Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ІДЕЯ САМОТВОРЕННЯ ОСОБИСТОСТІ В ПЕДАГОГІЦІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ДОВГА Тетяна Яківна –

кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

ORCID iD: 0000-0002-4219-0194

e-mail: [email protected]

Анотація

  В статті досліджено прояви ідеї самотворення особистості в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського. Встановлено взаємозв’язок між процесами самотворення, саморозвитку та самовдосконалення. Розкрито сутність самопроцесів, близьких до самотворення: самопізнання, самооцінка, самоосвіта, самовиховання, самоіміджування. Показано вплив зазначених процесів на ефективність професійного самовдосконалення вчителя. Проаналізовано шляхи реалізації ідей та поглядів видатного педагога в працях сучасних дослідників.

Ключові слова: В. О. Сухомлинський, учитель, особистість, самотворення, саморозвиток, самовдосконалення, самоіміджування.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Андреев В. И. Конкурентология. Учебный курс для творческого саморазвития конкурентоспособности / В. И. Андреев. – Казань: Центр инновационных технологий, 2004. – 468 с.

2. Боришевський М. Концептуальні засади проблеми самотворення особистості / М. Боришевський // Психологія особистості. – 2013. – №1. – С. 39–47.

3. Вітебська П. В. Самопізнання як основа глибокого психологічного розвитку особистості і формування педагогічного оптимізму вихователя / П. В. Вітебська. // Наука і освіта. – 2010. – № 9. – С.40–43.

4. Егорова Ю. А. Ориентировочные основы целеполагания в сфере самосовершенствования / Ю. А. Егорова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия Е: Педагогические науки. Педагогика. – №15. – 2012. – С. 27–40.

5. Довга Т. Я. Іміджеві акценти в професійній підготовці майбутнього вчителя початкової школи / Т. Я. Довга // Витоки педагогічної майстерності. Зб. наук. праць Полтавського національного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка. – Вип. 18. – Полтава, 2016. – Серія «Педагогічні науки». – С. 90–96.

6. Довга Т. Я. Cтимулювання інтересу студентів до іміджотворення в освітньому середовищі університету / Т. Я. Довга // Наукові записки. – Вип. 147. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ, 2016. – С. 62–65.


7. Карпенко Э. А. Самообразовательная деятельность как педагогическая проблема в развитии личности / Э. А. Карпенко, С. И. Саламандра // Актуальные вопросы права, образования и психологии: сборник научных трудов. – Вып. 5. – Могилев, 2017. – С. 192–199.

8. Орлова О. Особистісне самовдосконалення учня основної школи: аналіз категорій та понять / О. Орлова // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. – 2013. – Ч. 1. – С. 188–196.

9. Остапчук О. Професійний саморозвиток і самопроектування в ситемі педагогічної освіти / О. Остапчук // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 13– 18.

10. Самотворення у розвитку особистості: науково-методичний посібник / Л. З. Сердюк, Т. М. Яблонська, О. І. Пенькова, Н. Д. Володарська [та ін.]; за ред. Л. З. Сердюк. – К.: Педагогічна думка, 2015. – 93 с.

11. Сердюк Л. З. Самотворення особистості як цілісний самодетермінований феномен / Л. З. Сердюк // Актуальні проблеми психології. – 2015. – Т. 7, Вип. 38. – С. 422–431.

12. Сурмяк Ю. Р. Психологічна готовність викладачів ВНЗ до організації самовиховання студентської молоді / Ю. Р. Сурмяк, Л. Г. Кудрик // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна: збірник наукових праць; гол. ред. М. М. Цимбалюк. – Львів: ЛьвДУВС, 2013. – Вип.1. – С. 343–352.

13. Сухомлинський В. О. Виховання і самовиховання / В. О. Сухомлинський // Вибранi твори: В 5-ти т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 5. – С. 229–239.

14. Сухомлинський В. О. Залежить тільки від вас / В. О. Сухомлинський // Вибранi твори: В 5-ти т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 5. – С. 284–288.

15. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5-ти т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 3. – С. 283–582. 16. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори : в 5-ти т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 4. – С. 7–390.

17. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором школи / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5-ти т. – К.: Рад. школа, 1976–1977. – Т. 4. – С. 393–626.

18. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський // Вибранi твори: В 5-ти т. К.: Рад. школа, 1976. – Т. 2. – С. 419–654.

19. Сухомлинський В. О. Суспільство і вчитель / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори у 5ти т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т.5. – С. 108–122.

20. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: В 5-ти т.– К.: Рад. школа, 1977. – Т. 2. – С. 149–416.

21. Терлецька Л. Г. Процес самопізнання, його структура і роль у становленні особистості [Електронний ресурс] / Л. Г. Терлецька // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. – 2012. – Вип. 14. – С. 152–158.

22. Цимбал Т. В. Самотворення як відповідь на екзистенційні виклики / Т. В. Цимбал // Людяність творчості як творчість людяності: Матеріали XIV Всеукраїнської науково-практичної конференції. – К.: КПІ ім. Ігоря Сікорського. – К.: ТОВ НВП «Інтерсервіс», 2017.– С. 232–234.

ПРИНЦИПИ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В КНИЗІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО «СЕРЦЕ ВІДДАЮ ДІТЯМ» ТА В ЙОГО ХУДОЖНІЙ ПЕДАГОГІЦІ

БАРАНЮК Ірина Григорівна –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

е-mail: i.klochе[email protected]

Анотація

    У статті розкриваються принципи естетичного та морального виховання молодших школярів, вироблені Василем Сухомлинським в його відомій книзі «Серце віддаю дітям» та у власних творах художньої педагогіки. Ідеї педагога потребують особливої уваги через те, що були випробувані в практичній діяльності та є важливою складовою педагогічної системи відомого педагога. Тема естетичного виховання засобами природи є ґрунтовно розробленою В. Сухомлинським та спрямована на естетичне, а значить духовне виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.

Ключові слова: Василь Сухомлинський, художня педагогіка, «Серце віддаю дітям», виховання природою, початкове навчання, естетичне виховання, музичне виховання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Сухомлинський В. Вічна тополя: Казки. Оповідання. Етюди / В. О. Сухомлинський; упорядк. О. Сухомлинської; заг. ред. і передм. Д. Чередниченка. – К.: Генеза, 2003. – 272 с.

2. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори : в 5-ти т. Т. 1. – К.: Радянська школа, – 1976. – С. 55–206.

3. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5-ти т. Т. 3. – К.: Радянська школа, 1977. – С. 5–279.

ПРОБЛЕМА ПЕДАГОГІЧНОГО СПІЛКУВАННЯ В КОНТЕКСТІ ІДЕЙ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ДУБІНКА Микола Михайлович –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Центральноукраїнського державного педагогічного університеу імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті автор розкриває основні засади педагогічного спілкування, що є базисом при організації та забезпеченні ефективного навчально-виховного середовища та обґрунтовує, що гуманістичні засади будь-якої комунікативної взаємодії є першоосновою та запорукою професійного успіху, зростання, зрілості фахівця. Проблема педагогічного спілкування та її характерні особливості розкриваються автором через призму ідей гуманістичної педагогіки видатного Вчителя Василя Сухомлинського.

Ключові слова: гуманізація, навчально-виховне середовище, особистісна зорієнтованість, діалогічність, суб’єкт-суб’єктні основи, сприйняття, розуміння, комунікативна взаємодія, педагогічне спілкування, особистість.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Волкова Н. П. Професійно-педагогічна комунікація: Навч. посібник / Н. П. Волкова. – К.: ВЦ «Академія», 2006. – С. 26–40.

2. Дубінка М. М. Педагогічні умови формування майстерності майбутнього вчителя (Методичні рекомендації до спецсемінару) / М. М. Дубінка. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2004. – С. 117–133.

3. Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическом общении. Книга для учителя / В. А. Кан-Калик. – М.: Просвещение, 1987. – 190 с.

4. Слєпкань З. І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі: Навчальний посібник / З. І. Слєпкань. – К.: Вища школа, 2005. – С. 203– 206.

5. Соціолого-педагогічний словник [Уклад.: Радул В. В., Галета Я. В., Довга Т. Я., Дубінка М. М., Кічук Я. В., Кравцов В. О., Радул О. С., Фабрика А. А., Шульга О. А.] / За ред. В. В. Радула, вид. 2-е. – Харків: Мачулін, 2015. – 444 с.

6. Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: У 5-ти т. – Т.1. – К.: Радянська школа, 1976. – С. 401– 637.

7. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: У 5-ти т. – Т.3. – К.: Радянська школа, 1977. – С. 283–582.

8. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: У 5-ти т. – Т.3. – К.: Радянська школа, 1977. – С. 5–279.

9. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: У 5-ти т. – Т.2. – К.: Радянська школа, 1976. – С. 417–654.

ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ СФЕРИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ОСНОВІ ДОСВІДУ В. СУХОМЛИНСЬКОГО

ЖУРАТ Юлія Василівна –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та психології дошкільної освіти Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

ORCID iD: 0000/0003-3535-9817

е-mail: [email protected]

ПЕРЕПЕЛЮК Інна Романівна –

кандидат педагогічних наук, асистент кафедри педагогіки та психології дошкільної освіти Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

ORCID iD: 0000-0002-6376-2825

е-mail: [email protected]

Анотація

    Вихованість особистості дитини дошкільного віку визначається достатнім рівнем сформованості так званої моральної особистості, яка виявляє себе через побудову висловлювань морально-етичного спрямування і міркувань про себе, поведінку серед товаришів та інших людей, внутрішні переконання морально-етичного характеру. У статті розглянуто моральні якості особистості, види мовленнєвої діяльності, напрями та стадії формування оцінно-етичних суджень дітей.

Ключові слова: моральні якості, морально-етичні судження, моральне виховання, моральні почуття, діти дошкільного віку, моральна поведінка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бех І. Д. Василь Сухомлинський: життя в діалозі / Іван Дмитрович Бех // Зб. наук. пр. Сер. Пед. науки / Херсон. держ. ун-т. – Херсон, 2009. – Вип. 53. – С. 18–23.

2. Бех І. Д. Виховання особистості: у двох книгах. Кн. 2. / Іван Дмитрович Бех. – К.: Либідь, 2003. – 342 с.

3. Выготский Л. С. Мышление и речь / Л. С. Выготский. – М.: Изд-во АПН РСФСР, 1956. – 512 с.

4. Гончаренко С. Український педагогічний словник / С. Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.

5. Історія української школи і педагогіки: хрестоматія / уклад. О.О. Любар; за ред. В.Г. Кременя. – К.: Знання, 2005. – 767 с.

6. Кабанова-Меллер Е. Н. Учебная деятельность и развивающее обучение / Е. Н. Кабанова-Меллер. – М.: Знание, 1981. – 96 с.

7. Монке О. С. Формування оцінно-етичних суджень у художньо-мовленнєвій діяльності дітей старшого дошкільного віку: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. / Південноукраїнський державний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського / Монке О. С. – Одеса, 2002. – 21 с.

8. Петровский А. В. Общая психология / А. В. Петровский. – М.: Просвещение, 1977. – С. 236–257.

9. Сухомлинский В. А. Не только разумом, но и серцем…: сб. ст. и фрагментов из работ / Василий
Александрович Сухомлинский. – 2-е изд. – М.: Мол. гвардия, 1990. – 139 с.

10. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5 т. – К., 1976. – Т. 2. – С. 149–416.

МОДЕЛЬ СОЦІАЛІЗУЮЧОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ШКОЛИ РАДОСТІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

КУЗЬМІЧ Тетяна Олександрівна –

кандидат педагогічних наук, завідувач навчально-методичної лабораторії управління навчальними закладами,

викладач кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти

КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті викладені психолого-педагогічні аспекти процесу соціалізації дітей та учнівської молоді, концептуальні підходи до моделювання соціалізуючого простору, що розраховані на практичне застосування в сучасних освітніх закладах. Розглядаються питання використання досвіду відомого педагога Василя Олександровича Сухомлинського у створенні моделей соціалізуючого освітнього простору.

Ключові слова: соціалізація особистості, процес життєдіяльності, педагогізація соціуму, моделювання соціалізуючого освітнього простору, досвід вітчизняної педагогіки.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Ігнатенко П. Р. Аксіологія виховання: від термінології до постановки проблем // П. Р. Ігнатенко // Педагогіка і психологія. – 1997. – № 1(14). – С. 118–123.

2. Ковалев А. Г. Психология личности / А. Г. Ковалев. – Москва: Просвещение, 1965. – 147 с.

3. Коваленко В. О. Деякі проблеми виховання учнівської молоді в спадщині Дж. Дьюї і А. Макаренка (порівняльний аналіз) // В. О. Коваленко // Матеріали міжнародної науково
практичної конференції. – Ніжин, 1998. – С. 234– 238.

4. Маленкова В. Воспитание: взаимодействие с семьей школьника // в. Маленкова // Домашнее задание, 2002. – № 1. – С. 10–15.

5. Столяренко О. Педагогічна підтримка в особистісно зорієнтованій парадигмі виховання // О. Столяренко // Рідна школа, 2004. – № 5. – С. 10– 13.

6. Сухомлинська О. В. Школа Сухомлинського як педагогічний проект // О. В. Сухомлинська // Освіта, 2013. – № 41. – С. 6–7.

7. Формуємо соціалізуючий простір: метод. реком. / укладачі: Т. О. Кузьміч, О. Д. Лозович. – Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». – 2014. – 52 с.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись