Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ПЕДАГОГИ-НОВАТОРИ КІРОВОГРАДЩИНИ: В. СУХОМЛИНСЬКИЙ ТА ЙОГО ПОСЛІДОВНИКИ

ПРОЦ Марта Орестівна –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри початкової та дошкільної освіти факультету педагогічної освіти

Львівського національного університету імені Івана Франка

ORCID іD: 0000-0002-0446-5898

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розкриваються педагогічні ідеї В. О. Сухомлинського як вчителя-новатора, а також дидактичні системи авторських шкіл його провідних послідовників із Кіровоградщини, зокрема І. Г. Ткаченка, Ф. Ф. Оксанича та Н. І. Калініченко.

Ключові слова: педагог-новатор; авторська школа; педагогіка співробітництва; всебічно розвинена особистість; трудове виховання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Артемова Л. Історія педагогіки України: [навч. посіб.] / Артемова Л.В. – К. : Либідь, 2006. – 424 с.

2. Калініченко Н. А. Школа юних гіталовців : З досвіду роботи Комишуватської середньої школи Кіровоградської області по трудовому вихованню учнів / Н. А. Калініченко. – К. : Знання УРСР, 1984. – 48 с. – (Серія «Педагогічна»).

3. Калініченко Н. А. Сучасники В. О. Сухомлинського / Н. А. Калініченко, Г. М. Перебийніс. – Кіровоград : Народне слово, 1998. – 260 с.

4. Лавріненко О. А. Історія педагогічної майстерності : [навч. посіб.] / О. А. Лавріненко. – К.: СПД Богданова А. М., 2009. – 328 с.

5. Максимчук О. В. Система трудового виховання в педагогічній спадщині І.Г. Ткаченка: автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / Оксана Володимирівна Максамчук; Кіровоградський держ. педагогічний ун-т ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2002. – 27 с.

6. Максимюк С. Педагогіка : [навч. посіб.] / С. Максимюк. – К. : Кондор, 2009. – 670 с.

7. Орел С. «Виховати людину, яка б уміла трудитися і головою, і руками, – колосально важлива річ…» / С. Орел // Дзеркало тижня. – 2009. – 21-27 березня. – С. 6.

8. Сараєва О. В. Педагогічна система В. О. Сухомлинського в науковому доробку вітчизняних учених : автореф. дис… канд. пед. наук: 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / Олена Вікторівна Сараєва ; Ін-т педагогіки АПН України. – К., 2007. – 26 с.

9. Сухомлинський В. Методика виховання колективу // В.О.Сухомлинський. Вибр. твори: В 5 т. / Василь Сухомлинський – К.: Рад. школа, 1976. – Т. 1. – 612 с.

10. Українська педагогіка в персоналіях : [навч. посіб.] : у 2-х кн. / За ред. О. В. Сухомлинської. – К. : Либідь, 2005. – Кн. 2. – 552 с.

11. Хижняк Б. Шкільна нива Ф. Ф. Оксанича / Б. Хижняк // Педагогіка толерантності. – 2007. – № 3. – С. 99-111.

12. Шевченко І. Іван Гурович Ткаченко в колі своїх учителів і послідовників / І. Шевченко // Рідна школа. – 2009. – № 8-9. – С. 6-10.

ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО В ПРАКТИКУ СУЧАСНОЇ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

СЕВАСТЮК Мар’яна Степанівна –

кандидат педагогічних наук, доцент

Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

e-mail: [email protected]

МАКАРЕНКО Леся Леонідівна –

доктор педагогічних наук, професор

Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті проаналізовано теоретичні засади підготовки майбутнього вчителя початкової школи до інноваційної діяльності та впровадження передового педагогічного досвіду, досліджена творча спадщина В. О. Сухомлинського та виділені ідеї, методичні засади, які використовують вчителі у роботі, розроблені складові, показники та рівні готовності студентів до використання педагогічних ідей видатного педагога. Досліджений стан готовності вчителів початкової школи до використання педагогічної спадщини минулого, розроблена система підготовки студентів до використання ідей В. О. Сухомлинського у майбутній педагогічній діяльності.

Ключові слова: педагогічна спадщина, готовність вчителя до впровадження педагогічних ідей, мотиваційний, змістовий та операційний компоненти готовності, педагогічні умови.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Марусинець М. М. Рефлексивні акценти в педагогічній спадщині В. Сухомлинського. Наукові записки. Ред кол. : В. В. Радул, С. П. Величко та ін. – Вип. 123. – Т. ІІ. – Кіровоград: Імекс – ЛТД. 2013. С. 214–217. (Серія «Педагогічні науки») .

2. В. О. Сухомлинський у роздумах сучасних українських педагогів : монографія / упоряд. О. В. Сухомлинська, О. Я. Савченко ; авт. кол. : В. Сухомлинська, О. Я. Савченко, В. С. Курило, І. Д. Бех та ін. – Луганськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2012. – 504 с.

3. Савченко О. Я. Грані дидактичної системи В. О. Сухомлинського / О. Я. Савченко // Початкова школа. – 1993. – № 3. – С. 16–18.

В. О. СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО ПРИЧИНИ І НАСЛІДКИ МОРАЛЬНИХ ПОРУШЕНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

СЕМЕЗ Андрій Анатолійович –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної роботи,

соціальної педагогіки та психології

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

ORCID ID 0000-0001-7173-7155

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглядаються погляди В.О.Сухомлинського на проблеми моральних порушень молодших школярів. Визначаються причини виникнення моральних порушень (соціальна несправедливість, недоліки у сімейному житті та в організації шкільного життя дітей), наслідки моральних порушень (нечутливість до доброти і доброзичливості, почуття ворожості до оточуючих, розлюченість, прояви дитячої жорстокості, озлобленість), а також розкривається організація виховної роботи з важкими дітьми у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського.

Ключові слова: В. О. Сухомлинський, «важкі» діти, молодші школярі, моральне виховання, моральні порушення, індивідуальний підхід.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Сухомлинський В. О. Азбука моральной культуры // Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. – Фонд Сухомлинського (Ф. 5097). – Опис 1. – Спр.538. – 10 арк.

2. Сухомлинський В.О. В ребенке должно преобладать хорошее // Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. – Фонд Сухомлинського (Ф. 5097). – Опис 1. – Спр.745. – 8 арк.

3. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості //Вибр. твори: У 5ти т. – Т. 1. – К., «Радянська школа», 1976. – С. 55– 206.

4. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором // Вибр. твори: У 5-ти т. – Т. 4. – К., «Радянська школа», 1977. – С. 393–626.

5. Сухомлинський В. О. Трудные дети // Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. – Фонд Сухомлинського (Ф. 5097). – Опис 1. – Спр.122. – 239 арк.

6. Сухомлинський В. О. Уважение личности ребенка // Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. – Фонд Сухомлинського (Ф. 5097). – Опис 1. – Спр. 448. – 10 арк.

7. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину // Вибр. твори: У 5-ти т. – Т. 2. – К., «Радянська школа», 1976. – С.149–416.

ПРОБЛЕМА ГАРМОНІЇ ВИХОВНИХ ВПЛИВІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ У СПАДЩИНІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ЧИСТЯКОВА Людмила Олександрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

ORCID IDhttps://orcid.org/0000-0002-9076-2484

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті осмислюється проблема гармонії виховних впливів трудового навчання на учнів загальноосвітньої школи в інтерпретації Василя Олександровича Сухомлинського. Практикуючий вчитель, досвідчений організатор освітнього процесу, великий педагог у своїх працях неодноразово наголошував на непроминальному впливові праці для становлення особистості. Предметно-перетворювальна трудова діяльність учнів має надзвичайні можливості для цілісного фізичного, інтелектуального, соціального та духовного розвитку особистості учня, здійснення особистісноорієнтованого підходу у формування творчих можливостей дітей. У педагогічних працях В. О. Сухомлинського наскрізно окреслюється твердження про те, що справжнє виховання немислиме без життя у світі праці. Саме праця лежить в основі і розумового, і морального, і естетичного, і емоційного виховання. У статті засвідчується, що трудова діяльність – сприятливе підґрунтя для самовизначення, формування життєвої активності учнів різних вікових груп, їх духовного, інтелектуального і фізичного вдосконалення. І головне завдання для педагога – згармонізувати трудовий процес у єдності усіх педагогічних впливів при формуванні цілісної особистості.

Ключові слова: трудова діяльність, трудове виховання, педагогічний вплив, гармонійний розвиток, формування особистості.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Калініченко Н. А. Вплив трудової підготовки на загальний розвиток особистості в педагогіці В.О.Сухомлинського // Історія педагогіки в особах, №2 (2011). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ipa.udpu.edu.ua/article/view/15312/13138

2. Макаренко А. С. Педагогическая поэма / А. С. Макаренко. – М. : ИТПК, 2003. – 720 [1] с.

3. Трудове навчання 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html

4. Сухомлинский В. А. Сердце отдаю детям. Рождение гражданина. Письма к сыну / В. А. Сухомлинский. – К. : Рад. шк., 1985. – 557 с.

5. Ушинський К. Д. Праця в її психічному та виховному значенні // К. Д. Ушинський. Вибрані педагогічні твори: У 2 т. Пер. з рос. / Редкол.:
В. М. Столєтов (голова) та інші. – К. : Рад. школа, 1983. – Т. 1. – С.104–121.

ВИКОРИСТАННЯ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА-МУЗИКАНТА

ШЕВЧЕНКО Інга Леонідівна –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри вокально-хорових дисциплін методики музичного виховання

Центральноукраїнського державного педагогічного університету педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

БРОДСЬКИЙ Геннадій Леонідович –

доцент кафедри музичного мистецтва і хореографії

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті йдеться про використання ідей В. О. Сухомлинського для професійного становлення сучасного педагога-музиканта, визначення ролі різних видів мистецтва, зокрема музичного, у формуванні духовних цінностей, особистісних якостей, культури почуттів, сприйняття, художньо-образного мислення учнів, формування духовної культури особистості в процесі художнього пізнання.

Ключові слова: мистецька освіта, музично-творча діяльність, педагог-музикант, професійна культура, музичне мистецтво, художнє пізнання, творчі здібності, викладач, студент.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва: теорія і методика викладання мистецьких дисциплін / Г. М. Падалка. – К.: Освіта України, 2008. – 274 с.

2. Рудницька О. П. Світоглядна функція мистецтва / О. П. Рудницька // Мистецтво та освіта. – 2001. – №3. – С. 98.

3. Сухомлинский В. А. Письма к сыну: Кн. для учащихся – 2-е изд. / В. А. Сухомлинский. – М.: Просвещение, 1987. – 128 с.

4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти тт. / В. О. Сухомлинський. – К.: «Рад. школа», 1976. – Т. 1. – 654 с.

5. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти тт. / В. О. Сухомлинський. – К.: «Рад. школа», 1977. – Т. 3. – 670 с.

6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти тт. / В. О. Сухомлинський. – К.: «Рад. школа», 1977. – Т. 4. – 640 с.

7. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський. – К.: «Рад. школа», 1988. – 304 с.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись