КАСІЛОВ Іван Анатолійович –
викладач кафедри музикознавства,
інструментальної та хореографічної підготовки
Криворізького державного педагогічного університету
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розкривається сутність поняття семіотики та семіотичного підходу до професійної підготовки вчителя музичного мистецтва під час розучування творів на музичному інструменті. Надається також теоретичне обґрунтування щодо поняття семіотики як наукового терміну у контексті різноманітних гуманітарних напрямів.. Зміст статті також зазначає на необхідності впровадження семіотики у навчальний процес в умовах навчання на факультеті мистецтв у вищих навчальних закладах освіти.
Ключові слова: семіотика, семіотичний підхід, інструментальна музика, інструментальновиконавська діяльність, учитель музичного мистецтва, мова музики, автор, виконавець, слухач, інтерпретація.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Агеев Владимир. Семиотика / Владимир Агеев. – М.: Издательство «Весь Мир», 2002. – 256 с. – (Весь Мир Знаний).
2. Бонфельд М. Ш. Музыка: Язык. Речь. Мышление: Опыт системного исследования музыкального искусства / М. Бонфельд. СПб.: Композитор, 2006. – 628 c.
3. Давидов М. А. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста: Навч. посібник для вищ. муз. навч. закладів / М. Давидов. – К.: «Муз.Україна», 1997. -240 с.
4. Музыкальный энциклопедический словарь / Гл. ред. Г. В. Келдыш. – М.: Советская энциклопедия, 1990. – 672 с.: ил.
5. Пляченко Т. М. Методика роботи з музично-інструментальними колективами: навчально-методичний посібник для студентів мистецького факультету педагогічного університету / Т. М. Пляченко. – Кіровоград: Імекс – ЛТД, 2009. – 232 с.
6. Семиотика: учебное пособие к лекционным занятиям для студентов специальности «Теоретическая и прикладная лингвистика» / сост. И. В. Арзамасцева. – Ульяновск: Ул. ГТУ, 2009. – 89 с.
7. Філософія: Підручник для вищої школи / за заг. ред. В. Г. Кременя. – Харків.: Прапор, 2004. – 736 с.
8. Філософський словник соціальних
термінів / за заг. ред. В. П. Андрущенка. – 3-тє вид., доп. – Київ; Харків : «Р.И.Ф.», 2005. – 672 с.
9. Философский словарь / под ред. И. Т. Фролова. – 5-е изд. – М.: Политиздат, 1986. – 590 с. 10. Філософський енциклопедичний словник / за ред. В. І. Шинкарука. – довідкове вид., – Київ Голов. ред. «Абрис», 2002. – 742 с.
КОСІНСЬКА Наталія Леонідівна –
викладач Університетського коледжу,
аспірант кафедри теорії та методики музичного мистецтва
Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті висвітлено формування сценічного образу майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокально-виконавської підготовки. Визначено мету, фактори, які впливають на успішне втілення сценічного образу вокального твору та структурні компоненти сценічного образу майбутніх учителів музичного мистецтва. Проаналізовано наукові праці, обґрунтовано, що сценічний образ є однією з найважливіших форм вокально-виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва, що поєднує в собі такі сфери діяльності, як музика, театр та хореографія.
Ключові слова: сценічний образ, процес формування, сценічна культура, вокальне мистецтво, вокально-виконавська підготовка.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Антонюк В. Г. Феномен украинской вокальной школы в контексте этнокультурологических проблем: дисс. … д-ра культурологии: спец. 24.00.01 / Антонюк В. Г. – М.: МГУКиИ, 2001.
2. Ванслов В. В. Статьи о балете. Музыкально-эстетические проблемы балета / В. В. Ванслов. – Л.: Музыка, 1989. – 192 с.
3. Лесь Курбас. Філософія театру / Л. Курбас / упор. М. Лабінський. – К.: Основи, 2001. – 917 с.
4. Ливнев Д. Г. Сценическое перевоплощение (создание актерского образа) / Д. Г. Ливнев. – М.: РАТИ-ГИТИС, 2012. – 262 c.
5. Ляшенко І. Ф. Етнологічні основи українського художнього культурознавства / І. Ф. Ляшенко // Українська художня культура: навч. посіб. / за ред. І. Ф. Ляшенка. – К.: Либідь, 1998.
6. Покровский Б. Размышления об опере / Б. Покровский. – М.: Искусство, 1989. – 288 с.
7. Ротбаум Л. Д. Проблемы вокальноактерского мастерства / Л. Д. Ротбаум // Опера и ее сценические воплощения. Записки режиссера. – М.: Сов. композитор, 1999. – 268 с.
8. Тоцька Л. А. Методичні засади удосконалення вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва: дис.…канд. пед. наук: спец. 13.00.02 / Тоцька Л. А. – К., 2010.
9. Хомутова Л. Г. Создание художественного вокально-сценического образа метод. пособие для певцов / Л. Г. Хомутова. – Дніпропетровськ: Пороги, 1995. – 50 с.
10. Чаббак И. Мастерство актера: Техника Чаббак / И. Чаббак. – М.: Эксмо, 2013. – 416 с.
КУРИЛО Валерія Владиславівна –
викладач кафедри методики музичного виховання,
співу та хорового диригування Криворізького педагогічного інституту
ДВНЗ «Криворізький національний університет»
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті автором були визначені ключові поняття проблеми формування вокально-виконавської майстерності майбутніх учителів музичного мистецтва; методологічні підходи: діяльнісний, компетентнісний, системний, особистісно орієнтований, які надали змогу розглядати вокальновиконавську майстерність як: результат особливого виду мистецької діяльності особистості – підготовки до вокально-виконавської діяльності.
Ключові слова: вокально-виконавська майстерність, майбутній вчитель, учитель музичного мистецтва, педагогічна майстерність, дидактика.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гребенюк Н. Є. Вокально-виконавська творчість: дисертація… доктора мистецтвознавства: спец. 17.00.03 / Наталія Євгеніївна Гребенюк. – К., 2000. – 369 с.
2. Демічева І. Р. Сутність і особливість професійної діяльності вчителя / І. Р. Демічева. – М., 2009. – 132 с.
3. Зязюн І. А. Педагогічна майстерність: Підручник / І. А. Зязюн, І. Ф. Кравченко, І. Ф. Кривонос та ін..; За ред.. І. А. Зязюна. – 2-ге вид. допов. – К.: Вища шк., 2004. – 422 с.
4. Колодуб І. С. Питання теорії вокального мистецтва: Посібник до курсу історії та теорії вокального мистецтва / І. С. Колодуб. – Харкiв: Промінь, 1995. – 120 с.
5. Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведеия: В 2-ух томах / А. Н. Леонтьев. – М.: Педагогика, 1983. – Т. 2 – 320 с.
6. Падалка Г. М. Учитель, музика, діти / Г. М. Падалка. – К.: Музична Україна, 1982. – 144 с.
МАЄВСЬКА Анастасія Сергіївна –
викладач Університетського коледжу,
аспірант кафедри теорії та методики музичного мистецтва
Інституту мистецтв Київського університету
імені Бориса Грінченка
e-mail: [email protected]
Анотація
У даній статті розглядаються і визначаються поняття професійного саморозвитку майбутнього вчителя музичного мистецтва, його готовності до даної діяльності, а також особливості вокальновиконавського саморозвитку майбутніх учителів музичного мистецтва з точки зору аксіологічного, синергетичного, компетентнісного підходів; розглядається структура досліджуваної готовності.
Ключові слова: професійний саморозвиток майбутнього вчителя музичного мистецтва, особливості вокально-виконавського саморозвитку.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бондаренко Л. А. Формування готовності майбутнього вчителя музики до професійного саморозвитку у процесі інструментальновиконавської підготовки: автореф. дис. канд. пед. наук – спец. 13.00.04 / Л. А. Бондаренко. – Київ., 2014. – 20 с.
2. Вієвська М. Г., Мотивація професійного саморозвитку у реалізації стратегії формування управлінських компетенцій / М. Г. Вієвська, Л. І. Красовська / Вища школа. 2010. – № 3/4. – С. 89–104.
3. Власова Е. А. Профессиональное саморазвитие будущих социальних педагогов / Е. А. Власова / Социальная работа и социальная политика: состояние и перспективы: сб. науч. трудов. – Балашов: Николаев, 2005. – С. 14–16.
4. Драгнєв Ю. В. Професійний і особистісний саморозвиток майбутнього вчителя фізичної культури як необхідна умова професійного вдосконалення / Ю. В. Драгнєв / Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2011. – № 4. – С. 132–138.
5. Енциклопедія освіти / [гол. ред. В. Г. Кремень; Акад. пед. наук України]. – Київ.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
6. Книга національної освіти України / Акад. пед. наук України; за ред. В. Г. Кременя. – К., 2009. / [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://refdb.ru/look/1238872-p6.html.
7. Кокарєва Е. О. Евристичне навчання як засіб творчого саморозвитку майбутніх педагогів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.09 «Теорія навчання» / Е. О. Кокарєва. – Тернопіль, 2012. – 19 с.
8. Костенко М. А. Педагогічні умови професійно-творчого саморозвитку майбутнього вчителя: автореф. дис. канд. пед. наук – 13.00.04 / М. А. Костенко. – Харків, 2002. – 20 с.
9. Кузікова С. Б. Психологія саморозвитку: навч. посіб. / С. Б. Кузікова. – Суми: МакДен, 2011. – 149 с.
10. Куликова Л. Н. Проблемы саморазвития личности / Л. Н. Куликова. – [2-е изд., испр. и доп.]. – Благовещенск: изд-во БГПУ, 2001. – 342 с
МИХАЙЛИШИН Олександр Володимирович –
викладач кафедри музикознавства та інструментальної
підготовки факультету дошкільної, початкової освіти та мистецтв
Вінницького державного педагогічного університету
імені М. Коцюбинського
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті досліджується історія виникнення, розвитку та удосконалення окремих видів дерев’яних та мідних духових інструментів; обгрунтовується їхнє використання у повсякденному житті та побуті людей періоду палеоліту. Розглядається музичний інструментарій та музичновиконавська культура держав Давнього світу (Єгипту, Китаю, Індії). Визначено особливості мистецтва виконання на духових інструментах в добу античності; схарактеризовано музичний інструментарій Давньої Греції, Риму та східних слов’ян. Визначено роль духових інструментів в Західній Європі в епоху середньовіччя, зокрема в умовах лицарського побуту.
Ключові слова: духові інструменти, флейти продольні та поперечні, гобой, фагот, кларнет, ріг, труба.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Носырев Э. Р. осырев. – Киев: «Музична Україна», 1974. – 108 с.
2. Левин С. Я. Духовые инструменты в истории музыкальной культуры / С. Я. Левин. – Ленинград: «Музыка», 1983. – 192 с.
3. Рогаль-Левицкий Д. Р. Современный оркестр / Д. Р. Рогаль-Левицкий. – Москва: «Музыка», 1953. – Т. 2. – 448 с.
4. Усов Ю. А. История зарубежного исполнительства на духовых инструментах / Ю. А. Усов. – Москва: «Музыка», 1989. – 207 с.