• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ПРИНЦИП ЗМАГАЛЬНОСТІ СТОРІН В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ

УДК 342.951

Скрипченко В.О.,

суддя Одеського апеляційного адміністративного суду

Анотація

Стаття присвячена дослідженню принципу змагальності сторін в адміністративному судочинстві. У статті встановлено, що змагальність сторін, диспозитивність та офіційне зясування всіх обставин у справі віднесено до основних засад адміністративного судочинства. Проаналізовано, різні доктринальні підходи вітчизняної юридичної науки щодо класифікацій принципів, закріплених в Кодексі адміністративного судочинства України в одній статті – змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з’ясування всіх обставин у справі. Зафіксовано, що у наукових класифікаціях, розроблених у науці адміністративного права, їх віднесено як до однієї, так і до різних груп принципів.

З’ясовано, що змагальність сторін та диспозитивність є загальними або міжгалузевими принципами судочинства, офіційне з’ясування всіх обставин у справі – галузевим, спеціальним принциом, характерним суто для адміністративного судочинства. Автором підкреслюється, що змагальність це можливість сторін розпоряджатися своїми процесуальними правами, не зловживаючи ними, активно впливати на результат вирішення справи, доводити перед судом свою позицію у справі під час розгляду справи в судовому засіданні, безпосередньо у процесі з’ясування обставин справи і дослідження доказів, у судових дебатах, у тому числі, при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження. Змагальність сторін пов’язана з диспозитивністю. Зауважується, що комплексна реалізація в адміністративному судочинстві принципів змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з’ясування всіх обставин у справі є обов’язковою умовою всебічного розгляду справи, дотримання якої сприяє у виконання завдання адміністративного судочинства.

Ключові слова: адміністративне судочинство, принципи, прицнип змагальності, сторони, адміністративні суди.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Кодекс адміністративного судочинства України : Кодекс України; Кодекс, Закон від 06 липня 2005 р. № 2747-ІV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15
  2. Писаренко Н. Б. Концептуальні основи адміністративного судочинства в Україні : автореф. дис. … докт. юрид. наук : 12.00.07. Харків, 2019. 33 с.
  3. Баранчик П. О. Принципи адміністративного права : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Запоріжжя, 2012. 19 с.
  4. Джафарова М. В. Адміністративне процесуальне право України: питання теорії : автореф. дис. … докт. юрид. наук : 12.00.07. Харків, 2018. 45 с.
  5. Конституція України : Верховна Рада України; Конституція, Закон від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр
  6. Про судоустрій і статус суддів : Закон України від 02 червня 2016 р. № 1402-VІІІ (в редакції від 01 січня 2020 р № 193-ІХ). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19
  7. Посібник зі статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Право на справедливий суд (кримінальний процесуальний аспект). І частина (пункти 1-299). (Оновлене видання станом на 31.04.2019 р.) / пер. з англ. О. Дроздов, О. Дроздова. URL: https://unba.org.ua/assets/uploads/96a0f2399c11b6f75587_file.pdf
  8. Капля О. М. Принципи адміністративного судочинства України: теорія та практика реалізації : автореф. дис. … докт. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2018. 38 с.
  9. Захист права на справедливий суд відповідно до Європейської Конвенції з прав людини : Посібник для юристів. Рада Європи. Вид. 2-ге. / Укл. Д. Віткаускас, Г. Диков. Київ : Pronto Print, 2018. 190 с. URL: https://www.echr.com.ua/wp-content/uploads/2018/06/spravedlyviy-sud-ECHR_UKR.pdf
  10. Правова позиція Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 814/218/14 (щодо недопустимості зловживання процесуальними правами) : Постанова від 13 березня 2019 р. № 814/218/14, № К/9901/25199/18; Верховний Суд. Касаційний адміністративний суд. URL: https://verdictum.ligazakon.net/document/80481133
  11. Монаєнко А. Зловживання процесуальними правами в адміністративному судочинстві. Юридична газета. № 28-29 (682-683). 09 липня. URL: http://yur-gazeta.com/publications/practice/sudova-praktika/zlovzhivannya-procesualnimi-pravami-v-administrativnomu-sudochinstvi.html
  12. Кухар М. Змагальність як принцип адміністративного судочинства України : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Херсон, 2014. 22 с.

ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОЗОРОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ АРМА

УДК 342.951

Давидюк А.М.,

адвокат

Анотація

У статті проаналізовано стан та перспективи удосконалення правового забезпечення прозорості АРМА, виходячи з таких системоутворюючих елементів та процедур даного процесу: публічна кадрова політика; статус та процедури обрання Голови АРМА, персональна відповідальність Голови за прозорість АРМА; підзвітність, публічний аудит АРМА; Громадська рада; Єдиний державний реєстр активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні та його роль у забезпеченні прозорості.

Запропоновано авторське бачення напрямку удосконалення правового забезпечення прозорості АРМА шляхом розробки рекомендаційних положень до Проекту наказу про затвердження Положення про Єдиний державний реєстр активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні (в частині забезпечення прозорості політики обліку арештованих активів).

Запропоновано авторське бачення прозорості АРМА як феномену, засади, що супроводжує інституційну та функціональну діяльність Голови АРМА, його посадових осіб, спрямованої на забезпечення публічності та загальнодоступності до відомостей про процеси публічного адміністрування кримінальними активами через обізнаність громадськості та можливість бути залученою до прийняття управлінських рішень.

Єдиний державний реєстр активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні – це публічний загальнодержавний електронний реєстр відомостей про активи, які арештовані в кримінальних провадженнях.

Ключові слова: АРМА, прозорість, публічність, правове забезпечення прозорості АРМА, активи, реєстр активів.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Звіт про діяльність Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів за 2018 рік. URL: https://arma.gov.ua/zvit-pro-robuty
  2. Співак Д. П.Інститут транспарентності у діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Політологічні записки. 2011. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Polzap_2011_4_48
  3. Христинченко Н.П. Принципи відкритості у діяльності органів виконавчої влади: проблеми реалізації. Наше право. 2013. №7. С.47-52. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Nashp_2013_7_10.pdf
  4. Конвенція Організації Об'єднаних Націй проти корупції (укр/рос) : Конвенція; ООН від 31.10.2003 // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/995_c16
  5. Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів : Закон України від 10.11.2015 № 772-VIII // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/772-19
  6. Реєстр активів, на які накладено арешт в кримінальному провадженні : відомості із офіційного веб-сайту АРМА. URL: https://arma.gov.ua/register-of-seized.
  7. Тендерна документація щодо процедури закупівлі: відкриті торги, предмет закупівлі: послуги щодо системи баз даних ДК 021:2015 48610000-7 (ліцензійне програмне забезпечення (система керування базами даних) для створення Єдиного державного реєстру активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні). URL: https://prozorro.gov.ua
  8. Про затвердження Положення про автоматизовану систему виконавчого провадження : Наказ Міністерства юстиції України; Положення, Перелік від 05.08.2016 № 2432/5 // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/z1126-16
  9. Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень : Рішення; Вища рада правосуддя від 19.04.2018 № 1200/0/15-18 // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/v1200910-18

АДВОКАТ ЯК СУБ’ЄКТ НАДАННЯ БЕЗОПЛАТНОЇ ВТОРИННОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ УКРАЇНИ: ПИТАННЯ ЮРИДИЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ

УДК 342.7(477)

Валко П.,

науковий співробітник

Науково-дослідного інституту публічного права

[email protected]

Анотація

В статті досліджено наукові позиції вчених щодо розуміння правової природи юридичної відповідальності адвоката як суб’єкта надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві та здійснено аналіз видів юридичної відповідальності останніх.

Констатовано, що адвокат як суб’єкт надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві може бути притягнутий до традиційних видів юридичної відповідальності (а) дисциплінарна відповідальність; б) цивільно-правова відповідальність; в) адміністративна відповідальність; г) кримінальна відповідальність) при цьому маючи певні процедурні аспекти його здійснення.

Визначено, що юридична відповідальність адвоката як суб’єкта надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві становить собою врегульовану нормами діючого законодавства правовідносини, які виникають між суб’єктом, уповноваженим застосовувати заходи державно впливу та адвокатом, у зв’язку з порушенням професійних обов’язків, щодо настання негативних наслідків для адвоката, що виражаються у відповідних стягненнях.

Доведено, що особливостями юридичної відповідальності адвоката як суб’єкта надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві є: 1) наявність спеціального суб’єкта юридичної відповідальності – адвокат; 2) об’єкт юридичної відповідальності становить професійні обов’язки адвоката щодо надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві; 3) наявність уповноваженого суб’єкта щодо здійснення відповідного провадження стосовно притягнення до відповідальності – кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури; 4) становить особливий процесуальний порядок, який виникає між суб’єктом, уповноваженим накладати притягати до відповідальності та адвокатом, внаслідок порушення останнім своїх професійних обов’язків, визначених нормами діючого законодавства України; 5) настання негативних наслідків для адвоката, що виражаються у стягненнях, які накладаються уповноваженими суб’єктами; 6) процедурний аспект притягнення до відповідальності адвоката врегульовано адміністративним процесуальним законодавством та Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».

Ключові слова: адвокат, юридична відповідальність, професійна відповідальність, адміністративне судочинство, безоплатна правова допомога, правнича допомога.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Про Стратегію реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки : Указ Президента України від 20.05.2015 № 276/2015. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/276/2015.
  2. Грек Т.Б. Правова природа юридичної відповідальності : поняття, принципи та види. Адвокат. № 10 (121). С. 41-45.
  3. Лисенко Ю.О. Юридична відповідальність представника в адміністративному процесі. Науковий вісник публічного та приватного права. 2017. Випуск 6. Том 2. С. 21-26.
  4. Заборовський В.В. Правовий статус адвоката в умовах становлення громадянського суспільства та правової держави в Україні : дис. ... доктора юрид. наук : 12.00.10. Київ, 2017. 577 с.
  5. Вільчик Т.Б. Дисциплінарна та цивільно-правова відповідальність адвокатів. Інформація і право. 2015. № 3 (15). С. 115-122.
  6. Волошина Л.О. Поняття та види юридичної відповідальності адвоката. Вісник кримінального судочинства. № 2. С. 129-135.
  7. Божков В.В. Поняття дисциплінарної відповідальності адвоката. Юридичний науковий електронний журнал. № 3. С. 167-170.
  8. Сущенко В. М. Професійна відповідальність юриста : деонтологічні та правові проблеми. Наукові записки. Юридичні науки. № 3. Т. 20. С. 4-6.
  9. Слободчиков Н.А. О позитивном содержании юридической ответственности. Юридическая ответственность : проблемы теории и практики : сб. науч. тр. Минск, 1996. С. 28-34.
  10. Про адвокатуру та адвокатську діяльність Закон України від 05.07.2012 № 5076-VI URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/5076-17.
  11. Правила адвокатської етики : затверджені звітно-виборним з’їздом адвокатів України 09 червня 2017 року. Київ, 2017. 34 с.
  12. Про затвердження Порядку і умов укладення контрактів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі, та договорів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі : постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2012 № 8. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/8-2012-%D0%BF#n10.
  13. Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 № 2747-IV URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/2747-15

ІСТОРИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КАДРОВИХ ПРОЦЕДУР СУДОВОЇ СИСТЕМИ У НЕЗАЛЕЖНІЙ УКРАЇНІ

УДК 342.9

Шевченко А.В.,

кандидат юридичних наук,

суддя Київського окружного адміністративного суду

Анотація 

У статі проаналізовано ретроспективу правового регулювання кадрової роботи в судовій системі України. Кадровий менеджмент – це самостійна функція в системі організації судової гілки влади, яка охоплює як поточні hr-завдання (добір, підготовку, становлення, розвиток, оцінку професійних компетентностей, звільнення), так і стратегічну мету (підвищення рівня правової захищеності шляхом підвищення якості підправлення правосуддя) у сфері управління людськими ресурсами. Характер сучасного правового забезпечення кадрової роботи в обумовлений наступними чинниками: судовою реформою та посиленням громадської участі у формуванні якісного суддівського корпусу; підвищенням вимог до дисциплінарної поведінки суддів; підвищенням антикорупційних стандартів в державі стосовно державних службовців та патронатної служби. Прослідковується модернізація кадрової діяльності в судових органах про що свідчить поява законодавчих норм щодо розширенням кадрових процедур на етапі відбору суддів та розширенням кола суб’єктів залучених до кадрових процесів.

Ключові слова: кадрова діяльність, суд, доброчесність, Вища рада правосуддя, Державна судова адміністрація, громадська участь.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Москвич Л.М. Cтановлення та розвиток судових систем. Вісник Вищої ради юстиції. 2010. № 3. С. 73-81.
  2. Про судоустрій і статус суддів: Закон України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 31. Ст. 545.
  3. Судова реформа в Україні: поточні результати та найближчі перспективи. Інформаційно-аналітичні матеріали до Фахової дискусії на тему «Судова реформа 2010 р.: чи наближає вона правосуддя в Україні до європейських норм і стандартів?» 4 квітня 2013 року. URL: http://razumkov.org.ua/upload/Sudova_reforma_2013.pdf
  4. Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя): Закон України від 02 червня 2016 року № 1401-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 28. Ст. 532.
  5. Cудова реформа. URL: https://minjust.gov.ua/cat_414
  6. Про Вищу раду правосуддя: Закон України від 21 грудня 2016 року № 1798-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1798-19

РОЗВИТОК ТА СТАНОВЛЕННЯ АНТИКОРУПЦІЙНИХ ОРГАНІВ В УКРАЇНІ

УДК 343.341

Часова Т.О.,

кандидат юридичних наук, старший викладач

кафедри кримінального права, процесу та криміналістики

Академії праці, соціальних відносин та туризму,
https://orcid.org/0000-0002-0293-6123,
[email protected]

Анотація

Стаття присвячена розвитку та становленню антикорупційних органів в Україні. Підкреслюється, що імпульс у реалізації антикорупційної стратегії держави насамперед обґрунтований участю України в міжнародних антикорупційних програмах, зокрема, приєднання до Групи держав Ради Європи проти корупції.  Зауважено, що антикорупційні органи створюють необхідні умови для викорінення такого негативного явища як корупція. Розглянуто та охарактеризовано деякі антикорупційні органи, які здійснюють свою діяльність на території України, серед яких: Національне антикорупційне бюро України, Спеціалізована антикорупційна прокуратура, Вищий антикорупційний суд, Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів. У статті досліджено хронологію створення вказаних органів по запобіганню та протидії корупції та їх значення в реалізації антикорупційної політики держави. Акцентується увага на тому, що антикорупційний механізм в Україні має недостатній напрацьований досвід у сфері протидії корупції. Створені антикорупційні органи проходять своєрідний процес формування кадрової політики, підготовки спеціалістів, які можуть ефективно здійснювати розслідування кримінальних проваджень, підтримання обвинувачення в суді та винесення справедливих рішень.

Автором зроблено висновок щодо розвитку антикорупційних органів в Україні та їх належного функціонування. У статті особлива увага приділена нормативно-правовому регулюванню діяльності вказаних інституцій.

Ключові слова: протидія корупції, запобігання корупції, антикорупційні органи, антикорупційна політика, кримінальне провадження, розслідування, судовий розгляд.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Кузьменко В. Визначення поняття та витоків корупції. Актуальні питання протидії корупції: стан, проблеми та перспективи на майбутнє: матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (17 жовт. 2014 р.). Дніпропетровськ: ДДУВС, 2014. С. 78.
  2. Мельник М.І. Корупція: сутність, поняття, заходи протидії: [монографія]. Київ: Атіка, 2001. С. 34.
  3. Новак А. Формування та реалізація національної антикорупційної політики на загальнодержавному та регіональному рівнях. Науковий вісник “Демократичне врядування”. 2017. Вип. 18/19.
  4. Про ратифікацію Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти корупції від 31 жовтня 2003 року : Закон України від 18.10.2006. Відомості Верховної Ради. 2006. № 50. Ст. 496.
  5. Про Національне антикорупційне бюро України: Закон України від 14.10.2014 № 1698- VII. Відомості Верховної ради (ВВР), 2014, № 47, ст. 2051 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2447-19
  6. Про прокуратуру: Закон України від 14.10.2014 № 1697-VII. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 2-3, ст. 12 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18
  7. Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів: Закон України від 10.11.2015 № 772-VIII, Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 1, ст. 2 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/772-19
  8. Про Вищий антикорупційний суд: Закон України від 07.06.2018  № 2447- VIII. Відомості Верховної ради (ВВР), 2018, № 24, ст. 212 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2447-19
  9. Ярошенко М. Боротьба з корупцією в Україні. Юрид. журн. 2011. № 10. С. 50.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись