ОРОС Ільдіко Імріївна –
доктор філософії,
ректор Закарпатського угорського інституту ім. Ференца Ракоці ІІ
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті з'ясовано роль освіти дорослих, яка визначається піднесенням її суспільної значущості і цінності, змінами в умовах діяльності людей упродовж життя, а також певними віковими, психологічними, соціальними особливостями дорослих. Досліджено загальнодидактичні підходи до роботи з дорослими учнями у Великій Британії. В рамках освіти Великої Британії використовуються різноманітні підходи до роботи з дорослими учнями: специфічні (психологічні, соціологічні, феноменологічні) й загальнодидактичні (діяльнісний, компетентнісний, синергетичний, андрагогічний, інформаційний, індивідуальний, диференційований та ін.).
Ключові слова: освіта дорослих, Велика Британія, загально-дидактичні підходи, діяльність людей упродовж життя.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Архипова С. П. Освіта соціально незахищених категорій дорослих: теорія, методологія, практика: монографія / С. П. Архипова. – Черкаси: ПП Чабаненко, 2011. – 368 с.
2. Голубенко О. Л., Чурсін М. М., Гайдуков В. Ф. Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі: Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 728 с.
3. Кучай О., Кучай Т., Орос І. / Вдосконалення освітнього процесу засобами мультимедійних технологій / О. Кучай, Т. Кучай, І. Орос // Збірник наукових праць: Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. Випуск 2 (61). – Миколаїв: МНУ імені В. О. Сухомлинського, 2018. – С. 132–137.
4. Стариков Д. А. Педагогические условия внедрения мультимедиа технологий в процесс обучения студентов вуза [Электронный ресурс]: дис....канд. пед. наук. Нижний Новгород, 2009. – 197 с.
5. Dobrołowicz Justyna. «Współczesna szkoła wobec ekspansji mediów» // Nauczanie początkowe. Kształcenie zintegrowane. Zeszyty kieleckie. Media w edukacji zintegrowanej. – № 1. – 2011/2012. – S. 7–13.
6. Płoszyński, Zygmunt. Zastosowanie komputera w edukacji i wychowaniu / Zygmunt Płoszyński. // Edukacja. – № 2 (90). – Warszawa, 2005. – S. 94–102.
7. Статкевич А. Г. Використання Інтернету в організації навчального процесу Відкритого університету Великої Британії // Сучасні інфориаційні технології і інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми// Зб. Наук. пр. – Випуск 20. – КиївВінниця: ДОВ: «Вінниця», 2008. – 490 с.
8. Чучмій I. I. З досвіду впровадження сучасних інформаційних технологій у освітній процес Великобританії / I. I. Чучмій // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. пр. / [редкол. : І. А. Зязюн (голова) та ін.]. – К.; Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2008. – Вип. 20. – С. 114–117.
9. COLETTE MURPHY & LILLIAN GREENWOOD. Effective Integration of Information and Communications Technology in Teacher Education// Journal of Information Technology for Teacher Education. –Vol. 7 – No. 3. – 1998. – 415 р.
10. Підвисоцький Р. Високі технологіі – дистанційно: Болонський процес // Демократична Україна.– 2004. – № 39. – С. 6–14.
11. Брандибура Ю. Професійна підготовка фахівців з політологіі: досвід Англії та Уельсу: монографія. – Львів: ВД: Панорама.– 2018. – 152 с.
12. Джуринський П. (2015) Міждисциплінарний підхід у методиці викладання спортивних дисциплін майбутнім фахівцям фізичного виховання. Освітологічний дискурс, 1(9). – С. 84–94.
13. Третько В. В. Зміст освітніх програм професійної підготовки магістрів міжнародних відносин в університетах Великої Британії. Науковий журнал Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, Серія: Педагогічні науки. Вид. відділ ЧНУ імені Богдана Хмельницького. – Черкаси, 2012. – С. 91–94.
14. Андрющенко Т. К. Особливості навчання дорослих / Т. К. Андрющенко. – [Електронний ресурс. – Режим доступу: http://www.oipopp.edsp.net/metod/585/585_1.doc]
15. Задворна С. Г. Концептуальне моделювання навчальної інформації: Навчальнометодичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – Черкаси: ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2013. – 96 с.
16. Варецька О. В. Розвиток соціальної компетентності післядипломної педагогічної освіти: монографія / О. В. Варецька. – Запоріжжя: Кругозір, 2015. – 532 с.
17. Key Competences for Lifelong Learning european Refence Framework (2007). Luxemborg: Office for Official Publications of the European Communities.
18. Михайліченко М. Формування громадянської компетентності майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу. Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04. «Теорія і методика професійної освіти». Кіровоградський педагогічний університет імені Володимира Винниченка. – Кіровоград, 2012. – 20 с.
19. Андрагогічні методики оцінки фахового удосконалення в Німеччині (2000). – TACIS / Проект EDUC 9605 / А. Вайгенд, Г. Рігер. – КиївБонн, 1988. – 96 с.
КОЛЯДА Наталія Миколаївна –
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи УманКського державного педагогічного університету імені Павла Тичини
e-mail: [email protected]
КОКОША Антоніна Володимирівна –
магістрант факультету соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини
ORCID ID 0000-0003-1814-0549
e-mail:[email protected]
Анотація
У статті висвітлено результати дослідження та обґрунтовано провідні тенденції особистісного розвитку студентів – майбутніх соціальних працівників у процесі позаудиторної роботи СНТ. Здійснено аналіз різноманітних форм та методів позааудиторної роботи. Представлено комплекс заходів, які стимулюють студентів – майбутніх соціальних працівників не лише до професійного, а й до особистісного розвитку. Доведено, що особистісний розвиток є найважливішим елементом формування конкурентоспроможного фахівця.
Ключові слова: особистісний розвиток, фахова підготовка, соціальний працівник, позааудиторна робота, студентська наукова робота, студентське наукове товариство.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бенера В. Розвиток теорії та практики самостійної роботи студентів у навчальному процесі вищих навчальних закладів освіти України (друга половина ХІХ початок ХХІ ст.): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук: спец. 13.00.01 «загальна педагогіка та історія педагогіки» / В. Бенера. – Київ, 2012. – 42 с.
2. Дебати політичні // Політологічний енциклопедичний словник / уклад.: Л. Герасіна, В. Погрібна, І. Поліщук та ін. За ред. М. Требіна. — Харків: Право, 2015. – 567 с.
3. Іванайська Т. Позааудиторна діяльність як фактор професійного самовизначення студента: дис. канд. пед. наук / Т. Іванайська – Одеса.: ОДПУ, 2010. – 206 с.
4. Клименко Н. Становление и развитие социально-психологического образования в России: дисс. канд. пед. наук: 13.00.08 / Надія Юріївна Клименко. – М., 2003. – 383 с.
5. Кловак Г. Генеза підготовки майбутнього вчителя до дослідницької педагогічної діяльності у вищих педагогічних навчальних закладах України: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук: спец. 13.00.01 «загальна педагогіка та історія педагогіки» / Г. Кловак. – Київ, 2005. – 42 с.
6. Коваль В. Система позааудиторної діяльності студентів вищих навчальних закладів [Електронний ресурс] / В. Коваль. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Npdntu_pps/2 009_6/kov.
7. Крюкова Н. Проблема аудиторної та позааудиторної роботи у ВНЗ США: автореф. дис. канд. пед. наук / Н. Крюкова. – М.: Наука, 1980. – 17 с.
8. Микитюк О. Теорія і практика організації науково-дослідної роботи у вищих закладах освіти україни в ХІХ ст: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук: спец. 13.00.01 «загальна педагогіка та історія педагогіки» / О. Микитюк. – Київ, 2004. – 62 с.
9. Мокляк В. Студентське самоврядування в історії розвитку вищої школи України (ХІХ – початок ХХ ст): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «загальна педагогіка та історія педагогіки» / В. Мокляк. – Полтава, 2011. – 22 с.
10. Поліщук В. Професійна підготовка фахівців соціальної сфери: зарубіжний досвід / В. Поліщук. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. – 178 с.
11. Семеног О., Вовк М. Академічна культура дослідника в освітньо-культурному просторі університету: [монографія ] / О. Семеног, М. Вовк. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – С. 80–90.
12. Сластенин В. Педагогика: учеб. пособ. [для студ. высш. пед. учеб. заведений] / В. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов; [под ред. В. А. Сластенина]. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – 576 с.
13. Яковець А. Телевізійна журналістика: теорія і практика: посібник. – 2-ге вид., доповн. і переробл. – К.: Вид.дім «Києво-Могилянська академія», 2009. – С. 108–120.
КОЧУБЕЙ Тетяна Дмитрівна –
доктор педагогічних наук, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи
Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини
e-mail: [email protected]
ЛЮЛЬЧЕНКО Вячеслав Григорович –
викладач кафедри техніко-технологічних дисциплін, охорони праці та безпеки життєдіяльності
Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті охарактеризовано критерії, показники та рівні сформованості професійної санітарно-гігієнічної компетентності майбутнього інженера-педагога харчового профілю, зокрема когнітивний (санітарно-гігієнічні знання), мотиваційний (зацікавлення до санітарно-гігієнічної освіти і виховання) та діяльнісний (формування санітарно-гігієнічної культури), а також розкрито відповідні їх показники та рівні високий (творчий), достатній (базовий), середній (функціональний), низький (критичний).
Ключові слова: професійна санітарно-гігієнічна компетентність, критерій, показник, рівень, майбутній інженер-педагог харчового профілю.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. – 1728с.; Гончаренко С. Український педагогічний словник / Семен Гончаренко; [гол. ред. С. Головко]. – Київ: Либідь, 1997. – 373c.
2. Грохова Г. П. Формування рекреативної культури майбутніх інженерів-педагогів у процесі професійної підготовки: дис. … канд. пед. наук.– Харків, 2011. – 321 с.
3. Дурай-Новакова К. М. Формирование профессиональной готовности студентов к педагогической деятельности: автореф. дис. на сискание уч степени д-ра пед. наук: спец. 13.00.01 «Общая пелагогика и история педагогики» / К. М. Дурай-Новакова. – М., 1983. – 32 с.
4. Євсюков О. Ф. Вплив навчальної діяльності на формування професійної компетентності студентів інженерно-педагогічних вищих навчальних закладів / О. Ф. Євсюков // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2011. –№ 2. – С. 23–29.
5. Занюк С. С. Психологія мотивації: навч. посіб. / С. С. Занюк. – К.: Либідь, 2002. – 304 с.
6. Кабак В. В. Компоненти готовності майбутніх інженерів-педагогів до професійної діяльності / В. В. Кабак // Педагогічні науки: збірник наук. праць. – Херсон: ХДУ, 2011. – Вип. 58. Частина 2. – С. 336–339.
7. Короткий курс лекцій із навчальної дисципліни «Основи наукових досліджень у педагогіці» (для підготовки фахівців напряму 0101 «Професійна освіта» зі спеціальності 7.010104 «Професійне навчання» заочної форми навчання) / Укладач к.п.н., доц. С. О. Кубіцький. – К.: ДАКККіМ, 2010. – 220 с.
8. Кубіцький С. О. Короткий курс лекцій із навчальної дисципліни «Основи наукових досліджень у педагогіці» / укладач к.п.н., доц. С. О. Кубіцький. – К.: ДАКККіМ, 2010. – 220 с.
9. Кульневич С. В. Педагогика самоорганизации: феномен содержания. Монография. – Воронеж, 1997. – 230 с.
10. Макаренко О. А. Формування готовності майбутніх інженерів-педагогів до виховної діяльності в професійно-технічних навчальних закладах [Текст]: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Макаренко Ольга Анатоліївна; Ін-т пед. і психол. проф. освіти АПН України. – К., 2006. – 23 с.
11. Маленко А. Т. Воспитание инженерапедагога: учеб.–метод. пособие для вузов / А. Т. Маленко. – М.: Высш. шк., 1986. – 120 с.
12. Проект стандарту вищої освіти. СВО_ПО_ХТ – 2016. Рівень вищої освіти – перший. Ступінь вищої освіти – бакалавр. Галузь знань – 01 Освіта. Спеціальність – 015 Професійна освіта. Харчові технології. Кол.автор. Гуменюк Т.Б., Зубар Н.М., Волкова А.А. м. Бровари – 2016. – 25 с.
13. Ступак, Д. Є. Формування професійної компетентності майбутніх викладачів безпеки життєдіяльності та охорони праці в процесі фахової підготовки [Текст]: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Ступак Дмитро Євгенович; НАПН України. Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. – Київ: Принт-центр, 2016. – 20 с.
14. Сук А. М. Педагогічні умови формування санітарно – гігієнічної культури майбутніх фахівців агроекологічної галузі / А. М. Сук // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія : Педагогіка, психологія, філософія. – 2015. – Вип. 208(2). – С. 324–332.
КУЧАЙ Тетяна Петрівна –
доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри психології і педагогіки
Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці II
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті описується система оцінювання учнів у навчально-виховному процесі вітчизняної школи. Висвітлено основні функції оцінювання навчальних досягнень учнів. Розкрито принципи процесу оцінювання навчальних досягнень учнів. Схарактеризовано умови оцінювання навчальних досягнень учнів.
Ключові слова: оцінювання учнів, школа, навчально-виховний процес, освіта.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Остапчук С. С. Оцінювання навчальних досягнень учнів у вітчизняній педагогічній теорії й практиці кінця ХІХ – 40-х років ХХ ст.: історіографія та джерела дослідження \\ Педагогічний дискурс. – 2013. – Випуск 15. – С. 507–513
2. Чичук А. П. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі шкільної освіти \\ Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія «Педагогіка, психологія, філософія» / Редкол.: С. М. Ніколаєнко (відп. ред) та ін. – К.: Міленіум, 2018. – Вип. 279. – С. 162–167.
3. Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень у системі загальної середньої освіти – Електронний ресурс. – [Режим доступу] http://pidruchniki.com/16520205/pedagogika/zagalni_k riteriyi_otsinyuvannya_navchalnih_dosyagnen_sistemi_ zagalnoyi_serednoyi_osviti
4. Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти – Електронний ресурс. – [Режим доступу] http://znvk67.zp.ua/zagalni-kriteri%D1%97ocinyuvannya-navchalnix-dosyagnen-uchniv-u-sistemizagalno%D1%97-seredno%D1%97-osviti
5. Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової – Електронний ресурс. – [Режим доступу] школи http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/1-2-08%D1%96.pdf
ЛЕЩЕНКО Геннадій Анатолійович ‒
доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри пошуку,
рятування, авіаційної безпеки та спеціальної підготовки Льотної академії Національного авіаційного університету
email: [email protected]
Анотація
У статті розглянуто питання необхідності підготовки фахівця нової формації, що обумовлено новими економічними умовах освітньої конкуренції та конкуренції на ринку праці. Одним з шляхів вирішення такого завдання є перехід від кваліфікаційної моделі фахівця до компетентнісної, тобто орієнтованої на сферу професійної діяльності. Автором запропоновано власне бачення щодо компетентнісної моделі сучасного фахівця, структурними компонентами якої є визначені та схарактеризовані ним компетентності.
Ключові слова: компетентнісна модель, компетентність, моделювання, методи навчання, професійне становлення фахівця, компетентнісний підхід.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Зіньковський Ю. Стандартизація освіти як імператив реформування вищої школи / Ю. Зіньковський // Вища школа. ‒ 2010. ‒ № 1. ‒ С. 24‒30.
2. Князян М. О. Компетентнісна модель професійної підготовки майбутніх фахівців / М. О. Князян // Теорія та методика навчання та виховання. ‒ 2013. ‒ Вип. 33. ‒ С. 59‒67.
3. Шадриков В. Д. Новая модель специалиста: инновационная подготовка и компетентностный
подход / В. Д. Шадриков // Высшее образование сегодня. ‒ 2004. ‒ № 4. ‒ С. 28‒31.