ПРИСТАЙ Галина Василівна –
кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри
порівняльної педагогіки та методики викладання іноземних мов
Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка
https://orcid.org/0000-0003-0356-6635
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті проаналізовано значення лінгвістичної компетенції при формуванні основ іншомовної комунікативної компетентності, її важливість для вдосконалення професійної компетентності вчителя іноземної мови. Схарактеризовано суть кожного структурного елемента лінгвістичної компетентності та досліджено засоби й принципи їх засвоєння. Описано аспекти оволодіння лінгвістичною компетентністю та уточнено параметри її застосування згідно комунікативних завдань та цілей спілкування.
Ключові слова: професійна компетентність вчителя-філолога, іншомовна комунікативна компетентність, структура лінгвістичної компетентності.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Безкоровайна О. В. Актуальні аспекти комунікативної компетенції студентів ВНЗ / О. В. Безкоровайна, Л. В. Мороз // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2012. – Вип. 64. – С. 48–52. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDU_2012_64_ 11
2. Корнієнко С. І. Сутність і основні характеристики лінгвістичної компетент- ності майбутніх вчителів болгарської мови / С. І. Корнієнко // Педагогічні науки. – 2009. – № 4. – С. 161–165.
3. Скляренко Н. К. Методика формування іншомовної граматичної компетенції в учнів загальноосвітніх навчальних закладів / Н. К. Скляренко // Іноземні мови. – 2011. – № 1. – С. 15–25.
4. Bachman Lyle F. The Construct Validation of Some Components of Communicative Proficiency / Bachman Lyle F., Palmer Adrian S. // TESOL Quarterly. – 1982. – Vol. 16. – September. – № 3. – P. 449–465.
5. Canale M. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing / М. Canale, М. Swaine // Applied Linguistics. – 1980. – № 1. – Р. 47–54.
РУДЕНКО Тетяна Володимирівна –
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної освіти та здоров’я людини
Центральноукраїнського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розглядається завдання валеологічної підготовки майбутніх учителів початкової школи та деякі особливості методики навчання культури здоров’я дітей з нервово-психічними відхиленнями в інклюзивному класі.
Ключові слова: інклюзивна освіта, здоров’я, валеологічне виховання, основи здоров’я, діти з особливими освітніми потребами, методика навчання, культура здоров’я, діти з нервово-психічними відхиленнями.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Ващенко Л. С. Основи здоров’я [Книга для вчителів] / Л. С. Ващенко, Т. Є. Бойченко. – К.: «Генеза», 2005. – 240 с.
2. Дятленко Н. М. Асистент учителя в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник / Н. М. Дятленко, Н. З. Софій, О. В. Мартинчук, Ю. М. Найда, під заг. ред. М. Ф. Войцехівського. – К.: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. – 172 с.
3. Ервін Е. Підготовка вчителів і вихователів до роботи в інклюзивних класах та групах / Е. Ервін, Д. Кугельмас – Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». – К. – 2000 – 150 с.
4. Колупаєва А. А. Діти з особливими потребами та організація їх навчання / А. А. Колупаєва, Л. О. Савчук – К.: «АТОПОЛ» – 2011. – 273 с.
5. Мардар Г. І. Валеологія з методикою викладання: конспект лекцій. – Чернівці, 2011. – 343 с.
СТУКАЛЕНКО Зоя Михайлівна –
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри музичного мистецтва і хореографії
Центральноукраїнського державного педагогічного університета
імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті проаналізовано одну із ефективних форм роботи, що сприяла успішному формуванню професійної толерантності майбутнього вчителя музичного мистецтва – семінар-тренінг «Толерантні та інтолерантні стосунки». Розглянуто різні стратегії стилів поведінки в конфліктних ситуаціях.
Ключові слова: толерантність, професійна толерантність, фахова підготовка, вчитель музичного мистецтва, конфлікт, стосунки.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бойко В. В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и других / В. В. Бойко. – М.: Филин, 1996. – 472 с.
2. Дмитриев А. В. Конфликтология: учеб. пособ. [для студ. вузов] / Анатолий Дмитриев. – М.: Гардарики, 2000. – 318 с.
3. Моросанова В. И. Опросник «Стиль саморегуляции поведения» (ССПМ): руководство. – М.: Когито – Центр, 2004. – 44 с.
CHERNIONKOV Yaroslav Olexandrovych –
Сandidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor,
Department of Linguodidactics and Foreign Languages, Volodymyr Vynnychenko Centralukrainian State Pedagogical University
https://orcid.org/0000-0001-6598-1581
e-mail: [email protected]
Анотація
This research was conducted to determine, outline the main characteristics, improvement, psychologicalpedagogical basis of the concepts of «individualization», «individualization of the professional training of the future teacher of foreign languages» at higher pedagogical educational institutions. The author investigated and analyzed the leading component of personality development (it manifests itself in the organization of psychologically-comfortable conditions for professional training); the components of student’s psychological-pedagogical readiness for the process of self-education have been determined (motivational, cognitive operational-active, personal-reflexive); the conditions of individualization of psychological-pedagogical training of the future specialist in the branch of foreign languages have been outlined (the goal can be achieved under reorientation of different psychological, pedagogical disciplines and courses); the general optimal conditions for the development of the future teacher of foreign languages at specialized faculties have been highlighted (a person-oriented way of training); the concept of «monitoring» and «diagnostics» have been analyzed (monitoring is possible in three forms: start diagnostics; current diagnostics; final diagnostics). It was noted that the individualization of professional training is: such an organization of the educational process, which involves the selection of means, the pace of learning, taking into account the individual characteristics of those who study; a number of educational, methodological, psychological-pedagogical and organizational-managerial measures that provide an individual approach. The author defined the individualization of professional training as the organization of the process of informing the students of the relevant special knowledge and skills development taking into account their individual characteristics, which creates the optimal conditions for the realization of the potential opportunities of each student. Individualization of professional-pedagogical training does not allow leveling the differences between those who study, promotes the development of each student of their unique abilities and aims at highly qualified training for professional activity.
Key words: psychological-pedagogical component, psychological peculiarities, pedagogical peculiarities, psychological-pedagogical conditions, components of professional-pedagogical readiness, self-education, psychologicalpedagogical training, optimal conditions of student's development, communicative approach, diagnostics, monitoring.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Vozhegova, T. V. (2014). Otsenivanye kachestva samostoiatelnoi raboty studentov: poniatinyi aspect. [Assessing the quality of independent work of students: the conceptual aspect]. Donetzk. .
2. Kashlev, S. S. (2008). Pedahohika: teoriya i praktika pedahohicheskoho protsessa: ucheb. posobye. [Pedagogy: Theory and Practice of the Pedagogical Process: A Manual]. Minsk.
3. Konysheva, A. V. (2011). Sovremennyye metody obucheniya anhlyiskomu yazyku. [Modern methods of teaching English]. Moscow.
4. Derkach, A. A. (2010). Pedahohika i psykholohiya vysshei shkoly: Uchebnoe posobye. [Pedagogy and psychology of higher education: a textbook]. Moscow.
5. Piehota, O. M. (2003). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do vprovadzhennia pedahohichnykh tekhnolohii: Navch. Posib [Preparing a Future Teacher for the Implementation of Pedagogical Technologies: teaching. manual]. Kyiv.
6. Sergeyenkova, O. P. (2007). Indyvidualizatsiia profesiino-pedahohichnoi pidhotovky studentiv // Aktualni problemy psykholohii. [Individualization of professional-pedagogical preparation of students]. Kyiv.
7. Sergeyenkova, O. P. (2007). Doslidzhennia sotsialnoi identychnosti u studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. [Research of social identity among students of higher educational institutions]. Kyiv.
8. Hatuntseva, S. M. (2014). Problema formuvannia hotovnosti maibutnoho vchytelia do samovykhovannia u protsesi indyvidualizatsii profesiinoi pidhotovky. [The problem of forming the readiness of the future teacher to self-education in the process of individualization of professional training]. Kharkiv.
9. Shymanovich, I. V. (2008). Formuvannia v maibutnikh uchyteliv potreby v profesiinomu samovykhovanni. [Formation of future teachers' need for professional self-education]. Zaporizzhia.
КОТЕЛЯНЕЦЬ Юлія Сергіївна –
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри спеціальної освіти та здоров’я людини
Центоральноукраїнського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
https://orcid.org/0000-0003-3932-1824
e-mail: [email protected]
КОТЕЛЯНЕЦЬ Наталка Велеріївна –
доктор педагогічних наук, доцент кафедри методик дошкільної та початкової освіти
Центоральноукраїнського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
https://orcid.org/0000-0002-0575-5205
e-mail: [email protected]
Анотація
Формування трудової діяльності, успішність якої залежить від того, наскільки учні оволоділи знаннями й уміннями, важливе для будь-якої професійної діяльності, є одним з пріоритетних напрямів виховання й розвитку молодших школярів. До складу загальнотрудових умінь належать не тільки конкретно-трудові вміння, а й узагальнені. Планування, як психічна функція, з'являється й розвивається у дітей в їх предметній діяльності. Велике значення в цьому розвитку має оволодіння дітьми вимови. У предметній діяльності, де створюються умови для планування роботи, дитина може перевірити правильність складеного плану. У міру виконання тієї чи іншої роботи учні на кожному етапі мають можливість практично співвідносити отримані результати з поставленою метою й умовами. Автори підкреслюють, що, таким чином, предметна діяльність не тільки сприяє виникненню цілеспрямованих планомірних дій, які супроводжуються промовою, а й служить фактором розвитку «планування» думки.
Ключові слова: формування трудових умінь, конкретно-трудові вміння, загальнотрудові вміння, трудове навчання, учнів молодших класів, планування, розвиток мови.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Атутов П. Р. Политехнический принцип в обучении школьников / П. Р. Атутов. – М.: Педагогика, 1976. – 192 с.
2. Батышев С. Я. Трудовая подготовка школьников: Вопросы теории и методики / С. Я. Батышев. – М. : Педагогика, 1981. – С. 17–21.
3. Гусев В. И. Построение системы знаний и умений в трудовом политехническом обучении средней школы // Актуальные вопросы совершенствования политехнических знаний и умений в средней школе / под. ред. М. Н. Скаткина. – Ростов-на-Дону, 1970. – С. 243–259.
4. Милерян Е. А. Психология формирования общетрудовых политехнических умений / Е. А. Милерян. – М.: Педагогика, 1973. – 300 с.
5. Фарапонова Э. А. Психологические вопросы совершенствования подготовки к труду / Э. А. Фарапонова. – М.: Просвещение, 1982. – 41 с.
6. Шнейдерман М. Я. Совершенствование процесса формирования общетрудовых умений у старших школьников: автореф. дис. канд.пед.наук / М. Я. Шнейдерман. – М., 1978. – 18 с.