Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ЖИТТЄДАЙНА СИЛА ІМПЕРАТИВІВ ФІЛОСОФСЬКОГО АЛГОРИТМУ ВИХОВНОЇ СИСТЕМИ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

САУХ Петро Юрійович –

доктор філософських наук, професор,

член-кореспондент НАПН України, академік-секретар Відділення вищої освіти НАПН України

е-mail: [email protected]

Анотація

  На основі синергії взаємодоповнювальних складових філософії, освіти і виховання, яка забезпечує успіх навчально-виховного процесу, розкриті причини розбалансованості сучасного навчання і виховання. Доведено, що вирішити проблему розбалансованості навчально-виховного процесу можливо на основі філософії, яка є фундаментом генетичного зв’язку знань, умінь, моральних імперативів і життєвих цінностей. Показано, що прикладом життєдайної сили гармонійного поєднання філософії, освіти та виховання є гуманістична педагогіка В. О. Сухомлинського, який ніби культивуючи давньогрецький світоглядний ідеал «пайдейї», надає в навчально-виховному процесі спочатку перевагу включеності людини у багатовимірний комплекс культури і природи, і лише через неї виходить на освіченість. Доведено, що педагогічна система В. О. Сухомлинського не лише збагатила педагогічну науку новаторськими ідеями, внесла неоціненний внесок як в теорію, так і практику освіти і виховання, але й започаткувала революційний етап в реформуванні вітчизняної освітньої системи.

Ключові слова: філософія, педагогіка, освіта, виховання, життєва мудрість, діалог, «пайдейя», благо, знання, щастя.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бех І. Д. Особистісно-орієнтована модель виховання як науковий конструкт / libraru.udpu. org.ua / libraru-files/ psuh…/ vupysk – 21 pdf

2. Зязюн І. А. Культура й цінності у просторі життєвого поступу // Життєві імперативи та наукова школа професора Петра Сауха: науково-популярне видання. – Житомир: Видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2010. – 204 с.

3. Каган М. С. Системно-синергетический подход к построению современной педагогической теории // Синергетическая парадигма. Синергетика образования. – М.: Прогресс-традиция, 2017. – С. 242–263.


4. Саух П. Ю. Філософія у пошуках панацеї. Роздуми небайдужого //Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки. Вип. 1(83), 2017.

5. Сухомлинский В. А. Вибр. Тв. У 5-ти т. т. 5. – К., 1976.

6. Сухомлинский В. А. Этюды коммунистического воспитания // Народное образование. – 1967, № 2.

7. Табачковський В. Г. Полісутнісне homo: філософсько-мистецька думка у пошуках неевклідової рефлективності / В. Г. Табачковський. – К.: Парапин, 2005. – 432 с.

8. Цицерон. Избранные сочинения. – М.: Худож. лит., 1975. – 456 с.

АКТУАЛІЗАЦІЯ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО У ФОРМУВАННІ ТЕКСТОТВОРЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

ГРОНА Наталія Вікторівна –

доктор педагогічних наук, викладач вищої категорії, викладач-методист

Прилуцького гуманітарно-педагогічного коледжу ім. І. Я. Франка

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті схарактеризовано методичні засади спадщини В. О. Сухомлинського щодо формування текстотворчої компетентності майбутнього фахівця для початкової школи. Автор виокремлює концептуальні положення фахової, філологічної підготовки студентів у контексті текстотворчої діяльності.

Ключові слова: текстотворча компетентність, текстотворча діяльність, В. О. Сухомлинський, фахова підготовка майбутнього вчителя початкових класів.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Грона Н. В. Підготовка студентів педагогічних коледжів до формування у молодших школярів текстотворчих умінь: монографія / Н. В. Грона. – Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2017. – 592 с.

2. Желанова В. В. Контекстне навчання майбутнього вчителя початкових класів: теорія і технологія: монографія / В. В. Желанова; ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Луганськ: Вид-во «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2013. – 482 с.

3. Зоммер Г. Типы письменных учебных текстов для развития говорения и письма / Г. Зоммер // Вопросы лингвистики и лингводидактики. Материалы конференции МАПРЯЛ, Краков 23-24 апреля, 1996. – Краков. – С. 223–228.

4. Сухомлинський В. О. Естетичне сприйняття і естетична творчість / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори в 5 т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 4. – С. 396–404.

5. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори в 5 т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 3. – С. 7–279.

НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

БЕЗНОСЮК Олександр Олексійович 

кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та психології

Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті проаналізовано значний внесок у розвиток науки про школу видатного українського педагога Василя Олександровича Сухомлинського. В усіх педагогічних і публіцистичних роботах та й у самій педагогічній діяльності вченого-педагога червоною ниткою проходить ідея творчого дослідження. У багатьох своїх працях він відзначає, що педагогічна діяльність неможлива без елементу дослідження, бо вже за своєю логікою та філософською основою вона має творчий характер. На думку відомого педагога, кожна людська індивідуальність, з якою має справу вчитель – це певною мірою, своєрідний, неповторний світ думок, почуттів, інтересів.

Ключові слова: Сухомлинський, наука, науково-педагогічні дослідження, педагогічна діяльність, учитель.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Кловак Г. Т. Основи педагогічних досліджень: Навчальний посібник для вищих педагогічних навчальних закладів. – Чернігів: «Деснянська правда», 2003. – 260 с.

2. Сухомлинський В. А. Директор школы– руководитель учебно-воспитательной работы. Автореф. дис. … канд.пед.наук. – К., 1955. – 16 с.

3. Сухомлинський В. О. Людина неповторна //Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п’яти томах. – Т.5. – К.: Радянська школа, 1977. – С. 80-96.

4. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві //Сухомлинський В. О. Вибрані твори в п’яти томах. – Т. 2. – К.: Радянська школа, 1976. – С. 419–656.

ОСМИСЛЮЮЧИ В. СУХОМЛИНСЬКОГО: ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ ЯК НАВЧАЛЬНИЙ ПРЕДМЕТ У СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

АБРАМОВА Оксана Віталіївна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

ORCID iD: 0000-0003-1802-8274

e-mail: [email protected]

КУЦЕНКО Тетяна Володимирівна –

старший викладач кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

ORCID іD: 0000-0002-0087-2664

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті досліджуються педагогічні погляди Василя Сухомлинського на трудове виховання дітей та трудове навчання, як навчальний предмет у школі. Звернуто увагу на багаторічний досвід практичної діяльності у викладанні праці Павлиської школи. Проаналізувавши нову редакцію навчальної програми із трудового навчання для 5 – 9 класів, авторами статті встановлено, що погляди В. Сухомлинського є актуальними за сучасних умов реформування навчальної дисципліни Трудове навчання та Технології.

Ключові слова: педагогічні погляди В. Сухомлинського, трудове виховання, праця, трудове навчання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вдовенко В. В. Особистість учителя у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського / В. В. Вдовенко // Ідеї Василя Сухомлинського про психологічне забезпечення навчально-виховного процесу та сучасна освіта: Зб. матеріалів Всеукраїнського науково-методичної конференції, 18-28.09.2017. – Кропивницький: Ексклюзивсистем, 2017. – С. 52–57.

2. Гур’янова О. В. Школа радості – переклик поколінь // Школа першого ступеня: теорія і практика: Зб. наук. пр. Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди. – Випуск 21. – ПереяславХмельницький, 2007. – С. 115–122.

3. Дічек Н. П. Драматизм аксіологічного виміру педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського / Н. П. Дічек. // В. О. Сухомлинський у роздумах сучасних педагогів. Упорядники: О. В. Сухомлинська, О. Я. Савченко. – Луганськ: Видавництво ЛНУ ім. Т. Шевченко, 2012. – С. 293303.

4. Калініченко Н. А. Вплив трудової підготовки на загальний розвиток особистості в педагогіці В. О. Сухомлинського / Н. А. Калініченко. // В. О. Сухомлинський у роздумах сучасних педагогів. Упорядники: О. В. Сухомлинська, О. Я. Савченко. – Луганськ: Видавництво ЛНУ ім. Т. Шевченко, 2012. – С. 405– 418.

5. Куценко Т. В. О. Сухомлинський про трудове виховання школярів / Тетяна Куценко // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2009. – № 4. – С. 17–20.

6. Навчальна програма з трудового навчання для 5-9-х класів для загальноосвітніх навчальних закладів затверджена наказом МОН від 07.06.2017, № 804. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: osvita.ua/school/program/program-5-9/56126/


7. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / Василь Сухомлинський // Вибр. твори: в 5 т. –К.: Рад. Школа, 1977. – Т. 4. – С. 7–392.

8. Сухомлинський В. О. Розумове виховання і всебічний розвиток дитини / Василь Сухомлинський // Вибр. твори: в 5 т. – К.: Рад. Школа, 1976. – Т. 1. – С. 91–105.

РЕАЛІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ В. СУХОМЛИНСЬКОГО У ДІЯЛЬНІСНОМУ ПІДХОДІ ДО КОРИГУВАННЯ ЗВУКОВОЇ КУЛЬТУРИ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

БОРОВА Валентина Євгенівна –

кандидат педагогічних наук, доцент доцент кафедри початкової та дошкільної освіти,

ПВНЗ Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука

е-mail: [email protected]

Анотація

    У статті висвітлюється актуальність використання ідей В. Сухомлинського у діяльнісному підході до педагогічного коригування звукової культури мовлення (недоліків вимови звуків) у дітей дошкільного віку. В окресленому процесі ми дотримуємося принципу поступового ускладнення завдань із засвоєння умінь та навичок правильної вимови звуків. Цей принцип є підґрунтям таких етапів педагогічного коригування: перший – підготовчий; другий етап – постановка звука, з вимовою якого є проблеми; третій етап – автоматизація вимови звука у складах, словах, реченнях, чистомовках, віршах, казках; четвертий етап – закріплення правильної звуковимови у розмовному мовленні. Особливо відповідальним періодом педагогічного коригування звукової культури мовлення у дітей старшого дошкільного віку є перші два етапи. Складність взаємодії з дитиною полягає в тому, що їй потрібно прикласти чимало зусиль, щоб правильно виконувати завдання вихователя. Педагог має вірити в успіх дитини, а головне – переконати її в можливості досягнення позитивного результату, що буде ефективнішим за умови творчої реалізації педагогічних порад В. Сухомлинського.

Ключові слова: звукова культура мовлення, педагогічне коригування звукової культури мовлення, діяльнысний підхід, провідний вид діяльності.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Костюк Г. С. Избранные психологические труды / Г. С. Костюк. – М. : Педагогика, 1988. – 304 с.

2. Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность/ А. Н. Леонтьев . –М.: Просвещение, 1975. – 302 с.

3. Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения : [в 2-х т.] / А. Н. Леонтьев. – Т. 1. – М. : Педагогика, 1983. – 392 с.

4. Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения : [в 2-х т.] / А. Н. Леонтьев. – Т. 2. – М. : Педагогика, 1983. – 384 с.

5. Новиков А. Методология учебной деятельности /А. Новиков. – М.: Эгвес, 2005. – 172 с.

6. Переписка В. А. Сухомлинского с государственными педагогическими институтами и техникумами. – ЦДАВО Украины, ф.5097, оп. 1, спр. 972, 53 ар.

7. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии: [в 2-х т.] / С. Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – Т. 1. – 488 с.

8. Рубінштейн С. Л. Основы общей психологии : [в 2-х т.] / С. Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – Т. 2. – 328 с.

9. Сухомлинський В. А. Родное слово // Сердце отдаю детям. – К.: Рад. школа, 1986. – С. 277–296

10. Сухомлинский В. А. Письмо болгарському учителю «Воспитывайте разум ребенка» Письмо первое. – ЦДАВО України, ф. 5097, оп. 1, спр.590, арк. 20–48.

11. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: [в 5-х т.] – Т. 4. – К.: Рад. школа, 1977. – С. 393–628.

12. Сухомлинський В. О. Слово до батьків / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: [в 5-х т.] . – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 5. – С. 499 – 504.

13. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В.О. Сухомлинський // Вибрані твори: : [в 5-х т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 2. – С. 417–654.

14. Фельдштейн Д. И. Психология развивающейся личности / Д. И. Фельдштейн. – М. : Издательство «Институт практической психологии», Воронеж : НПО «МОДЭК», 1996. – 512 с.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись