ВДОВЕНКО Вікторія Віталіївна –
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри методик дошкільної та початкової освіти
Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
Соціальний та економічний прогрес нації, держави безпосередньо залежить від розв’язання проблем здібних і обдарованих дітей. Різноманітні напрямки педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського досліджується багатьма вченими протягом кількох десятків років. Проте питання розвитку обдарованих учнів в педагогічній спадщині Василя Сухомлинського, на нашу думку, вивчено недостатньо. Ідеї В. Сухомлинського щодо раннього виявлення та гармонійного розвитку обдарованих дітей, співзвучні сучасним, а їх переосмислення допоможе нашій системі освіти успішно пройти складний шлях реформування та виведе її на якісно новий рівень. Автором статті здійснено спробу зробити порівняльний аналіз педагогічних ідей В.О. Сухомлинського та сучасних досліджень щодо навчання та розвитку обдарованих дітей.
Ключові слова: обдаровані діти, здібності, розумовий розвиток, стратегії навчання, прискорення, випередження, збагачення, проблематизація, метод розвиваючого дискомфорту
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Антонова О. Є. Врахування у навчанні особливостей обдарованої дитини як чинник підвищення якості знань учнів // Проблеми підвищення якості освіти у контексті Євроінтеграційних процесів: досвід, інновації, перспективи / За ред. О. А. Дубасенюк: Зб. наук.метод. праць. – Житомир: Вид-во ЖДУ, 2006. – 200 с.
2. Вдовенко В. В. Дитяча обдарованість: проблеми організації навчання // Науковометодичне забезпечення рівного доступу до якісної освіти в умовах її модернізації. Науковометодичний вісник. – Кіровоград, 2006. – № 42. – С. 363 – 373.
3. Волобуєва Т. Б. Розвиток творчої компетентності школярів. – Х.: Видавнича група «Основа», 2005. – 112 с.
4. Гур’янова О. В. Школа радості – переклик поколінь // Школа першого ступеня: теорія і практика: Зб. наук. пр. Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди. – Випуск 21. – ПереяславХмельницький, 2007. – С. 115–122.
5. Журова А. Робота з обдарованими учнями. Формування дослідницького способу мислення в системі Малої академії наук // Рідна школа. – 2005. – №3. – С. 66–67.
6. Красноголов В. О. Методи навчання обдарованих дітей // Обдарована дитина. – 1999. – №5. – С. 18–25.
7. Сухомлинський В. О. Розумове виховання і всебічний розвиток дитини // Вибр. твори: в 5 т. – К.: Рад. Школа, 1976. – Т.1. – С.91 – 105.
8. Сухомлинський В. О. Розумова й мовна діяльність підлітків // Вибр. твори: в 5 т. – К.: Рад. Школа, 1976. – Т.1. – С. 309.
9. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям // Вибр. твори: в 5 т. – К.: Рад. Школа, 1976. – Т. 3. – С. 112
10. Сухомлинський В. О. Народження громадянина // Вибр. твори: в 5 т. – К.: Рад. Школа, 1976. – Т. 3. – С. 411.
11. Хромова Т. Одарённый ребёнок нуждается в дискомфорте // Відкритий урок. – 2003. – №1. – С. 14–18.
ДІДИЧ Галина Степанівна –
кандидат педагогічних наук, доцент, почесний професор кафедри музичного мистецтва і хореографії
Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті автором зроблена спроба розкрити ідеї музично-естетичного виховання підростаючого покоління у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського.
Ключові слова: музично-естетичне виховання, В. О.Сухомлинський, школа, урок музичного мистецтва, вчитель, підростаюче покоління.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Дідич Г. С., Гейченко М. І. Естетичне виховання школярів засобами музики у творчій спадщині В. О. Сухомлинського /Г. С. Дідич, М. І. Гейченко. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Вип. 52. ч. 1. – Кіровоград, РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. – С. 109–111.
2. Дідич Г. С., Гейченко М. І. Ідеї В. О. Сухомлинського в музично-естетичному вихованні учнів загальноосвітніх шкіл /Г. С. Дідич, М. І. Гейченко //Міжнародна науково-практична конференція, присвячена 90-річчю від дня народження В. О. Сухомлинського. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Вип. 78 (1). – Кіровоград, РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2008. – С. 193–196.
3. Дідич Г. С. Основні напрямки діяльності вчителя музики у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського /Г. С. Дідич. Тези доповідей науково-практичної конференції, присвяченої 1000річчю школи Київської Русі: Розвиток школи і педагогічної науки на Україні. – Ніжин, 1989. – С. 83–84.
4. Красовицький М. Ю. В. Сухомлинський і педагогічні концепції Заходу // Шляхи освіти. 1998. – № 2.
5. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський //Вибрані твори : у 5-ти томах. – Т. 4. – К.: Радянська школа, 1977. – С. 7–385.
6. Сухомлинский В. А. Рождение гражданина /В. А. Сухомлинский. – М.: Молодая гвардия, 1971. – С. 303, 305–306 .
7. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям /В. О. Сухомлинський //Вибрані твори: у 5-ти томах. – Т. 3. – К.: Радянська школа, 1977. – С. 7–279.
8. Творча реалізація педагогічних ідей В. О. Сухомлинського в системі художньоестетичного виховання: Навчально-методичний посібник. – Кіровоград: Видавництво обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського, 2008. – 103 с.
ЖИГОРА Ірина Валеріївна –
кандидат філологічних наук, доцент кафедри методик дошкільної та початкової освіти
Центральноукраїнського державногопедагогічного університету імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
Навчання учнів рідної мови передбачає насамперед розвиток мовлення й чуття слова, оволодіння нормами і тонкощами української мови. Українська мова як навчальна дисципліна посідає одне з найважливіших місць у підготовці фахівця для будь-якої діяльності. Завдання предмету – забезпечити теоретичну й практичну підготовку учнів: дати основні відомості про мову як суспільне та історичне явище, про структуру і закономірності її розвитку, а також допомогти оволодіти нормами сучасної української літературної мови, сформувати міцні практичні навички мовного аналізу, грамотного письма й високої культури мовлення, бережного ставлення до слова. Здобуваючи освіту, кожен учень повинен усвідомити, що передусім він мусить опанувати мову – знаряддя мисленнєвої й мовної діяльності. Оскільки до сьогодні відсутня докладно розроблена конструктивна типологія мовних анормативів, які трапляються в учнівських роботах, будь-який крок у цьому напрямку сприятиме її розробленню. Запропонована увазі фахівців стаття має заповнити деякі пробіли у цій галузі культури мовлення, зокрема, зроблено спробу простежити типологічні ознаки ненормативних одиниць, з’ясувати причини виникнення помилок кожного типу, розробити критерії виявлення мовних помилок для перевірки учнівських письмових робіт.
Ключові слова: мовна норма, анормативи, помилка, культура мовлення, мовні яруси.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Великий тлумачний словник сучасної української мови [укл. і голов. ред. В. Т. Бусел]. – К ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. – 1728 с.
2. Заволока С. П. Спогади про Сухомлинського / С. П. Заволока. – К. : Радянська школа, 1979. – 254 с.
3. Пилинський М. М. Мовна норма і стиль / М. М. Пилинський. – К. : Наукова думка, 1976. – 288 с.
4. Пономарів О. Д. Стилістика сучасної української мови: Підручник / О. Д. Пономарів. – К. : Либідь, 1992. – 248 с.
5. Савченко О. Я. Художні твори Василя
Сухомлинського для дітей як джерело виховання цінностей / О. Я. Савченко // Педагогічний дискурс. – 2011. – Вип. 10. – С. 441–444.
6. Сухомлинський В. О. Слово про слово / В. О. Сухомлинський // Вибрані. твори : в 5-ти т. Т. 5. – К. : Радянська школа, 1977. – С. 160–169.
7. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5-ти т. [Текст] / В. О. Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1976. – Т. 1. – 654 с.
8. Сухомлинський В. О. Слово рідної мови // Українська мова і література в школі. – 1968. – 12 груд. – С. 1–10.
9. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором / В. О. Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1988. – 284 с.
10. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / Василь Олександрович Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1988. – 310 с.
11. Сухомлинський В. О. Як добитися, щоб слово вихователя доходило до вихованця? : уривки з книги «Сто порад вчителю» / В. О. Сухомлинський // Педагогічна майстерня. – 2012. – № 1. – С. 20-21.
12. Цюпа І. А. Василь Сухомлинський (добротворець): серія біографічних творів життя славетних / І. А. Цюпа. – К. : Молодь, 1973. – 334 с.
13. Шевчук С. В. Українське ділове мовлення: Навч. посібник / С. В. Шевчук. – К. : Літера ЛТД. 2002. – 480 с.
ГЕРГУЛЬ Світлана Миколаївна –
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та методики викладання іноземних мов
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті досліджується творче використання спадщина видатного педагога В. О. Сухомлинського у процесі фахової підготовки майбутніх вчителів філологів. Поняття «фахова підготовка» розглядається як процес формування й набуття настанов, знань та вмінь, необхідних спеціалісту для належного виконання спеціальних завдань навчально-виховного процесу. У ході проведеного дослідження з'ясовано, що процес професійної підготовки майбутнього вчителя має певні етапи та передбачає загальну, спеціально-професійну та особистісну підготовку студента до роботи за фахом. Автор акцентує увагу на особистісній підготовці майбутніх учителів-філологів у процесі вивчення дисциплін педагогічного циклу на філологічному факультеті Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка.
Ключові слова: педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського, майбутній філолог, професійна підготовка, педагогічна майстерність.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Стебльова К. К. Організація самостійної роботи студентів ВНЗ за допомогою засобів інформаційних технологій / К. К.Стебльова // Особливості підготовки сучасного фахівця: наук.метод. зб. – Київ, 2012. – С. 317–325.
2. Сухомлинський В. О. Батьківська педагогіка / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. шк., 1987. – 256 с.
3. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв. : в 5 т. – К.: Рад. шк., 1977. – Т. 4. – С. 7–390.
4. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв.: в 5 т. – К.: Рад. шк., 1977. – Т. 4. – С. 393–626.
5. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О Сухомлинський // Вибр. тв.: в 5 т. – К.: Рад. шк., 1977. – Т. 3. – С. 7–279.
6. Сухомлинський В. О. Сто порад вчителеві / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв.: в 5 т. – К.: Рад. шк., 1976. – Т. 2. – С. 419–654.
ЄЛДІНОВА Світлана Миколаївна –
кандидат філологічних наук, доцент кафедри методик дошкільної та початкової освіти
Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
e-mail : [email protected]
Анотація
У статті розглянуто природоохоронне виховання учнів молодших класів у працях В. О. Сухомлинського. Проаналізовано виховний вплив казок та коротких казкових оповідань. Розглянуто теоретичне і практичне значення книжки у природоохоронному вихованні молодших школярів в навчально-виховному процесі.
Ключові слова: природоохоронне виховання, учні початкових класів, казка, література для дітей, оповідання, В. О. Сухомлинський.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Кузь В. Школа В. Сухомлинського – школа самореалізації особистості учня / В. Кузь // Наукові записки ТДПУ ім. В. Гнатюка: Педагогіка. – 2002. – №5. – С. 5–10.
2. Сухомлинский В. А. Природа, труд, мировоззрение / В. А. Сухомлинский // Биология в школе. – 1970. – №5. – С. 5–13.
3. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. – В 5 т. – К.: Вища школа, 1977. – Т. 3. – С. 283–582.
4. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. – В 5 т. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 2. – С. 419– 654.
5. Сухомлинський В. О. Розвиток індивідуальних здібностей і нахилів учнів / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. – В 5 т. – К.: Радянська школа, 1977. – Т.5. – С. 122–139.
6. Сухомлинський В. О. Могутній вихователь: з виступу В. О. Сухомлинського на Республіканській нараді з питань літератури для дітей // Радянська освіта. – 1969. – № 34. – С. 9–10.
7. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. – В 5 т. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 3. – С. 7–279.