Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ГУМАНІСТИЧНА СПРЯМОВАНІСТЬ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК

КАЛІНІЧЕНКО Надія Андріївна –

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри біології та методики її викладання

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка,

ORCID iD: 0000−0002−6444−3316

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена проблемам гуманістичної спрямованості підготовки майбутніх учителів природничих наук, які реалізуються через опанування майбутнім фахівцем освітніми технологіями та методиками формування ключових і предметних компетентностей учнів старшої загальноосвітньої школи; формування здатності до здійснення моніторингу професійної педагогічної діяльності та аналізу педагогічного досвіду; здатності до самоорганізації власної професійної педагогічної діяльності, рефлексії; готовності до інновацій в професійній педагогічній діяльності. Сприйняття і утвердження гуманістичного мислення базується на розумінні педагогом суспільно-економічних і політичних трансформацій, що відбуваються у соціумі, розумінні і сприйнятті тих змін, які відбуваються в особистостях вихованців, їх цінностей, потреб, мотивів, що спонукає до переосмислення своїх дій і проявляється у діалозі, співпраці, партнерстві, повазі до учня, забезпечує удосконалення педагогічного процесу.

Ключові слова: професійна кваліфікація, природничі науки, гуманістичне мислення, практико-орієнтовані заняття, майбутній учитель природничих наук.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Александрова О. Ф. Модель формування гуманістичних цінностей у фаховій підготовці майбутнього вчителя / О. Ф Александрова // Вісник Запорізького національного університету № 2 (13), 2010. – С. 139–144.

2. Бех І. Д. Виховання особистості: в 3 кн. / І. Д. Бех. – К.: Либідь, 2003. – Кн. 1: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. – 277 с.

3. Грицай Н. Б. Методика позакласної роботи з біології / Н. Б. Грицай. Дистанційний посіб. – Рівне: Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука, 2010. – 164 с.

4. Загальна методика навчання біології: навч. посібник для студ. вузів / І. В. Мороз, А. В. Степанюк, О. Д. Гончар; [та ін.]; за заг. ред.: І. В. Мороз. – Київ: Либідь, 2006 . – 590 с.

5. Освітньо-професійна програма. Середня освіта (Природничі науки). Міністерство освіти і науки України. Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, 2018 р. – 21 с.

6. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв.: у 5 т. – К.: Рад. школа, 1976. – Т. 3. – С. 7–279.

7. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1988. – 310 с.

8. Калініченко Н. А. Світлий геній Павлиша. Видання третє, доповнене / Н. А. Калініченко. – Кропивницький: ТОВ «Імекс–ЛТД», 2018. – 268 с.

9. Калініченко Н. А., Перебийніс Г. М. Сучасники В. О. Сухомлинського / Н. А. Калініченко, Г. М. Перебийніс. – Кіровоград, ПП «Поліграф-Терція», 1998. – 260 с.

10. Фесенко О. С. Формування методичної компетентності майбутнього вчителя початкової школи у процесі вивчення природничих дисциплін у педагогічному коледжі: дис…. кандидата пед. наук: 13.00.04 / Оксана Сергіївна Фесенко. – Кропивницький, 2018. – 249 с.

11. Кочурська І. В. Педагогічні умови гуманізації професійної підготовки майбутніх педагогів-музикантів у мистецьких навчальних закладах: автореф. дис…. кандидата пед. наук: 13.00.04 / Інна Вікторівна Кочурська. НАПН  України. Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. – Київ, 2018. – 19 с.

ОЦІНЮВАЛЬНІ ЗАДАЧІ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ З ФІЗИКИ

ДРОБІН Андрій Анатолійович –

кандидат педагогічних наук, методист науково-методичної

лабораторії природничо-математичних дисциплін, Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського

ORCID ID 0000-0002-4414-0465

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розкрито сутність понять «критерій» і «показник». У відповідності до структурних компонентів методичної компетентності (мотиваційно-особистісного, змістового, діяльнісного) майбутніх учителів визначені наступні критерії: мотиваційно-ціннісний, когнітивно-інтелектуальний, практичнодіяльнісний. Для діагностики сформованості методичної компетентності до кожного критерія визначені відповідні показники. Теоретичне й практичне дослідження процесу формування методичної компетентності дозволило виявити послідовні рівні: низький, середній, достатній і високий.

Ключові слова: структурні компоненти методичної компетентності майбутнього вчителя початкової школи; мотиваційно-ціннісний, когнітивно-інтелектуальний, практично-діяльнісний критерії; показники; рівні сформованості методичної компетентності.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Аванта +. Энциклопедия для детей. – М.: Мир энциклопедий Аванта +, 2007. – Т. 16. Физика, Ч. 1. – 448 с.

2. Атаманчук П.С. Задачний підхід у реформуванні фізичної освіти / П.С. Атаманчук, О.М. Ніколаєв, О.М. Семерня // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – 2001. – Вип. 34. – С. 9 – 12. (КДПУ ім. В.Винниченка)

3. Дробін А.А. Удосконалення змісту фізичної освіти в умовах формування постіндустріального суспільства / А.А. Дробін // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки : реалії та перспективи. – 2011. – Вип. 28. – С. 59-63.

4. Каменецкий С.Е. Методика решения задач по физике в средней школе: [кн. для учителя] / С.Е. Каменецкий, В.П. Орехов. – [3-е изд., перераб.] – М.: Просвещение, 1987. – 336 с.

5. Касянова Г.В. Система фізичних задач для розвитку творчих здібностей учнів: [навч. посібн.] / Касянова Г.В. – К.: ІЗМН, 1997. – 120 с.

6. Коржуев А.В. Использование оценочных задач для развития теоретического мышления при обучении физике: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Коржуев А.В. – М., 1993. – 18 с.

7. Методи розв’язування фізичних задач. Методи моделювання та аналогій / Ю.М. Галатюк, Я.Ф. Левшенюк, В.Я. Левшенюк, В.І. Тищук. – Х.: Основа: Тріада +, 2007. – 144 с.

8. Новиков А.М. Развитие отечественного образования: Полемические размышления / Новиков А.М. – М.: Эгвес, 2005. – 176 с.

9. Рибалко А.В. Система дослідницьких задач як засіб розвитку продуктивного мислення старшокласників у навчанні фізики: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Рибалко А.В. – К., 2007. – 21 с.

10. Садовий М.І. Вибрані питання загальної методики навчання фізики: навч. посібн. [для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл.] / М.І. Садовий, В.П. Вовкотруб, О.М. Трифонова. – Кіровоград: ПП «ЦОП«Авангард», 2013. – 252 с.

11. Теория и методика обучения физике в школе: Общие вопросы: [учеб. пособ. для студ. высш. пед. учеб. завед.] / С.Е. Каменецкий, Н.С. Пурышева, Н.Е. Важеевская и др.; Под ред. С.Е. Каменецкого, Н.С. Пурышевой. – М.: Издательский центр «Академия», 2000. – 368 с.

12. Тулькибаева Н.Н. Методические основы обучения учащихся решению задач по физике: дисс. ... докт. пед. наук. – Челябинск, 1990. – 467 с.

13. Усова А.В. Практикум по решению физических задач: [для студентов физ.-мат. фак.] / А.В. Усова, Н.Н. Тулькибаева. – [2-е изд.] – М.: Просвещение, 2001. – 206 с.

14. Фізика і астрономія. Навчальні програми для 1011 класів закладів загальної середньої освіти (рівень стандарту, профільний рівень) / Авторський колектив під керівництвом О.І. Ляшенка. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/pr ogramy-10-11-klas/2018-2019/fizika-i-astronomiya-10-11avtorskij-kolektiv-pid-kerivnicztvom-lyashenka-o-i.doc

15. Фізика. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 10-11 класи / Авторський колектив під керівництвом В.М. Локтєва. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna% 20serednya/ programy-10-11-klas/2018-2019/fizika-10-11-avtorskijkolektiv-pid-kerivnicztvom-lokteva-vm.pdf

ДОСЛІДЖЕННЯ РІВНЯ РОЗВИТКУ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

ЄФІМЕНКО Світлана Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри педагогіки, психології та корекційної освіти Комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»

ORCID ID 0000-0001-8577-1741

e-mail: [email protected]

Анотація

    Автором статі здійснено наукове обґрунтування проблеми діагностики та розвитку інтелектуально-творчого потенціалу майбутніх учителів технологій. У статті автором визначено поняття «інтелектуально-творчий потенціал учителя технологій» та виокремлено його шість компонентів: мотиваційний, інтелектуальний, творчий, когнітивний, емоційно-вольовий, особистісний. Автором статті наведено результати дослідження рівня розвитку даного особистісного утворення студентів. З’ясовано, що практично третина студентів має початковий рівень розвитку інтелектуально-творчого потенціалу, більша частина студентів розподілилась за середнім та достатнім рівнями розвитку потенціалу і складала основний масив дослідження. Виявлено, що найменший коефіцієнт рівня розвитку потенціалу студентів знаходиться на високому рівні. Визначено, що найвищий коефіцієнт рівня розвитку виявився на початковому рівні за творчим компонентом. Автором статті здійснено аналіз результатів дослідження.

Ключові слова: інтелектуально-творчий потенціал учителя технологій, авторська методика діагностики, технологічна освіта.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Большая энциклопедия психологических тестов / [упорядочил А. Карелин]. – М: Эксмо, 2007. – 416 с.

2. Воронин А.Н. Диагностика невербальной креативности (краткий вариант теста Е.П. Торренса) / А.Н. Воронин // Психологическое обозрение. – 1995. – № 7. – С. 31–33, 75–87.

3. Єфіменко С.М. Психолого-педагогічні закономірності діагностики та формування інтелектуально-творчого потенціалу у майбутніх учителів технологій : посібник для викладачів середніх та вищих навчальних закладів / С.М. Єфіменко. – Кіровоград: ФО-П Александрова М.В., 2012. – 324 с.

4. Єфіменко С.М. Розвиток інтелектуально-творчого потенціалу майбутнього учителя технологій у процесі професійної підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Єфіменко Світлана Миколаївна. – Кіровоград, 2015. – 376 с.

5. Психологическая диагностика : учеб. пособ. / [под. ред. М.К. Акимовой]. – СПб.: Питер, 2005 – 304 с.

ВОЗМОЖНОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ СИСТЕМ УПРАВЛЕНИЯ КОНТЕНТОМ ДЛЯ СОЗДАНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ ВУЗа

ЗЕЛИНСКАЯ Снежана Александровна –

кандидат педагогических наук, докторант кафедры прикладной математики и информатики Криворожского государственного педагогического университета, г. Кривой Рог

ORCID ID 0000-0002-3071-5192

e-mail: [email protected]

Анотація

    Сучасні інформаційно-комунікаційні технології є найважливішим засобом обробки і поширення інформації. Першочерговим завданням педагогіки стає сприяння гармонійному входженню учня в інформаційний простір. Використання CMS є універсальним інструментом створення інформаційно-освітніх ресурсів ВНЗ. В роботі проаналізовані можливості використання систем управління контентом, описані їхні переваги і недоліки. Як приклад практичного використання систем управління контентом описані Joomla, Moodle.Прі виборі тієї чи іншої системи управління контентом необхідно чітко визначити які саме потрібні можливості, така уніфікація дозволяє отримати більш універсальну освітнє середовище, за рахунок відсікання непотрібних функцій і акцентуванні уваги на основному функціоналі. Така організація інформаційно-освітнього простору дозволяє створити більш дружній інтерфейс і не перевантажувати зайвими можливостями кінцевого користувача освітнього ресурсу.

Ключові слова: система управління контентом, CMS Joomls, CMS Moodle, інформаційно-освітній ресурс ВНЗ, контент.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вебер К.С. Основные возможности CMS Joomla // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус, №2 (22), 2013


2. Гаспарян А.А. Использование CMS при создании образовательных ресурсов // Учен. зап.: науч. журн. Курск. гос. ун-т. 2011. № 3(19)

3. Грушевская В.Ю. Системы управления контентом и обучением как инструменты создания информационной среды образовательного учреждения / В.Ю. Грушевская, О.Н. Грибан // Педагогическое образование в России. 2012. – № 5. – С. 49-55.

4. Демина А.В. Системы управления контентом CMS JOOMLA: учебное пособие для студентов направления 080500.62 «Бизнес- информатика», 09.03.03 «Прикладная информатика», магистров направления 38.04.05 «Бизнесинформатика». – Саратов: Саратовский социальноэкономический институт (филиал) ФГБОУ ВПО «РЭУ им. Г.В. Плеханова». – Саратов, 2015. – 76 с.

5. Колос К.Р. Педагогічний експеримент з розвитку предметних компетентностей учителів інформатики засобами дистанційного навчання [Електронний ресурс] / К.Р. Колос, О.М. Спірін // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2011. – Т. 25, № 5. – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/ article/view/555/446

6. Колос Е.Р. Структура и основные компоненты Moodle-ориентированной дидактической модели развития предметных компетентностей учителей информатики [Электронный ресурс] / Е.Р. Колос // Образовательные технологии и общество. – 2012. – Т. 15, № 3. – Режим доступа: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v15_i3/pdf/9.pdf.

7. Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: метод. посібн. / Ю.В. Триус, І.В. Герасименко, В.М. Франчук // За ред. Ю. В. Триуса. – Черкаси. – 220 с.

ЛЮДВІГ БОЛЬЦМАН І АТОМІСТИКА (історичний екскурс)

ІЛЬНІЦЬКА Катерина Сергіївна –

викладач кафедри фізики і астрономії та методики їх викладання Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

e-mail: [email protected]

КРАСНОБОКИЙ Юрій Миколайович –

кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри фізики і астрономії та методики їх викладання Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

e-mail: [email protected]

Анотація

  Стаття присвячена короткому історичному аналізу наукового внеску Людвіга Больцмана у становлення і розвиток сучасної фізики. У статті схематично прослідковано логіку міркувань Больцмана, як, сповідуючи атомістичну концепцію будови матерії, він заклав підвалини нинішньої статистичної фізики: встановив основне кінетичне рівняння газів; узагальнив закон Максвелла розподілу газових молекул за швидкостями; пов’язав ентропію фізичної системи з ймовірністю її термодинамічного стану; сформулював Н-теорему, яка разом з його статистичною інтерпретацією другого начала термодинаміки, лягла в основу теорії необоротних термодинамічних процесів. Частина матеріалу статті присвячена співставленню методологічних концепцій щодо атомістики Больцмана, Планка, Маха, Оствальда. У фрагментах спогадів видатних фізиків відзначається високий авторитет Больцманавченого, для якого атомістика завжди була базовою компонентою його наукового світогляду.

Ключові слова: Больцман, атомістика, ентропія, ймовірність, статистична фізика, Н-теорема, термодинаміка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Boltzmann L. Über die Beziehung zwischen dem zweiten Hauptsatzes der Wörmetheorie und Wahrscheinlichkeitsrechnung, Wien, В er. 76, 1877.

2. Бородін О.І., Бугай А.С. Біографічний словник діячів у галузі математики. – К.: Радянська школа, 1973. – 607 с.

3. Карцев В. П. Максвелл и чувственный образ физического мира.  Вопр. истории естеств. и техн., 1980, № 1.  М.: Наука. – 162 с.

4. Klein M. J. Gibbs on Clausius, Historical Studies in the Physical Sciences/Ed. Mc- Cormmach.-Philadelphia, 1969.

5. Кудрявцев П.С. Курс истории физики. Учеб. пособие для студентов физ.-мат. фак. пед. ин-тов. – М.: «Просвещение», 1974. – 312 с.

6. Kuznetzova O.V. Ludwig Boltzmann: from atomism to statistical mechanics. – «Вопр. истории естеств. и техн.», 1981, №3. – М.: Наука.  176 с.

7. Mach Е. Wärmelehre.  Leipzig, 1896.

8. Mach Е. Zur Geschichte und Kritik der Carnot’sehen Wärmegesetzes. Wien, Ber., 1892, 101.

9. Оствальд В. Насущная потребность.— СПб., 1912.

10. Садовий М.І., Трифонова О.М. Історія фізики з перших етапів становлення до початку ХХІ століття: навчальний посібник [для студ. ф.-м. фак. вищ. пед навч. закл.] – Кіровоград: ПП «Центр оперативної поліграфії «Авангард»», 2013. – [2-ге вид. переробл. та доп.] – 436 с.


11. Сивухин Д.В. Термодинамика и молекулярная физика: Учеб. пособие для вузов. – 3-е изд. испр. и доп. – М.: Наука. Гл. ред. физ.-мат. лит., 1990. – 592 с. – (Общий курс физики; Т. ІІ).

12. Sommerfeld A. Ludwig Boltzmann zum Gedächtnis.  Chem. Z., 47, 1944.

13. Sommerfeld A. Zum Andenken an Marian Smoluchowski.— Phys. Z. 18, 1917; русск. перев. в кн.: Зоммерфяльд А. Пути познания в физике.  М., 1973.

14. Українська Радянська Енциклопедія. В 12-ти т. Вид. 2-ге. Т. 1. – К.: Голов. ред Укр. Рад. Енциклопедії, 1977. – 544 с.

15. Festschritt ‘L. Boltzmann gewidmet zum 60 Geburgstage.  Leipzig, 1904.

16. Физический энциклопедический словарь. Т. 1. – М.: Советская энциклопедия, 1960. – 664 с.

17. Хинчин А.Я. Математические основания статистической механики.  М.  Л., 1943.

18. Храмов Ю.А. Физики. Биографический справочник. – К.: «Наукова думка», 1977. – 508 с.

19. Шредингер Э. Вступительная академическая речь 4 июня 1929 г.  В кн.: М. Планк. Избранные труды.  М., 1975.

20. Шут М.І., Форостяна Н.П. Вибрані питання історії молекулярної фізики (XVIII – початок ХХ ст.). Навчальний посібник. – К.: Шлях, 2003. – 152 с.

21. Einstein А. Über die von der: molekularkinetischen Theorie der Wärme geordete Bewegung von in ruhenden Flüssigkeiten suspendierten Teilchen.  Ann. Phys., 1905, t. 17.

22. Ehrenfest P. Ludwig Boltzmann. Coli. Sei. Pap.  Amsterdam, 1959; русск. перев. в кн.: Л. Больцман. Статьи и речи. – М.: Наука, 1970. – 488 с.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись