ГУНЬКО Наталія Олександрівна –
кандидат педагогічних наук, доцент
завідувач кафедри вокалу та хорових дисциплін
Херсонського державного університету
e-mail: [email protected]
Анотація
Узагальнюючи досвід вітчизняних науковців та аналізуючи основні положення «авторських» методик з постановки голосу, автор пропонує задля модернізації навчально-виховного процесу ВНЗ впроваджувати інноваційні аспекти вокально-методичної підготовки майбутнього педагогамузиканта. Актуалізована проблема застосування системного підходу у фаховій освіті, завдяки чому взаємодія музично-вокального і методичного компонентів підготовки студентів спрямована на здобуття ними знань та практичного досвіду співацької та викладацької діяльності.
Ключові слова: вокально-методична підготовка, педагог-музикант, інноваційні аспекти, авторські методики, системний підхід.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гавриленко Л. М. Психофізіологічний фактор як домінуючий у процесі вокального виховання дитини / Л. Гавриленко // Теоретичні та практичні питання культурології: зб. наук. праць НМАУ, Мелітопольський держ. пед. ун-т. – Мелітополь: Сана, 2005. – Вип. 20 – С. 86–92.
2. Гавриленко Л. М. Педагогічні умови формування основ вокальної культури учнів молодшого шкільного віку / Л. Гавриленко // Зб. наук. праць Кам’янець-Поділ. нац. Ун-т імені І. Огієнка. Серія педагогічна. – Кам’янецьПодільський: ПП Мошак М. І., 2008. – Вип.XIV. – С. 126–129.
3. Жишкович М. Основи вокальнопедагогічних навиків / Методичні поради для студентів вокальних факультетів вищих навчальних закладів культури і мистецтв ІІІ-ІV рівнів акредитації / М. Жишкович. – Львів, 2007. – 43 с.
4. Матвєєва О. В. Методика формування вокально-виконавської надійності у майбутніх учителів музики: автореф. дис. ... канд. пед. наук – 13.00.01: / О. В. Матвєєва. – К., 2010
5. Овчаренко Н. А. Професійна підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності: теорія та методологія: монографія / Н. А. Овчаренко. – Кривий Ріг: вид. Р. А. Козлов, 2014. – 400 с.
6. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) / Г. М. Падалка. – К.: Освіта України, 2008. – 274 с.
7. Прядко О. М. Розвиток співацького голосу: методичні рекомендації для викладачів вокалу та студентів музично-педагогічних факультетів вищих навчальних закладів / О.М. Прядко. – Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький О.А., 2009. – 92 с.
8. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька: навчальний посібник / О. П. Рудницька. – К., 2002. – 270 с.
9. Стасько Г. Є. Вокальна підготовка майбутнього вчителя музики як основа удосконалення педагогічної майстерності: автореф. дис. ... канд. пед. наук – 13.00.01 / Г. Є. Стасько – К., 1995.
10. Юцевич Ю. Є. Теорія та методика формування та розвитку співацького голосу / Ю. Є. Юцевич. – К.: ІЗМН, 1998. – 160 с.
КИРИЧЕНКО Олена Іванівна –
кандидат мистецтвознавства, доцент
кафедри образотворчого мистецтва та дизайну
Кіровоградського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка e-mail: [email protected]
Анотація
Розглядаються актуальні проблеми естетичного і художнього сприйняття архітектурного образу студентами художніх спеціальностей. Визначається специфіка категорій «естетичне сприйняття» і «художнє сприйняття». Виявляється поетапна підготовка до розуміння архітектурної мови та виразних прийомів архітектурного образу. Підкреслюється важливе значення ознайомлення з історичними пам’ятниками архітектури в процесі розвитку естетичного і художнього сприйняття архітектурного образу.
Ключові слова: художній образ, архітектурний образ, мова архітектури, форма, композиція, архітектоніка, естетичне сприйняття, художнє сприйняття, механізми сприйняття, цілісність сприйняття.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие / Р. Арнхейм. – М.: Прогресс, 1974. – 394 с.
2. Арсеньев И. К. Психологические предпосылки и механизмы эстетического и художественного восприятия / И. К. Арсеньев // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. – Выпуск № 2, том 14 / 2008. – С. 182–187.
3. Бирюкова Е. Е. Архитектурный образ как выразитель сущности архитектурного пространства (К вопросу рассмотрения содержания категории «Архитектурный образ» в курсе «Объёмнопространственная композиция» специальности 2901 «Архитектура») / Е. Е. Бирюкова. – URL: http://de.cdo.vlsu.ru/distantsionnoe_obuchenie/publikat sii/?eid=519
4. Власюк А. И. О своеобразии архитектуры русских провинциальных городов в 1840-е – 1910-е годы/А.И.Власюк.URL:http://townevolution.ru/books/i tem/f00/s00/z0000012/st011.shtml
5. Иконников А. В. Эстетическое значение структуры города / А. В.Иконников // Город и время: Сборник статей. – М., 1973. – С. 86–102.
6. Кириченко О. І. Формування духовно розвиненої особистості студента в процесі вивчення архітектурних стилів на прикладі фасадів історичних будівель Кіровограда / О. І. Кириченко // Духовність особистості: методологія, теорія і практика: Збірник наукових праць / гол. ред. Г. П. Шевченко. – Вип. 6 (47). – Луганськ: Вид-ва СНУ ім. В. Даля, 2011. – С. 22–32.
7. Пономарёв В. А. Архитектурная тектоника /В.А.Пономарёв. -URL: http://www.rusnauka.com/15_DNI_2008/Stroitelstvo/3 2912.doc.htm
8. Раппапорт А. Г. Эмоции и профессиональное сознание архитектора / А. Г. Раппапорт // Архитектура и эмоциональный мир человека / Г. Б. Забельшанский, Г. Б. Минервин, А. Г. Раппапорт, Г. Ю. Сомов. – М.: Стройиздат, 1985. – 207 с. – С. 3–54.
9. Тесленко В. А., Мыцык В. В. Принципы и
условия комфортного взаимопонимания разных уровней восприятия человеком архитектурной среды / В. А. Тесленко, В. В. Мыцык // Науковий вісник будівництв. – (2) 84 / 2016. – С. 28–32.
10. Узнадзе Д. Н. Психология установки / Д. Н.Узнадзе. – СПб.: Питер, 2001. – 416 с. («Психология-классика»)
11. Шилин В. В. Архитектура и психология. Краткий конспект лекций / В. В.Шилин. – Н.Новгород: Нижегород. гос. архит. строит. ун.т, 2011. – 66 с.
12. Юхимик Ю. В Ассоциативность формирования художественного образа / Ю. В. Юхимик // Этика и эстетика: Респ. межвед. науч. сб. Вып. 33: Сущность и диалектика этических и эстетических категорий / Киевский гос. ун-т им. Т. Г. Шевченко; отв. за вып. Е. Н. Линчук. – К.: Либідь, 1990. – С. 56–62.
МОЖАЙКІНА Надія Семенівна –
кандидат педагогічних наук, доцент,
професор кафедри теорії та методики постановки голосу
факультету мистецтв Національного педагогічного
університету імені М. П. Драгоманова.
е-mail: [email protected].
Анотація
Статтю присвячено теоретичному аналізу проблем вокально-виконавської інтерпретації музичного твору. Розглянуто поняття «інтерпретація» в загальному розумінні та в контексті музичного мистецтва. Особливу увагу звернено на творчість І. С. Козловського – видатного українського співака. Проведено художньо-виконавський аналіз творчої інтерпретації образу Юродивого в опері «Борис Годунов» І. С. Козловським.
Ключові слова: творча інтерпретація, художній образ, вокальні засоби виразності, вокальне виконавство, вокальна техніка.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Карпенко А. Аспекти цілісності виконавської інтерпретації камерно-вокальних циклів (на прикладі романсів для високого голосу на слова Т. Г. Шевченка Левка Колодуба) / А. Карпенко // Українське музикознавство – 2013. – Вип. 39. – С. 242–256.
2. Старовойтова О. Є. Художньовиконавський аналіз музичного вокального твору в системі професійної підготовки естрадних співаків / О. Є. Старовойтова // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. – 2009. – №7 (170). – С. 60–64.
3. Холопова В. Н. Музыка как вид искусства: учеб. пособие. – СПб.: Лань, 2000. – 320 с.
ПРОВОРОВА Євгенія Михайлівна –
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри теорії та методики музичної освіти,
хорового співу і диригування факультету мистецтв
Національного педагогічного університету
імені М. П. Драгоманова.
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті узагальнено наукові напрацювання щодо сутності співацького та розмовного звукоутворення, а також специфіку формування співацького та розмовного звукоутворення у процесі вокально-методичної підготовки майбутніх учителів музики на засадах праксеологічного підходу. Доведено, що цей процес здійснюється на засадах особистісного, компетентнісного, аксіологічного, праксеологічного підходів, реалізується поетапно, а її результатом є сформований високий і достатній рівні співацького та розмовного звукоутворення у майбутніх учителів музики.
Ключові слова: майбутній вчитель музики, вокально-методична підготовка, голос, співацький голос, співацьке та розмовне звукоутворення, праксеологічний підхід, вокально-технічні вправи.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Абдуллин Э. Б. Музыкальнопедагогические технологии учителя музики: уч.пос. / Э. Б. Абдуллин, Е. В. Николаева. – М.: Прометей, 2005. – 232 с.
2. Василенко Л. М. Співацький голос у європейській культурі: задоволення та насолода як чинник виникнення та становлення професійного співу / Л. М. Василенко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream /123456789/5374/1 /Vasylenko.pdf
3. Головин Б. Н. Основы культуры речи: учебное пособие / Б. Н. Головин. – М.: Высшая школа. – 1980. – 236 с.
4. Голос людини та вокальна робота з ним: монографія / [Г. Є. Стасько, О. Д. Шуляр, М. Ю. Сливоцький та ін.]. – Івано-Франківськ: Видавництво Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, 2010. – 336 с.
5. Карпенко А. П. Формування вокальновиконавської майстерності шляхом подолання недоліків вокалістів-початківців / А. П. Карпенко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/9/19.pdf
6. Колесникова И. А. Педагогическая праксеология / И. А. Колесникова, Е.В.Титова: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.: Издат. центр «Академия», 2005. – 256 с.
7. Колос М. Методичні аспекти вокальної підготовки майбутнього вчителя музики / М. Колос [Електронний ресурс]. – Режим доступу: irbisnbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis.../cgiirbis_64.exe?.
8. Ковбасюк А. Фонетика мови та її вплив на спів /Андрій Ковбасюк //Вісник Львів. ун-ту. – Серія: Мист-во. – 2012; Вип. 11. – С. 117–122. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: publications.lnu.edu.ua /bulletins /index.php/artstudies/article/.../3010
9. Менабени А. Г. Методика обучения сольному пению / А. Г. Менабени. – М.: Просвещение, 1987. – 95 с.
10. Панаиотиди Э. Г. Праксеологическая концепция музыкального образования / Панаиотиди, Эльвира Георгиевна. [Електронный ресурс].
11. Педагогическое речеведение: словарьсправочник / [под ред. Т. А. Ладыженской, А. К. Михальской; сост. А. А. Князьков]. – 2-е изд., испр. и доп. – М.: Флинта: Наука, 1998. – 312 с. [Pedagogicheskoe rechevedenie: slovar-spravochnik / [pod red. T. A. Ladyizhenskoy, A. K. Mihalskoy; sost. A.A. Knyazkov]. – 2-e izd., ispr. i dop. – M.: Flinta Nauka, 1998. – 312 s.
12. Ткаченко Т. В. Формування вокальносценічної культури студентів мистецьких факультетів педагогічних вузів: монографія. – Х.: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016. – 307 с.
13. Юцевич Ю. Є. Теорія та методика формування та розвитку співацького голосу / Ю. Є. Юцевич: навч.- метод. посібник для викладачів і студентів мистецьких навчальних закладів,учителів шкіл різного типу. – К.: ІЗМН, 1998. – 160 с.
14. Ятло Л. Принципи співацького звукоутворення та деякі особливості роботи над ним в дитячому хорі /Леонід Ятло, Людмила Ятло [Електронний ресурс]. – Режим доступу: library.udpu.org.ua/library_files /psuh_ pedagog.../visnuk_19.pdf.
ЧИЧУК Антоніна Петрівна –
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри дошкільної освіти Черкаського національного
університету імені Богдана Хмельницького
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розкрито особливості створення інтелектуально-творчого освітнього середовища у процесі вивчення природничих дисциплін з метою підвищення ефективності формування методичної компетентності майбутнього вчителя початкової школи в умовах педагогічного коледжу; зазначено сучасні наукові підходи (цілісний, системний, синергетичний, індивідуальний та особистісно-орієнтований), які уможливлюють здійснення поставленої мети – формування методичної компетентності майбутнього вчителя; розкрито мету, зміст і методи введення в освітній процес педагогічного коледжу спецкурсу «Формування методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів на основі розвитку цілісного мислення під час вивчення дисциплін природничого циклу», предметних гуртків, творчої лабораторії з вивчення природничих дисциплін.
Ключові слова: методична компетентність майбутнього вчителя початкової школи; інтелектуально-творче освітнє середовище; процес вивчення природничих дисциплін; спецкурс, предметні гуртки, творчі лабораторії.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бех І. Д. Принципи сучасної освіти / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2005. – № 4. – С. 5–27.
2. Большой энциклопедический словарь: философия, социология, религия, эзотеризм, политэкономия / Главн. науч. ред. и сост. С. Ю. Солодовников. – Мн: МФЦП, 2002. – 1008 с.
3. Лернер И. Я. Процесс обучения и его закономер-ности / И. Я. Лернер. – К., 1988. – 96 с.
4. Основи педагогіки вищої школи. Навчально-методичний комплекс для аспірантів і магістрів / Укладачі : Л. Вовк, О. Падалка, Р. Семернікова. – К., 2005. – 59 с.