СОКОЛ Мар’яна Олегівна –
кандидат філологічних наук,
докторант Дрогобицького державного
педагогічного університету імені Івана Франка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті подано детермінацію структурних компонентів понятійно-категорійного апарату педагогічної науки. Здійснено різноаспектний аналіз терміну «поняття» з точки зору педагогіки, психології, мовознавства, філософії тощо. Висвітлено особливості трактування системи педагогічних понять у науковому середовищі.
Ключові слова: аналіз, термін, поняття, понятійно-категорійний апарат, детермінація, педагогіка.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Виноградов В. В. Основные типы лексического значения слова / В. В. Виноградов // Вопросы языкознания. – М. Спб. – 1953. – № 5. – С. 3–29.
2. Вихрущ А. В Особистість у контексті педагогічної персонології / А. В. Вихрущ. Я-концепція академіка Неллі Ничкало у вимірі професійного розвитку особистості: зб. наук. пр. – Київ НАПН, 2014. – С. 534–540.
3. Гринев-Гриневич С. В. Введение в терминографию: Как просто и легко составить словарь: Учебное пособие / С. В. Гринев-Гриневич. – М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. – 224 с.
4. Карапетян И. К. Тенденции развития категориально-понятийного аппарата педагогической науки в России (1850-1930) / И. К. Капертян. – М.: Грааль, 2000. – 192 с.
5. Кичева И. В. Обогащение педагогической терминологии в 90-е годы XX в / И. В. Кичева, – Пятигорск: Изд-во ПГЛУ, 2004. – 404 с.
6. Кочерган М. П. Зіставне мовознавство і проблема мовних картин світу / М. П. Кочерган // Мовознавство. – 2004. № – 6. – С.12–22.
7. Лейчик В. М. Терминоведение: предмет, методы, структура / В. М. Лейчик. – М.: Изд-во ЛКИ, 2007. – 256 с.
8. Полонский В. М. Методологические принципы разработки понятийно-терминологического аппарата педагогики [Электронный ресурс] / В. М. Полонский. Режим доступа: //http://www.jeducation.ru/4_2004/55.html.
9. Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія / О. О. Селіванова. – Полтава: Довкілля–К, 2006. – 716 с.
10. Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем / О. В. Сухомлинська, – Київ.: А.П.Н., 2003. – 68 с.
11. Тузлукова В. И. Моделирование терминологической системы региональной педагогической науки: [моногр.] / В. И. Тузлукова. – М.: Изд-во РГУ, 2001. – 148 с.
12. Челпанов Г. И. Учебник логики / Г. И. Челпанов. – М.: Либроком, 2009. – 264 с.
ROZHKOVA Natalia Grygorivna –
Candidate of Pedagogical Sciences,
Senior Lecturer of the Department of Linguodidactics
and Foreign Languages,
Kirovograd Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University
e-mail: [email protected]
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Akopyan L. G. Коммуникативный метод преподавания иностранного языка в неязыковом вузе//Материалы всероссийской научно-практической конференции. – Оренбург: ОГУ, 2006. – С. 9–14.
2. Активізація комунікативного підходу на уроках англійської мови electronic resource]. – Access mode: http://school3loz.clan.su/_ld/0/10_Kaschejeva.pdf.
3. Isaeva T. B. Коммуникативная компетентность студентов экономистов как основа профессионализма//Транспорт XXI века: исследования, инновации, инфраструктура: материалы научно-технической конференции, посвященной 55–летию УрГУПС. – Екатеринбург: УрГУПС, 2011. – Вып. 97 (180). – Т. 1. – С. 640–645.
4. Комунікативно-когнітивний підхід до навчання майбутніх учителів німецької мови на базі англійської [electronic resource]. – Access mode: http://social-science.com.ua/article/447.
5. Образцов П. И. Проектирование и конструирование профессионально ориентированной технологии обучения / П. И. Образцов, А. И. Ahulkova, O. Ф. Черниченко. – Орел, 2005. – 61 с.
6. Рефлексия и коммуникация в обучении английскому языку для профессиональных целей [electronic resource]. – Access mode: http://cyberleninka.ru/article/n/refleksiya-ikommunikatsiya-v-obuchenii-angliyskomu-yazykudlya-professionalnyh-tseley.
7. Учебное сотрудничество как средство оптимизации обучения иностранному языку [electronic resource]. – Access mode: http://www.pedagogystudy.ru/pedagogika-48-9.html.
8. Формирование качеств конкурентоспособного выпускника вуза средствами иностранного языка [electronic resource]. – Access mode: http://www.journaldiscussion.ru/publication.php?id=1496.
9. Формування рефлексивних умінь майбутніх учителів англійської мови [electronic resource]. – Access mode: http://eprints.zu.edu.ua/20412/1/%D0%9B%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf.
10. Хмелидзе И. Н. Обучение иноязычной письменной речи студентов неязыковых специальностей на основе автономного подхода: Дис. ... канд. пед. наук. – Томск, 2009. – C. 28–32.
НИЧ Оксана Богданівна –
кандидат педагогічних наук,
асистент кафедри іноземних мов
Прикарпатського національного університету
імені Василя Стефаника
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті проаналізовано особливості становлення та розвитку батьківської просвіти української діаспори США. Увагу акцентовано на етапах формування батьківського всеобучу, які за своєю хронологією і змістовим наповненням увиразнюють динамічність та актуальність його функціонування як соціокультурного феномена.
Ключові слова: батьківська просвіта, етапи розвитку, українська діаспора, США, педагоги діаспори.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Біланюк П. Виховання дитини в її дошкільному віці / П. Біланюк // Українське дошкілля. – Краків, 1940. – С. 1–30.
2. Воропай О. Звичаї нашого народу / О. Воропай. – Мюнхен: Українське в-во, 1958. – 285 с.
3. Жарський Е. Виховання: Суть – Мета – Засоби – Організація / Курс працівників дошкілля: зб. матеріалів / Е. Жарський. – Нью-Йорк – Філадельфія, 1967. – Зошит 2. – 156 с.
4. Матеріали про організацію еміграції до США // Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. – Ф. 5235. – Оп.1. – од. зб. 13. – 235 арк.
5. Медуха І. Батьки і їх діти / І. Медуха // Де наші діти. – Філадельфія, 1959 – Ч. 2. – С. 7–8.
6. Фінчук Г. Теорія та практика сімейного виховання в зарубіжній педагогіці (теоретико-методологічний аспект): автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук: 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Г. В. Фінчук. – Луганськ, 2001. – 20 с.
МАТРОС Ольга Олександрівна –
кандидат педагогічних наук,
викладач кафедри соціальної педагогіки
та соціальної роботи
Уманського державного педагогічного
університету імені Павла Тичини
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті висвітлено благодійну діяльність вченого у сфері освіти, яка полягала у читанні публічних лекцій, рецензуванні гімнастичних програм, активному сприянні благодійним організаціям Києва та інших міст – щодо допомоги незаможним студентам, сприяння єврейським учням, дітям робітників, сиротам, підтриманням руху жінок за право здобувати вищу освіту. Проаналізовано роль благодійної діяльності І. Лучицького на розвиток соціальної роботи в Україні.
Ключові слова: І. Лучицький, благодійність, соціальна робота, Київський університет Св. Володимира.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Березівська Л. Д. Освітньо-виховна діяльність київських просвітницьких товариств (друга половина XIX – початок XX століття) / Л. Д. Березівська. – К.: Молодь, 1999. – 192 с.
2. Буды С. Памятник Т. Г. Шевченку / С. Буды // Украинская жизнь. – 1912. – № 3. – С. 24–37.
3. Новікова О. О. Втрачений світ / О. О. Новікова // Дзеркало тижня. – 2005. – № 30. – 38 с.
4. Отчет о деятельности Киевского общества грамотности за 1896 г. – Киев: Типография императорского университета Св. Владимира Н. Т. Корчака-Новицкого, 1897. – 45 с.
5. Сейко Н. А. Доброчинність у сфері освіти (ХІХ – поч. ХХ ст.). Київський учбовий округ: монографія / Наталія Андріївна Сейко. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. – 448 с. Центральний державний історичний архів України, м. Київ Ф. 707. Управління Київського учбового округу. 1832–1919 рр.
6. Оп. 41. Спр. 9. Сведение о службе и научной деятельности кандидата историко- филологического факультета Киевского университета И. Лучицкого 1875 г., 127 арк. Інститут рукописів Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського Ф. 66. Іван Васильович Лучицький
7. Спр. 263. Письмо И. Лучицкому с просьбой прочесть лекции в пользу общества взаимного вспомоществования учащим и учившим евреям г. Екатеринослава. 90-е гг. XIX в., 1 арк.
8. Спр. 322. И. В. Лучицкому. Об избрании членом обществ, участии в сборе средств и увековечении памятных дат. 23 декабря 1884–24 января 1918 гг., 8 арк.
9. Спр. 321. И. Лучицкому. Письмо с благодарностью за прочитанные лекции, денежные взносы, уведомление об избрании в члены комиссии вспомоществования студентам университета св. Владимира. 13 марта 1895–20 ноября 1900 г., 4 арк.
10. Спр. 319. Киевские общества грамотности, благотворительное и общество содействия начальному образованию И. Лучицкому об участии в работе обществ, о сборе средств, постройки «Народного дома» и расширении «Народной аудитории». Январь 1900 г.–21 мая 1909 г., 6 арк.
11. Спр. 295–299. Письма, собщения И. Лучицкому от Золотоношской земской управы по поводу строительства на хуторе Каврайском земского народного училища, финансируемого Лучицким, и о финансовом состоянии училища деревни Троицкой. 10 июня 1887 г., 1 декабря 1897 г., 16 марта 1899 г., 24 октября–15 ноября 1900 г., 14 арк.
12. Спр. 309. Приглашение И. Лучицкому стать членом благотворительного общества. 11 августа 1896 г., 1 арк.
13. Спр. 242. Приглашение Лучицкому на участие в заседание комитета по сооружению памятника Т. Г. Шевченко и на собрание предвыборное. 29 сентября 1908 г., 2 арк.
14. Спр. 269. Письмо И. Лучицкому от комитета Полтавской общественной библиотеки с просьбой принять участие в чтении публичных лекций и благодарностью за участие. 26 февраля 1899 г., 2 арк.
15. Спр. 210. Программы публичных лекций читанных И. В. Лучицким 1900-ые гг. XIX в., 9 арк.
16. Спр. 212. И. Лучицкому. Просьба выслать текст публичной лекции о крестьянской реформе для прочтения с благотворительною целью в г. Шполе. 25 февраля 1914 г., 1 арк. Ф. ІІІ. Комплексний фонд «Листування». Зібрання листів видатних діячів науки, культури і освіти ХVII–ХХ ст.
17. Спр. 15265. И. Лучицкому. Письмо 19 мая 1900 г., 1 арк.
18. Спр. 8142. В. Хижняков И. Лучицкому. Письмо 28 марта 1905 г. из Чернигова в Киев, 1 арк.
19. Спр. 15725. Общество вспомоществования студентам императорского университета Св. Владимира к И. Лучицкому. Письмо 13 сентября 1900 г. из Киева, 1 арк.
ЛОКАРЄВА Юлія Валеріанівна –
кандидат педагогічних наук,
старший викладач кафедри
музично-теоретичних та інструментальних дисциплін
Кіровоградського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови професійного становлення майбутнього вчителя музичного мистецтва: спрямування музично-теоретичної підготовки на різні види музично-творчої діяльності; оновлення змісту музично-теоретичної підготовки та створення навчально-методичного забезпечення на засадах інтегрованого підходу; використання мультимедійних технологій у процесі музично-теоретичної підготовки.
Ключові слова: педагогічні умови, професійне становлення майбутнього вчителя музичного мистецтва.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Васильківська К. М. Формування художнього світогляду майбутнього вчителя музики в процесі вивчення музично-історичних дисциплін: дис. … кандидата пед. наук: 13.00.02 / Катерина Миколаївна Васильківська. – К., 2006. – 238 с.
2. Малашевська І. А. Принципи та педагогічні умови інтегрованої музично-теоретичної підготовки майбутніх учителів музики / І. А. Малашевська // Теоретичні питання культури, освіти, та виховання: збірник наукових праць / За заг. ред. академіка АПН України Євтуха М. Б., укл. – О. В. Михайличенко. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2008. – Вип. 35. – С. 109–112.
3. Масол Л. М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика: монографія / Людмила Михайлівна Масол. – К.: Промінь, 2006. – 432 с.
4. Орлов В. Ф. Професійне становлення майбутніх вчителів мистецьких дисциплін: теорія і технологія: [монографія. ред. І. А. Зязюна] / Валерій Федорович Орлов – К.: Наукова думка, 2003. – 262 с.
5. Растригіна А. М. Фундаменталізація вищої музично-педагогічної освіти в контексті сучасного цивілізаційного розвитку: до постановки проблеми / Алла Миколаївна Растригіна. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2006. – 318 с.
6. Стратан Т. Б. Формування педагогічної майстерності майбутніх учителів музики засобами мистецтва: дис. … кандидата пед. наук: 13.00.01 / Стратан Тетяна Борисівна. – К., 1996. – 178 с.
7. Черкасов В. Ф. Становлення і розвиток музично-педагогічної освіти в Україні (1962 – 1991 рр.): [монографія] / Володимир Федорович Черкасов. – Кіровоград: «Імекс-ЛТД», 2008. – 376 с.