Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ІДЕЯ САМОТВОРЕННЯ ОСОБИСТОСТІ В ПЕДАГОГІЦІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ДОВГА Тетяна Яківна –

кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

ORCID iD: 0000-0002-4219-0194

e-mail: [email protected]

Анотація

  В статті досліджено прояви ідеї самотворення особистості в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського. Встановлено взаємозв’язок між процесами самотворення, саморозвитку та самовдосконалення. Розкрито сутність самопроцесів, близьких до самотворення: самопізнання, самооцінка, самоосвіта, самовиховання, самоіміджування. Показано вплив зазначених процесів на ефективність професійного самовдосконалення вчителя. Проаналізовано шляхи реалізації ідей та поглядів видатного педагога в працях сучасних дослідників.

Ключові слова: В. О. Сухомлинський, учитель, особистість, самотворення, саморозвиток, самовдосконалення, самоіміджування.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Андреев В. И. Конкурентология. Учебный курс для творческого саморазвития конкурентоспособности / В. И. Андреев. – Казань: Центр инновационных технологий, 2004. – 468 с.

2. Боришевський М. Концептуальні засади проблеми самотворення особистості / М. Боришевський // Психологія особистості. – 2013. – №1. – С. 39–47.

3. Вітебська П. В. Самопізнання як основа глибокого психологічного розвитку особистості і формування педагогічного оптимізму вихователя / П. В. Вітебська. // Наука і освіта. – 2010. – № 9. – С.40–43.

4. Егорова Ю. А. Ориентировочные основы целеполагания в сфере самосовершенствования / Ю. А. Егорова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия Е: Педагогические науки. Педагогика. – №15. – 2012. – С. 27–40.

5. Довга Т. Я. Іміджеві акценти в професійній підготовці майбутнього вчителя початкової школи / Т. Я. Довга // Витоки педагогічної майстерності. Зб. наук. праць Полтавського національного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка. – Вип. 18. – Полтава, 2016. – Серія «Педагогічні науки». – С. 90–96.

6. Довга Т. Я. Cтимулювання інтересу студентів до іміджотворення в освітньому середовищі університету / Т. Я. Довга // Наукові записки. – Вип. 147. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ, 2016. – С. 62–65.


7. Карпенко Э. А. Самообразовательная деятельность как педагогическая проблема в развитии личности / Э. А. Карпенко, С. И. Саламандра // Актуальные вопросы права, образования и психологии: сборник научных трудов. – Вып. 5. – Могилев, 2017. – С. 192–199.

8. Орлова О. Особистісне самовдосконалення учня основної школи: аналіз категорій та понять / О. Орлова // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. – 2013. – Ч. 1. – С. 188–196.

9. Остапчук О. Професійний саморозвиток і самопроектування в ситемі педагогічної освіти / О. Остапчук // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 13– 18.

10. Самотворення у розвитку особистості: науково-методичний посібник / Л. З. Сердюк, Т. М. Яблонська, О. І. Пенькова, Н. Д. Володарська [та ін.]; за ред. Л. З. Сердюк. – К.: Педагогічна думка, 2015. – 93 с.

11. Сердюк Л. З. Самотворення особистості як цілісний самодетермінований феномен / Л. З. Сердюк // Актуальні проблеми психології. – 2015. – Т. 7, Вип. 38. – С. 422–431.

12. Сурмяк Ю. Р. Психологічна готовність викладачів ВНЗ до організації самовиховання студентської молоді / Ю. Р. Сурмяк, Л. Г. Кудрик // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна: збірник наукових праць; гол. ред. М. М. Цимбалюк. – Львів: ЛьвДУВС, 2013. – Вип.1. – С. 343–352.

13. Сухомлинський В. О. Виховання і самовиховання / В. О. Сухомлинський // Вибранi твори: В 5-ти т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 5. – С. 229–239.

14. Сухомлинський В. О. Залежить тільки від вас / В. О. Сухомлинський // Вибранi твори: В 5-ти т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 5. – С. 284–288.

15. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5-ти т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 3. – С. 283–582. 16. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори : в 5-ти т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 4. – С. 7–390.

17. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором школи / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5-ти т. – К.: Рад. школа, 1976–1977. – Т. 4. – С. 393–626.

18. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський // Вибранi твори: В 5-ти т. К.: Рад. школа, 1976. – Т. 2. – С. 419–654.

19. Сухомлинський В. О. Суспільство і вчитель / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори у 5ти т. – К.: Рад. школа, 1977. – Т.5. – С. 108–122.

20. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: В 5-ти т.– К.: Рад. школа, 1977. – Т. 2. – С. 149–416.

21. Терлецька Л. Г. Процес самопізнання, його структура і роль у становленні особистості [Електронний ресурс] / Л. Г. Терлецька // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. – 2012. – Вип. 14. – С. 152–158.

22. Цимбал Т. В. Самотворення як відповідь на екзистенційні виклики / Т. В. Цимбал // Людяність творчості як творчість людяності: Матеріали XIV Всеукраїнської науково-практичної конференції. – К.: КПІ ім. Ігоря Сікорського. – К.: ТОВ НВП «Інтерсервіс», 2017.– С. 232–234.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись