Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ПРОБЛЕМИ СТУДЕНТСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ У ВИЩІЙ ШКОЛІ (РЕЦЕПЦІЯ ВІТЧИЗНЯНОГО І ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ)

КУЗЬМІНСЬКИЙ Анатолій Іванович –

доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент

Національної академії педагогічних наук України,

професор кафедри педагогіки вищої школи і освітнього менеджменту

Черкаського національного університету

імені Богдана Хмельницького

e-mail:[email protected]

Анотація

    Стаття присвячена проблемам студентського самоуправління в українських і європейських університетах. Розглядаються форми, структура, функції і особливості студентських самоврядних організацій у вищій школі України, а також Франції і Великобританії. Наголошується на необхідності формування в українських студентів почуття самостійності, самовідповідальності у прийнятті і реалізації конкретних рішень. Показано європейський досвід самоврядування в університетах, зокрема форми представлення та самоорганізації студентів Франції: центральні ради університетів (адміністративна, рада з питань навчання та університетського життя, наукова рада, рада стратегічної орієнтації, рада лабораторії, асоціації, синдикати та ін.). Розкрито функціонування основного інструмента Міністерства національної освіти Франції у розв’язанні проблем студентів – Національної ради вищої освіти та науки і Центру університетських і навчальних справ. Описано технологію виборів до самоврядних студентських органів. Подано загальну характеристику системи студентського самоврядування у Великобританії: діяльність студентських організацій у вищих навчальних закладах, характеристику, основні цілі й форми їх досягнення. Більш детально розглянуто стан студентського самоуправління у Великобританії на прикладі діяльності Студентської спілки Кембріджського університету.

Ключові слова: студентське самоуправління, форми, структура, функції органів студентського самоврядування в університетах Франції й Великобританії.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Європейська практика студентського самоврядування в університетах України. – Методичні матеріали / Під. ред. проф. Буяльської Т. Б. – Вінниця, 2005. – 75 с.

2. Кузьмінський А. І. Вступ до університетських студій: Навчальний посібник для студентів університетів. – Черкаси: Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2004. – 174 с.

3. Кузьмінський А. І. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. / А. І. Кузьмінський.– К.: Знання, 2011. – 486 с.

4. Макаренко А. С. Педагогические сочинения в 8-ми Т. – М.: Педагогика, 1983. В. 8-ми Т. – Т. 7. – С. 211–217.

ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ В УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ

БІДА Олена Анатоліївна –

доктор педагогічних наук, професор

кафедри початкової освіти Черкаського національного університету

імені Богдана Хмельницького e-mail: [email protected].

Анотація

    У статті зупинилися на деяких визначеннях поняття толерантності. Висвітлено погляди вітчизняних учених на проблему толерантності та її роль у сприянні підвищенню якості підготовки вчителів, викладачів ВНЗ. На основі теоретичного та практичного аналізу проблеми формування у студентів толерантності прийнято рішення про необхідність впровадження в процес гуманітарної підготовки педагогічних умов, які розглядаються як цілісний та взаємопов’язаний комплекс спеціально впроваджених конкретних психолого-педагогічних заходів.

Ключові слова: толерантність, навчально-виховний процес, майбутній вчитель, професійна якість.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Національна доктрина розвитку освіти. / Затверджено Указом Президента України від 17.04.2002р. №347/2002 // Освіта України. - №33 за 23 квітня 2002р. – С. 4-6

2. Державна програм «Вчитель»: Затверджено постановою Кабінету Міністрів України 28 березня 2002р. №379 // Освіта України. – 2002. – 2 квітня.

3. Амонашвили Ш. А. В школу – с шести лет / Ш.А. Амонашвили. – M., 1986. – 176 с.

4. Бирко Н. М. Аналіз стану сформованості толерантності у студентів вищих педагогічних навчальних закладів / Н. М. Бирко // Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки: Педагогічні науки. – Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2010. – №14. – С. 80–84.

5. Бирко Н. М. Підготовка майбутніх учителів до формування толерантності учнів початкової школи: дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 / Надія Михайлівна Бирко; Житомир. держ. ун-т ім. Івана Франка. – Житомир, 2014. – 261 с.

6. Волошина О. Проблема формування толерантності в сучасних педагогічних дослідженнях / Оксана Волошина // Рідна школа. – 2007. – №3. – С. 18–23.

7. Гончаренко Л. А. Толерантність – умова гуманізації освіти / Л.А. Гончаренко // Таврійський вісник освіти. – 2004. – №1. – С. 109–113.

8. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С.У. Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.

9. Гурова Т. Ю. Виховання толерантності молодших школярів в умовах полікультурного освітнього простору: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07 / Тетяна Юріївна Гурова. – Луганськ, 2011. – 211 с.

10. Загальна декларація прав людини. Прийнята і проголошена резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року / [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/995_015

11. Декларация принципов толерантности. Утверждена резолюцией 5.61 генеральной конференции ЮНЕСКО от 16 ноября 1995 года / [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.studmed.ru/docs/document1452/content

12. Енциклопедія освіти / Академія педагогічних наук України: [гол. ред. В.Г. Кремень]. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

13. Етимологічний словник української мови : у 7 т. / ред. кол. О.М. Мельничук (гол. ред.) та ін. Т. 3 Т. 5. уклад. Л.В. Болдирєв, В.Т. Коломієць, Т.Б. Лукінова. – К.: Словники України, 2006. – 704 с.

14. Кострубань Р. В. Теоретичні та практичні основи формування толерантності у майбутніх учителів під час навчання в педагогічних коледжах: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Руслан Валерійович Кострубань; Хмельницький національний університет. – Хмельницький, 2016. – 326 с.

15. Матієнко О. Принципи формування толерантності як професійної якості особистості вчителя / О. Матієнко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка / редкол.: М. Вашуленко, А. Вихрущ, Л. Вознюк, В. Кравець та ін. – Тернопіль: ТНПУ, 2005. – №3 – С. 25–29.

16. Психология. Словарь / Под ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. – М., 1990. – 494 с.

17. Рапацевич Е. С. Педагогика: Большая современная энциклопедия / Е. С. Рапацевич. – Минск: ИООО «Современное слово», 2005. – 719 с.

18. Рассказова О. В. Саморазвитие личности студента в процессе обучения в вузе / О. В. Рассказова: [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://pn.pglu.ru/index.php?module=subjects&func=vi ewpage&pageid=1970

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ПОБУДОВИ КРИТЕРІАЛЬНОЇ БАЗИ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ РІВНЯ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН

БИРКА Маріан Філаретович –

доктор педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,

психології та теорії управління освітою

Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті уточнено сутність понять «критерій», «показник» та «рівень», які покладено в основу критеріальної бази дослідження. Виділено й обґрунтовано сукупність критеріїв та показників професійного розвитку вчителя природничо-математичних дисциплін за його складовими. Виокремлено та охарактеризовано чотири рівні сформованості професійного розвитку вчителя природничо-математичних дисциплін: початковий, середній, високий та досконалий.

Ключові слова: критеріальна база, критерії, показники та рівні, оцінювання, професійний розвиток, вчителі природничо-математичних дисциплін.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. – 1728 с.

2. Глузман Н. А Система формування методико-математичної компетентності майбутніх учителів початкових класів: дис. … д-ра пед. наук:
13. 00. 04 / Неля Анатоліївна Глузман; Респ. вищ. навч. закл. «Крим. гуманіст. Ун-т» (м. Ялта). – Ялта, 2011. – 560 с.

3. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.

4. Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям / С. У. Гончаренко. – К., 1995. – 47 с.

5. Гречаник О. Є. Критерії та показники акмеологічної компетентності вчителя / О. Є. Гречаник // Управління школою: Yауковометодичний журнал. – 2012. – № 28/30. – С. 50–54.

6. Іванова С. В. Критерії та показники розвитку професійної компетентності вчителів біології в закладах післядипломної педагогічної освіти / С. В. Іванова // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка: наукове періодичне видання. – Серія: Педагогічні науки. – 2010. – Вип. 52. – С. 152–157.

7. Князева Т. Н. Критериальноориентированная психодиагностика в образовательном процессе: барьеры и возможности / Т. Н. Князева // Интеграция образования. – 2015. – Т. 19, № 1. – С. 44–52.

8. Коджаспирова Г. М. Словарь по педагогике / Г. М. Коджаспирова, А. Ю. Коджаспиров. – М.: ИКЦ «МарТ», 2005. – 448 с.

9. Линник Ю. Структура та способи оцінки рівня розвитку професійної компетентності вчителів природничих спеціальностей / Ю. Линник // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди». – 2013. – Вип. 28, – Т. 2. – С. 170–177.

10. Мазін В. М. Критерії та показники сформованості культури професійної самореалізації педагога / В. М. Мазін // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки. – 2007. – Вип.41. – С. 217–225.

11. Основи педагогічного оцінювання. Частина I. Теорія: Навчально-методичні та інформаційно-довідкові матеріали для педагогічних працівників / За заг. ред. Ірини Булах – К.: Майстер-клас, 2005. – 96 с.

12. Педагогічна майстерність: Підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос [та ін.]; за ред. І. А. Зязюна. – 3-тє вид., допов. і переробл. – К.: СПД Богданова А. М., 2008. – 376 с.

13. Плахотнюк Н. П. Критерії та показники рівня готовності майбутніх учителів до інноваційної діяльності / Н. П. Плахотнюк. Збірник наукових праць Слов’янського державного педагогічного університету. – Ч. II. (5)., 2010. – С. 181–191.

14. Путляева Л. В. Современные психологопедагогические проблемы профессионального обучения / Л. В. Путляева. – М.: ЦОЛНУВ, 1990. – 170 с.

15. Терещук Г. В. Основи педагогічних досліджень / Г. В. Терещук, В. К. Сидоренко. – Ольштин: WSIiE NWP, 2010. – 328 с.

16. Федух І. С. Визначення змісту поняття «ціннісна орієнтація» у сучасній психологопедагогічній науці [Електронний ресурс] / І. С. Федух. // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. – 2011. – Вип. 3. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/jpdf/Vnadps_2011_3_25.pdf.

17. Чебикіна Т. М. Психологічна діагностика професійної компетентності педагога [методичні рекомендації для працівників освіти] / Т. М. Чебикіна, Ю. П. Жогно. – Одеса, 2010. – 60 с.

18. Шевченко О. А. Критерії професійного розвитку вчителя-початківця: проблемний аналіз [Електронний ресурс] / О. А. Шевченко // Електронний збірник наукових праць. КЗ «ЗОІППО» ЗОР. – 2014. – № 3 (17). – Режим доступу:http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vy p17/ Shevchenko_t.pdf.

19. Ярулов А. А. Критериальноориентированная диагностика в образовательном процессе: метод. пособие / А. А. Ярулов. – Красноярск: РИО КГПУ, 2002. – 152 с.

ЗМІСТОВА КОМПОНЕНТА ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ ВЧИТЕЛІВ ПРАЦІ В ПЕДАГОГІЧНИХ УЧИЛИЩАХ (ІІ ПОЛОВИНА ХХ СТ.)

КУЗЬМЕНКО Юлія Василівна –

доктор педагогічних наук, доцент

кафедри теорії і методики викладання

природничо-математичних та технологічних дисциплін

Комунального вищого навчального закладу

«Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті охарактеризовано зміст професійного навчання фахівців із трудової підготовки в педагогічних училищах в період з 1950 по 1990 роки ХХ століття. Доведено, що процес пошуку оптимального змісту і підходів щодо формування освітньої складової фахівців із трудової підготовки протягом досліджуваного періоду відбувався цілеспрямовано і був обумовлений вимогами тогочасної освітньої політики держави.

Ключові слова: вчитель трудового навчання, спеціальність, педагогічні училища, навчальний план, зміст освіти.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Архів Київського національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, cпр. 381: Київський державний педагогічний інститут імені О. М. Горького. Навчальні плани на 1989 рік. – 6 арк.

2. Кузьменко Ю. В. Формування освітньої складової фахівців із трудової підготовки в Україні: історико-педагогічний аспект: монографія / Ю.В.Кузьменко. – Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2015. – 443 с.

3. Центральний державний архів вищих органів влади та управління України, м. Київ, Ф. 166. Міністерство народної освіти України, 1917 – 1988 рр., оп. 15, спр. 1856. Директивні вказівки управління підвідомчим установам з питань методичної роботи в педагогічних вузах, 1 червня 1956 року – 30 грудня 1956 року. – 263 арк.

4. Чепіль М. М. Підготовка вчителя трудового навчання: історія, реалії та перспективи: монографія / М. М. Чепіль, А. В. Федорович; за ред. М. М. Чепіль. – Дрогобич: Ред.-вид. відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2008. – 240 с.

5. Шиманович І. О. Політехнічна підготовка майбутніх учителів трудового навчання в Україні (друга половина ХХ ст.): монографія / за ред. Ю. В. Кузьменко. – Херсон: Херсонська академія неперервної освіти, 2012. – 231 с.

НОВІ МОЖЛИВОСТІ, ПРОБЛЕМИ І ПЕРСПЕКТИВИ ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ: (МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ)

КУШНІР Василь Андрійович –

доктор педагогічних наук, професор,

завідувач кафедри математики

Центральноукраїнського державного педагогічного

університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті схарактеризовано нові можливості, проблеми і перспективи дистанційних технологій навчання у професійній підготовці майбутніх спеціалістів, обґрунтовано педагогічній методичні проблеми використання можливостей дистанційних технологій навчання.Набуває нових особливостей реалізація основних дидактичних принципів, з-поміж яких: принцип доступності, наочності, міцного засвоєння знань, наступності, фундаментальності, співробітництва викладачів і студентів у нових інформаційних умовах,науковості, доповнення традиційного й інноваційного навчання, створення і розвиткуєдиного навчально-інформаційного середовища. Доведено, що створення навчально інформаційного середовища на сучасному етапі вимагає значних інтегративних зусиль фахівців з різних предметів, і перш за все інформатики, методики навчання фахових дисциплін, а також педагогів, психологів, управлінців навчальним закладом.

Ключові слова: дистанційні технології навчання, доступність, наочність, співробітництво викладачів і студентів, навчально-інформаційне середовище.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Анисимов А. Н. Робота в системі дистанційного навчання Moodle [Електронний ресурс]. Навчальний посібник.– Харків: ЧНАГЧ, 2009.– 214 с.

2. Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти. – К.: «Атака». – 2009. – 684 с.

3. Гончаренко С. У. Фундаменталізація освіти як дидактичний принцип // Шлях освіти. – 2008. – С. 2–6.

4. Дьяконов Г. В. Основы диалогического подхода в психологической науке и практике. Монография / Г. В.Дьяконов . – Кировоград; РИО КГПУ им. В. Винниченко, 2007. – 847 с.

5. Кушнір В. А. Концепція моделювання інформаційно-освітнього середовища з використанням інформаційно-комунікаційних технологій // Наукові записки. – Випуск 132. Серія; Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2014. – С. 6–11.

6. Кушнір В. А. Гіпертекстова організація навчальної інформації з використанням інформаційно-комунікаційних технологій // Наукові записки. – Випуск 5 частина 3. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 3. – Кіровоград; РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – С. 28–33.

7. Самійленко О. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у педагогічній діяльності [навч. посіб.] / О.М.Самойленко. – Миколаїв: МНУ, 2009. – 297 с.

8. Семеріков С. О., Стрюк М. І., Моісесєнко М. В. Мобільне навчання: історико-технологічний вимір // Теорія і практика організації самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів / за ред. проф. О. А. Коновала. – Кривий Ріг: Книжкове видавництво Кориєвського, 2012. – С. 188–232.

9. Система електронного навчання ВНЗ на базі Moodle: Методичний посібник / Ю. В.Триус, І. В. Герасименко, В. М. Франчук // За ред. Ю. В. Триуса. – Черкаси, ЧНУ. – 220 с.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись