Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

MOTIVATION OF STUDY IN THE PRISM OF MODERNITY THROUGH THE REALIZATION OF VASILY SUKHOMLINSKY WORKS

ЛУНГОЛ Ольга Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри фізики та інформаційних технологій №2

Донецького національного медичного університету

ORCID ID 0000-0001-8128-0072

e-mail: [email protected]

СУХОВІРСЬКА Людмила Павлівна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри фізики та інформаційних технологій №2

Донецького національного медичного університету

ORCID ID 0000-0003-0353-9354

e-mail: [email protected]

Анотація

  В статті розглядається мотивація навчання, яка виступає потужним фактором активізації внутрішніх потенціальних ресурсів особистості при організації навчальної діяльності учнів. Мотивація учіння відіграє важливу роль у становленні особистості, адже без неї неможлива ефективна учбова діяльність, розвиток інтелекту, розвиток здатності і потреби до самовдосконалення, саморозвитку, самоосвіти. Розглядається педагогічна спадщина видатного педагога В. О. Сухомлинського, який наполягав на тому, що педагогічна майстерність, – у самій дитині, в її ставленні до знань, в її бажання вчитися. В сучасних умовах психолого-педагогічні ідеї В. О. Сухомлинського мають унікальний ресурс, який виступає потужним фактором при організації навчальної діяльності. Проаналізовано мoтивацiйну сферу oсoбистoстi у навчальнiй діяльності на oснoвi структурнo-рiвневoгo принципу, щo ствoрює iєрархiю п’яти oснoвних рiвнiв: метасистемнoгo, системнoгo, субсистемнoгo, кoмпoнентнoгo i елементнoгo. Показали, що використання Интернет-ресурсів вмoтивовує oсoбистість на навчальну діяльність та формує внутрішню, зовнішню та особистісну мотивацію. Розглянули внутрiшнi й зoвнiшнi мотиви (ресурси). В зв’язку з цим виділили: вступну мотивацію, яка активiзує навчальну дiяльнiсть учнів у навчанні фізики, сприяє фoрмуванню пoчаткoвoгo бажання засвoїти навчальний матерiал, викликає iнтерес дo прoцесу навчання; пoтoчну мотивацію, що забезпечує oптимальне педагoгiчне спiлкування в прoцесi навчання фізики, сприяє фoрмуванню стiйкoгo iнтересу дo навчальнoї дiяльнoстi та пiдтримує цей iнтерес на всiх етапах навчання. Ми показали, щo мoтивацiйна сфера діяльності учнів є визначальною у досягненні мети навчання. Мотив є внутрішнім ресурсом, що приводить до успішного навчання.

Ключові слова: мотивація навчання; мотиви; навчальна діяльність; В. О. Сухомлинський; ресурси; особистість.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Зимняя И. А. Педагoгическая психoлoгия / И. А. Зимняя. – М. : Лoгoс, 2004. – 384 с.

2. Ильин Е. П. Мoтивация и мoтивы / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2008. – 512 с.

3. Карпoва Е. В. Структура и генезис мoтивациoннoй сферы личнoсти в учебнoй деятельнoсти : автoреф. дис. … д-ра психoл. наук : 19.00.07 / Карпoва Е. В. ; Ярославский гос. пед. ун-т им. К. Д. Ушинского. – Ярoславль, 2009. – 51 с.

4. Лунгол О. М. Методика навчання електродинаміки учнів вищих професійнотехнічних навчальних закладів : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 : захищена 24.12.2015 / Лунгол Ольга Миколаївна ; Кіровоградський держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2015. – 322 с.

5. Маркoва А. К. Фoрмирoвание мoтивации учения в шкoльнoм вoзрасте: пoсoбие [для учителя] / А. К. Маркoва. – М. : Прoсвещение, 1983. – 96 с.

6. Суховірська Л. П. Ресурсний підхід до методики навчання фізики в загальноосвітніх навчальних закладах: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 : захищена 05.10.17 / Суховірська Людмила Павлівна ; Центральноукраїнський держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка. – Кропивницький, 2017. – 382 с.

7. Суховірська Л. П. Ресурсний підхід у підготовці майбутніх вчителів фізики до інноваційної діяльності / Л. П. Суховірська // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – № 125. – С. 201–205.

8. Сухомлинский В. А. Сердце отдаю детям. – К.: Рад.школа, 1972. – 244 с.

9. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: У 5-ти т. – К., 1976-1978.

10. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. – К.: Рад. школа, 1976. – Т. 4. – 640 с.

ВИХОВНА СПРЯМОВАНІСТЬ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ ДІТЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

ОЗЕРНА Наталія Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглянуто виховну спрямованість літератури для дітей В. О. Сухомлинського. Визначено основні форми роботи з дитячою книжкою. Розкрито зміст кожної форми роботи з дитячою літературою. Проаналізовано виховний потенціал казки, коротких казкових оповідань. Розглянуто теоретичне і практичне значення книжки у вихованні дітей дошкільного віку в навчально-виховному процесі.

Ключові слова: виховна спрямованість, дошкільне виховання, казка, література для дітей, В. О. Сухомлинський.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Сухомлинський В. О. Вчити вчитися / В. О. Сухомлинський // Початкова школа. – 1969. – № 2. – С. 15–17.

2. Сухомлинський В. О. Могутній вихователь: з виступу В.О. Сухомлинського на Республіканській нараді з питань літератури для дітей // Радянська освіта. – 1969. – № 34. – С.9–10.

3. Сухомлинський В. Моя педагогическая вера / В. Сухомлинський // Юность. – 1968. – № 9. – С. 74–75.

4. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. – В 5 т. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 3. – С. 7–279.

5. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. – В 5 т. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 2. – С. 419 – 654.
REFERENCES

ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО УЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ З ОГЛЯДУ НА ІДЕЇ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

ПАНЧЕНКО Галина Іванівна –

викладач кафедри теорії і методики олімпійського та професійного спорту

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

е-mail: [email protected]

Анотація

    Завдання роботи полягали в обґрунтуванні шляхів та спрямованості удосконалення підготовки учителя фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності у початковій школі. Встановлено, що для ефективного формування професійної готовності майбутніх учителів фізичного виховання до оздоровчої роботи з попередження дидактогенних порушень і захворювань учнів початкової школи слід використовувати трьохкомпоненту модель цілісного педагогічного впливу, яка включає наступні етапи: вивчення спецкурсу «Фізична культура як бар’єр дидактогенних захворювань», проведення спецсемінару, проходження педагогічної практики.

Ключові слова: дидактогенні порушення здоров’я, здоров’язбереження, підготовка учителя.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вільчковський Е. С. Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку / Е. С. Вільчковський, О. І. Курок. – [2-ге видання перероб. та доп.]. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2005. – 428 с.

2. Дичківька І. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник / І. Дичківська. – К.: Академвидавництво, 2004. – 352 с.

3. Кремень В. Г. Стратегічні напрями модернізації освіти і науки України / В. Г. Кремень // Освіта України. – 2004. – №41. – С. 4–5.

4. Сухомлинський В. О. Павлышская средняя школа: обобщение опыта учеб.-воспитат. работы в сел. сред. школе / В. О. Сухомлинский. – М.: Просвещение, 1979. – 396 с.

5. Штых И. Л. Подготовка студентов к применению инновационных технологий учения (общепедагогический аспект): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / И. Л. Штых. – М.: РГБ, 1998. – 171 с.

РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЯК ПЕРЕДУМОВА ЯКІСНОЇ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

НІКІТІНА Олена Олександрівна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри методик дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

е-mail:[email protected]

Анотація

  В статті розглянуто проблему розвитку критичного мислення молодших школярів в умовах реформування початкової освіти в Україні. Акцент зроблено на необхідності впровадження технології критичного мислення в практику роботи початкової школи для забезпечення реалізації основних завдань Концепції Нової української школи. Проаналізовано праці видатного педагога В. О. Сухомлинського на предмет розумового виховання та обґрунтовано практичне значення його ідей для впровадження форм і методів розвитку критичного мислення особистості в процесі навчання. Вивчено та узагальнено розуміння поняття «критичне мислення» в наукових працях вітчизняних та зарубіжних дослідників.

Ключові слова: творче мислення, критичне мислення, початкова школа, Нова українська школа, технологія критичного мислення, молодший школяр.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Environmental education in the school by Judy A. Braus, David Wood / Creating aProgram that Works!. – Peace CorpsInformation Collection and Exchange August 1993 M0044. – 514 p.

2. Lipman M. The reflective model of educational practice / M. Lipman // Thinking in Education. Cambridge, 1991. P. 7-25.

3. Драйден Г., Вое Дж. Революция в обучении. Научить мир учиться по-новому / Г. Драйден, Дж. Вое. – М.: ПАРВИНЭ, 2003. – 368 c.

4. Критичне мислення : навчальний посібник / О. В. Тягло. – Харків : Видавнича група «Основа»: «Триада +», 2008 . – 192с.

5. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. – К.: ТОВ
«Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 206 с.

6. Пауль Р. У. Критическое мышление: Что необходимо каждому для выживания в быстро меняющемся мире / R. Paul – [edited by A. J. F. Binker]. – Center for Critical Thinking and Moral Critique Sonoma State University, 1990. – 575 p.

7. Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості вчителя / С. О. Сисоєва: Навч. посіб. – К.: ІСДОУ, 1994. – 112 с.

8. Сухомлинский В. А. Интерес к учению – важный стимул учебной деятельности учащихся // Советская педагогика. – 1952. – С. 34-40.

9. Сухомлинский В. А. Учить учиться // Изб. произв. В 5 т. – Т. 5. – К. : Радянська школа, 1980. – С. 450-460.

10. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибр. тв. в 5-ти томах. Т. 1. – К. : «Рад. школа», 1976. – С. 55-206.

11. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський. – К. : Рад. школа, 1988. – 220 с.

12. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Школа радості / Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5 т. – Т. 3. – С. 9-278.

13. Терно С. О. Світ критичного мислення: образ та мімікрія / С. О. Терно // Історія в сучасній школі. – 2012. – № 7–8. – С. 27-39.

14. Хрестоматія з української класичної педагогіки: К. Ушинський, С. Русова, А. Макаренко, Г. Ващенко, В. Сухомлинський: Навч. посіб. для студ. вищ.навч.закл. / Укл. В. П. Кравець, О. І. Мешко. – К. : Грамота, 2008. – 768 с.

15. Шамова Т. И. Управление образовательным процессом в адаптивной школе / Т. И. Шамова, Т. М. Давыденко. – М.: Центр «Педагогический поиск», 2001. – 384 c.

РЕАЛІЗАЦІЯ ФУНКЦІЙ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ У ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ШЛЯХОМ ВИВЧЕННЯ СПАДЩИНИ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

АНДРОСОВА Наталя Миколаївна 

викладач кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка,

e-mail: [email protected]

Анотація

  Стандартизація вимог до професійної підготовки вчителя початкових класів передбачає навчання, професійний розвиток і основні функції відповідно до умінь планувати й реалізовувати освітній процес, створювати освітнє середовище, саморозвиватися та рефлексувати, проводити педагогічні дослідження, оцінювати й узагальнювати результати власної роботи та діяльності колег, мати достатню методичну підготовку. У статті розкрито прийоми досягнення зазначених завдань шляхом вивчення педагогічних творів Василя Сухомлинського, наведено методичні прийоми та форми роботи зі студентами з метою формування трудових функцій, зазначених у професійному стандарті вчителя початкових класів.

Ключові слова: професійний стандарт вчителя початкових класів, професійні компетентності майбутнього вчителя, діалог, дебати, аналіз текстів, В. О. Сухомлинський.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Кривоніс М. Сертифікація вчителів США як засіб удосконалення якості професійної освіти / Марина Кривоніс // Педагогіка і психологія професійної освіти. – Львів, 2012. – № 6. – С. 242– 248.

2. Мукан Н. Аналіз стандартів професійного розвитку вчителів американських загальноосвітніх шкіл / Н. Мукан, К. Істоміна // Порівняльнопедагогічні студії. – 2013. – № 2–3. – С. 113–119.

3. Поліщук Л. П. Особливості професійної підготовки вчителів початкової школи Англії. / Л. П. Поліщук // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського. Серія : Педагогіка і психологія. – Вінниця, 2009. – Вип. 27. – С. 336–339.

4. Професійний стандарт «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти» – Наказ Міністерства соціальної політики України. – 10.08.2018. – № 1143.

5. Сухомлинський В. Серце віддаю дітям (нове прочитання) / Василь Сухомлинський – Харків: Акта, 2012. – 538 с.

6. Шнайдер А. Навчання через дебати: різноманіття поглядіів: адаптований переклад з анг. / Альфред Шнайдер, Максвел Шнурер; за заг. Ред. О. І. Пометун; пер.: Г. Гупан, Т. Клекота – К., БФ «Вчителі за демократію та партнерство», 2009. – 320 с.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись