – 516 с.
7. Стефіна Н. В. До проблеми дослідження сутності поняття «педагогічна технологія» у науковій літературі / Н. В. Стефіна // Педагогіка в системі гуманітарного знання. Матеріали ІІІ міжнародної науково – практичної конференції (м. Одеса, 8-9 вересня 2017 року). – Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2017. – С. 46–51.
8. Стефіна Н. В. Педагогічна скринька майбутнього вчителя: Навчальний посібник для студентів, аспірантів, викладачів, методистів, керівників практики середніх та вищих педагогічних навчальних закладів, вчителів шкіл різного типу / Н. В. Стефіна. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2006. – 328 с.
ТАДЕУШ Олена Миколаївна –
кандидат педагогічних наук, доцент доцент кафедри педагогічної творчості
Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розкриваються сутнісні характеристики та змістовно-функціональні особливості артпедагогіки як технології навчання, виховання та розвитку особистості. Визначено, що поліфункціональність арт-педагогіки забезпечується мотиваційно-виховною, пізнавальною, комунікативною, аксіологічною, творчостимулюючою, гедоністично-рекреаційною та корекційною її функціями, що спрямовані на одержання інтегративного результату з високою якістю і максимальною кількістю засвоєння навчально-художньої інформації, динамікою, насиченістю, варіативністю, полівекторністю, а також універсалізацією знань, умінь і способів діяльності.
Ключові слова: арт-педагогіка, арт-педагогічні технології, інтегративна технологія, поліфункціональність.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Аметова Л. А. Педагогическая технология использования арттерапии в начальной школе: дис. … канд. пед. наук. 13.00.01. / Л. А. Аметова, Московский государственный открытый университет имени М. А. Шолохова. – М., 2003. – 326 с.
2. Анисимов В. П. Арт-педагогика как система психологического сопровождения образовательного процесса // Вестник ОГУ. – 2003. – №3. – С. 146– 148.
3. Гузева М. Ф. Формирование профессиональной готовности будущих педагоговпсихологов к патриотическому воспитанию детей средствами артпедагогики: дис. … канд. пед. наук. 13.00.08 / М. Ф. Гузева // Ставропольский государственный университет. – Ставрополь. – 2004. – 176 с.
4. Деркач О. О. Виховний потенціал артпедагогіки як об’єкт науково-педагогічної рефлексії // Простір арт-терапії: Мистецтво життя: Матеріали ХІІ Міжнародної міждисциплінарної науковопрактичної конференції (м. Київ, 27–28 лютого 2015 р.) / За наук. Ред. А. П.Чуприкова, Л. А.Найдьонової, О. А.Бреусенко-Кузнєцова, О. Л. Вознесенської, О. М.Скнар. – К.: Золоті ворота, 2015. – С. 18–25.
5. Сергеева Н. Ю. Содержание понятия «артпедагогика» / Н. Ю. Сергеева // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. – 2008. – №1. – С. 23–28.
6. Лебедева Л. Д. Педагогические основы арттерапии в образовании учителя: дис. … докт. пед. наук. 13.00.01 / Л. Д. Лебедева // Ульяновский государственный педагогический университет имени И. Н. Ульянова. – Ульяновск. – 2001. – 383 с.
7. Медведева Е. А. Артпедагогика и арттерапия в специальном образовании / Е. А. Медведева, И. Ю. Левченко, Л. Н. Комиссарова, Т. А. Добровольская. – М.: Изд. Центр «Академия», 2001. – 248 с.
8. Таранова Е. В. Анализ термина «артпедагогика» в понятийном поле педагогических и арт-терапевтических категорий / Е. В.Таранова // Электронный научный журнал «Педагогика и психология». – 2012. – Выпуск 1. – Том 2. – Май. – С. 8–12.
9. Шевченко Ю. С. Принципы арттерапии и артпедагогики в работе с детьми и подростками / Ю. С. Шевченко, А. В. Крепица. – Балашов: Изд-во Балашовского пед. ин-та, 1998. – 53 с.
УДРІС Ірина Миколаївна –
кандидат мистецтвознавства, доцент, професор кафедри образотворчого мистецтва
Криворізького державного педагогічного університету
e-mail: [email protected]
ЕЙВАС Лариса Феліксівна –
кандидат педагогічних наук, заступник декана факультету мистецтв
Криворізького державного педагогічного університету
e-mail: [email protected]
Анотація
Метою статті є дослідження процесу становлення концепції визначення національних ознак та еволюції українського орнаменту в працях провідних вітчизняних представників науки про мистецтво кінця ХІХ – початку ХХ ст.
Ключові слова: декоративно-прикладне мистецтво, національні форми, український орнамент, художні промисли, типові елементи, відмінні ознаки, етнографічні позиції, наукові концепції.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Антонович Д. Український орнамент / Дмитро Антонович // Українська культура. Лекції за редакцією Д. Антоновича. – Київ, 1993. – С. 385– 403.
2. Біляшівський М. Про український орнамент / Микола Біляшівський // Записки Українського наукового товариства в Києві. – Київ, 1908.– Т. 3.– С. 40–54.
3. Біляшівський М. Порівняння з сфери народного мистецтва / Микола Біляшівський // Літературно-науковий вісник.– Київ–Львів, 1909. – №9.– С. 503–510.
4. Біляшівський М. Дещо про українську орнаментику / Микола Біляшівський // Сяйво.– 1913.– Ч. 3. – С. 72–78.
5. Волков Ф. К. Отличительные черты южнорусской орнаментики / Федор Кондратьевич Волков // Труды Третьего археологического съезда в Киеве. – Киев, 1878. – Т. 2. – С. 317–326.