Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ДИРИГЕНСЬКО-ХОРОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

ЯРОШЕВСЬКА Лариса Віталіївна –

викладач кафедри музичного мистецтва

Миколаївського національного університету

імені В. О. Сухомлинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглянуто сутність та зміст поняття «музичні здібності», необхідність їхнього формування, як спеціальної здібності у диригентсько-хоровій підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. З’ясовано, що розвиток музичних здібностей людини не можливий без оволодіння нею продуктами людської культури, без засвоєння здібностей багатьох поколінь, які зафіксовані в культурній спадщині. Висвітлено наукові, музичні, психолого-педагогічні підходи щодо їхнього визначення. Обґрунтовано систему педагогічних умов, в яких здійснюється професійна підготовка студентів до майбутньої діяльності.

Ключові слова: музичні здібності, формування, музичність, структура, диригентсько-хорова підготовка, майбутній вчитель музичного мистецтв, індивідуалізація навчання, самостійна пошукова діяльність.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Абдуллин Э. Б. Теория и методика музыкального образования школьников: программаконспект / Э. Б Абдуллин. – М., 1996. – 53 с.

2. Адлер Ю. П. Маркова Е. В., Грановский Ю. В. Планирование эксперимента при поиске оптимальных условий / Ю. П. Адлер, Е. В. Маркова. – Москва, 1976. – 78 c.

3. Адорно Т. Введение в социологию музыки / Т. Адорно. – М., 1962. – 234 с.

4. Ветлугіна Н. О. Музичний розвиток дитини / Н. О. Ветлугіна. – К.: Рад. школа, 1978. – 225 с.

5. Ковалев А. Г., Мясищев В. Н. Психологические способности человека / А. Г. Ковалев, В. Н. Мясищев. – М.: Наука, 1990. – 203 с.

6. Костюк Г. С. Здібності та їх розвиток у дітей / О. Г. Костюк. – К.: Знання, 1963. – 80 с.

7. Мясищев В. Н. Психологические особенности человека: В 2-х т. Т. 2. Способности. / В. Н. Мясищев. – Л.: Изд-во ЛГУ. – 1960. – 304 с.

8. Назайкинский Е. В. Некоторые проблемы музыкознания на исходе ХХ века // Преподаватель. – 1999. – №4. – С. 16–17.

9. Науменко С. І. Основи вікової музичної психології / С. І. Науменко. – К.: Український центр творчості та юнацтва, 1995. – 103 с

10. Ощепкова О. В. Педагогические аспекты формирования и развития художественнотворческих способностей (на материале преподавания музыки): автореф. дис. …д-ра пед. наук. – М., 2000. – 43 с.

11. Ростовський О. Я Концепція музичного виховання школярів на основі української національної культури: Художня освіта і проблеми виховання молоді / О. Я. Ростовський. – К.: ІЗМН, 1997. – С. 34–40.

12. Цагарелли Ю. А. Диагностика музыкального воображения. Психологические и педагогические проблемы музыкального образования. Вып.4. / Ю. А. Цагарелли. – Новосибирск, 1986, – С. 70–76.

ФОРМУВАННЯ ЗВУКООБРАЗНИХ УЯВЛЕНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА ЗАСАДАХ АКСІОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ

ВАН СЮЙЕ –

аспірантка кафедри педагогіки мистецтва

і фортепіанного виконавства

Національного педагогічного університету

імені М. П. Драгоманова

e-mail: [email protected]

Анотація

    Проблема формування звукообразних уявлень в умовах інструментального навчання постійно знаходиться в центрі уваги багатьох музикознавців та педагогів-музикантів різних країн. В умовах фортепіанного навчання учнів молодших класів позашкільних закладів формування звукообразних уявлень відбувається завдяки застосуванню універсальних методів і прийомів, націлених на підвищення слухової культури учнів. Це дозволило обґрунтувати педагогічні умови формування звукообразних уявлень молодших школярів на засадах аксіологічного підходу, сформувати у молодших школярів звукообразні уявлення, які збагачують їхню емоційно-чуттєву сферу та творчу самостійність.

Ключові слова: звукові уявлення, молодші школярів, аксіологічний підхід, спеціалізована музична освіта, фортепіанне навчання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Браудо И. Артикуляция (О произношении мелодии) / Исай Александрович Браудо. – Л.: Гос. муз. издательство, 1961. – 197 с.

2. Куликова Г. А. Слух и движение: Физиологические основы слуходвигательной координации / Г. А. Куликов. – Л.: Наука, 1989. – 200 с.

3. Неменский Б. М. Педагогика искусства / Борис Михайлович Неменский. – М.: Просвещение. – 2012. – 240 с.

4. Петрушин В. И. Музыкальная психология: уч. пособие / В. И. Петрушин. – М.: Гуманит. Изд. Центр «ВЛАДОС», 1997. – 384 с.

5. Цыпин Г. М. Психология музыкальной деятельности: учеб. пособие / Г. М. Цыпин. – М.: Академия, 2003. – 368 с.

6. Гу Юфей. Фортепианное преподавание. – Наньцзин. – Изд. Педагогического университета Наньцзинь, 2001. –115 с.

7. Дань Чжан. Детское фортепианное обучение и консультирование / Дань Чжан Пекин: Хуа Юе, 1999. – 198 с.

8. Чжао Сяошэнь. Фортепианная игра: прирожденные задатки, талант, трудоспособность / Чжао Сяошэнь. – Чанша: Хуанськое образовательное издательство. – (2-е изд.). – 1999. – 325 с.

9. Лю Цинган. Фортепианное исполнительство и обучение/ изучение фортепианного обучения Ян Цзюня. – Пекин, Народная музика, 2003. – 125 c.

10. Шен Юэн. Советы к ежедневным упражнениям на фортепиано / Шен Юэн // Пекинская школа оперы. – Пекин: Народное издательство, 2002. – № 11. – С. 34–37.

КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ ОЦІНЮВАННЯ ТЕМПО-РИТМІЧНИХ ВИКОНАВСЬКИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИКИ

ВЕЙ СІМІН –

аспірантка кафедри музичного мистецтва і хореографії

ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний

університет імені К.Д.Ушинського»

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті актуалізовано проблему розробки критеріїв та показників у музично-педагогічних дослідженнях, що мають відповідати компонентній структурі досліджуваного феномену. Конкретизовано сутність темпоритмічних умінь як цілісного фахового утворення, що входить до змісту та структури музично-виконавської компетентності. У відповідності представленої компонентної моделі темпо-ритмічних умінь та їхнього змісту, розроблені критерії та показники. Для оцінювання мисленнєво-операційного, індивідуально-чуттєвого; художньо-ментального; виконавсько-інтерпретаційного компонентів обґрунтовано наступні критерії: когнітивно-ідентифікаційний; чуттєво-рефлексивний, художньо-образний, виконкавськопродуктивний.

Ключові слова: музично-виконавська компетентність, темпо-ритмичні вміння, критерії та показники; майбутні вчителі музики, фортепіанна підготовка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вей Симин. Темпо-римические исполнительские умения учителя музики: сущность понятия и структура / Вей Симин // Наука і освіта. – Одеса: ПНПУ імені К. Д. Ушинського. – 8 / СХХХVII, 2015. – С. 31–35.

2. Гмырина С. В. Специфика воспитания музыкально-ритмического чувства у солистоввокалистов в процессе профессионального обучения [Электронный ресурс] / С. В. Гмырина. Режим доступа:http://elibrary.kubg.edu.ua/3516/1/Gmirina%2 0S.PDF

3. Джулай Г. А. Музична ментальність: соціально-філософський аналіз. Автореф. дис...на здоб. наук. ступеня канд. філософ. наук: 09.00.03 / Г. А. Джулай; Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К. Д.Ушинського. – Одеса, 2003. – 24 с.

4. Ергиев И. Исполнительская синергия как главный системообразующий элемент артистического универсума [Электронный ресурс] / Иван Ергиев // Методологія, теорія і практика музичного виконавства. – Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського. – Випуск 107 .Режим доступа:http://knmau.com.ua/naukoviy_visnik/107/pdf/ 06.pdf.

5. Корыхалова Н. П. Музыкальноисполнительские термины / Н. П. Корыхалова. – Санкт-Петербург: Композитор, 2003. – 271 с.

6. Лосев А. Самое само: Сочинения / Алексей Лосев. – М.: ЗАО Изд-во ЭКСМО-Пресс,1999. – 1024 с.

7. Малинковская А. Класс основного музыкального инструмента. Искусство фортепианного интонирования / А. Малинковская. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2005. – 381 с.

8. Реброва О. Є. Методологія і методи досліджень педагогіки мистецтва / О. Є.Реброва // Навч. метод. посібник (для студентів і магістрантів інститутів мистецтва педагогічних університетів). – Вид 2-ге, переробл. та доп. – Київ: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. – 127 с.

9. Реброва О. Є. Основи теорії і практики художньо-ментальних процесів. Курс лекцій. Навчальний посібник (до дисципліни «Методологія мистецької освіти») / О. Є. Реброва. – Одеса: ПНПУ імені К.Д.Ушинського, 2015. – 64 с.

10. Фу Сяоцзін. Методика концертмейстерської підготовки майбутніх учителів музики України і Китаю / Сяоцзін Фу. – Дис. … канд..пед наук.: спец. 13.00.02 – «Теорія і методика музичного навчання». – Київ, 2013. – 274 с.

ЦІННОСТІ УКРАЇНСЬКОГО ФОЛЬКЛОРУ В ПРОЦЕСІ СТВОРЕННЯ ЕТНОКУЛЬТУРНОГО ВИХОВНОГО СЕРЕДОВИЩА

ВРОДА Людмила Анатоліївна –

викладач кафедри теорії та методики мистецтв

Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

e-meil: [email protected]

Анотація

    У статті проаналізовано цінності українського музичного фольклору та їхній вплив на створення етнокультурного середовища в процесі виховання майбутнього вчителя музичного мистецтва. Автором визначено та обґрунтовано основні потенційні цінності фольклору (історичні, світоглядні, виховні, моральні, естетичні). З’ясовано внутрішні виховні можливості та цінності, закладені в українському музичному фольклорі, які допоможуть у досягненні завдань сучасної вищої освіти з виховання фахівця, що володіє новим мисленням, глибоко усвідомлює єдність і взаємозалежність світу, має здатність жити в гармонії з самим собою, творчо використовує ціннісний потенціал музичного фольклору у виховній діяльності.

Ключові слова: музичний фольклор України, майбутній вчитель музичного мистецтва, цінності українського фольклору (історична, світоглядна, виховна, моральна, естетична).

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гоголь М. Твори: в 3 т. / М. Гоголь. – К., 1952. – Т. 3. – 394 с.

2. Іваницький А. І. Український музичний фольклор: підруч. для вищих навч. закладів / А. І. Іваницький. – Вінниця: НОВА КНИГА, 2004. – 320 с.

3. Культура і побут населення України: навч. посіб. / [В. І. Наулко, Л. Ф. Артюх, В. Ф. Горленко та ін.]. – [2-е вид., доп. та перероб.]. – К.: Либідь, 1993.– 288 с.

4. Лисенко Н. В. Етнопедагогіка дитинства. Навчально-методичний посібник / Н. В. Лиснко. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2011. – 720 с.

5. Музично-педагогічна і творча діяльність М. Леонтовича в контексті відродження національної освіти та культури // Наукові доповіді першої Всеукраїнської науково-теоретичної конференції / Кам’янець-Подільський держ. пед. ун-т. – Кам’янець-Подільський: ППХВМ ім. В.Гагенмейстера, 1997. – 263 с.

6. Олексюк О. М. Українська народна музична творчість як фактор удосконалення музично-естетичної освіти студентів / О. М. Олексюк // Шляхи удосконалення художньоестетичної освіти учнівської молоді в умовах відродження національної культури: тези республіканської науково-практичної конференції (7–9 квіт. 1992 р.) / [ред. кол.: О. П. Щолокова / (відп. ред.) та ін.]. – К.: КДПІ, 1992. – 280 с.

7. Отич О. М. Естетико-педагогічний потенціал української народної пісні: навч. посіб. / О. М. Отич. – Полтава: Вид-во ПДПУ ім. В. Г. Короленка, 1998. – 35 с.

8. Отич О. М. Українське народне мистецтво у формуванні ідеалу особистості майбутнього педагога / О. М. Отич // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2005. – № 5. – С. 55–64.

9. Педагогіка вищої освіти: навч. посіб. / [З. Н. Курлянд, Р. І. Хмелюк, А. В. Семенова та ін.]; за ред. З. Н. Курлянд.]. – К.: Знання, 2005. – 399 с.

10. Помиткін Е. О. Формування духовних цінностей старшокласників у діяльності шкільної психологічної служби: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Е. О. Помиткін / Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К., 1998. – 21 с.

11. Рудницька О. П. Музика і культура особистості: проблеми сучасної педагогічної освіти: навч. посіб. / О. П. Рудницька. − К: ІЗМН, 1998. − 248 с.

ГУМАНІЗАЦІЯ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПЕДАГОГІВМУЗИКАНТІВ

ГАО Іюань –

аспірант кафедри теорії та методики музичної освіти

Національного педагогічного університету

імені М. П. Драгоманова

е-mail: [email protected]

Анотація

    У статті підкреслюється необхідність розуміння інноваційного потенціалу не тільки як відкритості особистості до сприйняття нового але й як системоутворюючого компонента фахового становлення музиканта. Роз’яснюються концептуальні положення гуманістичного підходу, які визначають стратегії управління процесом формування інноваційного потенціалу педагогамузиканта.

Ключові слова: мистецька освіта; гуманістичний підхід; фахова підготовка; педагог-музикант; інноваційний потенціал.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Василенко Н. В. Інноваційний потенціал школи / Н. В. Василенко // Директор школи. – 2011. – № 3. – С. 25–28.

2. Власенко Ю. А. Психологічний аналіз інноваційного потенціалу особистості: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.01 – Загальна психологія, історія психології / Ю. А. Власенко. – Одеса: ОНУ ім. Мечникова, 2003. – 19 с.

3. Волкова Н. П. Педагогіка: посібник / Н. П. Волкова. – К.: Академія, 2001. – 576 с.

4. Галатюк Ю. М. Інноваційний потенціал педагога як одна з умов впровадження нових підходів до реалізації міжпредметних зв’язків при викладанні фізики в сучасній школі / Ю. М. Галатюк, Н. С. Савчук // Зб. наук. праць «Творча особистість вчителя: проблеми теорії і практики». – К., 1999. – Вип. 3. – С. 333–338.

5. Горбенко С. С. Гуманістична спрямованість змісту музичної освіти школярів у період «нового педагогічного мислення» / C. С. Горбенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П.Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти: Збірник наукових праць / Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Гуманістичні орієнтири мистецької освіти», 26–27 квітня 2007 року. – Вип. 4. (9). – К.: НПУ, 2007. – 194 c.

6. Горенков Е. М. Учитель как субъект инновационного потенциала школы / Е. М. Горенков // Высшее образование сегодня. – 2009. – № 1. – С. 57–60.

7. Зязюн І. А. Філософія педагогічної дії: монографія / Зязюн І. А. – Київ – Черкаси, 2008. – 608 с.

8. Євсович Р. В. Гуманізація та гуманітаризація вищої освіти в Україні: історичний аспект [Електронний ресурс] / Р. В. Євсович // Духовність особистості. – 2012. – Вип. 5. – С. 79–87. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2012_5_12

9. Кучерява Ю. В. Роль післядипломної педагогічної освіти у розвитку інноваційного потенціалу педагога [Електронний ресурс] / Ю. В. Кучерява // Теорія та методика управління освітою, № 7, 2011 р. Режим доступу: http://umo.edu.ua/katalogh-vidanj/elektronne-naukovefakhove-vidannja-teorija-ta-metodika-upravlinnjaosvitoju-vipusk-7-2011

10. Лисакова І. Філософія освіти: гуманістичний вимір [Електронний ресурс] / І. Лисакова // Проблеми підготовки сучасного вчителя. – 2012. – № 6(2). – С. 279–284. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2012_6(2)__4 2

11. Макушин Ю. А. Деякі питання професійної мистецької освіти та її змісту в Україні / Ю. А. Макушин // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Сер.: Педагогіка. – 2010. – Т. 136, Вип. 123. – С. 93–99.

12. Педагогіка: навчальний посібник / Д. С. Мазоха, Н. І. Опанасенко. — К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 232 с.

13. Педагогіка вищої школи: навч. посібник / Т. І. Туркот. – К.: Кондор, 2011. – 628 с.

14. Терехова Т. А. Структурно-уровневая модель инновационного потенциала личности [Електронний ресурс] / Т. А. Терехова, М. А. Белан // Baikal Research Journal. – 2016. – Т. 7. – № 2. – DOI: 10.17150/2411-6262.2016.7(2).24. – Режим доступу: http://eizvestia.isea.ru/reader/article.aspx?id=20687

15. Щолокова О. П. Модернізація фахової мистецької освіти у контексті сучасних гуманістичних ідей / О. П. Щолокова. // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти: зб. наук. пр. (Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Гуманістичні орієнтири мистецької освіти». – К.: НПУ, 2007. – Вип. 4. – С. 12–13.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись