• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

РОЛЬ ПРИВАТ-ДОЦЕНТУРИ В НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОМУ ДОРОБКУ ХАРКІВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ В ПЕРІОД 1901–1917 рр. (з досвіду медичного факультету)

ТАМОЖСЬКА Ірина Володимирівна –

кандидат педагогічних наук, викладач української мови та літератури

Харківського державного автотранспортного коледжу

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті висвітлено досвід науково-педагогічної діяльності приват-доцентів Харківського університету на медичному факультеті в період 1900–1917 рр. Встановлено, що основним джерелом заповнення вакансій став інститут приват-доцентури. Акцентовано увагу на зростанні ролі приватдоцентських кадрів в науково-педагогічному доробку університету. Підкреслено, що приват-доценти надали неабиякий інформаційно-науковий імпульс навчальному процесу медичного факультету. Зʼясовано, що приватдоценти мали здатність до продуманої критичності, про що свідчать пробні лекції та наукові праці. Зазначено, що вони стали авторами й ініціаторами нових курсів і спецкурсів, тим самим унеможлививши застійні явища тривалого характеру в значною мірою консервативному професорському середовищі.

Ключові слова: Харківський університет, медичний факультет, науково-педагогічний доробок, приватдоценти.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Аржанов Н. Учителя и ученики / Н. Аржанов // Провизор (Харьков). – 2009. – № 5. – С. 48–49.

2. Даценко І. С. Інститут приват-доцентів та підготовка молодих науковців в університетах Російської імперії (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) / І. С. Даценко // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Історія. – 2009. – Вип. 98. – С. 9–13.

3. Дело о профессорах и вакантных кафедрах Харьковского университета // РДІА в СПб., ф. 733, оп. 154, спр. 329. – 736 арк.

4. Грибовский М. В. Феномены приватдоцентуры в российских университетах конца ХІХ – начала ХХ вв. / М. В. Грибовский // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «История и политические науки». – 2012. – № 2. – С. 103–108.

5. Заявление об экскурсиях // Архів музею історії ХНУ ім. В. Н. Каразіна, ф. 1, оп. 4, п. 3 с (без стор.).

6. Левковский А. М. Первый съезд «русского союза психиатров и невропатологов». Термоэстезиометр Л. Минора / А. М. Левковский // Записки Императорского Харьковского университета. – 1912. – Кн. 1. – С. 1–22. 


7. Обозрение преподавания предметов и распределение лекций и практических занятий по медицинскому факультету Императорского Харьковского университета на 1907–1908 академический год. – Х., 1907. – 51 с.

8. О замещении вакантных кафедр // РДІА в СПб., ф. 733, оп. 151, спр. 158. – 543 арк.

9. О замещении кафедр // РДІА в СПб., ф. 733, оп. 152, спр. 61. – 179 арк.

10. О замещении кафедр // РДІА в СПб., ф. 733, оп. 154, спр. 320. – 476 арк.

11. Отчет о состоянии и деятельности Императорского Харьковского университета за 1900 год // Записки Императорского Харьковского университета. – 1901. – Кн. 2. – С. 17–174.

12. Пискунов И. В. Правовое положение приват-доцентов российских университетов (1803– 1884) / И. В. Пискунов // Вестник православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 2: История Русской Православной Церкви. – 2014. – Вып. 4. – С. 98–116.

13. Попова Т. Н. Институт приватдоцентства в университетах Российской империи (2-я пол. ХІХ – нач. ХХ вв.) / Т. Н. Попова // Записки історичного факультету Одеського університету. – 1998. – Вип. 7. – С. 122–130.

14. Шарібжанова Г. О. Професорськовикладацький корпус Харківського університету наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. / Г. О. Шарібжанова, С. М. Куліш // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Історія України. Українознавство: історичні та філософські науки . – 2008, – № 835. – Вип. 11. – С. 28–38.

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНИХ ДИСЦИПЛІН У ТЕХНІЧНИХ КОЛЕДЖАХ

БІЛИК Олександр Вікторович –

викладач коледжу Кременчуцького національного університету

імені М. Остроградського

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті автор робить сппробу визначити специфіку викладання електротехнічних дисциплін у технічних коледжах та доводить, що одним з основних чинників, що впливають на рівень підготовки молодших спеціалістів в коледжах у сучасних умовах, стає розширення функціональних можливостей фахівців саме технічного профілю.

Ключові слова: електротехнічні дисципліни, технічний коледж.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Білянін Г. І. Зміст і цілі вивчення математики в фінансово-економічних коледжах / Г. І. Білянін // Дидактика математики: проблеми і дослідження : міжнародний збірник наукових праць. – Донецьк: Вид-во ДонНУ. – 2003. – № 16. – С. 115–130.

2. Домінський О. С. Коледжі: сьогодення і майбутнє. / О. С. Домінський // Освіта. Технікуми, коледжі: навчально-методичний журнал. – 2015. – № 1,2 (37) – С. 6–9.

3. Драч І. І. Організація навчального процесу з розвитку творчого потенціалу студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / І. І. Драч. – К., 2005. – 20 с.

4. Жалдак М. І. Педагогічний потенціал компʼютерно-орієнтованих систем навчання математики / М. І. Жалдак // Науковий часопис НПУ імені М. Драгоманова. Серія 2. Компʼютерно-орієнтовані системи навчання: збірник наукових праць. – К.: НПУ імені М. Драгоманова, 2003. – № 7. – С. 3–16.

5. Ільків О. С. Формування інформаційної культури студентв аграрних закладів освіти I–II рівнів акредитації: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / О. С. Ільків. – К., 2003. – 20 с.

6. Іщук Н. Ю. Застосування засобів мультимедіа у процесі підготовки економістів у вищих навчальних закладах I–II рівнів акредитації автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Н. Ю. Іщук. – К., 2004. – 20 с.

7. Оленюк І. В. Методичні основи управління навчально-пізнавальною діяльністю студентів вищих навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації у процесі навчання фізики: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання фізики» / І. В. Оленюк. – К., 2005. – 20 с.

8. Освітньо-кваліфікаційна характеристика. Спеціальність №141 «Електроенергетика, електротехніка, електромеханіка» за освітньою програмою «Обслуговування та ремонт електропобутової техніки». – Квалифікація «Технік-електрик» К., 2010. – 35 с.

9. Освітньо-професійна програма молодшого спеціаліста. Спеціальність № 141 «Електроенергетика, електротехніка, електромеханіка» за освітньою програмою «Обслуговування і ремонт електропобутової техніки». – К., 2009. – 32 с.

10. Почтовюк С. І. Розвиток критичного мислення студентів технічних коледжем у процесі навчання інформатики навчання: дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Світлана Іванівна Почтовюк. – К., 2013. – 306 с.

11. Шавальова О. В. Реалізація компетентнісного підходу у математичній підготовці студентів медичних коледжів в умовах компʼютеризації навчання: дис. канд. пед. наук: 13.00.02 / Ольга Володимирівна Шавальова. – К., 2007. – 205 с.

ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ЯК ПРОВІДНА ІДЕЯ СУЧАСНОГО НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ СВІТУ

БІЛОШАПКА Наталія Миколаївна –

учитель математики державного ліцею-інтернату

з посиленою військово-фізичною підготовкою

«Кадетський корпус» імені І. Г. Харитоненка

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті окреслено різні підходи до трактування поняття «візуалізація». Показано, що візуалізація виступає потужним чинником, завдяки якому зростає можливість самостійно подавати вербальну інформацію в графічному вигляді, що сприяє пришвидшенню темпу мислення, формуванню вмінь працювати з великим обсягом навчальної інформації, а також структурувати та впорядковувати отримані знання. Перелічені дидактичні функції візуалізації як інструменту навчального процесу.

Ключові слова: візуалізація, принцип наочності, дидактичні функції візуалізації, навчальний процес, інформатизація світу.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бабич О. І. До питання про співвідношення понять наочність і візуалізація / О. І. Бабич, О. В. Семеніхіна // Фізикоматематична освіта. Науковий журнал. – Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 2(3). – С. 47–53.

2. Барышкин А. Г. Основные параметры визуализации учебной информации / А. Г. Барышкин, Н. А. Резник // Компьютерные инструменты в образовании. – 2005. – № 7. – С. 38–44.

3. Білоусова Л. І. Функціональний підхід до використання технологій візуалізації для інтенсифікації навчального процесу / Л. І. Білоусова, Н. В. Житєньова // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2017. – Том 57. – № 1. – С. 38–47.


4. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход / А. А. Вербицкий. – М.: Высш. шк., 1991. – 207 с.

5. Данилевич Л. П. Створення засобів наочності з використанням компʼютерних технологій / Л. П. Данилевич, О. М. Лиходід // Професійна підготовка педагогічних працівників. – Київ-Житомир: Житомирський держ. пед. ун-т, 2008. – С. 16–24.

6. Калмыкова З. И. Продуктивное мышление как основа обучаемости / З. И. Калмыкова. – М.: Педагогика, 1981. – 200 c.

7. Клепко С. Ф. Інтегративна освіта i поліморфізм знання / С. Ф. Клепко –Київ, Полтава, Харків: ПОIПОПП. – 1998. – С. 230–239.

8. Колмакова Л. А., Лаврентьев Г. В. Организация обучения в образовательных профессиональных учреждениях с использованием методов когнитивной визуализации учебной информации / Л. А. Колмакова, Г. В. Лаврентьев // Известия Алтайского государственного университета. Барнаул. – 2014. – Вып. 2 (82). – С. 27–32.

9. Коменский Я. А. Великая дидактика. Избранные педагогические сочинения / Я. А. Коменский. – М.: Просвещение, 1982. – 356 с.

10. Кондратенко Л. Шкільні проблеми дітей інформаційної ери / Л. Кондратенко, Л. Манилова [Електронний ресурс]. Режим доступу: www.pulib.sk/web/kniznica/.../Kondratenko_Manylov a.pdf

11. Макарова Е. А. Визуализация как интроекция смыслообразов в ментальное пространство личности: монография / Е. А. Макарова. – М.: Спутник+, 2010. – 170 с.

12. Манько Н. Н. Когнитивная визуализация дидактических объектов в активизации учебной деятельности / Н. Н. Манько // Известия Алтайского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. – № 2. – 2009. – С. 22–28.

13. Паронджанов В. Д. Как улучшить работу ума: Алгоритмы без программистов – это очень просто! / В. Д. Паронджанов. – М.: Дело, 2001. – 360 с.

14. Полякова Е. В. Визуализация как эффективный метод представления информации в сознании человека / Е. В. Полякова // Альманах современной науки и образования. – Тамбов: Грамота, 2012. – №4 (59). – C. 180–181.

15. Рапуто А. Г. Визуализация как неотъемлемая составляющая процесса обучения преподавателей / А. Г. Рапуто // Международный журнал экспериментального образования. – 2010. – №5. – С. 138–141.

16. Рубинштейн С. Л. Зрительные ощущения. Основы общей психологии. / С. Л. Рубинштейн. – Спб: «Питер», 2000. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://studio90.ua/uk/useful-information/slrubinshteyn-zritelnye-oshchushcheniya

17. Семеніхіна О. В., Друшляк М. Г. Візуалізація знань як актуальний запит інформаційного суспільства до сфери освіти / О. В. Семеніхіна, М. Г. Друшляк // Фізикоматематична освіта. Науковий журнал. Суми: СумДПУ ім. А. С.Макаренка, 2016. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/itpf/2016/... /1480

18. Славин А. В. Наглядный образ в структуре познания / А. В. Славин. – Москва: Политиздат. – 1971. – 271 с.

19. Хитров Н. А. Визуализация медицинской информации [Электронный ресурс] / Н. А. Хитров, Г. Ю. Иванов. – Режим доступу: http://www.rheumo.ru/visual/108-vizualizaciyamedicinskoj-informacii. html.

20. Шагилова Е. В., Якомаскин В. В. Оптимизация и визуализация образовательного процесса средствами ИТ технологий / Е. В. Шагилова, В. В. Якомаскин // Официальный сайт московского государственного областного социально-гуманитарного института. – 2011. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.informatika.mgosgi.ru/files/conf2011/7/Sh agilova.pdf.

МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН

КОВАЛЬЧУК Ірина Сергіївна –

викладач кафедри іноземних мов

Житомирського державного технологічного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

  Готовність випускників військового вузу до виконання посадових обовʼязків по призначенню передбачає сформованість загальнонаукових, професійних, професійно-комунікативних, соціально-психологічних, командних та військово-спеціальних компетентностей, що обумовлює необхідність розробки моделі формування професійно-комунікативної компетентності майбутнього офіцера у процесі вивчення гуманітарних дисциплін. Багатогранність і складність явища, якому присвячене наше дослідження, вимагає не тільки забезпечення відповідних педагогічних умов, що сприятимуть формуванню професійно-комунікативної компетентності майбутніх офіцерів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін у вищих військових навчальних закладах, але й окреслення та обґрунтування чіткої моделі цього процесу. У статті розглянемо нашу модель, яка визначає мету, зміст, базові наукові підходи, принципи, критерії, умови, етапи формування професійно-комунікативної компетентності, технології, рівні сформованості професійно-комунікативної компетентності та результат.

Ключові слова: компетентність, професійно-комунікативна компетентність, майбутні офіцери, модель, гуманітарні дисципліни, вищі військові навчальні заклади.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Маслак Л. П. Формування професійної іншомовної компетентності майбутніх офіцерів радіоінженерних спеціальностей: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л. П. Маслак. – Житомир, 2010. – 18 с.

2. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін. / за загальн. ред. С. Ю.Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2013. – 590 с.

3. Семеніхіна О. В. Нові парадигми у сфері освіти в умовах переходу до SMART-суспільства [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://irbisnbuv.gov.ua

4. Тарасенко С. М. Формування фахової комунікативної культури курсантів військових інститутів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу : дис. … на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / С. М.Тарасенко. – Житомир, 2013 – 240 с.

5. Умінська А. П. Формування рефлексивної культури майбутнього вчителя іноземної мови у процесі професійної підготовки: дис. … на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / А. П. Умінська. – Житомир, 2017. – 245 с.

ПРИЧИНИ ОРФОГРАФІЧНИХ ПОМИЛОК ТА ШЛЯХИ ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ І ПОДОЛАННЯ

ТУПАЛЬСЬКА Галина Олексіївна –

викладач кафедри теорії та методик початкового навчання

Рівненського державного гуманітарного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті порушено проблему порушення орфографічної грамотності учнів початкових класів. Обґрунтовано ідею про те, що задля підвищення рівня мовленнєвої культури в школах варто запроваджувати комунікативно-діяльнісний підхід до вивчення української мови. Проаналізовано причини орфографічних помилок та запропоновано шляхи їх усунення.

Ключові слова: комунікативно-діяльнісний підхід, орфографія, помилки, робота вчителя, учні, принципи орфографії.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1.Булохов В. Я. Орфографічні помилки на шляху підвищення грамотності учнів / В. Я. Булахов // Початкова школа. – 2010. – №1. – С. 9–11.

2.Варзацька Л. А. Рідна мова (4(3)) клас / Варзацька Л. А., Вашуленко М. С., Мельничайко О. І. – К.: Освіта, 1993. – 255 с.

3.Домбровська В. П. Подолання вад письма. Корекційні завдання для учнів 1 - 4 кл. / В. П. Домбровська // Початкова освіта. – 2011. – № 26. – С. 13–17.

4.Коваль Г. П. Методика викладання української мови: навч. посібник. [для студ пед інст., гум. унів., пед. кол.] / Коваль Г. П., Наумчук М. М., Деркач Н. І. – Т.: Астон, 2008. – 278 с.

5.Програма для середньої загальноосвітньої школи [1–4 клас ]. – К.: Початкова школа, 2016. – 36 с.

6.Хорошковська О. Н. Аналіз орфографічних помилок з укр. мови та запобігання їм / О. Н. Хорошковська // Початкова школа. – 2009. – №9. – С. 39–46.

7.Яворська С. Ю. Орфографічний розбір як вправа / С. Ю. Яворська // Дивослово. – 2009. – № 4. – С. 18–9.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись