Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ БЕЗПЕЧНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ АВІАЦІЙНИХ СПЕЦІАЛІСТІВ

ЗАХАРОВА Оксана Віталіївна –

кандидат педагогічних наук, доцент

кафедри фізичної та психофізіологічної підготовки

Кіровоградcької льотної академії Національного авіаційного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті, на основі аналізу, узагальнення й систематизації наукових джерел висвітлено категорії діяльності, діяльнісного підходу, психофізіологію професійної діяльності та психофізіологічні основи безпечної професійної діяльності авіаспеціалістів. Виходячи з того, що фізична та психофізіологічна підготовка льотного складу є комплексним процесом формування високої надійності організму, навичок і вмінь, особливо важливих у складних, екстремальних умовах діяльності, метою психофізіологічної підготовки майбутніх авіаційних фахівців стає формування психофізіологічних якостей, що визначають успіх льотного навчання, стійкість організму до екстремальних факторів професійної діяльності, високий рівень працездатності і динамічного здоров’я, яке означає професійне довголіття. Таким чином, застосування принципів системної організації професійної підготовки авіаційних фахівців дозволило органічно вписати фізичну підготовку в структуру цілісної системи професійної підготовки з формування їхньої професійної надійності.

Ключові слова: діяльність, психофізіологія професійної діяльності, психофізіологія працездатності, професійно прикладна фізична підготовка авіафахівців, психофізіологічна підготовка льотного складу.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Корольчук М. С. Психофiзiологiя діяльності: пiдручник / М. С. Корольчук. – К.: Ельга, 2004. – 397 с.

2. Макаров Р. Н. Авиационная педагогика: [учебник] / [Р. Н. Макаров, С. Н. Неделько, А. П.
Бамбуркин и др.]. – Москва-Кировоград: МНАПЧАК, ГЛАУ, 2005. – 433 с.

3. Макаров Р. Н. Моральнопсихологическая готовность летного состава / Р. Н. Макаров // Активный отдых и специальная направленность занятий физической подготовкой – основное условие укрепления здоровья и совершенствования специальных навыков летного состава. – М., 1977. – С. 168–169.

4. Орленко Н. А. Психолого-педагогічні чинники впливу фізичної підготовки на професійну діяльність майбутніх авіаційних фахівців / Н. Орленко, С. Кумскова // Наука і сучасність: зб. наук. пр. – 2006. – Т. 54. – С. 104– 109.

5. Основи фізичної та психофізіологічної підготовки майбутніх пілотів: навч-метод посібник. – Кіровоград: Вид-во КЛА НАУ, 2013. – 188 с.

6. Платонов К. К. Вопросы психологии труда / К. К. Платонов.– М.: МЕДГИЗ, 1962. – 219 с.

7. Повітряний кодекс України // Відомості Верховної Ради. – 1993. – № 25. – ст. 274.

8. Селезнев А. В. Методика профессиональной подготовки курсантов-штурманов к деятельности в экстремальных условиях: дис. … канд. пед. наук.: 13.00.02 / Селезнев Александр Владимирович. – Кировоград, 2004. – 176 с.

9. Справочник специалиста; [под ред. Н. И. Костенко]. Методические рекомендации по физической и психофизической подготовке летного и курсантского состава гражданской авиации. – М.: Воздушный транспорт, 1988. – 342 с.

ПРОФЕСІЙНО-МЕТОДИЧНА ПІДГОТОВКА ШКІЛЬНОГО УЧИТЕЛЯ НОВОГО ПОКОЛІННЯ В МОВНОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ ВНЗ

КАЛІНІН Вадим Олександрович –

кандидат педагогічних наук, доцент,

начальник управління освіти і науки

Житомирської облдержадміністрації

e-mail: [email protected]

КАЛІНІНА Лариса Вадимівна –

кандидат педагогічних наук, професор

кафедри міжкультурної комунікації та прикладної лінгвістики

Житомирського державного університету імені Івана Франка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Дана стаття присвячена проблемі професійно-методичної підготовки майбутнього вчителя іноземної мови в мовному ВНЗ. Автори розглядають методи теоретичної професійно-методичної підготовки студентів, ефективність яких доведена експериментально.

Ключові слова: професійно-методична підготовка, майбутній вчитель іноземної мови, шкільний вчитель нового покоління, самостійна робота, методична компетентність.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бігич О. Б. Теорія і практика формування методичної компетенції вчителя іноземної мови початкової школи / О. Б. Бігич // [навчальний посібник]. – К.: Ленвіт, 2006. – 200 с.

2. Вербицкий А. А. Формирование познавательной и профессиональной мотивации студентов / А. А. Вербицкий. – М.: 1986. – 82 с.

3. Волощук А. М. Розвиток методичної компетентності майбутніх учителів гуманітарного профілю: професійно-методичні кейси / А. М. Волощук // [навчально-методичний посібник]. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франко, 2011 – 94 с.

4. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. – Київ: Ленвіт, 2003. – 273 с.

5. Майер Н. В. Формування методичної компетентності у майбутніх викладачів французської мови: теорія і практика: [моногр.] / Н. В. Майер. – К.: Вид. центр КНДУ, 2015. – 427 с.

6. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / за заг. ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2013. – 590 с.

7. Пассов Е. И. Сорок лет спустя или сто одна методическая идея / Е. И. Пассов. – М.: Глосса-Пресс. – 2006. – 240 с.

8. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: продвинутый курс: пособие для студентов пед. вузов и учителей. – М.: Аст: Астрель, 2008. – 272 с.

9. Шкільний учитель нового покоління. Допроектне базове дослідження (березень 2013 – березень 2014). – К.: Ленвіт, 2014. – 60 с.

ҐЕНЕЗА КОНЦЕПТУАЛЬНИХ ПІДХОДІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ У ВИЩІЙ ШКОЛІ УКРАЇНИ

КОРЖ-УСЕНКО Лариса Вікторівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, докторант

кафедри педагогіки Сумського державного педагогічного

університету імені А. С. Макаренка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У розвідці представлено широкий спектр концептуальних підходів до організації навчального процесу у вищій школі України дорадянського періоду відповідно до розуміння її мети і місії, змістових характеристик, взаємовідносин суб’єктів; окреслено особливості розроблення та впровадження різних моделей вищих навчальних закладів, що тривалий час були зорієнтовані на європейські й американські стандарти. Особлива увага приділена розкриттю динаміки розвитку ідеї народного університету і вільної української вищої школи, що позиціонувалася як «європейська за формою й українська за духом», реалізація якої здійснювалася в період національного державотворення.

Ключові слова: концепція; ідея; підхід; модель; місія; реформа; навчальний процес; народний університет; вільна українська вища школа.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Андреев А. Ю. Российские университеты XVIII – первой половины XIX века в контексте университетской истории Европы / А. Ю. Андреев. – М.: Знак, 2009. – 640 с.

2. Білан Л. Л. Система підготовки фахівціваграрників в Україні (ХІХ – початок ХХ ст.) / Л. Л. Білан, С. О. Білан. – К.: Аграрна освіта, 2011. – 168 с.

3. Бовуа Д. Російська влада і польська шляхта в Україні. 1793–1830 рр. / Д. Бовуа; переклад з фр. З. Борисюк. – Львів: Кальварія, 2007. – 296 с.

4. Грушевський М. Апостолові праці / М. Грушевський // Грушевський М. Спогади про Івана Франка / М. Грушевський. – Л.: Каменяр, 1911. – 814 с.

5. Грушевський М. С. Справа українських катедр і наші наукові потреби / М. С. Грушевський // Грушевський М. С. Твори: у 50 т. Т. 1: Суспільно-політичні твори 1894–1907 / М. С. Грушевський; [П. Сохань (гол. ред.), І. Горич (відп. секр.), О. Тодійчук]. – Львів: Світ, 2002. – С. 458–484

6. Державний архів Львівської області. – Ф. 26. – Оп. 7. – Спр. 532.

7. Державний архів Харківської області. – Ф. 45. – Оп. 3. – Спр. 3135.

8. Корж-Усенко Л. В. Історіографічний вимір становлення вищої освіти в Україні / Л. В. Корж-Усенко // Історико-педагогічний альманах / гол. ред. О. Сухомлинська. – 2014. – Вип. 2. – С. 59–63.

9. Корж-Усенко Л. В. Розвиток освіти в Україні козацького періоду: контекст діалогу культур / Л. В. Корж-Усенко, Д. В. Мартиненко // III Internationale virtyelle Konferenz der Ukrainistik. Dialog der Sprachen – Dialog der Kulturen. Die Ukraine aus globaler Sicht, (München, 1-4 November, 2012). – München; Berlin; Washington, D. C.: Verland Otto Sagner, 2013. – P. 800–816.

10. Кузьміна С. Л. Педагогічна спадщина київської академічної філософії ХІХ – початку ХХ ст.: капітал мертвий чи живий? / С. Л. Кузьміна // Ученые записки Таврического национального университета имени В. И. Вернадского. Серия: Проблемы педагогики средней и высшей школы. – 2013. – Т. 26 (65), № 1. – С. 29–43.

11. Левицька Н. М. Вища гуманітарна освіта: монографія / Н. П. Левицька. – К., 2012.

12. Львівська національна наукова бібліотека імені В. Стефаника. – Відділ рідкісної книги. – Інв. № 69438.

13. Нечуй-Левицький І. С. Причепа / І. С. Нечуй-Левицький. – Львів, 1889.

14. Сумцов Н. Ф. Вопрос о состоянии руководств студентам Харьковского университета / Н. Ф. Сумцов // Харьковские губернские ведомости. – 1897. – 13 мая.

15. Университетская идея в Российской империи XVIII – начала XX веков: антология: учебное пособие для вузов / сост.: А. Ю. Андреев, С. И. Посохов. – М.: РОССПЭН, 2011. – 527 с.

ФЕНОМЕН ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ІНЖЕНЕРА АГРАРНОГО ВИРОБНИЦТВА

КОШУК Олександр Богданович –

кандидат педагогічних наук, докторант

Національного університету біоресурсів і природокористування України

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті висвітлюється суть компетентнісного підходу у вищій освіті, аналізуються розбіжності у дефініціях понять «компетенція», «компетентність», конкретизується атрибутивно-реляційне (через найближчий рід і видову ознаку) визначення поняття «професійна компетентність інженера аграрного виробництва».

Ключові слова: інженер аграрного виробництва, інженерна діяльність, компетентнісний підхід, аграрний вищий навчальний заклад, компоненти, феномен, модернізація.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Брюханова Н. О. Основи педагогічного проектування в інженерно-педагогічній освіті: монографія / Н. О. Брюханова. – Харків: НТМТ, 2010. – 438 с.

2. Зимняя И. А. Компетенция и компетентность в контексте компетентностного подхода в образовании / И. А. Зимняя // Иностранные языки в школе. – 2012. – № 6. – С. 2–10.

3. Луговий В. І. Це кваліфікаційна конституція нації / В. І. Луговий // Освіта. Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик. – 2012. – № 1–2 (5488-5489). – С. 12–13.

4. Національна рамка кваліфікацій. Додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011%D0%BF

5. Овчарук О. В. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти / О. В. Овчарук // Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. – К.: «К.І.С.», 2004. – С. 13–37.

6. Радкевич В. О. Компетентнісний підхід до забезпечення якості професійної освіти і навчання / В. О. Радкевич // Науково-методичне забезпечення професійної освіти і навчання: матеріали звітної науково-практичної конференції (м. Київ, 29 березня 2012 р.). – Т. 1 / Інститут професійно-технічної освіти НАПН України / за заг. ред. В. О. Радкевич. – К.: ІПТО НАПН України, 2012. – С. 5–12.

7. Рибалка В. В. Склад і структура особистості / В. В. Рибалка // Психологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів / Ю. Л. Трофімов, В. В. Рибалка, П. А. Гончарук / за ред. Ю. Л. Трофімова. – К.: Либідь, 2005. – С. 100–122.

8. Семенова А. В. Парадигмальне моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів: монографія / А. В. Семенова. – Одеса: Юридична література, 2009. – 504 с.

9. Словник української мови: у 11 т. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда.– Т. 4 . – К.: Наукова думка, 1973. – 840 с.

10. Ягупов В. В. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти / В. В. Ягупов, В. І. Свистун // Наук. записки НаУКМА. Серія: Пед., психол. науки та соціал. робота: зб. наук. пр. – К., 2007. – Т. 71. – С. 5–6.

ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВІ ЯКОСТІ ЯК СКЛАДОВА ГОТОВНОСТІ ОФІЦЕРА СЛУЖБИ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ ДО ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

НЕНЬКО Юлія Петрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент,

завідувач кафедри іноземних мов

Черкаського інституту пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля НУЦЗУ

e-mail: [email protected]

Анотація

    Мета статті дослідити поняття «професійно важливі якості» й обґрунтувати сукупність ПВЯ фахівців служби цивільного захисту. Виділено та перераховано загальні та специфічні якості фахівця. Виявлено, що офіцери с.ц.з. повинні бути підготовлені до виконання наступних видів професійної діяльності: інтелектуальної, технологічної; дослідницької; експлуатаційної і обслуговування; технагляду; організаційно-управлінської, комунікативної. Сформульовано базові комунікативні вміння фахівців ДСНС України.

Ключові слова: професійно важливі якості; офіцер; служба цивільного захисту; професійно орієнтована комунікативна підготовка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Ананьев Б. Г. Избранные психологические труды. В 2-х т. / Под ред. А. А. Бодалева. – М., 1980. – 305 с.

2. Балашов В. А. Формирование профессиональных качеств у слушателейпограничников в процессе профессионального обучения: дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук: спец. 20.02.02 / В. А. Балашов. – Хмельницкий, 1996. – 263 с.

3. Гуманітарні проблеми становлення сучасного фахівця: матеріали VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 22–23 березня 2007 р.: В 2 т. – Том 1. / За заг. ред. А. Гудманяна, О. Петренка. – К.: НАУ, 2007. – 392 с.

4. Державні стандарти професійної освіти: теорія і методика: монографія / За ред. Н. Г. Ничкало. – Хмельницький: ТУП, 2002. – 334 с.

5. Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи: Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції / За ред. кол. С. У. Гончаренко, Н. А. Побірченко, Н. Г. Ничкало та ін. – Хмельницький, 2009. – 498 с.

6. Смирнов С. Д. Педагогика и психология высшего образования: от деятельности к личности. – М.: Аспект Пресс, 1995. – 318 с.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись