Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18
pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

АКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЗАСОБАМИ АКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ В УМОВАХ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ

МОЙСЕЄНКО Раїса Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент

кафедри педагогіки та освіти Маріупольського державного університету,

e-mail:[email protected]

Анотація

  У статті порушується проблема активізації пізнавальної діяльності майбутніх фахівців під час навчання у вищій школі. Зазначено, що активізація пізнавальної діяльності студентів в умовах університетської освіти може розглядатися як діяльність субʼєкта, як характер його ставлення до процесу пізнання. Розглянуто співвідношення понять «діяльність», «активність», «пізнавальна діяльність», «активізація пізнавальної діяльності»; проаналізовано різні підходу щодо класифікації активних методів навчання у вищій школі. Обґрунтовано, що формування комплексу професійних вмінь, які необхідні у подальшій самостійній роботі, та якостей особистості, як важливої складової професіоналізму випускника вищого навчального закладу, потребує переходу від традиційного навчання до поєднання різноманітних технологій, форм, методів навчання, серед яких важливого значення набувають активні (в їх складі – інтерактивні) методи навчання.

Ключові слова: діяльність, активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів, активні (інтерактивні) методи навчання, класифікація активних (інтерактивних) методів навчання, неімітаційні та імітаційні методи навчання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Абульханова К. А. Психология и сознание личности / К. А. Абульханова. – Москва: МПСИ; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЭК», 1999. – 224 с.

2. Брушлинский А. В. Избранные психологические труды / А. В. Брушлинский. – Москва: Изд-во «Институт психологии РАН», 2006. – 623 с.

3. Гальперин П. Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий / П. Я. Гальперин // Исследования мышления в советской психологии. – Москва:
Изд-во «Институт психологии РАН», 1966. – С. 87–125.

4. Кондрашова Л. В. Имитационно-игровое обучение в высшей школе: учебн. пособ. / Л. В. Кондрашова, М. Г. Виевская, Л. А. Савченко. – Кривой Рог: КГПИ, 2001. – 194 с.

5. Кондрашова Л. В. Педагогика высшей школы: проблемы, поиски, решения: монографический очерк / Л. В. Кондрашова. – Черкассы: ЧНУ имени Богдана Хмельницкого. – Кривой Рог, 2014. – 399 с.

6. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность: учебн. пособ. / А. Н. Леонтьев. – Москва: Смысл, Академия, 2005. – 352 с. – (Серия: Классическая учебная книга).

7. Лузан П. Г. Теоретичні і методичні основи формування навчально-пізнавальної активності студентів у вищих аграрних закладах освіти: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Лузан Петро Григорович. – Київ, 2004. – 505 с.

8. Ляудис В. Я. Методика преподавания психологии / В. Я. Ляудис. – 5-е изд. – СанктПетербург: Питер, 2008. – 192 с. – (Серия «Учебное пособие»).

9. Маркова А. К. Формирование мотивации учения: кн. для учителя / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – Москва: Просвещение, 1990. – 192 с. – (Серия «Психологическая наука – школе»).

10. Мойсеєнко Р.М. Використання активних методів навчання у вищій школі / Р. М. Мойсеєнко // Педагогика высшей и средней школы: сб. науч. работ /глав. ред. проф. В. К. Буряк. – Кривой Рог: КГПУ, 2004. – Вып.8. – С. 466 – 472.

11. Павленко О. О. Активізація пізнавальної діяльності як головний чинник формування майбутнього творчого фахівця / О. О. Павленко // Вісник Черкаського університету. – Черкаси: Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 2013. – № 28(281). – С. 68–77.

12. Павленко Е. А. Активизация познавательной деятельности будущих преподавателей экономики / Е. А. Павленко // Педагогическата среда в университета като пространство за професионално-личностно развитие на бъдещия специалист: сборник с научни статии. – София; Габрово: Асоциация на професорите от славянските страни (АПСС): ЕКС – ПРЕС, 2011. – Кн. 2. Т. 1. – С. 284–289.

13. Павленко О. О. Навчальна активність студентів як визначальний фактор формування творчої особистості / О. О. Павленко // Педагогика высшей и средней школы: сб. науч. работ / глав. ред. проф. В. К. Буряк. – Кривой Рог: КГПУ, 2007. – Вып. 17. – С. 274–284.

14. Павленко О. О. Теоретико-методологічні засади формування методичної культури викладача економіки в системі університетської освіти дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Павленко Олена Олексіївна. – Черкаси, 2016. – 551 с.

15. Петрушин В. И. Психология и педагогика художественного творчеств : учебн. пособ. / В. И. Петрушин. – Москва: Академический проект; Гаудеамус, 2008. – 490 с.

16. Пометун О. І. Інтерактивні технології навчання: Теорії, практика, досвід: метод. посібн. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. – Київ: А. П. Н., 2002. – 136 с.

17. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – СанктПетербург: Питер, 2000. – 712 с.

18. Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості: підручник / С. О. Сисоєва. – Київ: Міленіум, 2006. – 346 с.

19. Слєпкань З. І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі / З. І. Слєпкань. – Київ: НПУ, 2000. – 210 с.

20. Толмашов А. Г. Классификация методов активного обучения с точки зрения применения их в контекстном обучении / А. Г. Толмашов // Развитие образовательного процесса: опыт, проблемы, перспективы: научно-метод. сб. – Абакан, 2000. – С. 53–63.

21. Щукина Г. И. Исследование активизации учебно-познавательной деятельности / Г. И. Щукина // Советская педагогика. – 1983. – № 3. – С. 36–37

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись