«ОПОРНІ СИГНАЛИ» У МЕТОДИЦІ ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬО-СЕМІОТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИКИ
СУНЬ ПЕНФЕЙ –
аспірант Південноукраїнського національного педагогічного університету
імені К. Д. Ушинського
Анотація
Статтю присвячено методиці формування семіотичної компетентності майбутніх вчителів музики. Зокрема, з’ясовується дидактичний потенціал і особливості використання методу «опорних сигналів» у навчальній практиці освоєння майбутніми вчителями музики символічного змісту творів музичного мистецтва (на прикладі хоралів І. С. Баха). Надаються рекомендації щодо створення «опорних сигналів» на основі зорових і слухових образів, які сприяють адекватному осмисленню музичних артефактів у найширшому культурному контексті.
Ключові слова: вчитель музики, смисл музичного твору, символ, методика, опорний сигнал, сприйняття, жанр хоралу.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Аверинцев С. Символ / С. Аверинцев // Краткая литературная энциклопедия. – В 9-ти т. – Т. 6. – М.: Советская энциклопедия, 1971. – С. 826–831.
2. Лазутина Т. Онто-гносеологические и аксиологические основания языка музыки: автореф. дисс…. докт. философских наук: специальность 09.00.01 – онтология и теория познания / Т. Лазутина. – Екатеринбург, 2009. – 42 с.
3. Шаталов В. Ф. Опорные конспекты по кинематике и динамике: Книга для учителя: Из опыта работы / В. Ф. Шаталов, В. М.Шейман, А. М. Фаит. – М.: Просвещение, 1989. – 216 с.
4. Шаталов В. Ф. Эксперимент продолжается / В. Ф. Шаталов. – М.: Педагогика, 1989. – 336 с.
5. Швейцер А. Иоганн Себастьян Бах / А. Швейцер. – М.: Музыка, 1965. – 725 с.
6. Шип С. В. Музыкальная речь и язык музыки / С. В. Шип. – Одесса: Изд-во Одесской гос. консерватории им. А. В. Неждановой, 2001. – 298 с.
СЯ Цзін –
аспірант Національного педагогічного університету
імені М. П. Драгоманова
e-mail: [email protected]
Анотація
Порівняльний аналіз вокального навчання студентів педагогічних університетів України та Китаю дозволить виявити найбільш перспективні підходи до розвитку співацького голосу, запропонувати обґрунтовані рекомендації щодо підготовки майбутніх фахівців в системі вищої музично-педагогічної освіти. Український досвід має для Китаю сентенційне значення. Використовуються загальні музичні методики: «дослідна методика», «практична методика», «мовна методика», «дослідницька методика». Організаційні форми вокального навчання студентів двох типів: загальні та індивідуальні заняття. На вокальних заняттях недооцінюється роль концертмейстера.
Ключові слова: види методик вокального навчання в Китаї, недоліки і переваги індивідуальних та групових занять, синтез манер співу (народної та академічної).
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Ду Сывей. Формирование певческих учений у вокалистов высших учебных заведений КНР: автореф. дис. на соискание учёной степени канд. пед. наук: 13.00.08 / Ду Сывей. – М.: МГУКИ, 2008. – 25 с.
2. Ли Чжэнь. Вокальная методика на основе музыки. / Ли Чжэнь // Китайская экономика. Серия «Педагогика». – 2008. – № 4. –С. 184–185.
3. Ли Шень. Проблемы вокальной методики в современном Китае / Ли Шень // Вестник Синхайской консерватории. –2008. –№ 2. – С. 77– 78.
4. Методика [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://dic.academic.ru/dic.nsf/enc philosophy/8661/
5. Морозов В. П. Искусство резонансного пения. Основы резонансной теории и техники / В. П. Морозов. – М.: ИП РАН, МГК им. П.И.Чайковского, 2002. – 496 с.
6. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) / Г. М.Падалка. К.: Освіта України, 2008. – 274 с.
7. Салимова К. Педагогика народов мира: История и современность / К. Салимова, Н. Додле. М.: Педагогическое общество России, 2001. – 576 с.
8. Сухомлинский В. А. Сердце отдаю детям / В. А. Сухомлинский. – Киев: «Радянська школа», 1974. – 288 с.
9. Шень Сян, Цзяо Беньчу. Методические принципы работы на уроках с певцами / Шень Сян, Цзяо Беньчу [на кит. языке]. – Шанхай, 1996. – 87 с.
ХЕ СЮЕФЕЙ ‒
аспирант Національного педагогічного університету
імені М. П. Драгоманова
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглянуто засоби музичної підготовки майбутніх учителів хореографії, спрямованих на вдосконалення рівня професійної освіти; визначено компоненти (мотиваційно-орієнтаційний, когнітивнокомпетентнісний, творчо-виконавський), критерії (мотиваційний, когнітивний, емоційний, поведінковий) та рівні сформованості (високий, середній та низький) музичної культури. Представлена методика удосконалення музичної підготовки майбутніх учителів хореографії.
Ключові слова: майбутній вчитель хореографії; музична культура;музична підготовка; педагогічні умови.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Гуревич Р. С. Теоретичні та методичні основи організації навчання у професійнотехнічних закладах: Монографія. / Р. С. Гуревич; наук. ред. С. У. Гончаренко. – К.: Вища школа, 1998. – 50 с.
2. Рудницька О. П. Основи педагогічних досліджень: навч.-метод, посіб. [для студ. вищ. навч. закл., які вивч. дисц. мистецьк. циклу] / О. П. Рудницька, А. Г. Болгарський, Т. Ю. Свистельникова. – К., 1998. – 254 с.
3. Словник іншомовних слів. – М.: Просвещение, 1987. – 241 c.
4. Філіппова Л. Л. Модель формування інформаційної культури майбутніх економістів / Н. Т. Тверезовська, Л. Л. Філіппова // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. – Вип. 143. – К., 2009. – С. 45–50.
ХУА ВЕЙ –
аспірант кафедри музичного мистецтва і хореографії
Південноукраїнського національного педагогічного університету
імені К. Д. Ушинського
e-mail: [email protected]
Анотація
Дана стаття присвячена обґрунтуванню педагогічних умов формування творчого потенціалу, які мають бути впроваджені в процес навчання гри на фортепіано майбутніх вчителів музики і розглядаються як сукупність зовнішніх і внутрішніх обставин здійснення навчального процесу, націлених на формування творчого потенціалу. Означені умови ґрунтуються на визначених теоретико-методологічних підходах і націлені на формування кожного компоненту творчого потенціалу студента.
Ключові слова: творчий потенціал, педагогічна умова, ціннісна установка, креативно-орієнтоване середовище, творчий супровід, проектування.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Андрєєв М. В. Формування толерантності вчителя загальноосвітньої школи: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «теорія і методика професійної освіти» / М. В. Андрєєв. – Харків, 2009. – 23 с.
2. Баранова Н. Психологічний клімат у колективі // Редакція загальнопедагогічних газет, бібліотека «Шкільного світу». – Київ, 2003. – 143 с.
3. Бушуев С. Д. Динамическое лидерство в управлении проектами [Текст] : [монография] / С. Д. Бушуев, В. В. Морозов; Укр. ассоц. упр. проектами. – К. : Украинская ассоциация управления проектами, 1999. – 312 с.
4. Бражнич О. Г. Педагогічні умови диференційованого навчання учнів загальноосвітньої школи : дис. канд. пед. наук / О. Г. Бражнич. – Кривий Ріг, 2001. – 238 с.
5. Драч І. І. Оцінювання творчого потенціалу студентів вищих навчальних закладів // Проблеми освіти: Наук.-метод. зб. / Кол. авт. – К.: Наук.-метод. центр вищої освіти, 2005. – Вип. 41. – С. 153–160.
6. Загвязинський В. І. Педагогічна творчість учителя / B. I. Загвязинський // Педагогічна творчість і майстерність: хрестоматія / укл. Н. В. Гузій. – К.: ІЗМН, 2000. – 168 с.
7. Заир-Бек Е. С. Теоретические основы обучения педагогическому проектированию [Текст] : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.08 / Е. С. Заир-Бек. – СПб., 1995. – 49 с.
8. Колесникова И. А. Педагогическое проектирование : учеб. пособие для высш. учеб. заведений / И. А. Колесникова, М. П. ГорчаковаСибирская ; [под ред. В. А. Сластёнина, И. А. Колесниковой]. – 3-е изд., стер. – М. : Издательский центр «Академия», 2008. – 288 с.
9. Козирєва О. Програма психологічного супроводу школярів, їхніх учителів і батьків (1–11 кл.) : Робота шкільного психолога [Текст] / О. Козирєва // Психолог. – 2003. – № 41 (листопад). – С. 5–15.
10. Філософія: підручник/ за заг. ред. М. І. Горлача, В. Г. Кременя, В. К. Рибалки. – К., Харків : Консум, 2000. – 548 с.
ХУАН ЯЦЯНЬ –
аспірант кафедри музично-інструментальної підготовки
Південноукраїнського національного педагогічного
університету імені К. Д. Ушинського
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглянуто питання творчого самовираження майбутніх учителів музики в процесі виконавсько-інструментальної підготовки. Стислий огляд проблеми дозволив визначити, що методологічною основою вирішення заявленої проблеми є: антропологічний, семіотичний, акмеологічний і синергетичний наукові підходи.
Ключові слова: майбутній вчитель музики, творче самовираження, виконавсько-інструментальна підготовка, антропологічний підхід, семіотичний підхід, акмеологічний підхід, синергетичний підхід.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бим-Бад Б. М. Антропологические основания теории и практики образования // Педагогика. – 1994. – № 5. – С. 5–10.
2. Гагин Ю. А. Акмеологические аспекты предмета психологии / Ю. А. Гагин // Вестн. Балт. пед. акад. : Вып. 55. – 2004. – С. 45–60.
3. Гржибовская Р. Н. Интерпретация музыкального произведения // Теория и методика обучения игре на фортепиано / [под общ. ред. А. Г. Каузовой, А. И. Николаевой]. – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. – С. 188–198.
4. Коджаспирова Г. М. Педагогический словарь : Для студ. высш. и сред. пед. учеб. заведений / Г. М. Коджаспирова, А. Ю. Коджаспиров. – М. : Издательский центр «Академия», 2000. – 176 с.
5. Корыхалова Н. П. Интерпретация музыки : Теоретические проблемы музыкального исполнительства и критический анализ их разработки в современной буржуазной эстетике / Н. П. Корыхалова. – Л. : Музыка, 1979. – 208 с.
6. Новейший философский словарь / Сост. А. А. Грицанов. – М. : Изд. В. М. Скакун, 1998. – 897 с.
7. Юдин Э. Г. Методология науки. Системность. Деятельность / Э. Г. Юдин. – М. : URSS, 1997. – 444 с.