Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

РЕАЛІЗАЦІЯ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО ПРО ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ В УМОВАХ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО ТЕХНОГЕННО-ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА

ТРИФОНОВА Олена Михайлівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фізики та методики її викладання

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

ORCID ID: 0000-0002-6146-9844

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стрімкі тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій та хмарних сервісів у ХХІ столітті визначають необхідність перегляду організації освітнього процесу на всіх етапах його здійснення. Освіта має працювати на випередження і відповідати тенденціям розвитку суспільства в майбутньому. В Україні, розуміючи загальносвітові тенденції інформатизації суспільства, на законодавчому рівні приділяють увагу становленню та розвитку нового освітнього середовища, основними характеристиками якого мають стати: доступність, відкритість, мобільність, науковість. Восени 2018 року вся світова педагогічна спільнота буде відзначати 100-річчя з дня народження Василя Олександровича Сухомлинського – видатного педагога, новатора своєї справи, директора школи. У зв’язку з цим обрано проблематику даного дослідження: дослідити значення науково-педагогічної спадщини Василя Олександровича Сухомлинського для становлення та розвитку сучасного освітнього середовища в умовах техногенно-інформаційного суспільства ХХІ століття. У статті визначено, що педагогічні ідеї Василя Олександровича залишаються актуальними і в ХХІ столітті та знаходять свою реалізацію в шкільній практиці, але вже в умовах хмаро орієнтованого освітнього середовища.

Ключові слова: освітнє середовище, техногенно-інформаційне суспільство, педагогічні ідей В. О. Сухомлинського, доступність, відкритість, мобільність, науковість.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Ісаєва Марина Освітньо-виховне середовище в творчій спадщині В. Сухомлинського / М. Ісаєва. – Харків. – Режим доступу: http://clc.to/wK9AmQ. (Дата звернення: 17.07.18).

2. Калініченко Н. А. Вплив В. О. Сухомлинського на формування освітнього середовища (70-80-ті роки ХХ століття) / Н. А. Калініченко // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 123 (І). – С. 50–56.

3. Климович М. В. Ідея середовищного підходу в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського / М. В. Климович. – Режим доступу: http://clc.to/MwMJKQ. (– Дата звернення: 17.07.18).

4. Кремень В. Г. Василь Олександрович Сухомлинський і сучасна педагогічна наука / В. Г. Кремень // Педагогічний вісник. – 2013. – № 2-3. – С. 14–16.

5. Мельник І. М. Система цільового середовища за В. О. Сухомлинським [Електронний ресурс] / І. М. Мельник, М. П. Семенюк. – Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/socgum/vchu/N132/N132p096 -101.pdf. (– Дата звернення: 17.07.18).

6. Садовий М. І. Діяльнісний та системний підхід у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського // Наукові записки – Серія: Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 123, Т. ІІ. – С. 304–308.

7. Садовий М. І. Методика формування уявлень про сучасну наукову картину світу в хмаро орієнтованому навчальному середовищі / М. І. Садовий, О. М. Трифонова, М. В. Хомутенко // Вісник Черкаського університету. Серія: педагогічні науки. – 2016. – С. 8–16.

8. Садовий М. І. Розкриття здобутків вітчизняних учених як основа формування історикокультурного освітнього середовища у навчанні фізики в загальноосвітніх навчальних закладах / М. І. Садовий, Л. П. Суховірська, О. М. Трифонова // Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. – Серія № 5. – 2013. – Вип. 40. – С. 201–206.

9. Садовий М. І. Формування експериментально-орієнтованого навчального середовища вивчення фізики / Садовий М. І., Слюсаренко В. В., Трифонова О. М., Хомутенко М. В. // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – 2014. – II(16), Issue: 33. – Р. 79–84. – Режим доступу: http://seanewdim.com/uploads/3/2/1/3/3213611/ped_psy_ii1 6_issue_33.pdf. (– Дата звернення: 01.06.18).

10. Суховірська Л. П. Ресурсний підхід до методики навчання фізики в загальноосвітніх навчальних закладах дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02: захищена 05.10.17 / Суховірська Людмила Павлівна; Центральноукраїнський держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка. – Кропивницький, 2017. – 382 с.

11. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: [в 5ти томах] / В. –О. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 1. – С. 59–637.

12. Сухомлинський В. О. Праця – основа всебічного розвитку людини / В. – О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. / редкол.: О. Г. Дзеверін та ін. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 5. – 1977. – С. 145–159.

13. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 2. – С. 419–654.

14. Трифонова О. М. Сучасна концепція всебічно-розвиненої особистості й В. О. Сухомлинський / О. М. Трифонова // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 123, Т. ІІ. – С. 352–356.

ЕТАПИ ВИВЧЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

ФІЛОНЕНКО Оксана Володимирівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті аналізуються історіографічні джерела, в яких розглядаються наукові підходи до періодизації та освоєння творчої діяльності та педагогічної спадщини видатного педагога Василя Олександровича Сухомлинського, що дає можливість прослідкувати загальні тенденції, цілі звертання вітчизняних та зарубіжних дослідників до спадщини видатного українського педагога. Подальшого розвитку набули аналіз і систематизація досліджень з даної проблеми.

Ключові слова: В. О. Сухомлинський, періодизація, дослідження, історіографія, сухомлиністика.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бєлан Г. В. До проблеми дослідження педагогічної персоналії у дискурсі сучасної історико-педагогічної науки / Г. В. Бєлан // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. – Херсон: ХДУ, 2012. – Випуск 61. – С. 11–14.

2. Бєлан Г. В. Сучасні наукові підходи до вивчення спадщини В. О. Сухомлинського: типологічний концепт / Г. В. Бєлан // Науковий вісник Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського. – 2014. – № 1.(47). – С. 26–31.

3. В. О. Сухомлинський у роздумах сучасних українських педагогів: монографія / упоряд.: О. В. Сухомлинська, О. Я. Савченко; авт. кол.: О. В. Сухомлинська, О. Я. Савченко, В. С. Курило, І. Д. Бех та ін. – Луганськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2012. – 504 с.

4. Матвеев В. Ф. В поисках истини / В. Ф. Матвеев // Учительская газета. – 1986. – № 154 (8779). – 25 декабря. – С. 2.

5. Новгородська Ю. Г. Розвиток ідей В. Сухомлинського з формування творчої особистості школяра в педагогічній теорії та практиці сучасної школи: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / Ю. Г. Новгородська; Інститут педагогіки АПН України. – К., 2004. – 21 с.

6. Пархета Л. П. Історіографія вивчення спадщини В. О. Сухомлинського [Електронний ресурс] / Л. П. Пархета // Витоки педагогічної майстерності. – Серія : Педагогічні науки. – 2009. – Вип. 6. – С. 31–37. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2009_6_8.

7. Савченко О. Я. Розвиток сухомлиністики за десять років (1993 – 2003 рр.) / О. Я. Савченко // Освіта України. – 2003. – 7 жовтня (№ 75). – С. 6.

8. Сараєва О. В. Педагогічна система В. О. Сухомлинського в науковому доробку вітчизняних учених: дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / О. В. Сараєва; Херсонський держ. ун-т. – Херсон, 2007. – 250 с.

9. Сухомлинська О. В. Деякі аспекти еволюції сприйняття творчості В. Сухомлинського: дорога довжиною в 40 років // В. О. Сухомлинський у роздумах сучасних українських педагогів: монографія / Упоряд.: О. В. Сухомлинська, О. Я. Савченко; авт. кол.: О. В. Сухомлинська, О. Я. Савченко, В. С. Курило, І. Д. Бех та ін. – Луганськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2012. – С. 74–96.

10. Сухомлинська О. В. Періодизація педагогічної думки в Україні: кроки до нового виміру / О. В. Сухомлинська // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992– 2002. Збірник наукових праць до 10-річчя АПН України. – Частина 1. – Х.: ОВС, 2002. – С. 37–54.

11. Танасийчук О. Почему система Сухомлинского работает в Китае. А не у нас? / О. Танасийчук // Киевский вестник. – 2011. – № 77 (6890). – С. 4.

12. Цзихуа Л. Творче використання спадщини В. О. Сухомлинського в КНР: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / Л. Цзихуа; Інститут педагогіки АПН України. – К., 2005. – 19 с.

13. Чернишов О. Педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського [Електронний ресурс] / О. Чернишов. – Режим доступу: http: // ru.osvita.ua/vnz/reports/pedagog/3637.

ТВОРЧІСТЬ СУХОМЛИНСЬКОГО ЯК ОБ’ЄКТ КРИТИКИ: ТОДІ І НИНІ

СУХОМЛИНСЬКА Ольга Василівна –

доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, головний науковий співробітник ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського

ORCID iD: 0000-0002-2033-285X

e-mail: [email protected]

Анотація

    В статті розглядається творчість Василя Сухомлинського через аналіз феномену критики як одного з факторів розвитку науки, складовою якої виступає опонентське коло, тобто науковці, які надають оцінні характеристики висловлюваним ідеям. Через опонентське коло представлена прижиттєва критика Сухомлинського, характерною особливістю якої є відгуки на твори, що тільки-но з’являлися. Аналізується таке поширене радянське явище як редакційна критика на твір, який офіційна педагогіка не хотіла бачити опублікованим або ж змушушувала автора вносити зміни переважно політико-ідеологічного характеру, а також ті, що торкалися сутності поглядів Сухомлинського: самоцінності розвитку особистості, інший погляд на колектив, пропонування методик виховного впливу, що спиралися на ідеї вільного розвитку дитини, єдність людини і природи («Серце віддаю дітям», «Павлиська середня школа») . Встановлено, що посмертна критика Сухомлинського стала продовженням прижиттєвої критики його ідей, але стосувалася усієї його творчості й носила характер заперечення ідеї людяності, загальнолюдських цінностей з позиції класової, догматично-офіційної педагогіки, при цьому для аргументації опонентами використовувалася така постать як Макаренко. Розкрито, як у незалежній Україні критикуються ідеалістичні й романтико-утопічні ідеї педагога в контексті негативного ставлення до всього радянського періоду. В статті доводиться, що в радянській період Сухомлинський отримував критику від ідеологів – догматиків від педагогіки, а в пострадянський – від радикально і пронаціонально налаштованих освітян. Аналіз критики ідей Сухомлинського надав можливість прослідкувати, як в надрах однієї педагогічної парадигми зароджується новий дискурс, який допомагає зрозуміти розвиток науки, надає можливість її побачити не однолінійно і спрощено, а диференційовано і багатовекторно, що в цілому сприяє як поглибленому вивченню Сухомлинського, його перепрочитанню, так і усвідомленню того шляху, яким розвивається вітчизняна педагогічна наука.

Ключові слова: В. Сухомлинський, критика, опонентське коло, виховання, монографії, А. Макаренко, колектив, особистість, гуманізм, рецензія, редакторський висновок, боротьба, виховний ідеал, сприйняття, розвиток, полеміка, діалог.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Богуславський М. В. Век образования / М. В. Богуславський, Н. К. Гончаров. – Режим доступу: http://biblio.narod.ru/gyrnal/vek/vek38/1938l.htm

2. Василь Олександрович Сухомлинський: до 100-річчя від дня народження. Біобібліографія. – Вінниця: Твори, 2018. – С. 62–65.

3. Вишневський О. Актуальні акценти у патріотичному вихованні О. Вишневський. – Режим доступу: http://education-ua.org/ua/articles/543aktualni-aktsenti-u-patriotichnomu-vikhovanni

4. Вишневський О. Виховний ідеал в образі «порядного комуніста» / О. Вишневський // Вишневський О. Український виховний ідеал: національний характер (витоки, деформації і сучасні виклики). – Дрогобич, 2010. – С. 93–101.

5. За творческое развитие марксистсколенинской этики // Вопросы психологии. – 1963. – № 2. – С. 7.

6. Лист О.Г. Дзверіна від 28.06.1972. – Домашній архів Сухомлинського.

7. Листування з видавництвом «Радянська школа». В кн: Василь Сухомлинський. Серце віддаю дітям. – Харків: Акта, 2012. – С. 505-524.

8. Лихачев Б. Т. Социология воспитания и образования / Б. Т. Лихачев. – Рязань, 1999. – С. 229.

9. Лихачев Б. Т. Философия воспитания: спец. курс / Б. Т. Лихачев. – М., 1995. – 280 с.

10. Обсуждение книги В.А. Сухомлинского «Формирование коммунистических убеждений у молодого поколения» // Советская педагогика. – 1962. – № 6. – С. 156–160.

11. Педагогические апокрифы. Этюды о В. А. Сухомлинском / упоряд. О. Сухомлинська. – Харьков: Акта, 2008. – 436 с.

12. После Сталина. Позднесоветская субъектность (1953-1985). Сб. ст. / под. ред. А. Пинского. – Санкт-Петербург, 2018. – С. 9–10.

13. Рецензия на рукопись «Павлышская средняя школа», подписана зав. редакцией В. Долиным и ст. редактором Д. Тарасовым 31 січня 1968 р. – 20 с. – Домашній архів Сухомлинського.

14. Русаков А. Соловейчик и Сухомлинский. Два решения «Педагогики для всех» / А. Русаков – Режим доступу: http://www.altruism.ru/sengine.cgi/5/7/8/22/1/1

15. Сухомлинский В .А. Воспитание коллективизма у школьников. Из опыта сельской средней школы / В. А. Сухомлинский; под ред. Н. И. Болдырева. – М.: Изд-во АПН РСФСР, 1956. – 272 с.

16. Сухомлинська О. В. В пошуках справжнього. Вступна стаття до книги «Серце віддаю дітям» / О. В. Сухомлинська. – Харків: Аста, 2012. – С. 22.

17. Сухомлинський В. Серце віддаю дітям / В. Сухомлинський; упоряд. О. Сухомлинська. – Харків: Акта, 2012. – 537 с.

18. Учительская газета. – 18 мая 1967 г.

19. Ямбург А. Е. Педагогика нон-фикшн / А. Е. Ямбург // Национальный психологический журнал. – 2013. – № 4(12) – С. 11–19.


20. Ярошевский М. Г. Оппонентский круг и научное открытие/ М. Г. Ярошевский // Вопросы философии. – 1983. – № 10. – С. 49–62.

МОДЕРНІЗАЦІЯ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ: ДІАЛОГ З В. О. СУХОМЛИНСЬКИМ

САВЧЕНКО Олександра Яківна –

академік НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник Інституту педагогіки НАПН України

e-mail: savchenko. a.j.@ qmail.com

Анотація

  Розглянуто положення педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського в контексті проблем модернізації сучасної початкової освіти; обґрунтовано спільність цілей і цінностей організації освітнього процесу: методологія особистісно зорієнтованого навчання, базовими принципами якого є гуманізація, дитиноцентризм, природовідповідність. На основі інтеграції тривалого теоретичного дослідження і цілеспрямованих змін шкільної практики видатний педагог розробив гуманну інноваційну систему всебічного розвитку дітей з різними інтелектуальними і фізичними можливостями.

Ключові слова: педагогічні ідеї В. О. Сухомлинського, початкова освіта, нова українська школа, всебічний розвиток дитини.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Закон України про освіту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sakon2.rada.qov.ua/laws/show/2145-19.

2. Державний стандарт: [Електрон. Ресурс]. – Режим доступу: http://www.kmu.qov.ua/ua/npas/prosatverdzhennya-derzhavnoqo-standartu-pochatkovoyiosviti.

3. Концепція НУШ [Електрон. Ресурс]. – Режим доступу: http://mon.qov.ua/storaqe/app/media/zaqalna%20seredn ya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

4. Сухомлинський Василь. Серце віддаю дітям // Василь Сухомлинський. Передмова О. Сухомлинської, – Харків, АКТА, 2012. – 527 с.

5. Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. [редкол.: О. Г. Дзеверін (голова) та ін.]. – Т. 1.– К.: Рад. школа. 1976. – 654 с.

6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. [редкол.: О. Г. Дзеверін (голова) та ін.]. – Т. 3. – К.: Рад. школа, 1977. – 670 с.

7. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. [редкол.: О. Г. Дзеверін (голова) та ін.]. –Т. 5. – К.: Рад. школа,1977. – 639 с.

8. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. [редкол.: О. Г. Дзеверін (голова) та ін.]. – Т. 4. – К.: Рад. школа, 1977. – 638 с.

9. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. [редкол.: О. Г. Дзеверін (голова) та ін.]. – Т. 2. – К.: Рад школа, 1976. – 670 с.

10. Сухомлинський Василь. Я розповім вам казку… Філософія для дітей / Василь Сухомлинський: уклад. О. В. Сухомлинська. – Х.: ВД «ШКОЛА» 2016. – 576 с.

11. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти. 1-2 класи. Закон України «Про освіту». Державний стандарт початкової освіти. – К.: ТД «Освіта-Центр плюс», 2018. – 240 с.

НАГЛЯДНОСТЬ В НАСЛЕДИИ В. А. СУХОМЛИНСЬКОГО И ЕЕ ПРИМЕНЕНИЕ В ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ТЕХНИЧЕСКИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ

АНИСИМОВ Николай Викторович –

доктор педагогических наук, профессор, профессор кафедры теории и методики технологической подготовки, охраны труда и безопасности жизнедеятельности

Центральноукраинского государственного педагогическог университета имени Владимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглядаються питання необхідності та можливості використання наочного процесу навчання складних електро- і радіотехнічних професій при виконанні лабораторних робіт і обчислювальних операцій. Для посилення наочності в процесі навчання і впливу на зорові аналізатори учня застосовується колірна гама проводів, електричних приладів, панелей уніфікованого лабораторного обладнання та інших елементів у фізичній моделі та електронної версії цього обладнання.

Ключові слова: лабораторні роботи, принцип наочності, фізичне моделювання, електронне моделювання, уніфіковане лабораторне обладнання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Анісімов М. В. Теоретико-методологічні основи прогнозування моделей у професійнотехнічних навчальних закладах: [монографія] / М. В. Анісімов. – Київ-Кіровоград: Поліграфічне підприємство «ПОЛІУМ», 2011. – 464 с.: 68 іл., таблиць 37.

2. Анісімов М. В. Технологія виконання лабораторних робіт на уніфікованому лабораторному обладнанні. / М. В. Анісімов // Вісник Черкаського університету: «Педагогічна майстерність: методологія, теорія, технології» Сер. Пед. науки. – № 3 (296). 2014. – С. 3-9

3. Анісімов М. В. Наочність в процесі виконання лабораторних робіт./ М. В. Анісімов // Наукові записки КДПУ. Сер. Педагогічні науки. 2014. – Вип. 132. – С. 54-58.


4. Анисимов М. В. Електротехніка з основами промислової електроніки: лабораторний практикум: навч. посіб. / М. В. Анисимов. – К.: Вища шк., 1997. – 160 с.

5. Анісімов М. В. Практикум з електромонтажних робіт: навч. посіб. – 2-ге вид., перероб. і доп. / М. В. Анісімов, С.О. Кононенко. – Кіровоград: Поліграф. підприємство «ПОЛІУМ», 2007. – 172 с., 98 іл., Таблиць 12.

6. Ломов Б. Ф. Вопросы общей, педагогической и инженерной психологии. / Б. Ф. Ломов. – М.: Педагогика, 1991. – 296 с.: ил.

7. Лоос В. Г. Промышленная психология. – 2-е изд., доп. и испр. / В. Г. Лоос – К.: Техніка, 1980, – 182 с.: ил. 8. Пат. 2029381 Российская Федерация, RU 2029381 C1 6 G 09 B 9/00. Устройство для имитации электрических схем / Анисимов Н. В.; заявитель и патентообладатель Анисимов Н. В. – № 5004202; заявл. 8.07.91; опубл. 20.02.95

9. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 т. – К. : Рад. шк., 1976. – Т. 3.

10. Сухомлинский В. А. Избранные педагогические сочинения: В 3_х т. Т.1 / Сост. О. С. Богданова, В. З. Смаль. – М. : Педагогика, 1979. – 560 с.

11. Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем. / О. В. Сухомлинська. – К.: А.П.Н., 2003. – 68 с.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись