• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ПОНЯТТЯ, ОЗНАКИ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПРОЦЕДУР У СФЕРІ ФАРМАЦІЇ

УДК [342.951:351.73](477)

Ховпун О.С.,

кандидат юридичних наук, доцент,

завідувач кафедри кримінального права,

процесу та криміналістики

Академії праці, соціальних відносин і туризму

orcid.org/0000-0002-5753-966X

[email protected]

Анотація

Автор статті на основі проаналізованих наукових праць та нормативно-правових актів сформулював власне визначення поняття "адміністративна процедура у галузі фармації" та визначив її особливості.

Було заявлено, що фармація є важливою і досить широкою сферою соціально-економічного життя, охоплює різні суспільні відносини, і тому в галузі фармації проводяться різні види адміністративних процедур, які пропонують класифікувати за багатьма критеріями.

Розглянуті та проаналізовані такі фармакологічні процедури: реєстрація (реєстрація лікарського засобу), дозволи (дозвіл на ввезення (експорт) наркотичних речовин), ліцензування (ліцензування роздрібної та оптової торгівлі лікарськими засобами), контроль та нагляд (якість контроль за лікарськими засобами, фармаконагляду), експертизи (підготовка ліцензованих інтегрованих іспитів «Крок» студентами спеціальності «Фармація, промислова фармація» та інтерни), експерт (проведення експертизи лікарських засобів), акредитація (добровільна акредитація аптечних закладів ), про розгляд звернень громадян (розгляд звернень громадян до Державної медичної служби та суб'єктів фармацевтичної діяльності), притягнення до адміністративної відповідальності у сфері фармації (за продаж лікарських засобів без рецепта у випадках заборонено законом тощо).

Адміністративні процедури у фармації за характером ініціації поділяються на заяви, ініційовані заявою фармацевтичної організації або на прохання фізичної особи, а також процедури втручання, ініційовані адміністративним органом.

Ключові слова: фармація, адміністративні процедури, класифікація адміністративних процедур, ознаки адміністративних процедур у фармації, види адміністративних процедур у фармації.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Луцик А.М. Види адміністративних процедур у сфері оподаткування в Україні. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: «Юридичні науки». 2014. Вип. 5-2. Т. 3. С. 142–145.
  2. Теремецький В. І. Податкові  правовідносини в Україні: монографія. Харків: Диса плюс, 2012. 648 с.
  3. Теремецький В. І. Адміністративні процедури у сфері податкових правовідносин. Проблеми правознавства та правоохоронної діяльності. 2012. № 2. С. 100–104.
  4. Волков О. Є. Адміністративно-правове забезпечення використання й охорони лісового фонду в Україні: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Тернопіль, 2020. 24 с.
  5. Книш С. В. Специфіка адміністративних процедур у сфері охорони здоров’я (на прикладі реєстраційних і дозвільних процедур). Південноукраїнський правничий часопис. 2018. № 4. Ч. 2. C. 48–51.
  6. Логвиненко Б. О. Публічне адміністрування сферою охорони здоров’я в Україні: теорія і практика: автореф. дис. ... д-ра юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2018. 40 с.
  7. Клочко Т. Ю. Цивільно-правовий режим лікарських засобів як об’єктів права інтелектуальної власності: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.03. Харків, 2016. 19 с.
  8. Теремецький В.І. Адміністративні процедури у сфері податкових правовідносин. Проблеми правознавства та правоохоронної діяльності. 2012. № 2. С. 100–104.
  9. Про охорону прав на винаходи і корисні моделі: Закон України від 15.12.1993 № 3687-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3687-12.
  10. Про затвердження Правил складання і подання заявки на винахід та заявки на корисну модель: наказ Міністерства освіти і науки України від 22.01.2001 № 22. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0173-01.
  11. Про затвердження Положення про Державний реєстр патентів України на винаходи: наказ Міністерства освіти і науки України від 12.04.2001 № 291. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ru/z0379-01.
  12. Про затвердження Правил розгляду заявки на винахід та заявки на корисну модель: наказ Міністерства освіти і науки України від 15.03.2002 № 197. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0364-02.
  13. Про затвердження Інструкції про порядок продовження строку дії патенту на винахід, об’єктом якого є засіб, використання якого потребує дозволу компетентного органу: наказ Міністерства освіти і науки України від 13.05.2002 № 298. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0453-02.
  14. Український інститут інтелектуальної власності. URL: https://ukrpatent.org/uk/articles/about.
  15. Про лікарські засоби: Закон України від 04.04.1996 № 123/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/123/96-%D0%B2%D1%80.
  16. Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації) лікарських засобів і розмірів збору за їх державну реєстрацію (перереєстрацію): постанова Кабінету Міністрів України від 26.05.2005 № 376. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/376-2005-%D0%BF.
  17. Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності: Закон України від 05.04.2007 № 877-V. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/877-16.
  18. Деякі питання державного контролю якості лікарських засобів: постанова Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 № 260. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/260-2010-%D0%BF.
  19. Про затвердження Порядку здійснення фармаконагляду: наказ Міністерства охорони здоров’я України від 27.12.2006 № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0073-07.
  20. Про ліцензування видів господарської діяльності: Закон України від 02.03.2015 № 222-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/222-19.
  21. Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів): постанова Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 № 929. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/929-2016-%D0%BF.
  22. Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
  23. Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
  24. Про затвердження Порядку здійснення єдиного державного кваліфікаційного іспиту для здобувачів ступеня вищої освіти магістр за спеціальностями галузі знань “22 Охорона здоров’я”: постанова Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 334. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/334-2018-%D0%BF.
  25. Про затвердження Порядку, умов та строків розроблення і проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту та критеріїв оцінювання результатів: наказ МОЗ України від 19.02.2019 № 419. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0279-19.
  26. Про затвердження Положення про систему ліцензійних інтегрованих іспитів фахівців з вищою освітою напрямів «Медицина» і «Фармація»: наказ МОЗ України від 14.08.1998 № 251. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0563-98.
  27. Про заходи щодо виконання наказу МОЗ України від 14.08.1998 р. № 251 «Про затвердження Положення про систему ліцензійних інтегрованих іспитів фахівців з вищою освітою напрямів «Медицина» і «Фармація»: наказ МОЗ України від 15.01.1999 № 7. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0091-99.
  28. Основи законодавства України про охорону здоров’я: Закон України від 19.11.1992 № 2801-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2801-12.
  29. Про затвердження Порядку акредитації закладу охорони здоров’я: постанова Кабінету Міністрів України від 15.07.1997 № 765. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/765-97-%D0%BF.
  30. Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності: Закон України від 06.09.2005 № 2806-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2806-15.
  31. Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності: Закон України від 19.05.2011 № 3392-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3392-17.
  32. Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення: Закон України від 24.02.1994 № 4004-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4004-12.
  33. Про вдосконалення атестації провізорів та фармацевтів: наказ Міністерства охорони здоров’я України від 12.12.2006 № 818. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1366-06.
  34. Про затвердження Положення про Державну службу України з лікарських засобів та контролю за наркотиками: постанова Кабінету Міністрів України від 12.08.2015 № 647. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/647-2015-%D0%BF.
  35. Про затвердження Положення про Міністерство охорони здоров’я України: постанова Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 267. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/267-2015-%D0%BF.
  36. Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення: Закон України від 19.10.2017 № 2168-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2168-19.
  37. Деякі питання реімбурсації лікарських засобів: постанова Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 № 135. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/135-2019-%D0%BF.
  38. Деякі питання щодо договорів про реімбурсацію: постанова Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 № 136. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/136-2019-%D0%BF.

РОЗВИТОК ІНСТИТУТУ ІНВЕСТИЦІЙ В УКРАЇНІ ТА ЇХ ПРАВОВОГО ЗАХИСТУ

УДК 347.73

Фесенко О.М.,

докторант Науково-дослідного інституту публічного права,

кандидат юридичних наук

Анотація

У статті робиться аналіз теоретичних основ розвитку інституту інвестицій в Україні на основі їх розвитку в історичній ретроспективі. Акцентовано на необхідності формулювання єдиних принципів правового захисту інвестицій. Визначено, що в Україні значний імпульс для розвитку теорії інвестицій був даний становленням системи приватного підприємництва та конкуренції й характеризувався активною роллю держави у створенні сприятливого інвестиційного клімату та здійсненні вкладень державних інвестицій в суспільну інфраструктуру, стимулюванням приватних інвесторів шляхом надання державної фінансової підтримки на конкурсній основі.

Констатовано, що трансформаційні зміни, які відбулися у процесі адміністративної реформи органів виконавчої влади, що здійснюють правове регулювання інвестицій та забезпечують управління процесом адміністративно-правового захисту інвестицій потребують формулювання єдиних принципів захисту інвестицій, і, відповідно, таких визначальних понять, як «захист інвестицій», «адміністративно-правовий захист прав інвесторів» та інші.

Ключові слова: інвестиції, іноземні інвестиції, реальні інвестиції, інвестиційна діяльність, захист інвестицій, адміністративно-правовий захист.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Самотоєнкова О.В. Інвестиційна діяльність в Україні: тенденції та перспективи. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2019/48.pdf (дата звернення 04.07.2019).
  2. Березніченко Н. О. Зарубіжні інвестиції в системі факторів економічної модернізації України: автореф. дис... канд. екон. наук: 08.05.01; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. К., 2002. 21 с.
  3. Лісніченко С.М. Фінансово-правове регулювання іноземного інвестування в Україні (за законодавством України та країн ЄС і США): автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.07; Київ. ун-т ім. Т. Шевченка. К., 1999. 18 с.
  4. Федоренко І.А. Механізм державного регулювання і планування залучення інвестицій: автореф. дис... канд. екон. наук: 08.02.03; Харк. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. Х., 2002. 20 с.
  5. Бліхар М. М. Правова природа інвестиційних відносин: фінансово-правове регулювання :  дис. … докт. юрид. наук: 12.00.07. Львів, 2018. 488 с.
  6. Мороз С. П. Теоретические проблемы инвестиционного права (гражданско-правовой аспект) : автореф. дисс. … докт. юрид. наук : 12.00.03.  Алматы, 2005. 54 с.
  7. Ковалев В. В. Инвестиции: Учебник / Под ред В. В. Ковалева, В. В. Иванова, В. А. Лялина. М.: ООО «ТК Велби», 2003. 440 с.
  8. Доронина Н. Г., Семилютина Н. Г. Государство и регулирование инвестиций. М.: Городец-издат, 2003. 272 с.
  9. Венедиктов А.В. Новая система управления промышленностью // Правовые вопросы управления промышленностью и строительством в СССР: Сб. ст. М.: Госюриздат, 1960. С. 3−53.
  10. Кабатов В. А. Некоторые правовые вопросы дальнейшего совершенствования управления капитальным строительством // Правовые вопросы управления промышленностью и строительством в СССР: Сб. ст. М.: Госюриздат, 1960. С. 285−302.
  11. Strange S. States and Markets. An Introduction to International Political Economy. London: Pinter Publishers, 1988. P. 94.
  12. Кропотов Л. Г. Очерк истории правового регулирования инвестиционной деятельности в России. Вестник СПбГУ. Серия 14. Право. 2011. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ocherk-istorii-pravovogo-regulirovaniya-investitsionnoy-deyatelnosti-v-rossii (дата звернення 03.07.2019).
  13. Антипова О. М. Правовое регулирование инвестиционной деятельности : (анализ теоретических и практических проблем). Москва : Волтерс Клувер, 2010. 236 с.
  14. О порядке создания на территории СССР и деятельности совместных предприятий с участием советских организаций и фирм капиталистических и развивающихся стран: Постановлением Совета Министров СССР от 13.01.1987 года № 49. URL: http://docs.cntd.ru/document/9026950 (дата звернення 15.07.2019).
  15. О дальнейшем развитии внешнеэкономической деятельности государственных, кооперативных и иных общественных предприятий, объединений и организаций: Постановление Совета Министров СССР от 02.12.1988  года № 1405. URL: http://docs.cntd.ru/document/901700166 (дата звернення 15.07.2019).
  16. Мороз С. П. Инвестиционное право Республики Казахстан: научное издание. Алматы : НИИ частного права КазГЮУ, 2006. 509 с.
  17. Татаренко Н. О., Поручник А. М. Теорії інвестицій: навч. посіб. К.: КНЕУ, 2000. 160 с.
  18. Пересада А. А. Управління інвестиційним процесом. К.: Лібра, 2002. 472 с.
  19. Губський Б. В. Інвестиційні процеси в глобальному середовищі : монографія. К. : Наук. думка, 1998. 390 с.
  20. Шевченко С.Ю. Економічна сутність інвестицій та інвестиційної діяльності. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/1_2010/4.pdf (дата звернення 06.06.2019).
  21. Орешин В. П. Государственное регулирование инвестиций. Издательство: М.: Наука, 2000. 150 с.
  22. Терещенко В. Л. Проблеми та перспективи покращення інвестиційного клімату в Україні. URL: http://global-national.in.ua/archive/4-2015/195.pdf (дата звернення 09.06.2019).

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВА НА ПОВАГУ ДО ЛЮДСЬКОЇ ГІДНОСТІ Й ОСОБИСТУ НЕДОТОРКАННІСТЬ В АДМІНІСТРАТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ

УДК 351.741:342.7

Танько А.,

кандидат юридичних наук,

докторант відділу організації освітньо-наукової підготовки,

Харківський національний університет  внутрішніх справ,

майор поліції

https://orcid.org/0000-0001-8425-2202

Анотація

У статті розглянуто проблему забезпечення права на повагу до людської гідності й права на свободу й особисту недоторканність в адміністративній діяльності Національної поліції України.

Провідна функція поліції на сучасному етапі розвитку адміністративно-правової системи України розкрита в контексті сприяння забезпеченню рівноправного і справедливого соціального оточення, в якому права і відповідальність індивідуумів, соціальних груп, громад є гармонійно збалансованими. Доведено, що право на повагу до людської гідності становить важливий орієнтир діяльності Національної поліції, оскільки рівень його забезпеченості в суспільстві визначає життєвий сенс людини, значення її існування для себе й інших людей. На основі аналізу нормативних документів щодо прав і свобод людини встановлено, що право на повагу до людської гідності в роботі Національної поліції часто поєднується з правом на свободу й особисту недоторканність, оскільки ці права мають спільну природу і споріднені механізми реалізації, що полягають у дотриманні поліцейськими меж особистої безпеки людини як у моральному, так і у фізичному сенсі.

Шляхами забезпечення права на повагу до людської гідності й права на свободу та особисту недоторканність в адміністративній діяльності Національної поліції України визнано: впровадження у діяльність Національної поліції процедур і нормативних актів, які унеможливлюють здійснення свавільних арештів і затримань громадян; здійснення заходів під час охорони мирних зібрань з метою забезпечення права громадян на свободу слова, вираження поглядів і переконань; запровадження спеціального навчання персоналу задля забезпечення взаємодії з громадянами на високих етичних засадах, у межах коректності та недопущення застосування насильства чи інших негативних дій щодо членів суспільства; суворого регламентування й законодавчого унормування випадків застосування поліцією сили та фізичного примусу тощо.

Ключові слова: право на повагу до людської гідності, права на свободу й особисту недоторканність, адміністративна діяльність, Національна поліція.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Римаренко Ю.І. (Ред.). Приватне життя і поліція: Концептуальні підходи. Київ: КНТ, 2006.
  2. Конвенція проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання. № 995_085. (1998). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_085
  3. Європейська Конвенція про захист прав людини. № 995_004. (2013). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004
  4. Коноваленко-Монзолевська Н. В. Свободи людини і можливості їхнього забезпечення державою: еволюція соціально-філософського дослідження. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. 2013. Вип. 41(2). С.16-27.
  5. Швець Д. В. Захист прав і свобод людини та громадянина – пріоритет діяльності національної поліції України. Правоохоронна функція держави: теоретико-методологічні та історико-правові проблеми. Харків, 2017. С.13-15.
  6. Руководство по демократическим основам полицейской деятельности. (2008). URL: https://www.osce.org/ru/secretariat/ 23805?download=true
  7. Криштанович М. Діяльність ОВС щодо захисту прав і свобод людини як важлива умова забезпечення національної безпеки України. Науковий вісник. 2013. Вип. 12. С.34–38.
  8. Bayley, David H. The Contemporary Practices of Policing: A Comparative View. A Role for Democratic Policing. Washington: National Institute of Justice, 1999.
  9. Громадська спілка «Мережа правового розвитку» (2020). Якими є вимоги до етичної поведінки поліцейських. URL: https://ldn.org.ua/consultations/yakymy-je-vymohy-do-etychnoji-povedinky-politsejskyh/

СУЧАСНА ТОПОГРАФІЧНА ПІДГОТОВКА ПРАВООХОРОНЦІВ ЯК УМОВА УСПІШНОГО ПРОВЕДЕННЯ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ ОПЕРАЦІЙ ТА ЕФЕКТИВНОГО РОЗСЛІДУВАННЯ ПРАВОПОРУШЕНЬ

УДК 351.75 : 528.425

Степаненко В.В.,

кандидат юридичних наук, доцент кафедри професійних та

спеціальних дисциплін Херсонського факультету,

Одеський державний університет внутрішніх справ

https://orcid.org/0000-0003-4144-2182

Вайда Т.С.,

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри

спеціальної фізичної та вогневої підготовки Херсонського факультету,

Одеський державний університет внутрішніх справ

https://orcid.org/0000-0002-4355-5685

 

Анотація

У статті розглянуто одне з актуальних питань забезпечення належного функціонування правоохоронних органів – вдосконалення сучасної топографічної підготовки органів (підрозділів) міліції Національної поліції України (далі – НПУ).

Узагальнено види інформації, зафіксованої у вигляді графічних зображень на робочих картах (планах) територіальних управлінь НПУ та їх підрозділів - розміщення сил та засобів міліції та інших оперативних даних для забезпечення РРО та громадської безпеки; характеристика криміногенної ситуації в населеному пункті (місця вчинення соціально-резонансних злочинів, місцезнаходження злочинних груп тощо); складаються схеми (плани) обслуговування району, призначеного для працівників міліції; вказуються межі території, яка обслуговується підрозділом (відділенням) міліції; зображуються місця конкретної події (злочин, дорожньо-транспортна пригода тощо); висвітлюється об’єкт, що обслуговується підрозділами поліції та ін.

Роз'яснюється роль та значення місцевості, а також необхідність врахування його тактичних властивостей під час виконання служби працівниками міліції із забезпечення громадського порядку та забезпечення громадської безпеки, що може ускладнити або полегшити виконання оперативні та службові завдання поліції.

Розглянуто сучасні вимоги до топографічної підготовки працівників міліції, що забезпечить правоохоронцям необхідний обсяг знань та навичок для точної орієнтації на місцевість, навичок використання офіційних топографічних карт та складання графічних документів при підготовці та проведенні поліцейські операції, розслідування правопорушень тощо. Привертається увага до необхідності вдосконалення методичного забезпечення правильного проведення топографічної підготовки працівників міліції, важливості використання сучасних технічних засобів навчання, встановлення та використання тісного зв’язку топографічних знань з практична діяльність підрозділів НПУ тощо.

Проведено узагальнення потенційних можливостей вищезгаданого змістового модуля дисципліни «Тактико-спеціальна підготовка» для вдосконалення тактичної підготовки працівників міліції та виховання важливих особистих професійних якостей правоохоронців.

Ключові слова: курсанти закладів вищої освіти МВС України, професійна підготовка, працівники поліції, органи Національної поліції, правоохоронна діяльність, топографічна підготовка, поліцейські операції, розслідування правопорушень.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Про Національну поліцію : Закон України від 02 липня 2015 року № 580-VIII. URL: http: //zakon3.rada.gov.ua/laws/show/580-19/conv/page1-4
  2. Про затвердження Положення про Національну поліцію: постанова Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 р. № 877. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/877-2015-%D0%BF
  3. Про затвердження Інструкції про організацію та порядок проведення поліцейських операцій з розшуку і затримання озброєних та інших осіб, які вчинили суспільно небезпечне діяння : Наказ МВС України від 09.10.2017 року № 841 дск.
  4. Кримінальний процесуальний кодекс України : Закон України від 13 квітня 2012 року № 4651-VI (із змінами станом на 17.03.2020). URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/4651%D0%B0-175.
  5. Про оперативно-розшукову діяльність : Закон України від 18 лютого 1992 року № 2135-XII (із змінами та доповненнями станом на 02.01.2020). URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2135-12
  6. Вайда Т.С., Удовиченко І.Є. Організація навчання з топографії в системі підготовки слідчих органів внутрішніх справ : навчально-методичний посібник. Херсон: ХЮІ НУВС, 2003. 108 с.
  7. Вайда Т.С. Педагогічні можливості топографії в системі професійної підготовки майбутніх слідчих. Актуальні проблеми розбудови кримінально-процесуального судочинства : збірник статей. Херсон: Мрія, 2003. С. 193-198.

КІНОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВООХОРОННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ ЯК ОБ’ЄКТ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ

УДК 342.951: 351.82

Селюков В.С.,

кандидат юридичних наук, доцент

доцент кафедри поліцейської діяльності та

публічного адміністрування факультету № 3

Харківського національного університету внутрішніх справ

https://orcid.org/0000-0002-6690-6484

[email protected]

Анотація

Кінологічне забезпечення правоохоронної діяльності є за своєю природою дуже складним багатоаспектним явищем, яке до нині маже не досліджувалось у вітчизняних наукових джерелах. В статті розглянуто зміст таких понять як правоохоронна діяльність, проведений аналіз термінів «забезпечення» і «кінологічне забезпечення» та надано авторське визначення поняття «кінологічне забезпечення правоохоронної діяльності», яке розуміємо у двох аспектах: як організацію кінологічного забезпечення, тобто створення належних умов для функціонування системи кінологічних підрозділів з одного боку, а з іншого – як здійснення з використанням кінологів та службових собак певних заходів спрямованих на надання своєрідної допомоги іншим підрозділам.

Запропоноване власне розуміння правоохоронної діяльності. Пропонується використовувати поняття «правоохоронна діяльність» як діяльність уповноважених органів, підрозділів або служб держави, а також недержавних організацій спрямована на забезпечення належного стану реалізації населенням своїх прав та свобод, охорони суспільства і держави від протиправних посягань, підтримання взаємовідносин у безпечному та упорядкованому стані (мається на увазі забезпечення публічної безпеки та порядку), а також будь-яка інша сервісна діяльність спрямована на охорону та забезпечення прав і свобод людини.

Також доведено, що більшість напрямів кінологічного забезпечення правоохоронної діяльності забезпечується засобами адміністративно-правового регулювання. Тобто саме норми адміністративного права чинять найвагоміший вплив на процес організації та здійснення кінологічного забезпечення. Саме тому кінологічне забезпечення правоохоронної діяльності є об’єктом адміністративно-правового регулювання. Крім цього варто наголосити на тому, що така діяльність має міждисциплінарний характер, а тому не тільки норми права визначають особливості такої діяльності. Норми природничих наук, що визначають принципи та закономірності застосування собак роблять вагомий внесок і є підґрунтям для правових засад кінологічного забезпечення правоохоронної діяльності.

Ключові слова: кінологічне забезпечення; службова кінологія; правоохоронна діяльність; забезпечення правоохоронної діяльності; службовий собака.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Безпалова О.І. Адміністративно-правовий механізм реалізації правоохоронної функції держави: монографія. Х.: Харківський національний університет внутрішніх справ, 2014. 544 с.
  2. Білас А.І. Правоохоронна діяльність країн ЄС: порівняльно-правове дослідження. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07 / Нац. акад. внутр. справ. Київ, 2016. 227 с.
  3. Болотіна Н. Б. Право людини на соціальне забезпечення в Україні: проблема термінів і понять. Право України. №4. С. 37–39.
  4. Брусаков К.В. Адміністративно-правове забезпечення проходження служби працівниками органів внутрішніх справ у складі міжнарожних миротворчих підрозділів: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. / Держ.. наук.-дослідний інститут МВС України. Киїів, 2007. 20 с.
  5. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. К. ; Ірпінь : ВТФ “Перун”, 2005. 1728 с.
  6. Галунько В. В. Теорія держави та права : конспект лекцій / В. В. Галунько, Г. О. Пономаренко, В. К. Шкарупа; за заг. ред. В. К. Шкарупи. Херсон, 2008. 280 с.
  7. Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4 т. Т.4 / В.И. Даль. М.: Рус. яз., 1980. 680 с.
  8. Лапутіна Ю. А. Законодавче забезпечення правоохоронної функції держави: методологічні аспекти вдосконалення. Стратегічна панорама. №1. С. 26-28.
  9. Мартыненко И. Э. Правоохранительная деятельность в сфере культурного наследия: цель, понятие, формы реализации. Вестник Воронежского государственного университета. Сер. Право. 2015. № 3. С.39-52. URL: https://elib.grsu.by/doc/12294
  10. Матвійчук А. Визначення адміністративно-правового регулювання у сфері забезпечення регуляторної політики. Підприємництво, господарство і право. № 11 С. 121-124.
  11. Микитенко В. В. Теоретико-правові аспекти правоохоронної діяльності органів внутрішніх справ України. Підвенноукраїнський правничий часопис. № 3. С. 240-242. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pupch_2014_3_76
  12. Мытник П.В. Правоохранительная деятельность и правоохранительные органы как предмет дисциплины «Судоустройство». Вестник Академии МВД Республики Беларусь. 2015. № 2 (30) С. 123-130.
  13. Панова О.О. Забезпечення публічної безпеки в Україні: адміністративно правовий аспект: монографія. Харків: ФОП Панов А.М. 510 с.
  14. Полковніченко О. М. Сутність та зміст правоохоронної функції держави. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2011. № 3. С. 39-43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnuvs_2011_3_8.
  15. Про затвердження Інструкції з організації діяльності кінологічних підрозділів Національної поліції України: наказ МВС України від 01.11.2016 № 1145 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1544-16
  16. Про затвердження Інструкції з організації кінологічного забезпечення в Державній прикордонній службі України: наказ МВС України від 26.03.2018 № 234 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0459-18
  17. Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України: постанова Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 227 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/227-2019-%D0%BF
  18. Про кінологічне забезпечення в Державній фіскальній службі України: наказ МінФін України від 15.12.2015 № 1147 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1664-15
  19. Савюк Л.К. Правоохранительные органы : учебник. 2-е изд., перераб. и доп. Москва: Норма, 2007. 704 с.
  20. Селюков В.С. Поняття кінологічного забезпечення. зб. тез доп. на міжнар. наук.практ. конф. до 25-річчя створення ун-ту «Харківський національний університету внутрішніх справ: 25 років досвіду та погляд у майбутнє (1994-2019 рр.). Харків: Харківський національний університет внутрішніх справ. С. 420-421.
  21. Студеникин В. Е. Понятие, признаки и основные виды правоохранительной деятельности. Право : теория и практика. № 13 (28). URL: http://www.yurclub.ru/docs/pravo/1303/8.html
  22. Шай Р.Я. Окремі аспекти дослідження генезису правоохоронної функції держави. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Юридичні науки. № 824. С. 357-362. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnulpurn_2015_824_58.
  23. Шемшученко Ю.С. Правоохоронна діяльність. Юридична енциклопедія: в 6т. / редкол.: Ю.С. Шемшученко (голова ред. кол.) та ін. К. : Українська енциклопедія, 1998 Т. 5, 2003. 736 с.
  24. Юрко С.С. Недержавна охоронна і правоохоронна діяльність в Україні: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.10. Одеса, 2017. 21 с.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись