ГРИШКО Ольга Іванівна –
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри дошкільної освіти
Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка
ОRCID: 0000-0 002-9149-3992
e-mail: [email protected]
КЛЕВАКА Леся Петрівна –
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної роботи Полтавського інституту економіки і права,
ОRCID: 0000-0001-6924-8221 DOI.org/10.5281/zenodo.194894
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті проводиться аналіз використання понять «навичка» і «уміння» у психолого-педагогічній літературі. Автори здійснюють порівняльний аналіз підходів до визначення цих понять. Розглядаються різні означення понять в роботах дослідників та енциклопедіях.
Ключові слова: сучасна освіта, навчання, знання, уміння, навички, теорія поетапного формування розумових дій, компетентність, знаннєва парадигма освіти, компетентнісно орієнтована парадигма освіти.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Вяткин Л. Г. Дидактика: учебн. пос. / Л. Г. Вяткин. – Саратов: СУ, 1979. – 94 с.
2. Гулай О. І. Компетентнісний підхід як основа нової парадигми освіти / О. І. Гулай // Вісник національної академії Державної прикордонної служби України. – 2009. – С. 42–51.
3. Дидактика средней школы. Некоторые проблемы современной дидактики / В. В. Краевский, И. Я. Лернер, М. Н. Скаткин; Под ред. М. Н. Скаткина. – М.: Просвещение, 1982. – 319 с.
4. Корнилов К.Н. Психология: учебник / К. Н. Корнилов. – М.: Учпедгиз, 1946. – 172 с.
5. Крутецкий В. А. Основы педагогической психологии / В. А. Крутецкий. – М.: Просвещение, 1972. – 255 с.
6. Левинов А. М. О содержании понятий «навык» и «умение» / А. М. Левинов // Советская педагогика. – 1980. – №3. – С. 68–72.
ЗАВИДІВСЬКА Ольга Ігорівна –
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економіки та менеджменту
Львівського державного університету фізичної культури, докторант
НУ «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
ORCID: 0000-0002-1809-9972
e-mail: [email protected]
Анотація
Обґрунтовано особливості філософської науки як теоретичної основи вдосконалення системи професійної освіти майбутніх менеджерів. Здійснено аналіз класичної, некласичної, постнекласичної моделей розвитку науки. Виокремлено головні об’єднуючі функції та проаналізовано взаємозв’язки між теорією професійної освіти і практикою педагогіки здоров’я. Розкрито сутність філософської методології методів пізнання, здоров’яорієнтованих педагогічних явищ і процесів у системі професійної освіти студентів-управлінців. Декларовано, що професійна освіта майбутніх менеджерів має стати соціально-прикладною і передбачати формування у них цілісного уявлення про людський розвиток.
Ключові слова: філософія науки, теоретичні основи, студенти-управлінці, професійна освіта, здоров’яорієнтовані управлінські навички.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Базилевич В. Д. Економічна теорія: Політекономія: Підручник / За ред. В. Д. Базилевича. – 3-тє вид., перероб. і доп. – К.: Знання – Прес, 2004. – С. 13–45.
2. Воробйов Є. М. Економічна теорія: посібник для вищої школи / Під заг. ред. Воробйова Є.М. – Х-К.: 2001. – С. 10–34.
3. Гаврилишин Б. Дороговкази в майбутнє. – К.: Основа, 1993. – С. 194–229.
4. Герасимчук А. А. Філософські основи менеджменту і бізнесу: навч. посіб. / А. А. Герасимчук, З. І. Тимошенко, С. В. Шейко; Європ. ун-т. – К., 2006. – 111 c.
5. Глушков В. М. Кибернетика. Вопросы теории и практики / В. М. Глушков. – М.: Наука, 1986. – 488 с.
6. Грішнова О. А. Економіка праці та соціально-трудові відносини: [підруч.] / О. А. Грішнова. – [3-є вид., виправл. і доповн.]. – К.: Знання, 2007. – 559 c.
7. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. – М.: ИНТОР, 1996. – 544 с.
8. Заболоцкий В. П. Математические модели в управлении / Заболоцкий В. П., Оводенко А. А., Степанов А. Г. – СПб.: СПб ГУАП, 2001. – 196 с.
9. Мехедова Т. М. Людський капітал: концепція, напрямки розвитку / Т. М. Мехедова // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.experts.in.ua/baza/analitic/index.php?ELE MENT_ID=11380.
10. Нуреев Р. М. Курс микроекономики: Учебник для вузов. – М.: Норма-Инфа, 1996. – С. 1–16.
11. Скринник М. А. Предмет і проблематика філософії: навч. посібник / за заг. ред. М. А. Скринника, З. Е. Скринник. – Львів: ЛБІ НБУ, 2001. – 485 с.
12. Штофф В. А. Моделирование и философия / В. А. Штофф. – Ленинград: Наука, 1966. – 302 с.
13. Хорошев А. Н. Введение в управление проектированием механических систем: Учебное пособие/ А. Н. Хорошев. – Бєлгород, 1999. – 372 с.
14. Zavydivska О. The paradigm of health maintenance at Higher Education Institutions as an Important Component of Human Development in Terms of Modernity / Olga I. Zavydivska, Nataliia N. Zavydivska, Olena V. Khanikiants, Olga V. Rymar // Journal of Physical Education and Sport (JPES), Vol. 17 Supplement Issue 1, Art 9, 2017. – Р. 60–65.
15. Zavydivska O. Features of professional training of hr-managers: the ability to create a healthoriented environment in the organization / Olga I. Zavydivska, Nataliia N. Zavydivska, Volodymyr Y. Kovalchuk, Olena V. Khanikiants // Journal of Physical Education and Sport (JPES). – 2018. – 18 Supplement issue (2), Art 160. – Р. 1072– 1078.
КОВАЛЕВСЬКА Наталія Володимирівна –
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри дошкільної освіти
Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка
e-mail [email protected]
Анотація
У статті аналізується зміст та методичні засади викладання дисципліни «Теорія та методика співпраці з родинами» студентам спеціальності 012 Дошкільна освіта освітнього ступеня «бакалавр». Автором дається детальний аналіз не лише змістового наповнення навчальної дисципліна, але й шляхів формування професійної компетентності майбутніх вихователів дітей дошкільного віку.
Ключові слова: навчальна дисципліна «Теорія та методика співпраці з родинами», студент, змістовий модуль, лекція, практичне заняття, самостійна робота.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Артемова Л. В. Реалії та перспективи розвитку дошкільної освіти України в контексті ключових позицій Болонської декларації / Л. В. Артемова // Вісник Глухівського державного національного педагогічного університету ім. О. Довженка. – 2010. – Вип. 16. – С. 10–14.
2. Бєлєнька Г. В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу: монографія / Г. В. Бєлєнька. – К.: Університет, 2011. – 320 с.
3. Богініч О. Л. Шляхи вдосконалення системи підготовки фахівців дошкільної освіти // Електронний ресурс. – Режим доступу : http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_emagazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n1_2008_st_ 9/?print
4. Ковалевська Н. Програма навчальної дисципліни «Теорія та методика співпраці з
родинами» для студентів освітнього ступеня бакалавр спеціальності 012 Дошкільна освіта / Н. Ковалевська. – Полтава: ПНПУ, 2017 – 8 с.
5. Ковалевська Н.В. Професійна підготовка студентів факультетів дошкільної педагогіки до роботи у сім’ях: Дис... канд.. пед. наук: 13.00.04. / Інститут педагогіки та психології професійної освіти АПН України. – Київ, 2007. – 220 арк.
6. Концепція розвитку освіти України на період 2015–2025 років. Проект // Електронний ресурс. – Режим доступу : http://www.tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf.
7. Підготовка майбутніх вихователів до роботи з дітьми дошкільного віку: компетентнісний підхід / За загальною редакцією Г. В. Бєлєнької, О. А. Половіної / – Монографія – К.: Вид-тво, 2015. – 244 с.
8. Чернова О. С. Форми організації навчання у вищих навчальних закладах // Збірник наукових праць. Вісник полтавського державного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка. – Випуск 6 (14). – Полтава, 2000. – 192 с.
КОНОНОВА Марина Миколаївна –
кандидат психологічних наук, доцент кафедри спеціальної освіти і соціальної роботи
Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка
ORCID: 0000-0002-2994-6866
е-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглядаються проблемні питання психологічної готовності майбутніх спеціалістів спеціальної освіти до роботи, специфіка професійної діяльності яких призводить до формування синдрому «емоційного вигорання». Підкреслюється необхідність створення системи захисту майбутніх дефектологів від професійного вигорання.
Ключові слова: професійне вигорання, дефектологи, запобіжні фактори.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Водопьянова Н. Синдром выгорания: диагностика и профилактика / Н. Водопьянова, Е. Старченкова. – СПб.: Питер, 2009. – 238 с.
2. Іванашко О. Є. Професійна адаптація і професійне вигоряння особистості / О. Є. Іванашко // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія № 12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2007. – № 19 (43). – С. 82–86.
3. Подляшник В. В. Адаптаційний потенціал та професійне здоров’я особистості / В. В. Подляшник // Практична психологія та соціальна робота. – 2011. – №12. – С. 71–74.
4. Яценко Т. Глибинна психокорекція та упередження психічного вигорання. Частина 3 / Т. Яценко, Б. Іваненко, І. Євтушенко. – К.: Главник, 2008. – 96 с.
5. Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика: навч. посіб. – К.: Вища шк., 2006. – 382 с.
КИСЛЕНКО Дмитро Петрович –
кандидат юридичних наук, доцент,
начальник кафедри тактико-спеціальної підготовки Інституту Управління державної охорони України
Київського національного університету імені Тараса Шевченка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті здійснено аналіз особливостей виховання у майбутніх фахівців охоронної діяльності та безпеки вольових якостей як основа формування професійної компетентності.
Ключові слова: вольові якості, професійна компетентність, охоронна діяльність.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бодров В. А. Психология профессиональной пригодности / В. А. Бодров. – М.: ПЕР СЭ, 2001. – 321 с.
2. Болотов О. О. Принцип індивідуалізації спеціальної фізичної підготовки майбутніх співробітників спецпідрозділів охорони / О. О. Болотов // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Вип. 54. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання і спорт: збірник. – Чернігів: ЧДПУ, 2008. – № 54. – С. 65–70.
3. Зубок М. І. Охорона та охоронна діяльність: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / М. І. Зубок. – К.: КНТЕУ, 2006. – 172 с.
4. Ильин И. А. Поющее сердце. Книга тихих созерцаний / И. А. Ильин // Сочинение в двух томах. – М.: Медиум, 1994. – Т. 2. – С. 427–431.
5. Климов Е. А. Основы психологии: учебник для вузов / Е. А. Климов. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. – 432 с.
6. Лесняк В. В. Защита чести, достоинства и деловой репутации в гражданском законодательстве России / В. В. Лесняк // Юрист. – 1999. – № 1. – С. 52–67.
7. Половникова Ж. Ю. Формирование психологической готовности сотрудников охраны к осуществлению профессиональной деятельности : дис. кандидата психол. наук / Половникова Ж. Ю.; – Университет внутренних дел. – Х., 1998. – 67 с.
8. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С Л. Рубинштейн. –- СПб.: Питер, 2006. – 45 с.
9. Слончак С. В. Формирование активной гражданской позиции будущего офицера МЧС в образовательном процессе вуза / С. В. Слончак, Р.
В.Коточигов // Сборник всероссийской научнопрактической конференции «Проблемы безопасности при ликвидации последствий чрезвычайных ситуаций». – 2015. – Т. 2. – № 1 (4). – С. 278–280.
10. Узнадзе Д. Н. Психология установки / Д. Н. Узадзе. – СПб.: Питер, 2001. – 566 с.
11. Фромм Э. Иметь или быть? / Э. Фромм. – М.: Прогресс, 1990. – 330 с.
12. Штучний В. В. Адміністративно-правові засади підготовки кадрів Управління державної охорони України / В. В. Штучний // Нац. акад. внутрішніх справ. – Київ: Б.в., 2015. – 18 с.