Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ КОНТРОЛЮ ТА ФІНАНСУВАННЯ ГАЛУЗІ ОСВІТИ

УДК 342.351:336.1:37.07

Панченко В.А.,

доктор економічних наук, доцент,

доцент кафедри педагогіки та менеджменту освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного університету

 імені Володимира Винниченка

https://orcid.org/0000-0002-4927-0330

[email protected]

Анотація

У статті розглянуто нормативно-правову базу контролю та фінансування галузі освіти в Україні. Досліджується питання форм та методів контрольної діяльності, що здійснюється у сфері вищої освіти. Зроблено висновок, що форми контрольної діяльності достатньо широко регламентовані у нормативних актах, однак методи контрольної діяльності в освітній сфері недостатньо чітко визначені та врегульовані. Мета статті – охарактеризувати організаційно-правові засади контролю та фінансування у галузі вищої освіти України.

Розглянуто основні теоретичні та практичні аспекти фінансування вищої освіти; охарактеризовано стан фінансування вищої освіти в Україні; досліджено фінансове забезпечення вищих навчальних закладів в Україні; проаналізовано джерела фінансування вищої освіти; визначено пріоритетні напрями удосконалення системи фінансування вищої освіти. Приведено авторські визначення юридичних категорій «контроль» та «фінансовий контроль». Встановлено, що контроль є свідомим, цілеспрямованим впливщм суб’єкта управління на об’єкт управління з метою перевірки змін його стану і розвитку за певний проміжок часу. Автор трактує фінансовий контроль як сукупність видів, форм, інструментів, дій та методів перевірки законності, правильності і доцільності виконання фінансово-економічних операцій суб’єктом господарювання за певний календарний період.

У статті висвітлено теоретичні аспекти організації та проведення державного фінансового контролю закладів вищої освіти України крізь призму фінансових засад діяльності системи вищої освіти. У статті розглянуто проблеми фінансування вищих навчальних закладів та приділено увагу формуванню кошторису закладів вищої освіти в Україні. Висвітлено особливості фінансування державних та приватних закладів вищої освіти.

Констатовано, що основною метою проведення державного фінансового контролю вищих навчальних закладів є оцінка правильності ведення бухгалтерського та податкового обліку, цільового використання державних коштів у процесі провадження освітньої, наукової та господарської діяльності за певний звітній (календарний) період. Зроблено висновок, що перспективами подальших наукових пошуків у цьому напрямку можуть бути організаційно-правові засади контролю в контексті економічної безпеки закладів освіти.

Ключові слова: освіта, фінансування, контроль, навчальний заклад, держава, нормативно-правова база.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Ворон Д.Л. Форми та методи контрольної діяльності у сфері вищої освіти. Науковий вісник Ужгородського національного Університету. Серія: Право. Випуск 49. С. 20–23.
  2. Гребень С.Є. Удосконалення механізму фінансового контролю за розподілом бюджетних коштів в залежності від результатів наукової діяльності закладу вищої освіти. Вчені записки Університету «КРОК». №4 (52).С. 103–109.
  3. Красільник О. Проблеми та перспективи фінансування вищих навчальних закладів України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Економіка. 2015. № 2 (167). С. 110–117.
  4. Кушнір С. Державний контроль у сфері вищої освіти: зарубіжний досвід правового регулювання та шляхи його запозичення для України. Підприємництво, господарство і право. № 9. С. 129–140. URL: http://pgp-journal.Kyiv.ua/archive/2017/9/28.pdf.
  5. Малишко В. В. Фінансування вищої освіти в Україні: проблеми та перспективи. Молодий вчений. 2016. № 2 (29) лютий. С. 64–67.
  6. Марина А.С., Панасенко Ю.Ю. Державний фінансовий контроль закладів вищої освіти України: теоретичний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Випуск 19, частина 2. С. 82–86.
  7. Перелік платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної та комунальної форми власності: Постанова Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р., № 796 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/796-2010-п
  8. Про вищу освіту Закон України від 18.03.2020, № 1556-VII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
  9. Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2015, № 1187 URL: http://zakonrada.gov.ua/laws/show/1187-2015-%D0%BF/paran12#n12.
  10. Про затвердження Положення про Міністерство освіти і науки України: Постанова Кабінету Міністрів України від 16.10.2014, № 630 URL: URL: http://zakonrada.gov.ua/laws/show/630-2014-%D0%BF?nreg=630-2014-%EF&find=1&text=%EB%B3%F6%E5%ED%E7&x=0&y=0.
  11. Про освіту: Закон України від 18.03.2020, № 2145-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
  12. Про утворення Державної служби якості освіти України: Постанова Кабінету Міністрів України від 06.12.2017, № 947 URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/947-2017-%D0%BF.
  13. Про утворення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти: Постанова кабінету Міністрів України від 15.04.2015, № 244 URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/248135125.
  14. Проблеми управління фінансами вищих навчальних закладів: Монографія / За заг. ред. канд. економ. наук, професора А. З. Підгорного. Одеса: ФОП Гуляєва В. М. 2017. 152 с.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись