ХОМУК Інга Петрівна –
заступник директора з навчально-виховної роботи
Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 100
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглядаються публікації художніх творів В. Сухомлинського, розкриваються основи виховання учнів початкової школи за допомогою його творів. Наведено приклади практичного використання казок та оповідань для морального, духовно-естетичного розвитку дитини. Показано зростання інтересу до художньої спадщини педагога, та включення окремих мініатюр до підручників і посібників для дітей.
Ключові слова: В. Сухомлинський, виховання учнів, художнє слово.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Ковальчук М. Педагогіка В. О. Сухомлинського – педагогіка XXI століття / М. Ковальчук //Початкова школа. – 2008. – №10. – С. 1–3.
2. Сухомлинський В. О. Вічна тополя. Казки, оповідання. Етюди: Для молодшого шкільного віку / В. О. Сухомлинський. – К.: Генеза, 2003. – 272 с.
3. Сухомлинська О. В. Художня спадщина В. Сухомлинського в культурологічному вимірі / О. В. Сухомлинська // Початкова школа. 2007. – №7–8. – С. 3–7.
4. Сухомлинський В. О. Щоб у серці жила Батьківщина / В. О. Сухомлинський. – К.: Товариство «Знання» Української РСР, 1965. – 80 с.
КОШЛЯК Михайло Анатолійович
здобувач кафедри педагогіки та освітнього менеджменту
Центральноукраїнського державного педагогічного університету ім. В. Винниченка
Анотація
У статті розглядаються різноманітні наукові підходи до проблеми соціально-професійної зрілості особистості педагога, здатного до самовизначення, самореалізації, ініціативності, соціальної відповідальності, творчого підходу до вирішення професійних завдань; показано актуальність вивчення даної проблеми через творчість видатного вітчизняного педагога В. Сухомлинського.
Ключові слова: В. Сухомлинський, професійна зрілість, соціальна зрілість, соціально-професійна зрілість, професійна культура, професійна підготовка вчителя.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Глузман Н. Творче використання педагогічної спадщини в професійній підготовці вчителя / Н. Глузман // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2013. – Вип. 123. С. 24–28.
2. Коптєва О. М. Формування соціальнопрофесійної зрілості учнів закладів професійнотехнічної освіти. Дис. … канд. пед. наук.: 13.00.04. / О. М. Коптєва. – Кропивницький, 2018. – 233 с.
3. Новгородська Ю. Ідеї В. О. Сухомлинського живуть і розвиваються / Ю. Новгородська // Рідна школа. – 2002. – листопад. – C. 44–45.
4. Радул В. В. Педагогічна культура та соціальна зрілість вчителя: навч. посібник / В. В. Радул. – Кіровоград, 2000. – 36 с.
5. Радул В. В. Соціально-педагогічна зрілість: монографія / В. В. Радул. – Кіровоград: ПВЦ ТОВ «Імекс ЛТД», 2002. – 248 с.
6. Радул В. В. Соціальна активність у структурі соціальної зрілості (теоретикометодологічний аспект) / В. В. Радул. – Кіровоград: ПВЦ ТОВ «Імекс ЛТД», 2011. – 254 с.
7. Радул В. В. Соціальна зрілість як вершина акмеологічного розвитку особистості / В. В. Радул // Рідна школа. – № 3 (березень). – 2011. – С. 15–20.
8. Радул В. В. Соціальна зрілість особистості / В. В. Радул. – Харків: Мачулін, 2017. – 441 с.
9. Радул В. В. Становлення соціальної зрілості молодого вчителя (теорія і практика): автореф. … дис. д-ра пед. наук / В. В. Радул. – К., 1998. – 36 с.
10. Сухомлинський В. О. Людина неповторна / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. В 5-ти т. – Т. 5. – К.: Рідна школа, 1977. – С. 80–96.
11. Сухомлинський В. О. Наша «скрипка» / В. О. Сухомлинський // Рад. освіта. – 1996. – 21 травня.
12. Сухомлинський В. О. На трьох китах / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. В 5-ти т. – Т. 5. – К.: Рідна школа, 1977. – С. 339–343.
13. Сухомлинський В. О. Розвиток індивідуальних здібностей і нахилів учнів / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. В 5-ти т. – Т.5. – К.: Рідна школа, 1977. – С. 122–139.
14. Сухомлинський В. О. Статті / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. В 5-ти т. – Т.5. – К. : Радянська школа, 1977. – 639 с.
15. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1988. – 303 с.
16. Сухомлинський В. О. Хто сьогодні за партою? / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. В 5-ти т. – Т. 5. – К.: Рідна школа, 1977. – С. 504–510.
17. Хмуринська Т. О. Формування соціальнопрофесійної зрілості майбутніх соціальних педагогів у вищих навчальних закладах. Дис. … канд. пед. наук.: 13.00.04. / Т. О. Хмуринська – Тернопіль, 2013. – 297 с.
18. Яворська Г. Х. Соціально-професійна зрілість курсантів вищих закладів освіти МВС України: [монографія] / Г. Х. Яворська. – Одеса: ПЛАСКЕ ЗАТ, 2005. – 408 с.
ПРОЦЕНКО Євгеній Анатолійович –
вчитель Захарівського НВК КЗ «Глинське НВО» Світловодської районної ради Кіровоградської області
e-mail: [email protected]
САДОВИЙ Микола Ілліч –
доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії та методики технологічної підготовки,
охорони праці та безпеки життєдіяльності, професор кафедри фізики та методики її викладання
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна
ORCID ID 0000-0001-6582-6506
e-mail: [email protected]
Анотація
Стаття присвячена актуальній нині проблемі формування особистісних характеристик людини, моральнонаукових якостей дослідників на прикладі аналізу співвідношення морально-особистісних характеристик видатних постатей ХХ століття І. Є. Тамма та В. О.Сухомлинського. Такий аналіз має на меті виокремити 10 особистісних характеристик вчених для використання у освітньому процесі як середньої, так і вищої школи. Головне – одержати ще одне свідотство того, яке місце має займати особистість інформаційного суспільства ХХІ століття. Варто зрозуміти, що В. О. Сухомлинський займає у нашій науці, в науці про людино знання позиції якраз майбутнього, а не вчорашнього дня. Аналогічно необхідно показати, що без дійсно наукових знань природничих наук, фахівцем яких був І. Є. Тамм не сформувати компетентнісної особистості, здатної конкурувати на ринку праці і бути захищеною знаннями. Тому поєднання особистісних характеристик вказаних вчених у значній мірі дозволить сформувати особистісну траєкторію розвитку людини.
Ключові слова: І. Є. Тамм, В. О. Сухомлинський, особистість, характеристика, мораль, науковість.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гранин Д. О. Эта страшная жизнь / Гранин Д. О. – М.: Советская Россия, 1974. – С. 99.
2. Воспомининие о И. Е.Тамме. – 3-е изд., доп. – М.: ИздАТ. – 432 с.
3. Садовий М. І. Єлисаветградський період життя Ігоря Євгеновича Тамма: посібник / Садовий М. І., Ріжняк Р. Я., Трифонова О. М.; за наук. ред. М.І.Садового; літ. ред. Л. Г.Кіндей. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – 104 с.
4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5 т. / Сухомлинський В. О. – К.: Радянська школа, 1977. – Т.4. – 640 с.
5. Антонець М.Я. Психопедагогічна сутність дидактичних поглядів В.О. Сухомлинського / М.Я. Антонець // Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Сер. : Педагогічні та історичні науки. – 2013. – Вип. 115. – С. 13-21.
6. Сухомлинська О.В. Українська педагогіка в персоналіях / Сухомлинська О.В. та ін. – Кн. 2. – К.: Либідь, 2005.
7. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / Сухомлинський В. О. // Вибрані твори у 5 т. – К.: Рад. шк., 1976. – Т. 2. – С. 149–150.
8. Гранин Д. О. Зубр (документальный биографический роман о Н. В. ТимофеевеРесовском). – М.: Лениздат, Команда А, 2012. – 384 с.
9. Сараєва О. В. Педагогічна система В. О. Сухомлинського в науковому доробку вітчизняних учених: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук 13.00.01 загальна педагогіка та історія педагогіки. – К.: 2007. – 20 с.
10. Садовий М. І. Діяльнісний та системний підхід у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського // Наукові записки – Серія: Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 123, Т. ІІ. – С. 304–308.
11. Трифонова О. М. Сучасна концепція всебічно-розвиненої особистості й В. О. Сухомлинський / О. М. Трифонова // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 123, Т. ІІ. – С. 352–356.
БИРКА Маріан Філаретович
доцент кафедри педагогіки, психології та теорії управління освітою,
доктор педагогічних наук, Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті вивчено теоретичні основи компетентнісного підходу в освіті. Проаналізовано сутність та взаємозв’язок його ключових понять. Уточнено структуру категорій «компетенція» та «компетентність». Запропоновано у структурі цих категорій, крім традиційних знань, умінь та навичок, виділяти ціннісні орієнтації (мотиви, стимули, цінності, інтереси і прагнення) та якості особистості (здібності і нахили). У ході емпіричного дослідження визначено зміст ціннісних орієнтацій та якостей особистості, які виступають стрижневими характеристиками ІКТ компетенції вчителя інформатики.
Ключові слова: компетенція, компетентність, ціннісні орієнтації, якості особистості, ІКТ компетенція, вчитель інформатики.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Баловсяк Н. Х. Структура та зміст інформаційної компетентності майбутнього спеціаліста / Н. Х. Баловсяк // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія № 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : Зб.
наук. праць / Редкол. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова. – № 4 (11). – 2006. – С. 3–6.
2. Биков В. Ю. Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. реком. / В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.; за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спі- ріна, О. В. Овчарук. – К.: Атіка, 2010. – 88 с. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/455/1/zb4.pdf.
3. Бирка М. Ф. Система професійного розвитку вчителів природничо-математичних дисциплін у післядипломній освіті: дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04 / Маріан Філаретович Бирка. – Запоріжжя, 2016. – 438 с.
4. Бойцова О. М. Структура інформаційної компетентності та її аналіз для процесу професійної підготовки [Електронний ресурс] / О. М. Бойцова. – Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Npdntu_pps/ 2 011_9/boytsova.pdf.
5. Гуржій А. М. Дискусійні питання інформаційно-комунікаційної компетентності: міжнародні підходи та українські перспективи / А. М. Гуржій, О. В. Овчарук // Інформаційні технології в освіті. – 2013 – № 15. – С. 38-43.
6. Захар О. Г. ІК-компетентність вчителя інформатики та шляхи її формування / О. Г. Захар // Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. – К. : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2015. – № 1. – С. 21-32.
7. Кривонос О. М. Формування інформаційнокомунікаційних компетентностей майбутніх учителів інформатики в процесі навчання програмування : автореф. дис... канд. пед.наук: 13.00.02 / Олександр Миколайович Кривонос . – Київ, 2013 . – 20 с.
8. Логвиненко В. Г. ІКТ-компетентність та ІКТ-компетенція майбутнього фахівця / В. Г. Логвіненко // Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики : [зб. наук. праць: у 3-х т. ]. – Кривий Ріг : Видавничий вiддiл НацМетАУ, 2008. – Т.3 : Теорія та методика навчання інформатики. – Вип. VII. – С. 121–131.
9. Миронова О. І. Формування інформаційної компетентності студентів як умова ефективного здійснення інформаційної діяльності / О. І. Миронова // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – 2010. – № 17 (204). – С. 165–175.
10. Морзе Н. В. Модель ІКТ компетентності вчителів / Н. В. Морзе, І. П. Воротникова // ScienceRise. Pedagogical Education. – 2016. – № 10. – С. 4-9.
11. Мотилькова З. О. ІКТ-компетентність вчителя-предметника, як необхідна складова в сучасній спеціальній школі / З. О. Мотилькова // Інформаційні технології і засоби навчання. – Вип. 6. – 2014. – С. 57-71.
12. Структура ИКТ-компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://iteach.com.ua/files//content/5EDCFd01.pdf.
13. Фурман О. Формування інформаційнокомунікаційної компетентності засобами ІКТ у професійній підготовці вчителів-предметників / О. Фурман, А. Костюченко // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. – 2013. – Вип. 28 (1). – С. 298–303.
14. Чернікова Л. А. Сутність поняття ІКТкомпентності педагога / Л. А. Чернікова // Всеукр. наук.-практ. конф. «Комп’ютерна грамотність вчителів з точки зору стандартів ЄС». – П.: Полтав. ін-т післядипл. педа-гог. освіти ім. М. В. Остроградського, 2008. – С. 40–42.
КАПІТАН Тетяна Анатоліївна –
кандидат філологічних наук, доцент кафедри лінгводидактики та іноземних мов
Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглянуто специфіку використання пісні на уроках іноземної мови для удосконалення граматичних, лексичних та фонетичних навичок учнів; для підвищення інтересу до країни, мову якої вивчають; продемонстровано ефективність використання пісень під час навчання іноземної мови; доведено, що пісня є матеріалом для оволодіння навичками іншомовної вимови, а також покращення артикуляції.
Ключові слова: пісня, комунікативна компетенція, ефективність навчання, удосконалення навичок, артикуляція, інтонація.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Белоножко Н. Использование музыкальных выразительных средств в процессе обучения английскому языку / Н. Белоножко // Іноземні мови. – 2001. – № 4. – С. 14–17.
2. Вишневський О. І. Методика навчання іноземних мов: Навчальний посібник / О. І. Вишневський. – К.: Знання, 2011. – 206 с.
3. Вишневський О. І. Діяльність учнів на уроці іноземної мови: Посібник для вчителів / О. І. Вишневський. – К.: Радянська школа, 1989. – 224 с.
4. Карпенко О. Вивчення іноземної мови через пісню і музику / О. Карпенко // Англійська мова і література. – 2004. – № 12. – С. 2–4.
5. Орехова И. А. Формирование лингвокультурной компетенции в процессе обучения иностранному языку / И. А. Орехова // Иностранные языки в школе. – 2005. – № 5. – С. 28–30.
6. Синькевич Г. Песня на уроке английского языка / Г. Синькевич // Иностранные языки в школе. – 2002. – № 1. – С. 50–53.