Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

УРОК ЯК ФУНКУЦІЙНА СИСТЕМА НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ: ПЕДАГОГІЧНИЙ ВИМІР В. СУХОМЛИНСЬКОГО

КУЧЕРЕНКО Ірина Анатоліївна –

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри практичного мовознавства,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

e-mail: [email protected]

МАМЧУР Лідія Іванівна –

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри практичного мовознавства

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

e-mail: [email protected]

Анотація

    Чільне місце в лінгводидактичній спадщині В. Сухомлинського посідає урок як основна форма організації навчально-виховної роботи в школі. Учений розглядає рідну українську мову як провідний навчальний предмет у школі, успішне оволодіння якою значною мірою сприяє засвоєнню знань з інших предметів. У системі занять з української мови, які у В. Сухомлинського мали творчий характер, відрізнялися методичною свіжістю і новизною, знайшли широке застосування уроки заключного повторення і систематизації вивченого, а також уроки мислення. Такі види навчальних занять посіли своє особливе місце у класифікації уроків рідної мови В. Сухомлинського. Творче впровадження у навчально-виховний процес мовного навчання в сучасній школі ідей вченого-практика дасть змогу вчителям удосконалити методику навчання, а учням якнайкраще опанувати систему рідної мови і наблизитися до сприйняття загальної мовної картини навколишнього світу у взаємозв’язку, який об’єднується цілісністю людського мислення.

Ключові слова: Василь Сухомлинський, мовна освіта, урок української мови, урок заключного повторення і систематизації, уроки мислення.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Дмитровський Є. М. Методика викладання української мови в середній школі / Є. М. Дмитровський. – К.: Рад. школа, 1965. – 286 с.

2. Кучеренко І. Теоретичні і методичні засади сучасного уроку української мови в основній школі: монографія / Ірина Кучеренко. – Умань: ФОП Жовтий О. О. – 2014. – 410 с.

3. Мамчур Л. Лінгводидактична спадщина В.О.Сухомлинського: навчально-методичний посібник / Л. І. Мамчур. – Умань: РВЦ «Софія», 2009. – 170 с.

4. Методика викладання української мови в середній школі / За ред. С. Х.Чавдарова і В. І.Масальського. – К.:Рад. школа, 1954. – 348 с.


5. Методика викладання української мови в середній школі / За ред. С. Х.Чавдарова і В. І.Масальського. – К.: Рад. школа, 1962. – 372 с.

6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у п’яти томах. – К.: Рад. школа, 1977. – Т.4. – 637 с.

7. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у п’яти томах / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1977. – Т.5. – 638 с.

8. Сухомлинський В. О. Моральні заповіді дитинства і юності / В. О. Сухомлинський. – К., 1966. – 232 с.

9. Сухомлинський В. О. Уроки заключного повторення і систематизації вивченого // В. О. Сухомлинськимй // Рад. школа. – 1954. – № 4. – С. 26–31.

РОЗГЛЯД ФЕНОМЕНУ «ОСВІТНІЙ ПРОСТІР» У КОНТЕКСТІ ПОЄДНАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ СУЧАСНИХ НАУКОВИХ НАПРАЦЮВАНЬ З ВАГОМОЮ ПЕДАГОГІЧНОЮ СПАДЩИНОЮ МИНУЛОГО

МІЄР Тетяна Іванівна –

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри початкової освіти

Київського університету імені Бориса Грінченка

е-mail: [email protected]

Анотація

    Відповідно до результатів сучасних наукових напрацювань феномен «освітній простір» розглянуто з урахуванням інформації, яка надходить до активного інформаційного простору в результаті зміни меж неактивного інформаційного простору майбутнього та (або) неактивного інформаційного простору минулого. «Переміщення» інформації презентовано на прикладі виокремлення з педагогічної спадщини В. Сухомлинського ідей, котрі дотепер не набували трактування в контексті характеристик освітнього простору, про які йдеться в сучасних наукових працях.

Ключові слова: В. Сухомлинський, освітній простір, активний інформаційний простір, фрактальність, деміургічність, рефлексивність.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Мієр Т. І. Організація навчальнодослідницької діяльності молодших школярів: монографія / Т. І. Мієр. – Кіровоград: ФО-П Александрова М. В., 2016. – 424 с.

2. Коновальчук В. І. До проблеми філософських засад освітнього простору / В. І. Коновальчук. – Наукові записки Малої академії наук України: (збірник наукових праць). – Київ: ТОВ «СІТІПРІНТ». – 2014. – С. 27–33 (Серія : Педагогічні науки, вип. 5). 3. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. Т.

3. Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. Київ: «Рад. школа», 1977. – 671 с.

4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. Т. 4. Київ: «Рад. школа», 1976. – 640 с.

5. Цимбалару А. Д. Теоретичні та дидактикометодичні засади педагогічного проектування освітнього простору в школі І ступеня : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук: спец. 13.00.09. «Теорія навчання» / А. Д. Цимбалару. – К., 2014. – 41 с.

6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. Т. 1. Київ: «Рад. школа», 1976. – 654 с.

7. Становських З. Л. Рефлексивні компоненти професійного самовизначення старшокласників: дис. … канд. псих. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія / Інститут педагогіки і психології професійної освіти / З. Л. Становських. – Київ, 2005. – 271 с.

8. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. Т. 5. Статті. – Київ «Рад. школа», 1977. – 639 с.

9. Полонська Т. К. Використання прийомів рефлексії на уроках іноземної мови у профільній школі / Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2012 рік: наукове видання. – Київ: Інститут педагогіки, 2013. – С. 187.

ОРГАНІЗАЦІЯ СПІВПРАЦІ ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ З ОБ’ЄДНАНОЮ ТЕРИТОРІАЛЬНОЮ ГРОМАДОЮ ПО ЗБЕРЕЖЕННЮ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ

ГРИНЬОВА Марина Вікторівна –

доктор педагогічних наук, професор, декан природничого факультету

Полтавського національного педагогічного університету

імені В. Г. Короленка, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук,

заслужений працівник освіти України, член кореспондент

Міжнародної академії педагогічної освіти, лауреат Державної премії в галузі науки і техніки України.

e-mail:[email protected]

МОРОЗ Анастасія Валеріївна –

студентка Полтавського національного педагогічного університету

імені В. Г. Короленка, природничий факультет

e-mail:[email protected]

Анотація

    У статті висвітлюється актуальна проблема збереження людського капіталу шляхом співпраці педагогічного університету з об’єднаними територіальними громадами. Висвітлено поняття «Людський капітал», проведено аналіз та пошук проблем співпраці та запропоновано план розвитку об’єднаної територіальної громади.

Ключові слова: Людський капітал, об’єднана територіальна громада, населення, освіта, суспільство, співпраця, капітал.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гальків Л. І. Інтегральні оцінки втрат людського капіталу регіонів України / Л. І. Гальків // Регіональна економіка. – 2012. – №1. – С. 184–192.

2. Грішнова О. А. Людський капітал: формування в системі освіти і професійної підготовки. – К.: Тов-во «Знання», КОО, 2001. – 254 с.

3. Компаніець В. В. Людський капітал: Визначення, особливості, відтворення / В. В. Компаніець. – Харків: УкрДАЗТ, 2008. – С. 181–184.

4. Кротова Н. В. Методология управления человеческим капиталом в сфере культуры / Н. В. Кротова / Дисс. … д.э.н. – М., 2000. – 654 с.

5. Мандибура В. О. Ідеологічна і об’єктивна складові економічної «теорії людського капіталу» // В. О. Мандибура // Економічна теорія. 2009. – №1. – С. 34–49.

6. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://meduniv.lviv.ua/files/info/ nats_strategia.

7. Романова О. В. Людський капітал як соціально-економічна та облікова категорії / О. В. Романова // Серія: Економічні науки. – 2013. – № 2. – С. 78–90.

8. Сулейманова В. Ш. Человеческий капитал как фактор европейской экономической интеграции // В. Ш. Сулейманова // Вестник ТИСБИ. – 2005. – №1. – С. 193–197.

9. Сухомлинський В. О. Вибрані твори в п’яти томах (том перший). – К.: Радянська школа, 1977. – 640 с.

10. Сухомлинський В. О. Про професію вчителя / Сухомлинський В. О. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://teacher.at.ua/publ/281-0-1441

11. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину // Вибрані твори У 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. шк., 1976. – Т. 2. – С. 147–416.

ІДЕЇ КОРДОЦЕНТРИЗМУ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО У КОНТЕКСТІ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ В ОСВІТНІЙ СФЕРІ

ОТИЧ Олена Миколаївна –

доктор педагогічних наук,професор, проректор з науково-методичної роботи та міжнародних зв’язків

ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України

ORCID iD: http://orcid.org/ 0000-0003-2686-2832 ResearcherID is: R-1198-2018

e-mail: [email protected]

Анотація

  Входження України в європейський освітній простір зумовило неконтрольоване й некероване зростання трудової й освітньої міграції й перетворення людини на «економічне перекотиполе». Причини такої загрозливої ситуації полягають у тому, що не в усіх наших співвітчизників «у серці живе Батьківщина». Це становить загрозу національній безпеці нашої держави, оскільки втрата людського капіталу унеможливлює її прогресивний розвиток. Запобігти негативним наслідкам міграційних процесів можливо шляхом підвищення рівня громадянської свідомості українців. Цьому сприяє використання у виховному процесі сучасних закладів освіти кордоцентричного потенціалу Педагогіки Серця видатного українського педагога-гуманіста Василя Сухомлинського.

Ключові слова: Василь Сухомлинський, виховна система, кордоцентризм, серце, любов, Батьківщина, громадянська самосвідомість, вихованці.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бондаренко Г. Л. Формування творчої особистості молодшого школяра в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського: Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. – К., 1999. – 18 с.

2. Воробьёв В. В. Лингвокультурология. Теория и методы / В. В. Воробьев. – М.: Изд-во РУДН, 1997. – 331 с.

3. Закон України «Про вищу освіту» [Електронний ресурс]. – Електронний текст. дані. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. – Дата останнього доступу: 11.09.2018. – Назва з екрану.

4. Кабалевский Д. Прекрасное пробуждает доброе / Дмитрий Кабалевский. – М.: Педагогика, 1973. – 336 с.

5. Кочубей Т. Д. Філософія дитинства в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського: Дис. ... канд. пед наук. – Умань, 2001. – 216 с.

6. Кузьменкова Ю. Б. От традиций культуры к нормам речевого поведения британцев, американцев и россиян / Ю. Б. Кузьменкова. – М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2005. – 316 с.

7. Ли Цзихуа. Творче використання спадщини В. О. Сухомлинського в КНР: Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. – К., 2005. – 19 с.

8. Малиношевський Р. В. Формування цілісного виховного середовища дитини у педагогічній спадщині В. Сухомлинського: Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.05. – К., 2011. – 20 с.


9. Мамчур Л. І. Лінгводидактична спадщина В. О. Сухомлинського: Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. – К., 1998. – 18 с.

10. Пархета Л. П. Історіографія вивчення спадщини В. О. Сухомлинського [Електронний ресурс] / Л. П. Пархета. – Електронний текст. дані. – Режим доступу : file:///C:/Users/12/Downloads/vpm_2009_6_8.pdf. – Дата останнього доступу: 11.09.2018. – Назва з екрану.

11. Побірченко Н. С. В. О. Сухомлинський та О. А. Захаренко: діалог через роки та відстані [Електронний ресурс] / Н. С. Побірченко. – Електронний текст. дані. – Режим доступу : // http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_53/8.pdf. – Дата останнього доступу: 11.09.2018. – Назва з екрану.

12. Сазонов К. Українську соціальну чекає колапс [Електронний ресурс] / Кирило Сазонов. – Електронний текст. дані. – Режим доступу : http://glavcom.ua/columns/kyrylosazonov/ukrajinskusocialku-chekaje-kolaps-373020.html. – Дата останнього доступу: 11.09.2018. – Назва з екрану.

13. Сараєва О. В. Педагогічна система В. О. Сухомлинського в науковому доробку вітчизняних учених : Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. – К., 2007. – 23 с.

14. Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016–2020 роки [Електронний ресурс]. – Електронний текст. дані. – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580/2015. – Дата останнього доступу: 11.09.2018. – Назва з екрану.

15. Суржикова І. А. Педагогічні ідеї В. Сухомлинського і С. Френе (порівняльний аналіз): Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. – К., 2003. – 19 с.

16. Сухомлинский В. А. «Не только разумом, но и сердцем…»: сб. ст. и фрагментов из работ / В. Сухомлинский / сост. и авт. предисловия Л.В. Голованов. – 2-е изд. – М.: Мол. гвардия, 1990. – 139 с.

17. Сухомлинский В. А. Сердце отдаю детям / В. А. Сухомлинский. – К.: Рад.школа, 1972. – 244 с.

18. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський. – Вибрані твори : в 5 т. [редкол.: О. Г. Дзеверін (голова) та ін.]. – Київ : Рад. шк., 1976. Т. 3 – С.283-582.

19. Сухомлинська О. Деякі аспекти еволюції сприйняття творчості В. Сухомлинського: дорога довжиною в 40 років [Електронний ресурс] / Ольга Сухомлинська. – Електронний текст. дані. – Режим доступу : https://library.udpu.edu.ua/library_files/istoruk_ped_al manax/2012/2012_1_12.pdf. – Дата останнього доступу: 11.09.2018. – Назва з екрану.

20. Ткачук Л. В. Педагогічне забезпечення успіху у навчанні молодших школярів у творчій спадщині В. О. Сухомлинського: Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. – К., 2001. – 19 с.

ВИХОВАННЯ ЛЮБОВІ ДО МАЛОЇ БАТЬКІВЩИНИ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

РАДУЛ Ольга Сергіївна –

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедрою педагогіки дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті розкривається сутність поглядів В. Сухомлинського на актуальну проблему виховання у школярів любові до малої батьківщини, що є основою патріотичного виховання. На підставі праць видатного вченого, досвіду Павлиської школи розкривається зміст та шляхи формування любові до рідного краю: любов до людей; до природи рідного краю (картини якого особливо міцно відкладаються у пам’яті в поєднанні з поетичним словом); уявні і справжні подорожі по Батьківщині; виявлення діяльної любові до рідного краю; збереження історичної пам’яті, шанування загиблих, збереження всього, що створено людьми і чим пишаються старші покоління.

Ключові слова: В. О. Сухомлинський, виховання, патріотизм, мала батьківщина, Павлиська школа.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра // Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 1. – С. 55–206.

2. Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу // Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 1. – С. 403– 637.

3. Сухомлинський В. О. Народження громадянина // Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 3. – С. 283– 582.

4. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа // Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 4. – С. 5–390.

5. Сухомлинський В. О. Педагогіка серця // Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 5. – С. 316–321.

6. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості // Сухомлинський
В. О. Вибрані твори в 5 т. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 1. – С. 209–400.

7. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям // Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 3. – С. 7–280.

8. Сухомлинський В. О. Слово до спадкоємця // Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 5. – С. 401–410.

9. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві // Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. – К.: Радянська школа, 1976. –Т. 2. – С. 419–654.

10. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину // Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 2. – С. 149–416.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись